1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 490  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۸/۱۳۸۷  نوع : نقد
 کد خبر : 138708260108  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۳:۱۴
    ۱۳۸۷/۰۸/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

فيلم "به همين سادگي"، واكنش جريان هاي فرهنگي و اجتماعي را برانگيخت

فيلم به همين سادگي ساخته رضا مير كريمي با مضموني اجتماعي و روايتي متفاوت از دنياي زنانه و متمايز از ساير آثار جدول اكران سينماها با واكنش متفاوت جريان‌هاي فرهنگي و طبقات مختلف اجتماعي روبه روشده است .

داستان اين فيلم بر اساس شخصيت زن خانه دار تنهايي كه تلاش دارد در عين نامرادي و احساس ناخوشايند حضور ديگران در زندگي‌اش ، محيطي امن براي شوهر و فرزندانش فراهم كند، روايت مي‌شود.
ميركريمي كه قبل از اين اثر فيلم‌هايي همچون زير نورماه، اينجا چراغي روشن است و
خيلي دور خيلي نزديك را ساخته است ، در فيلم به همين سادگي نوعي واپسگرايي در انتخاب مضمون اما اصرار بر ادامه خط داستاني آثار قبلي اش با رنگ و بوي شهري دارد.
اين نگاه فيلمساز در به همين سادگي و به نوعي ساده انگاري در ترسيم روابط خانوادگي كه زن به عنوان محور روايي آن قرار دارد و استشمام بوي خيانت همچون ديگر آثار اجتماعي و سكوت شخصيت اصلي براي حفظ كانون خانوادگي و تمسك به استخاره براي رفتن يا ماندن ، تناقض عجيبي براي مخاطب بوجود مي آورد.
به همين سادگي با وجود تمايز داستان و شخصيت پردازي در مقايسه با ديگر آثار اين فصل اكران همچون دايره زنگيو مجنون ليلي، غير قابل مقايسه بودن و به نوعي يك سرو گردن با وجود مناقشه برخي بر روي مضمون آن از آثار يادشده بالاتر است .
به گزارش خبرنگار ايرنا، برداشت‌هاي فكري و شخصي در مواجهه با اين اثر كه جوايز اصلي جشنواره فجر را دريافت كرده، به همين سادگي را در اين روزها در محور توجه محافل مختلف مطبوعاتي قرار داده است .
برخي كه خود را از علاقه مندان سينماي ارزشي ميركريمي و فيلم‌هاي زير نورماه و خيلي دور خيلي نزديك او ناميدند با ايجاد يك سايت اينترنتي، نسبت به فيلم به همين سادگي اعتراض كرده و آن را در جهت گرايش‌هاي فمينيستي عنوان كردند.
جمعي از علاقه مندان فيلم‌هاي زير نورماه و خيلي دور خيلي نزديك، مير كريمي با ايجاد يك سايت اينترنتي نسبت به فيلم به همين سادگي او اعتراض كرده و اين فيلم را نوعي استحاله شدن مير كريمي از مواضع‌اش عنوان كردند.
در اين سايت آمده است :سلام برادر ميركريمي، ما جمعي از جواناني هستيم كه شما مي‌تواني آنها را افرادي معتقد به ارزش‌ها به حساب آوري. ما اين وبلاگ را تشكيل داديم تا نسبت به گمراه شدن شما از راه اصلي تا در سينما هشدار دهيم .
ما به شدت نسبت به ميركريمي كه فيلم‌هاي زير نورماه و خيلي دور خيلي نزديك را ساخت تعصب داريم ، ياد آن روزها بخير، زماني كه فيلم ارزشمند و معنوي زير نورماه را ساختي و ما را خشنود كردي و اين اميدواري را كه پس از مدت‌ها فيلمسازي طرفدار انقلاب و نظام وارد سينما شده را برايمان زنده كرد.
به همين سادگي به نوعي ما را ياد برخي آثار مخملباف و استحاله شدن او مي اندازد، ما به شدت ناراحتيم و مي‌ترسيم فيلمساز ارزشي مثل شما را از دست بدهيم .
اما در مقابل برخي جريان‌هاي فرهنگي و شخصيت‌هاي فرهنگي نيز با تماشاي فيلم به همين سادگي واكنش‌هاي متفاوتي را از خود بروز دادند.
رامين شريف زاده نويسنده نشريات اصولگرايي همچون سياست روز ، كيهان و يالثارات در اين‌باره معتقد است كه نگراني علاقه مندان سينما نسبت به كارگردان متعهدي نظير ميركريمي و گرايش او در فيلم اخيرش به مباحث فمينيستي، قابل درك است.
دبير سرويس فرهنگي روزنامه سياست افزود: مير كريمي در فيلم اخيرش بحث‌هاي خطرناكي را مطرح كرده هرچند فيلم داراي جنبه‌هاي مثبتي نيز هست اما تاثيرات منفي بر خانواده‌ها خواهد گذاشت.
وي مدعي شد: اين فيلم بحث گريز از خانواده را مطرح مي‌كند و نشان داده مي شود ، كسي كه خانواده دوست است از سوي همه طرد مي‌شود.
اين نويسنده همچنين با اشاره به برخي آثار نمايش داده شده در جشنواره فجر ، افزود: فيلم به همين سادگي در كنار فيلم‌هايي چون ديوار ، هميشه پاي يك زن درميان است و چند اثر ديگر به طرح مباحث فمينيستي مي‌پردازد واگر فيلمساز واقعا نيز چنين قصدي نداشته باشد در نهايت فيلمش در كنار آثار يادشده قرار مي‌گيرد.
محمد آفريده مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز در مقابل معتقد است كه ساخت فيلم به همين سادگي الگوي مناسبي براي فيلمسازان جوان براي تجربه كردن است .
وي، افزود: فيلمسازاني كه به سمت تجربه‌هاي نو نروند از سينما حذف خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، وي تاكيد كرد: ريسك كردن و تجربه كردن طبيعت فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري است و سينماگران بايد امروزشان با فردا تفاوت داشته باشد .
مدير مركز سينماي مستند و تجربي گفت: متاسفانه بخشي از سينماي ما در ديروز باقي ماندن، فعالان فرهنگي با وجود سختي‌ها بايد تجربه گرايي را در عرصه سينما داشته باشند، حتي اگر اين تجربه گرايي به شكست منجر شود.
وي تاكيد كرد :تجربه گرايي و ريسك كردن به تازگي، طراوت و پويايي در سينما كمك مي‌كند.
به گفته آفريده، نياز امروز سينماي ايران را توليد فيلم براي مخاطب برشمرد و همچنين افزود: سينما براي پويايي خود نياز به حفظ رويكرد تجربه گرايانه خود دارد.
اين مدير فرهنگي تصريح كرد: فيلمسازان اگر بخواهند در زير سايه شهرت گذشته خود باقي بمانند افول خواهند كرد و اين براي فعاليت در عرصه هنري خطرناك است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com