1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 2745  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱۱/۱۳۸۷  نوع : گزارش
 کد خبر : 138711230104  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۰۰:۰۹
    ۱۳۸۷/۱۱/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

گزارش مشروح از متن و حاشيه اختتاميه جشنواره

«ابراهيم حاتمي‌كيا» عضو هيأت داوران جشنواره فيلم فجر گفت: ظلم كرده‌ايم اگر نگوييم اين سينما، سينماي شريفي است و اگر نگوييم سينماي باعزتي است، باور كنيم كه در اين صورت به انقلاب ظلم كرده‌ايم چون اين جوان رعناي 30 ساله، فرزند خلف همين انقلاب است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، شب گذشته مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر در ميان شوق و شور مردم و اهالي سينما در تالار بزرگ كشور برگزار شد.
اين مراسم كه با اجراي «محمدرضا شهيدي‌فر» همراه بود پس از قرائت قرآن مجيد و نمايش فيلم كوتاهي از فيلم‌هاي سينمايي كه در آن عزاداري حسيني بود به نمايش درآمد. در ادامه پس از پخش تيزر جشنواره، شهيدي‌فر آغاز مراسم افتتاحيه را اعلام كرد و خلاصه‌اي از مراسم افتتاحيه براي حضار به نمايش درآمد.

* طياب: براي سينماي مستند محيط مناسب‌تر و بودجه بيشتري در نظر گرفته شود
با پخش كليپي كه داوران بخش مستند (چشم واقعيت) را معرفي كرد هيأت داوران شامل طهماسب صلح‌جو، منوچهر طياب، فريد فرخنده‌كيش، محمدرضا عرب، محمدرضا مختاري به روي صحنه آمدند. طياب كه به نمايندگي از هيأت داوران فيلم‌هاي بلند و كوتاه مستند سخن مي‌گفت اظهار داشت: امسال مي‌خواهم چند جمله كوتاه در مورد ساخت و امكاناتي كه در اختيار سينماي مستند قرار مي‌گيرد بگويم به هر حال هر ساله ما شاهد فيلم‌هاي خوب مستند هستيم كه البته نسبت به فيلم‌هايي كه ساخته مي‌شود، اندك است. به چندين دليل بعضي از اين فيلمها در تعريف سينماي مستند نمي‌گنجد ما براي سينماي مستند در طول تاريخ و در دوران جديد فيلمسازي تعاريفي داريم كه اميدوارم سينماگران مستند ما در اين چارچوب حركت كنند.
«طياب» پايه و اساس سينماي مستند را تحقيق دانست و گفت: سينماي مستند حاوي اطلاعات بسيار زيادي است و اين اطلاعات است كه سينماي مستند را ارزش‌مند مي‌كند بنابراين هنرمندان جوان ما بايد در اين مورد تمركز كنند و مسئله تحقيق را جدي بگيرند.
اين مستندساز پيشكسوت زيباشناسي را مانيفست سينماي مستند دانست و گفت: اين زيباشناسي از زماني كه چيزي به عنوان سينماي مستند در سالن‌هاي سينما به نمايش درآمد مانيفست آن بود. اين كه حداقل بايستي به مسائل زيباشناسي توجه شود وگرنه فيلم حالت خبري و گزارشي به خود مي‌گيرد و به علاوه ساخت فيلم و چارچوب آن بايد در همين تعاريف بگنجد.
وي آرزو كرد كه سال آينده سال بهتري براي سينماي مستند باشد و گفت: من معتقدم كه بايد زحمات فيلمسازان جوان را قدر بدانيم اما نكته حائز اهميت اين است كه براي سينماي مستند محيط مناسب‌تر و بودجه بيشتري در نظر گرفته شود تا نيروهاي جوان بتوانند با فراغ بال به دنبال ساخت فيلم مستند باشند.

* اعلام برندگان بخش مستند و ويدئو سينما و پخش كليپ «عصر روز دهم»
در ادامه ديپلم افتخار بهترين فيلم مستند كوتاه و نيمه بلند به همراه بيست ميليون ريال به امير جغتايي (حباب سرد) اهدا شد كه تورج اصلاني تهيه كننده آن اين جايزه را دريافت كرد.
دومين جايزه از آن مرتضي شعباني براي فيلم «زاويه» شد كه جزو كانديداها اعلام نشده بود.
سيمرغ بلورين اين بخش به همراه يك دستگاه خودرو پرايد به فرشته جغتايي (چه سرسبز بود دره ماه) اهدا شد.
مجري برنامه در ادامه سهوا برنده جايزه بهترين فيلم مستند بلند را اعلام كرد كه پس از آن نامزدهاي اين بخش معرفي شدند.
عميد راشدي و تورج رباني (عكس ناتمام بهمن جلالي) به روي صحنه آمدند و سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند بلند را به همراه يك دستگاه خودرو مينياتور دريافت كردند.
شهيدي فر پس از اعلام جايزه يك دستگاه خودرو مينياتور كه با تشويق حضار همراه بود گفت: اميدوارم دوستان بتوانند در روزهاي زوج و فرد از اين خودرو استفاده كنند.
فيلم كوتاهي با موضوع دستاوردهاي سي سال انقلاب اسلامي كه هديه حامي جشنواره خودروسازي سايپا بود پخش شد و در همين هنگام «محمدحسين صفارهرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همراهانش به جمع حضار اضافه شدند.
سپس برندگان بخش فيلم‌هاي ويدئويي بلند(ويدئو سينما) توسط هيأت داوران شامل عبدالله باكيده، بهمن حبشي، سيروس حسن‌پور، غلامرضا رمضاني، سهيلا نجم اعلام شدند.
پس از اعلام نام كانديداها، وقتي نام شهرام مكري خوانده شد حضار به شدت ابراز احساسات كردند و در اين بخش سه ديپلم افتخار و سي ميليون ريال به پوريا آذربايجاني (آب و آيينه) حسن لفافيان (بازي مهره سفيد)، شهرام مكري (اشكان، انگشتر متبرك) و چند داستان ديگر اهدا شد.
پس از اعلام نام مكري به عنوان دريافت كننده ديپلم افتخار حضار متعجب شدند و براي او چندان دست نزدند.
سيمرغ بلورين اين بخش و يك دستگاه خودروي پرايد از آن جمشيد بهمني (ميكائيل) اهدا شد. وي در هنگامي كه جايزه را از سهيلا نجم گرفت، يادآوري كرد كه شاگرد او بوده است.
در ادامه اين مراسم جايزه بهترين فيلم ويدئو سينما شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه پرايد به عليرضا توانا (زينب) اهدا شد. سپس كليپ كوتاهي با عنوان سي و امين سال پيروزي انقلاب اسلامي، سي سال سينماي ايران پخش شد و سپس «شهيدي‌فر» هنگامي كه آمار و ارقام فيلم‌هاي جشنواره امسال را اعلام مي‌كرد از «محمدرضا جعفري‌جلوه» معاونت سينمايي پرسيد كه آيا اين آمار درست است و جعفري‌جلوه نيز اشتباه وي را در مورد تعداد فيلم‌هاي بخش اول و دوم و بلند به او گوشزد كرد.
مجري برنامه در مورد فيلم‌هايي كه امكان حضور در جشنواره را به دليل طولاني بودن مراحل توليدشان نيافتند، اشاره كرد و اسامي فيلم‌هاي ملك سليمان، بيداري، يك گزارش واقعي را در شمار اين فيلم آورد سپس پلان‌ها و برخي از عكس‌هاي فيلم «عصر روز دهم» به كارگرداني مجتبي راعي پخش شد كه با بازي هانيه توسلي آفرين عبيسي و احمد مهران‌فر همراه بود.

* قلي‌پور: تنوع‌كاري جوان‌ها موجب افزايش جوايز بخش «نگاه نو» شد
در ادامه مراسم نوبت به اعلام فيلم‌هاي اول و دوم، نگاه نو رسيد كه هيأت داوران محمدعلي باشه‌آهنگر، ناصر غلامرضايي، قاسم قلي پور، سعيد مستغاثي، مهدي مسعودشاهي به روي صحنه آمدند.
پس از اعلام كانديداهاي اين بخش سه ديپلم افتخار و مبلغ سي ميليون ريال به سامان استركي (صندلي خالي)، مسعود نقاش زاده (كودك و فرشته)، حميد نعمت الله (بي پولي) اهدا شد. ديپلم افتخار و سي ميليون ريال نيز براي بازي در فيلم دلخون به حامد بهداد تعلق گرفت كه با آوردن نام وي حضار شروع به سوت زدن و ابراز احساس كردند اما بهداد درسالن حضور نداشت.
همچنين ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال به بازيگر فيلم كودك و فرشته مونا احمدي اهدا شد.
برپايه اين خبر، به دليل تعدد ديپلم‌هاي افتخار در اين بخش، شهيدي‌فر از هيأت داوران در اين مورد سئوال كرد و قاسم قلي پور به عنوان نماينده داوران گفت: جوان‌ها در اين بخش آنقدر خوب پرانرژي و زيبا كار كردند و كارشان آنقدر تنوع داشت كه هيأت داوران درخواست كرده بود كه اگر امكان داشت به تعداد همه آنها سيمرغ بدهدو با همكاري محمدرضا جعفري جلوه و مجيد شاه حسيني اين امكان فراهم شد كه حداقل از بچه ها قدرداني شود.
جايزه بعدي اين بخش به فريدون شير دل براي فيلمبرداري «وقتي ليموها زرد شدند» اهدا شد.

* كريم‌مسيحي: اميدوارم در 18 سال آينده، فيلم بهتري بسازم
سيمرغ بهترين كارگرداني بخش نگاه نو و يك دستگاه خودرو مينياتور به واروژ كريم مسيحي كارگردان فيلم «ترديد» تعلق گرفت و چون تا قبل از آن هچ يك از برندگان پشت تريبون سخني نگفته بود به درخواست شهيدي‌فر كريم مسيحي سخنان كوتاهي را ايراد كرد.
كريم مسيحي گفت: نمي‌دانم پس از 38 سال چرا فيلم دوم ساختم ولي اگر قرار باشد در 18 سال آينده فيلمي بسازم و فرصتي پيش بيايد اميدوارم فيلم بهتري بسازم.
سپس اسامي كانديداهاي بهترين فيلم بخش فيلم‌هاي اول و دوم اعلام شد كه با آوردن نام «اخراجي‌ها2» دوباره سالن پر از هياهو و هيجان شد. در اين بخش سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودرو مينياتور به سيدحسين حق گو تهيه كننده فيلم «دلخون» داده شد.
حق‌گو گفت: از سيدمسعود اطيابي تشكر مي‌كنم كه بدون تلاش‌هاي ايشان اين فيلم ساخته نمي‌شد.

* عكس‌العمل تماشاگران به جايزه فيلم «ده‌نمكي»
در ادامه، سيمرغ بلورين ويژه هيأت داوران و يك دستگاه خودرو مينياتور نيز به «مسعود ده‌نمكي» كارگردان فيلم «اخراجي‌ها2» داده شد كه عليرغم اين كه حضار در سالن او رابه شدت تشويق كردند، اما هنگام دريافت جايزه صداي «هو» از بخشي از سالن به گوش رسيد كه با توجه به تشويق گسترده اين فيلمساز در ابتدا و نيز در اختتاميه دو سال پيش تالار وحدت، شنيدن اين صدا عجيب مي‌نمود!
نكته جالب، عكس‌العمل «ده‌نمكي» بود كه بي‌توجه به جريانات مختلف انتخاب فيلم در جشنواره، گفت: من تشكر مي‌كنم از تمام كساني كه در ساخت اين فيلم همكاري كردند بيش از 40 بازيگر و هزار نفر از هنروران و عوامل فني تا اين محصولي شود كه مي‌بينيد و اگر آنها نبودند، اين فيلم ساخته نمي‌شد و من مهره كوچكي بودم در ساخته شده «اخراجي‌ها2».
به رسم هميشگي اين گونه مراسم اجراي موسيقي در ميانه راه باعث شد تا حضار كمي تجديدقوا كنند و سالار عقيلي به همراه گروهش به اجراي موسيقي پرداختند.
در بخش موسيقي اغلب سينماگران و حضار بيرون سالن رفتند و همه يا بطري آب به دست داشتند يا به صرف تنقلات مشغول بودند. بازار گرفتن عكس‌هاي يادگاري با هنرمندان نيز داغ بود و اغلب علاقه‌مندان سينما با ليلا حاتمي و علي مصفا عكس مي‌گرفتند.

* صفارهرندي:
در ادامه اين مراسم، صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به سخنراني پرداخت و گفت: در اين سي سال با ظهور انقلاب اسلامي اميدهاي زيادي در دل‌ها درخشيد. بخشي از آن اميدها آسماني بود و بخشي اميدهاي زميني. آخرين نمونه آسماني ما توسط رصدخانه بزرگ مثل ستاره‌اي تعقيب مي‌شود و آن طور كه گزارش‌هاي دقيق شاهد و گواه است، پربيننده‌ترين سايت در اين حوزه متعلق است به اميد ما. همان كه در پس دانش و فناوري اين سرزمين و به دستان جوانان توانمند اهل دانش و هنر ما خلق شد.
وي ادامه داد: اما اميدهاي خيلي بيش از اين است كه به شمار آيد اميدهاي محسوس و ملموس در دسترس ما بالاترين‌هايش همين سرمايه‌هاي انساني و هنرمندان ما و دانش‌وران و اهالي انديشه هستند كه امروز تجمع آنها در اقشار جوان‌تر جامعه بيشتر ديده مي‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاداسلامي در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر افزود: حقيقتا اگر كاركرد انقلاب اسلامي را در نقطه اصلي آن بخواهيم دنبال كنيم يعني همين تغيير و تحول بنيادين و باور كردن خود آنگونه كه كارهاي ظاهرا نشدني به دستان همين مردم جوانان و دانشمندان ما گشوده مي‌شود و در دسترس قرار مي‌گيرد.
وي افزود:‌در ساحت هنر حقيقتا كاري كه در طول اين 30 سال اتفاق افتاده در خور انقلاب اسلامي است اگرچه ما خودمان را محدود به يافته‌ها نبايد قرار دهيم و افق هاي پيش رو بلندتر و برجسته‌تري براي خودمان گسترده‌ايم.
صفار هرندي به هنر سينما اشاره كرد و گفت: در حوزه هنر و به طور مشخص زيباترين جلوه هنر امروزي و پرطرفدارترين آن يعني هنر سينما در اين چند سال تلاش دوستان و همكاران بنده در همه عرصه‌ها بهخصوص سينما با همه ويژگي هايش اين بود كه مبادا اين بلور ترد و نازك هنر سينما بر اثر غفلت ما عدم مراقبتها، تنشها، عدم اعتماد و هر آن چيزي كه مي‌توانست آسيب و خللي به آن وارد كند مبادا چنين شود.
وي با اشاره به بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر گفت: امروز شاهد به ثمر نشستن اين دلمشغولي‌ها براي بارور شدن آنها هستيم. آن طور كه همه گواهي مي‌دهيم و از زبان اهالي سينما و منتقدان جشنواره امسال گواه بضاعت بزرگ اهالي سينماست كه هم جوانان ما را شامل مي‌شود و هم پيران زبردست و كارآزموده را.
صفار هرندي در ادامه افزود: منظومه اي از آثار زيبا و تأثيرگذار و داراي پايگاه بلند هنري در همين دوره و به خصوص در سال اخير خلق شد و در معرض ديد اهل هنر قرار گرفت و مقبول افتاد.
وي افزود: سپاسگزاري ويژه به محضر همه اهالي سينما و همه دلسوزان اين هنر وتشكر ويژه از دوستان و عزيزان من در معاونت سينمايي برادرم مهندس جعفري‌جلوه و همكاران‌شان و سپاس از همياري مردم كه با حمايت‌هاي خودشان چارغ سينما را در اين كشور روشن نگه مي‌دارند و عليرغم ورود رقيبان جدي سينما همچنان درخشش ماهواره گونه خودش را در آسمان هنر كشور ما دارد.
صفار هرندي در انتهاي سخنانش گفت: سپاس خاصي را تقديم مي‌كنم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي كه با عنايت‌هاي ويژه خودشان و نشست تاريخي كه با كارگردانان داشتند تحرك تازه‌اي به كالبد سينما بخشيدند و آرزوي من اين است كه سال‌هاي آينده ما پرثمر و پربارتر باشد.

* حاتمي‌كيا: چشمان‌مان را بسته‌ايم اگر نگوئيم اين سينما، نجيب و شريف و فرزند خلف انقلاب است
در ادامه اين مراسم نوبت به اعلام برندگان سوداي سيمرغ رسيد و هيأت داوران اين بخش شامل مجيد مجيدي، حسن بلخاري، ابراهيم حاتمي‌كيا، داود رشيدي ، محمد سرير، منوچهر شاهسواري، رسول صدرعاملي به روي صحنه آمدند.
پس از اعلام اسامي داوران و تشويق حضار به دعوت مجري برنامه، «ابراهيم حاتمي‌كيا» از روي يادداشتي كه به همراه داشت سخنان كوتاهي را ايراد كرد و گفت: ما فيلمها را ديديم به دقت هم ديديم. قضاوت خيلي سخت است به خصوص با اين رنگ آميزي كه شاهد بوديم. ما اينهايي را كه پسند كرديم به شما مي‌گوييم و ممكن است كسان ديگر پسندشان چيز ديگري باشد.
عضو هيأت داوران جشنواره بيست و هفتم افزود: اما اين اصلا مهم نيست. مهم اين است كه روح مشترك همه فيلم‌ها با چند واژه چراغ مي‌زنند. چشمان‌مان را بسته‌ايم اگر نگوييم اين سينما سينماي نجيبي است. ظلم كرده‌ايم اگر نگوييم اين سينما، سينماي شريفي است و اگر نگوييم سينماي باعزتي است، باور كنيم كه به انقلاب ظلم كرده‌ايم چون اين جوان رعناي 30 ساله فرزند خلف همين انقلاب است.
پس از سخنان حاتمي كيا ديپلم افتخار و مبلغ 20ميليون ريال به بهترين فيلم كوتاه داستاني به سارا نامجو (كليدهاي رويا)‌ اهداشد و سيمرغ بلورين بهترين فيلم اين بخش و يك دستگاه پرايد به فريدون نجفي (خانه فاطمه كجاست) تعلق گرفت.
در ادامه نوبت به جايزه بهترين چهره پردازي رسيد. در اين بخش سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودروي پرايد به سعيد ملكان طراح چهره پردازي فيلم وقتي همه خوابيم اهدا شد.
سپس جايزه بهترين جلوه‌هاي ويژه شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودروي پرايد به داود رسوليان براي فيلم «به كبودي ياس» تعلق گرفت كه رسوليان ضمن تبريك سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: سينماي يك كار جمعي است و در كار پرمشقت و سخت جلوه‌هاي ويژه طبيعي است به اين نقطه رسيدن يك تيم خوب مي‌خواهد از تيمم ممنونم.
وي افزود:‌اي كاش فيلم در بخش‌هاي كارگرداني، بازيگري، طراحي صحنه مورد التفات بيشتري قرار مي‌گرفت.
در بخش بهترين طراحي صحنه و لباس سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودرو پرايد به طراحان صحنه فيلم وقتي همه خوابيم (ايرج رامين‌فر و آتوسا قلمفرسايي) اهدا شد.
پيش از اهداي اين جايزه شهيدي‌فر از محمود فرشچيان كه از مراسم حضور داشت درخواست كرد كه چند ثانيه بايستد تا حضار او را يك دل سير تماشا كنند كه اين هنرمند مورد تشويق حضار قرار گرفت.

* رامين‌فر: 40 سال هيچ‌كس به بيضايي فحاشي نكرد
در ادامه ايرج رامين‌فر گفت: با تشكر از هيأت داوران فكر مي‌كنم اين جايزه از من گذشته است و بايد بيشتر به نسل جواني كه وارد سينما شده‌اند اهدا مي‌شد.
وي افزود: دليلي كه من در فيلم بهرام بيضايي بودم اين بود كه مي‌خواستم با آدمي به اسم «بيضايي» كه كارگردان مورد علاقه من است (تشويق حضار) همكاري كنم و خيلي ناراحت شدم كه حس كردم دل آزرده است براي يك سري نقدهايي كه شده است.
ايرج رامين فر به 40 سال همكاري با بهرام بيضايي اشاره كرد و گفت: ما 40 سال همكار بوديم ولي هيچ وقت نديده‌ام كه كسي به بيضايي فحاشي كرده باشد و اين جاي تأسف دارد.
بهترين طراح صحنه جشنواره بيست و هفتم گفت: يكي ديگر از دلايلي كه من در اين كار بودم اين است كه به بيضايي كمك كنم و چيزي كه از دستم برمي‌آيد را انجام دهم. ولي به دليل سفري كه برايم پيش آمد مجبور شدم تا آخر فيلم نباشم و مقداري از اين كار به گردن خود بيضايي افتاد ولي از آنجايي كه در طول اين همكاري ما سلايق همديگر را مي‌شناسيم صحنه‌هايي هم كه او خودش كار كرد سليقه من نيز در ‌آن مستتر است. خوشحالم حتي در اين زمان كوتاه با آدمي كار كردم كه پنجاه سال است با او كار مي‌كنم.
بهترين صداي فيلم در ادامه مراسم اعلام شد و جايزه سيمرغ بلورين اين بخش به همراه يك دستگاه خودرو پرايد به حسن زاهدي براي صداگذاري فيلم «درباره الي» اهدا شد.
زاهدي با دريافت اين جايزه گفت: فقط آمدم اينجا كه بگويم براي سلامتي اصغر شاهوردي دعا كنيد.

* خمسه: قلب اين سيمرغ مي‌زند
بر اساس اين گزارش در ادامه مراسم اختتاميه جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد اعلام شد كه در اين بخش با اعلام اسامي كانديداها حضار به تشويق و ابراز احساسات پرداختند و هر كدام در مورد برندگان اين بخش اظهارنظر مي‌كردند كه در نهايت سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودرو پرايد به عليرضا خمسه رسيد.
خمسه بر روي صحنه داود رشيدي را در آغوش كشيد و بوسيد و پس از دريافت جايزه‌اش پاورچين پاورچين جلوي ميكروفن قرار گرفت. در اين هنگام ميكروفن او به زمين افتاد و گفت: براي كمدين‌ها اين اتفاق مي‌افتد كه با خنده حضار مواجه شد.
وي گفت: اين اولين بار است كه در چنين موقعيتي قرار مي‌گيرم (تشويق) قلب من و اين سيمرغ هردو مي‌زند دليل من كه مشخص است ولي قلب اين سيمرغ مي‌زند چون از هفت شهر عشق گذشته و آمده است.
اين بازيگر سينما افزود: امروز روز بزرگي است ضمنا سالروز ازدواج من و همسرم نيز هست.(تشويق) اين پرايد را به همسرم تقديم مي‌كنم كه اينجاست و اميدوارم كه ديگر ماشين من را نگيرد. پدرخانم من آشپز خيلي خوبي است و به نوعي نقشي كه بازي كردم درباره اوست وقتي مي‌خواستم بيايم اينجا چون شمالي است به من گفت اگر سيمرغ گرفتي دوتامرغش را بيار فردا فسنجان درست كنيم.
عليرضا خمسه از همكاري سازندگان فيلم بيست قدرداني كرد و گفت: از پوران درخشنده،عبدالرضا كاهاني و همه بچه‌هايي كه در اين فيلم زحمت كشيدند تشكر مي‌كنم و اگر اين امكان بود اين سيمرغ را تقسيم مي‌كردم و به هركدام از بچه‌ها يك مرغ مي‌دادم از اعتمادي كه سازندگان فيلم به من كردند سپاسگزارم و از شما كه مشوق ما هستيد اميدوارم سال‌هاي بهتري در انتظار سينماي كشورمان باشد.
خمسه كه به رسم باقي برگزيدگان در كنار دوربين عكاسان قرار مي‌گرفت با لبخند معروف خودش جلوي دوربين قرار گرفت.
جايزه بهترين بازيگر مكمل زن شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه پرايد به مهتاب كرامتي اهدا شد كه براي گرفتن جايزه تا بالاي سن دويد و پشت تريبون هيچ صحبتي نكرد.
فيلم كوتاهي از اداي دين جشنواره و سينماگران به مظلومان غزه پخش شد كه هنرمندان شهاب حسيني، مهناز افشار، باران كوثري طي سخناني نسبت به اين واقعه ابراز تأسف كردند. سپس نوبت به اهداي جايزه بهترين موسيقي متن شد كه كارن همايونفر جايزه اين بخش را شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودرو پرايد از آن خود كرد او با تأمل بسيار به روي صحنه حاضر شد و خيلي آرام صحنه را ترك كرد.
جايزه بهترين تدوين نيز شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه پرايد به بهرام بيضايي و سپيده عبدالوهاب اهدا شد كه با تشويق حضار همراه بود و هيچ يك از برندگان صحبتي نكردند.
بيضايي كه به سمت صندلي خود مي رفت در پاسخ به سوال شهيدي فر و تعداد جوايزي كه فيلم «وقتي همه خوابيم» دريافت كرده سكوت كرده و حتي سرش را برنگرداند.
در اين مراسم نوبت به اهداي جوايز بهترين فيلمنامه رسيد كه مجري برنامه اعلام كرد كه فيلمنامه كانديداهاي فيلمنامه اقتباسي را در دست ندارد و قرار هم نيست كه كليپ آنها پخش شود.

* داوودي: خوشحالم كه بعد از اين همه مدت توانستيم ياد بگيريم كه كم اشكال‌تر فيلمنامه بنويسيم
«مجيد مجيدي» عضو هيأت داوران اين نكته را به «شهيدي‌فر» يادآوري كرد كه هيچ كانديدايي در اين بخش نداشتند و فقط يك فيلم اعلام مي‌شود.
جايزه اين بخش شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه خودروي مينياتور به «واروژ كريم‌مسيحي» براي فيلم «ترديد» اهدا شد و جايزه بهترين فيلمنامه نيز به فريد مصطفوي و ابوالحسن داوودي براي فيلم «زادبوم» تعلق گرفت.
داودي پشت تريبون گفت: من و فريد مصطفوي از سال 1352 و از دوران دانشگاه با هم شروع كرديم و در سال 1360 اولين فيلمنامه‌مان را براي تلويزيون نوشتيم كه مسئول شوراي طرح و برنامه تلويزيون از ما 272 اشكال گرفت و همه را هم روي فيلمنامه نوشت طوري كه حجم نوشته‌هاي او از فيلمنامه ما بيشتر شد.
وي افزود: به هر حال خوشحالم كه بعد از اين همه مدت ما توانستيم ياد بگيريم كه يك خرده كم اشكال‌تر فيلمنامه بنويسيم.

در ادامه مراسم پاياني جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر، در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد پس از اعلام كانديداها وقتي نوبت به نام «پرويز پرستويي» رسيد كه در اين بخش حضار مكررا تشويق كردند و عده‌اي هم نام او را بلند صدا زدند.

* شهاب حسيني: در زمان دريافت جايزه، عموخسرو كار قشنگي مي‌كرد
در اين بخش جايزه شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه مينياتور به شهاب حسيني رسيد كه با تشويق فراوان حضار روبه رو بود و در طي مسيري كه حسيني طي كرد برخي از حضار ايستاده وي را تشويق كردند و با او دست مي‌دادند و ابراز احساسات مي‌كردند.
مجري برنامه او را خوش‌نفس‌ترين، با احساس‌ترين و بانمك‌ترين بازيگر خواند.
شهاب حسيني پشت تريبون گفت: در اين طور مواقع عموخسرو كار قشنگي مي‌كرد (انگشتانش را بوسيد و به سوي آسمان برد) براي اين لحظه خوب و باشكوه خدا را شكر مي‌كنم و در اين لحظه از عزيزاني كه بسيار مرا همراهي كردند تحمل كردند و با كم و كاستي‌ام ساختند خانواده‌ام و همكاراني كه در خدمت‌شان بودم تشكر مي‌كنم.
«شهاب حسيني» هنگامي كه صحنه را ترك مي‌كرد دوباره پشت تريبون برگشت و گفت از هيأت داوران تشكر ويژه دارم كه من را لايق دانستند.
در ادامه جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن نيز اعلام شد و جايزه اين بخش شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه مينياتور به «ليلا حاتمي» بازيگر فيلم «بي‌پولي» اهدا شد.
وقتي نام «حاتمي» خوانده شد دوربين‌هاي عكاسان به روي او زوم كردند و صداي شاترزدن دوربين‌ها سالن را پر كرد.
حاتمي در سخنان كوتاه روي صحنه گفت: متشكرم از هيأت داوران همين طور از حميد نعمت‌الله.
برپايه اين خبر،‌ به دعوت شهيدي‌فر، محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي و مجيد شاه حسيني دبير جشنواره به هيأت داوران اضافه شدند و به روي صحنه آمدند در اين بخش جايزه ويژه هيأت داوران و يك دستگاه خودروي مينياتور به پرويز شهبازي كارگردان فيلم «عيار14» اهدا شد. شهبازي هنگام طي مسير خود براي رسيدن به روي سن با بهرام بيضايي دست داد و كامبيز ديرباز را بوسيد.
شهبازي گفت: از داوران صميمانه تشكر مي‌كنم و از همكارانم در «عيار14» به خصوص تيم بازيگري كه يكي از آنها آقاي ديرباز اينجا تشريف دارند و مي‌خواهم براي دوستم اصغر فرهادي كه در برلين آرزوي موفقيت كنم.
ديپلم افتخار بهترين كارگرداني در ادامه مراسم به همراه 40 ميليون ريال به عبدالرضا كاهاني كارگردان فيلم «بيست» اهدا شد.
كاهاني پس از دريافت جايزه‌اش گفت: مي‌خواستم از پوران درخشنده و سليمان علي محمد به خاطر اين كه شهامت به خرج دادند براي سرمايه گذاري در اين فيلم تشكر كنم و كسي كه در سالن نيست كه اگر او نبود فيلم من ساخته نمي‌شد، پرويز پرستويي.
سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر به اصغر فرهادي براي كارگرداني فيلم درباره الي رسيد كه به دليل حضور در جشنواره برلين در سالن نبود.
صابر ابر يكي از بازيگران فيلم سينمايي به نيابت از اعضاي اين پروژه به روي صحنه آمد و گفت: من اگر صدايم مي‌لرزد به خاطر اين است كه فيلم، فيلمي عزيز است براي ما. از اعضاي گروه خانم بخت آور، آقاي رضوي و دوستان ديگر كه در اين فيلم زحمت كشيدند در سالن حضور دارند اما واقعيت اين است كه خانم بخت آور اصرار داشتند كه يكي از عوامل فيلم سيمرغ را بگيرندو اينكه من يك پيغامي از آقاي فرهادي دارم كه برايتان مي‌خوانم.
ابر با صداي رسا پيغام اصغر فرهادي را قرائت كرد و گفت: خداوند را سپاس مي‌گويم كه به ياري او در همه اين سالها ممكن نبود اين مسير سخت را تا اين گام سپري كنم و نه به رسم رايج و كليشه اين گونه مراسم‌ها بلكه به رسم انصاف به عهده خود مي‌دانم از همه همراهانم چه در ساخت اين اثر و چه در نمايش آن سه ويژه تقديم بدارم.
وي ادامه داد: براي سينماي ايران اميد سربلندي دارم و جايزه‌ام را به پاس همه بزرگواري‌هايش به همراه و همگام اين سال ها پريسا بخت آور پيشكش مي‌كنم. اصغر فرهادي 22/11/87 برلين.
در ادامه مراسم اختتاميه فيلم فجر جايزه بهترين فيلم شامل سيمرغ بلورين و يك دستگاه مينياتور به فيلم «ترديد» به تهيه كنندگي سعيد سعدي اهدا شد.
سعدي در روي سن گفت: خدا را شكر مي‌كنم كه در كنار واروژ كريم مسيحي اين كار را توانستيم به اتمام برسانيم و از تمام عزيزاني كه ما را در ساخت اين فيلم ياري كردند و همچنين از هيأت داوران.
پس از اعلام جايزه بهترين فيلم حضار كم كم سالن را ترك و برخي نيز ايستاده ادامه برنامه را تماشا كردند.

* اردكاني سيمرغ زرين را به خانواده شهيد برونسي تقديم كرد
به دعوت رضا شهيدي‌فر حدادعادل، صفار هرندي و محمدرضا جعفري جلوه تا جايزه بخش نگاه ملي و رأي تماشاگران را اهدا كند.
در اين بخش سيمرغ زرين بهترين فيلم از نگاه ملي به همراه يك دستگاه خودرو مينياتور به ابراهيم اصغري و جواد اردكاني براي فيلم به كبودي ياس اهدا شد.
جواد اردكاني گفت: خدا را شكر مي‌كنم كه توفيق داد تا اين فيلم را بسازم و از عزيزاني كه ما را ياري كردند به خصوص از آقاي صفارهرندي سپاسگزارم و اين هدايا و خودرو را به خانواده شهيد برونسي تقديم مي‌كنم.

* داودي: «زادبوم» را خيلي دوست دارم چون آن را براي دلم و وطنم ساختم
در ادامه پلاك طلايي سيمرغ و مبلغ 50 ميليون ريال به ابوالحسن داودي كارگردان فيلم «زادبوم» اهدا شد.
داودي گفت: اين فيلم را بيش از تمام فيلم‌هايم دوست دارم چون براي دلم و وطنم ساختم. از همه همكارانم كه در اين فيلم كمك كردند تا ساخته شود به خصوص كساني كه واقعا از دل و جان داشتند رويا تيموريان، مسعود رايگان، بيتا منصوري، بهرام رادان، استاد عزت‌الله انتظامي و بقيه دوستان كه در طي دو سال ونيم توليد اين فيلم همراه من بودم تشكر مي‌كنم.
پلاك طلايي سيمرغ و 50 ميليون ريال به مسعود نقاش زاده كارگردان فيلم «كودك و فرشته» اهدا شد.
نقاش زاده پس از دريافت جايزه‌اش گفت: خدا را سپاس مي‌دارم كه زحمات همكارانم به نتيجه رضايت بخش رسيد و از دوستان و مسئولان كه من را همراهي كردند و همين طور از خانواده خوبم كه رنج زحمات من را به جان خريدند تشكر كنم.
آخرين بخش جشنواره متعلق به بهترين فيلم از نظر تماشاگران بود كه مجري برنامه اسامي 11 فيلم حاضر در جشنواره كه بالاي 50 درصد امتياز را توسط تماشاگران را مطرح كردند را قرائت كرديم.
اين فيلم‌ها شامل اخراجي‌هاي 2، بي پولي، بيست، پستچي سه بار در نمي‌‌زند، ترديد، درباره الي، دلخون، زادبوم، سوپراستار، شبانه‌روز و وقتي همه خوابيم، مي‌شدند.
در اين بخش محمود فرشچيان، محمدمهدي عسگرپور و مجيد شاه‌حسيني جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را اهدا كردند.
سيمرغ بلورين اين بخش به همراه يك دستگاه خودرو مشتركا به فيلم «بي پولي» و «درباره الي» تعلق گرفت.
مصطفي شايسته تهيه‌كننده فيلم «بي پولي» پس از دريافت جايزه خود، گفت: تشكر و سلام به همه همكاران عزيزم كه در ساخت اين فيلم همراهم بودم خوشحالم كه با قضاوت 70، 80هزار نفر بدست ‌آمده و جايزه شيرين و جذابي است.
«سيدمحمود رضوي» نيز به دعوت رشيدي فر به روي صحنه آمد. مجري برنامه گفت: اين آخرين سيدي است كه در جشنواره جايزه گرفت.
رضوي تهيه كننده فيلم «درباره الي» گفت: اول تشكر مي‌كنم از تماشاگران عزيز كه با لطفي كه كردند باعث شدند تا خستگي چند ماهه ما از بين برود. دوم از بزرگان و عزيزاني كه به ما لطف كردند و حاشيه فيلم را از خود فيلم جدا كردند و باعث شدند مردم رأي بدهند و ما در خدمت شما باشيم و نگذاشتند حاشيه فيلم مورد استفاده بدخواهان نظام باشد.
اين مراسم در ساعت22 روز 22 بهمن در تالار بزرگ كشور به كار خود پايان داد.
در اين مراسم غلامعلي حدادعادل، محمدحسين صفارهرندي، محمدرضا جعفري جلوه، محمود فرشچيان،بهرام بيضايي، ابراهيم حاتمي كيا، مجيد مجيدي، ابوالحسن داوودي، سيروس الوند، مسعود ده نمكي، حميد نعمت الله، ناصر ممدوح، بابك حميديان، صابر ابر، مرتضي پورصمدي، تورج اصلاني، علي سرتيپي، عبدالرضا كاهاني، رويا تيموريان، مسعود رايگان، مهتاب كرامتي، عليرضا خمسه، شهاب حسيني، فلامك جنيدي، اكبر نبوي، پوران درخشنده، داود رشيدي، محمدعلي باشه آهنگر، جواد نوروزبيگي، ناصر چشم آذر، منوچهر شاهسواري، حامد كميلي، قربان نجفي،مليكا زارعي، ليلا حاتمي، علي مصفا، باران كوثري، مجيد جوزاني، محمد پيرهادي، محمدرضا قومي، منوچهر محمدي، غلامرضا موسوي، شهرام مكري، سامان سركي،محمدمهدي عسگرپور،ايرج رامين فر، حسين جعفريان، پريسا بخت آور، حبيب الله كاسه ساز، كارن همايونفر، محمدسرير، ساعد نيكزاد، قاسم قلي پور، كامبيز ديرباز، پرويز شهبازي، رضا عطاران، فريده فرامرزي، امين تارخ، حسن فتحي، نيكي نصيريان، مژده شمسايي، رسول صدرعاملي، هايده صفي ياري، وحيد نيكخواه آزاد، محمدبلخاري، محمد زرين دست، سيروس حسن‌دوست و تعداد زيادي از خبرنگاران، عكاسان و كارشناسان سينمايي حضور داشتند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com