1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 549  تاريخ مخابره خبر:  ۱۲/۱۱/۱۳۸۷  نوع : گزارش
 کد خبر : 138711120105  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۲۷:۴۶
    ۱۳۸۷/۱۱/۱۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

آغاز جشنواره بيست و هفتم با پنج بزرگداشت و چند اتفاق هيجان‌انگيز

سالن همايش‌هاي برج ميلاد شامگاه جمعه 11 بهمن‌ماه در آستانه آغاز جشن‌هاي 30 سالگي انقلاب ميزبان يکي از هيجان‌انگيزترين افتتاحيه‌هاي تاريخ 27 ساله جشنواره فيلم فجر بود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، بيست ‌و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ديشب با تاخيري 45 دقيقه‌اي از ساعت 19:45 به طور رسمي شروع شد و تا ساعت 11 ادامه داشت. مراسم با پخش سرود ملي و تلاوت آياتي از قرآن کريم شروع شد و پس از آن محمدرضا فروتن "به آهستگي" روي سن آمد تا برنامه را آغاز کند.
    فروتن در دومين تجربه‌ اجراي مراسمي سينمايي جز در لحظه‌هايي کوتاه فروغي نداشت و اجراي سرد او در دقايق آغاز افتتاحيه حس و حالي را که بايد از جشن دريغ کرد. او سخنانش را با خيرمقدم به حاضران شروع کرد و با يادآوري جشن بزرگ پيروزي انقلاب گفت: اولين تولد اين مولود را در بهشت زهرا جشن گرفتيم و زماني به جشن دوم رسيديم که داغدار شهداي جنگ بوديم.
    مجري مراسم ادامه داد: در اين سال‌ها اين طفل باليد و رشد کرد و ما فراموش نکرديم که اين طفل نوپا در محرم به دنيا آمده و در صفر پاگرفته است. امسال تولد اين طفل با ميلاد حضرت امام محمد باقر (ع) تقارن پيدا کرده، اين همزماني را به فال نيک مي‌گيريم و به انتظار سال‌هاي بعد مي‌مانيم تولد انقلاب اسلامي را تبريک مي‌گوييم.
    مجيد شاه‌حسيني دبير جشنواره بيست و هفتم اولين سخنران افتتاحيه بود که در دقايقي کوتاه درباره جشنواره امسال صحبت کرد و پس از آن فروتن از معاون سينمايي وزير ارشاد خواست روي سن بيايد. سخنراني محمدرضا جعفري جلوه مانند شاه‌حسيني کوتاه بود و اين نويد آن را مي‌داد که مراسم افتتاحيه امسال موجز‌تر از سال‌هاي قبل و همراه با ضرباهنگي تندتر باشد.
    اما ادامه مراسم نشاندهنده ضعف برنامه‌ريزي در مديريت زمان بود. فروتن در بخش ديگر برنامه با اعلام اينکه قرار بوده نما‌هنگي درباره غزه پخش شود اما آماده نشده، قطعه شعري به مردم غزه تقديم کرد: بغض را باور مي‌کنم وقتي که خنده زخميه / جنگ را باور مي‌کنم وقتي پرنده زخميه.
    اجراي قطعه موسيقي با سنج و دمام بخش ديگر مراسم افتتاحيه بود. نوازندگان از سمت چپ سن از ميان جمعيت بر صحنه آمدند و با نواختن قطعاتي، حال و هواي ماه محرم و عزاداري امام حسين (ع) را زنده کردند. تعدادي از حاضران با تلفن همراه از اين بخش برنامه تصوير مي‌گرفتند و تا زمان خارج شدن گروه از سمت راست سن و از ميان جمعيت تصويربرداري ادامه داشت.
    براي اهداي تنديس به امير بديع مدير استوديو بديع دبير جشنواره و حسين شمسي روي سن آمدند. فرزند محسن بديع پس از گرفتن لوح تقدير با اشاره‌ به خاطره‌اي از پدرش گفت: 60 سال پيش پدرم دستگاه صداي اپتيک را ساخت و نشان داد ايراني مي‌تواند سازنده باشد. يادآوري خاطره‌هاي خوش پدر بدون گفتن نام دوستانش که در اين حرفه تلاش کردند کامل نيست. بيژن جباري، مجيد بيوکي، منوچهر پيشداد، اکبر تبريزي، مسعود کلانتري و... براي ارتقاي اين حرفه سعي کردند.
    تجليل از زنده‌ياد خسرو شکيبايي با حضور همسر هنرمند در کنار جعفري جلوه و شاه‌حسيني برگزار شد. مجموعه‌اي از تصاوير فيلم‌هاي شکيبايي در تيزري پخش شد و نمايش تصاوير "کيميا"، "هامون"، "اتوبوس شب"، "صبحانه‌اي براي دو نفر"، "سالاد فصل" و... فضاي سالن را عوض کرد. اين بخش با تشويق حاضران همراه بود و همسر زنده‌ياد شکيبايي که منقلب شده بود لوح تقدير را از دست جعفري جلوه دريافت کرد.
    تيزر جشنواره بيست و هفتم در اين بخش از جشنواره پخش شد و پس از آن، تيزري عاشورايي به نمايش درآمد. در اين تيزر صحنه‌هاي عاشورايي فيلم‌هاي "افق"، "به خاطر هانيه"، "سلطان"، "از کرخه تا راين"، "مسافر ري" و "روز واقعه" پخش شد. در تيزرهاي بعدي هيت انتخاب بخش‌هاي مختلف جشنواره معرفي شدند و حسام الدين سراج و گروهش با اجراي قطعه‌اي فضاي مراسم را عوض کردند.
    براي نمايش تيزر پرده سالن پائين آمد، اما پرده با دکور برخورد کرد و پاره شد. فروتن هم با اشاره به اتفاق‌هاي عجيب و غريب روي صحنه گفت: اوضاع پشت صحنه خوب نيست. اما با همدلي و همراهي شما اين نواقص که تعدادشان کم هم نيست، رفع مي‌شود. اين اولين بار است که چنين برنامه‌اي در اين سالن برگزار مي‌شود و بخشي از ماجرا طبيعي است.
    اجراي نقالي بخش ديگر مراسم بود و تيزر بعدي با موضوع غزه با حضور آناهيتا نعمتي، حميدرضا پگاه، مهشيد افشارزاده، مهناز افشار و شهاب حسيني پخش شد. بازيگران سينماي ايران در اين تيزر با مردم غزه همدلي کردند.
    بزرگداشت محمدرضا شرف‌الدين با پخش تيزري از اين تهيه‌کننده و طراح جلوه‌هاي ويژه آغاز شد. شرف‌الدين در اين تيزر از خاطره‌هاي سال‌هاي کودکي و آغاز فعاليتش در سينما صحبت کرد و بعد شاه‌حسيني و جعفري جلوه به دعوت فروتن روي سن آمدند تا لوح يادبود شرف‌الدين را اهدا کنند.
    شرف‌الدين با يادآوري خاطره شهيدان هشت سال دفاع مقدس گفت: اداي احترام مي‌کنم به جواناني که در سال‌هاي دفاع مقدس از شرف و نام بزرگ ايران دفاع کردند. نسلي که نام و شهرت را گذاشتند و بزرگي و افتخار براي اين مرز و بوم به ارمغان آوردند. اين تقدير مسئوليت مرا در سينما سنگين‌تر کرد.
    با پخش تيزر ويژه محمود کلاري بخش ديگر بزرگداشت‌ها آغاز شد. در اين تيزر مسعود کيميايي، مسعود جعفري جوزاني، ايرج رامين‌فر، شادمهر راستين، نظام‌الدين کيايي و عليرضا زرين‌دست درباره ويژگي‌هاي اخلاقي و حرفه‌اي اين فيلمبردار باسابقه صحبت کردند.
    کلاري در ميان تشويق حاضران و مثل هميشه با لبخند روي سن رفت و لوح يادبودش را گرفت. فروتن به استقبال کلاري رفت تا او پشت تريبون صحبت کند و کلاري هيجانزده گفت: حس غريبي دارم. دوستان و همکاران درباره من صحبت کردند و مجموعه نظرها و ديدگاهها را کنار هم شنيدم. اميدوارم بتوانم به اين احساس و اعتماد پاسخ بدهم و با غرور حاصل از اين شعف مقابله کنم.
    بخش بزرگداشت ابراهيم حاتمي‌کيا همانطور که انتظار مي‌رفت با حس و حال فراوان برگزار شد. تيزر حاتمي‌کيا از دو بخش تشکيل شده بود. هر دو بخش در موزه سينما تصويربرداري شده و شامل گشت و گذار کوتاه فيلمساز محبوب سينماي دفاع مقدس در ميان خاطره‌هاي سينماي ايران بود.
    محمد‌حسين صفار هرندي وزير ارشاد و جعفري جلوه لوح يادبود حاتمي‌کيا را به اين کارگردان اهدا کردند. حاتمي‌کيا حرف‌هايش را با اشاره به فضاي مراسم آغاز کرد: معمولا در چنين مراسمي از قبل نکته‌اي در ذهنم نيست و سعي مي‌کنم با تنفس در فضا به نکته برسم. من سينماگري قصه‌گو هستم و مي‌دانم چطور قصه بگويم. در فيلم‌هايم قصه آدم‌هاي مردد، ثابت قدم و آدم‌هاي خوب را روايت کرده‌ام.
    وي افزود: من در 30 سال اخير فراز و نشيب پر از تلخي و شيريني را پشت سر گذاشته، جوايز مختلف گرفته و در دوره‌هاي مختلف جشنواره بوده‌ام. بهترين خاطره‌هاي من مربوط به تالار وحدت است که گرما و حرارت بيشتري داشت و نمي‌دانم چرا اين سالن اينقدر سرد است؟ سرماي اين سالن نگذاشت شرايط خوبي در مراسم فراهم شود.
    حاتمي‌کيا گفت: فيلم‌هايم مانند فرزندانم هستند و سرنوشت "به رنگ ارغوان" برايم مهم است. اين فيلم را با دلم ساختم و دلم براي آن تنگ است. من در آن زمان شرايط را پذيرفتم و مومنانه پاي حرفم ايستادم. ايمان دارم که آقاي صفار مي‌خواهد اين فيلم اکران شود. من توقع دارم پس از 30 سال فعاليت در سينما اتفاقي اينچنين براي فيلم من هم بيفتد.
    بزرگداشت رسول صدرعاملي با پخش تيزر اين فيلمساز آغاز شد. او روي سن رفت گفت: باورم اين بود که برگزاري اين مراسم براي من زود است. با وجودي که شايسته‌‌تر از من وجود دارند، اما در اين 30 سال همه سينماگران زحمت کشيدند. سال‌هاي اول پر از مهرباني، برادري و رفاقت بود. در سال‌هاي انقلاب و جنگ اين فضاي صميمي وجود داشت و اما به مرور کمرنگ شد.
    وي افزود: در يکماه گذشته شاهد همدلي سينماي ايران براي حل مشکل يک فيلم هستيم که اين فضا قابل تقدير است. در اين مدت فاصله سينماگر و وزير برداشته و فضا مهربانانه‌تر شده است. آقاي حاتمي‌کيا فراموش کرد که بگويد ما با هم صحبت کرديم که چطور دختري را که از سينماي ايران رفته دوباره برگردانيم.
    پس از پايان بخش بزرگداشت‌ها، سالن تقريبا خالي و بخش اهداي جوايز مواد تبليغي در سکوت و رفت وآمد حاضران برگزار شد. زماني که فروتن با حضار خداحافظي مي‌کرد، سالن تقريبا خالي بود. مراسمي که بيش از سه ساعت طول کشيد، سرد و بي‌رمق بود. مانند هواي زمستاني اين روزهاي تهران.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com