1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 362  تاريخ مخابره خبر:  ۲۰/۸/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138708200109  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۵۵:۲۰
    ۱۳۸۷/۰۸/۲۰                              تاريخ نشر خبر :  
 

جشنواره فيلم كوتاه تهران با رويكرد حمايت از سينماي ملي برگزار مي‌شود

ناصر باكيده گفت: بيست‌و‌پنجمين جشنواره فيلم كوتاه تهران با رويكرد حمايت از سينماي فاخرملي برگزار مي‌شود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، صبح امروز نشست رسانه‌اي بيست و پنجمين جشنواره فيلم كوتاه تهران با حضور «ناصر باكيده» (دبير جشنواره و رئيس انجمن سينماي جوانان ايران) و «يزدان عشيري» (مدير روابط عمومي جشنواره) برگزار شد.
    بر اساس اين گزارش، ناصر باكيده ضمن بيان اين مطلب كه جشنواره فيلم فجر با رويكردهاي جديد سعي در نمايش بضاعت‌ها و توانمندي‌هاي ارزشمند سينماي كوتاه در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي دارد، افزود: اين دوره از جشنواره نسبت به قبل از تفاوت‌هاي چشمگير و قابل لمس‌تري برخوردار است. جشنواره فيلم كوتاه در سطح جهان داراي ارزش و اعتبار خاصي است كه يكي از دستاوردهاي مهم فرهنگي 30 سال فعاليت سينمايي است.
    وي ادامه داد: قطعا امروز در سطح دنيا بسياري از فيلمسازان با اين جشنواره و فعاليت‌هاي آن آشنا هستند.
    باكيده به ارزيابي بخش ملي جشنواره پرداخت و گفت: بخش ملي فيلم كوتاه با رويكرد ارائه كيفي و جهش از كميت به كيفيت در توليد آثار است كه قطعا نگاه جدي‌ آثار برتر و معرفي استعدادهاي خلاق و نوآور در آن نقشي چشمگيري دارد.
    وي اظهار داشت: جشنواره فيلم كوتاه تمامي تلاش خود را در ارائه فضا و فرصتي عادلانه براي فيلمسازان سراسر كشور انجام خواهد داد.
    دبيرجشنواره فيلم كوتاه ادامه داد: تعداد قابل توجهي از آثار در بخش ويژه «ميراث نبوي» كه نگاهي به سيره نبوي اوليا و انبياء دارد،حضور خواهند داشت و بخش «چشم‌انداز سرزمين زيباي ما» نيز يكي ديگر از بخش‌هاي ملي است كه نگاه جدي در ارائه افق‌ها و ترسيم آيين‌ها و پاره فرهنگ‌ها دارد و اميدواريم شاهد تبلور رنگين‌كمان فرهنگ كشور در اين بخش باشيم.
    باكيده همچنين خبر از برگزاري بخش گراميداشت30سالگي انقلاب اسلامي داد كه در اين بخش قرار است مجموعه آثاري توليد شده جديد به نمايش درآيد.
    رئيس انجمن سينماي جوانان ايران به بررسي بخش بين‌المللي جشنواره پرداخت و گفت:در بخش بين‌المللي استقبال بالغ بر دو هزار فيلم براي شركت چشم‌نوازي مي‌كند كه تقاضاي يكصد و پنجاه فيلم از كشورهاي اسلامي و افزايش 6 كشور نسبت به سال قبل نشان دهنده گستره فرهنگي جشنواره در سطح دنياست.
    وي افزود:علاوه بر بخش مسابقه بين‌المللي با موضوع آزاد بخش‌هاي ديگري نيز طراحي شده است كه شامل نمايش ويژه بخش «ملل مسلمان»، «در جستجوي حقيقت» است كه با مضامين معنايي، اخلاقي و احترام متقابل به اديان الهي برگزار خواهد شد.
    دبير بيست و پنجمين جشنواره فيلم كوتاه جشنواره را تنها محلي براي نمايش فيلم‌ها ندانست و گفت: هدف اصلي جشنواره‌ها كشف و استعداديابي نيروهاي خلاق و جوان است كه علاوه بر نمايش آثار ،بر حوزه‌هاي آموزش ، كلاس‌هاي آموزشي ، نشست‌هاي تخصصي نيز تمركز دارد و صنوف و اهالي مرتبط با حوزه فيلم كوتاه با گونه‌هاي مختلف زير پرچم جشنواره گرد هم خواهند آمد.
    باكيده با اشاره به سفر اعضاي اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي مسلمان به تهران گفت: سومين نشست جمعي اين اتحاديه در تهران برگزار مي‌شود كه در جهت برنامه‌ريزي براي پروژه‌هاي آينده در جهت گسترش برنامه‌هاي آموزشي، توليدات مشترك و عرضه و نمايش انجام مي‌شود، ضمن اين كه عضويت چند متقاضي نيز در اين جلسه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
    وي همچنين به شركت تعدادي از مديران جشنواره‌هاي جهاني در جشنواره فيلم كوتاه اشاره كرد و گفت: از برنامه‌هاي رسمي جشنواره حضور 10 تا 12 مدير جشنواره‌هاي فيلم دنياست كه در جهت ارتباطات بين‌المللي و تبادل تجربه قطعا با ما همكاري و برنامه‌ريزي خواهند كرد.
    باكيده تاكيد كرد: در جشن بزرگ فيلمسازان فيلم كوتاه به سمت كيفيت خواهيم رفت و به دنبال آثار شاخصي هستيم كه توامان منابع هويتي و سينماي ملي را در جهت داشتن سينماي شاخص و فاخر داشته باشند.
    وي همچنين درباره عدم انتخاب برخي از فيلم‌هايي كه در جشنواره‌هاي ديگر جوايزي را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: هر جشنواره‌اي اهداف و رويكرد خود را در قالب فراخوان اعلام مي‌كند.قطعا ما نيز به دنبال اهدافي هستيم تا فرصت عادلانه‌اي براي فيلمسازان ايجاد كنيم.
    وي افزود: يكي از ابتكاراتي كه امسال صورت گرفت تركيب افراد و تشكيل سه بخش هيأت انتخاب و داوري بود و استفاده از نظر كارشناسان اين حوزه‌ها. تنوع و گستردگي توليد فيلم كوتاه و استعدادهاي درخشان در اين حوزه باعث مي‌شود كه نتوان هيچ جشنواره‌اي را با ديگر جشنواره‌ها قياس كرد. هيچ دليلي وجود ندارد كه فيلمي كه در يك جشنواره جايزه دريافت كرده است در جشنواره‌هاي ديگر نيز اين جايزه را بدست بياورد و با بالعكس.
    وي ادامه داد: از سمت و سويي ديگر پيروي و احترام به قواعد در جشنواره فيلم كوتاه وجود دارد كه ما را به نظم مي‌رساند كه اين نظم در تمامي هيئت داوران اعمال شده است.اميدوارم فيلم‌هايي كه نتوانسته‌اند در جشنواره فيلم كوتاه حضور داشته باشند در دوران آتي فيلم‌هايي با رويكرد فرهنگي و گسترش سينماي ملي داشته باشند.
    باكيده اظهار داشت: آنچه در جريان فيلم كوتاه و با توجه به جشنواره‌هاي متعدد وجود دارد اين است كه اين فيلم‌ها چه محلي براي عرضه دارند و چقدر حوزه‌هاي ديگر مي‌توانند حامي آنها باشند.مي‌توان سوال كرد كه نقش صدا و سيما چيست ؟طبيعتا چون ما در اين نقطه دچار ضعف هستيم نمايش فيلم‌ها را در جشنواره دنبال مي‌كنيم ما در ساز و كار چند ساله خودمان با نگاه به ايجاد فرصت‌هاي عادلانه جشنواره ‌هاي منطقه‌اي را ايجاد كرديم كه اين امكان را مي‌داد كه فيلم‌هاي كوتاه ميدان‌هاي رقابتي را تجربه كنند و همين باعث شد كه بخش سينماي جوان و آماتوري به سمت سينماي حرفه‌اي پيش برود.
    وي گفت: بهره‌گيري از پتانسيل بي‌شماري كه در جريان فيلم كوتاه وجود دارد مي‌طلبد كه برنامه‌ريزان براي انبوه نشدن برنامه نمايش فيلم‌ها و امكان گسترده نمايش آنها دست به فعاليت بزنند.
    براساس اين گزارش، يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با اشاره به استقبال چشمگير فيلمسازان داخلي و خارجي يادآور شد: بيش از 3600 فيلم از 95 كشور جهان متقاضي حضور در بخش‌هاي مختلف جشنواره بودند كه سه هيئت جداگانه اين آثار را مورد ارزيابي و بررسي قرار دادند و سرانجام از ميان 1617 اثر ملي از استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، فارس،تهران، خراسان رضوي و شمالي،سمنان، سيستان و بلوچستان، كردستان، همدان، قزوين، مازندران، گيلان، كهكيلويه و بويراحمد، اصفهان، يزد، كرمانشاه، گلستان، سمنان، مركزي، چهارمحال و بختياري، ايلام، لرستان، بوشهر، كرمان و هرمزگان 274 عنوان فيلم براي بخش مسابقه انتخاب شد و از 2000 فيلم رسيده در بخش سينماي بين‌الملل از 95 كشور جهان 92 عنوان براي رقابت نهايي انتخاب شدند.
    وي با بيان اينكه 366 عنوان فيلم در دو بخش سينماي ملي و بين‌الملل با يكديگر رقابت مي‌كنند خاطرنشان ساخت: از 274 فيلم بخش ملي، 31 عنوان در بخش چشم‌انداز زيباي سرزمين ما، 18 عنوان ميراث نبوي، 18 عنوان انقلاب اسلامي، 74 عنوان فيلم مستند، 59 عنوان فيلم داستاني ، 44 عنوان فيلم انيميشن و 29 اثر تجربي را تشكيل مي‌دهند.
به گفته عشيري علاوه بر آثار سي‌امين سال انقلاب اسلامي در بستر فيلم كوتاه دو بخش ميراث نبوي و چشم‌انداز كه در سال گذشته به ترتيب يك سانس و 6 سانس بود امسال با رشد چشمگير به 5 و 8 سانس رسيده است.
    مدير روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران 92 عنوان فيلم بخش بين‌الملل جشنواره را شامل 70 اثر در بخش مسابقه اصلي _ 10 اثر در جستجوي حقيقت و 5 اثر در بخش جلوه‌گاه شرق و 6 عنوان مربوط به ملل مسلمان عنوان كرد و افزود: فرانسه با 10 فيلم، ايران با 9 فيلم، انگلستان با 7 فيلم بالاترين آمار آثار راه يافته به بخش بين‌الملل جشنواره را به خود اختصاص دادند.
وي اضافه كرد: كشورهاي اسپانيا، سوئيس و كانادا هر يك با 4 اثر اسپانيا، بلژيك، سوئد، يونان و استراليا هر يك با 3 عنوان آفريقاي جنوبي، برزيل، آلمان، افغانستان، ژاپن، كره، فنلاند، روسيه، لهستان، هندوستان و تركيه هر يك با 2 عنوان و كشورهاي دانمارك، هلند، مصر، مكزيك، پاكستان، نروژ، اطريش، آمريكا، چين، مراكش، تونس، بوسني و هرزگوين، بنگلادش، مالزي، زيمبابوه، بلغارستان و قرقيزستان هر كدام با يك عنوان فيلم در جشنواره فيلم كوتاه تهران حضور دارند.
    يزدان عشيري ضمن اشاره به شركت كشورهاي اتحاديه فيلم‌سازان كوتاه كشورهاي مسلمان با 115 فيلم در اين دوره جشنواره اظهار داشت: بخش خصوصي و آزاد با 158 اثر در بخشهاي مسابقه سينماي ملي بالاترين آمار را به خود اختصاص داده و انجمن سينماي جوانان ايران با 53 اثر‌_ مراكز صدا و سيما با 31 اثر مقام‌هاي بعدي را از آن خود كردند و تقريبا 15 درصد فيلمسازان جشنواره را زنان تشكيل مي‌دهند.
    مدير روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران با اشاره به برنامه‌هاي مرور در جشنواره گفت: هفت برنامه مرور در دو بخش ملي و بين‌الملل در جشنواره پيش‌بيني شده شامل مرور آثار رضا سبحاني_ مرور آثار محمود يارمحمد‌لو_ مرور فيلم‌هاي استان گيلان_ مرور فيلم‌هاي كره_ مرور فيلم‌هاي برزيل و مرور فيلم‌هاي اعضاي اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي مسلما و اكو.
    در ادامه ناصر باكيده دبير كل اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي مسلمان ضمن اشاره به پيش‌بيني بخش مقاومت و پايداري به مناسبت شصتمين سال اشغال فلسطين از برپايي نشست ويژه شوراي مركزي اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي مسلمان همزمان با جشنواره خبر داد و اظهار داشت: «اين نشست با هدف ارزيابي عملكرد يكساله اتحاديه و ترسيم افق‌هاي پيش رو با حضور نمايندگان ايران_ سودان_ افغانستان، تونس، پاكستان، لبنان و تاجيكستان برپا مي‌شود.
    وي ادامه داد: همزمان با جشنواره مديران جشنواره‌هاي معتبري چون الجزيره قطر، كراكوا لهستان، هامبورگ آلمان، كراچي پاكستان، جشنواره فيلم آسياي جنوبي هند، جشنواره مذهب امروز ايتاليا، جشنواره اسلوفود ايتاليا، به تهران مي‌آيند و علاوه بر آنها حضور مدير انجمن هنرمندان لبنان، عضو اتحاديه سينماگران تاجيكستان مدير كمپاني ذرياب از سودان، مدير افغان فيلم از افغانستان، مديرعامل شبكه المنار لبنان و رئيس اتحاديه سينماگران افغانستان را نيز خواهيم داشت.
    وي اضافه كرد: با هدف افزايش آگاهي و ارتقاي سطح تجربي فيلمسازان و اساتيد مراكز سينماي جوان و آشنايي با تجارب و ديدگاه‌هاي كارشناسان چهار نشست تخصصي با عنوان‌هاي سينماي اقتباسي _ هوشنگ مرادي كرماني، ايجاز در فيلم كوتاه و ايده پردازي، مهين ضياء، جلوه‌هاي ويژه در سينماي كوتاه، لساد جموسي و تجزيه و تحليل مكاتب نو، ظهور ديني و شبه عرفاني با تكيه بر فيلم شوك، دكتر محمد جواد ادبي پيش‌بيني شده است.
    مدير روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با اشاره به تعامل انجمن سينماي جوان با نجمن فيلم كوتاه خانه سينما و انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي گفت: نشست‌هايي نقد و بررسي با حضور تهماسب صلح‌جو و فيلمسازان معرفي شده از سوي انجمن فيلم كوتاه در طول روزهاي جشنواره برگزار مي‌شود همچنين _ انجمن منتقدان سينمايي نيز، در نشست ويژه‌اي «بررسي چشم‌انداز سينماي كوتاه ايران» خواهند پرداخت. اين در حالي كه در نشستي جداگانه با حضور صلح‌جو و محمد در‌منش فيلم‌هاي بخش ويژه چشم‌انداز، ميراث نبوي و انقلاب مورد تحليل قرار مي‌گيرد و مازيار ميري پيرامون كارگرداني در فيلم كوتاه_ سخنراني خواهند كرد.
    عشيري از چاپ كتابي همزمان با جشنواره خبر داد و گفت: كتاب باغ بيكران به كوشش مهدي فرودگاهي با آثاري از دكتر علي موسوي گرمارودي، هوشنگ مرادي كرماني، دكتر محمدجلال‌الدين گزازي، ابراهيم فروزش، دكتر شهاب‌الدين عادل، دكتر اردشير صالح پور، رضا رهگذر، عزيزالله حاجي مشهدي، دكتر احمد تميم‌داري، نغمه ثميني و مهين جواهريان چاپ و منتشر مي‌شود.
    يزدان عشيري اظهار اميدواري كرد تا با همدلي و همصدايي خانواده سينماي جوان كشور و فعالان عرصه فيلم كوتاه جامعه سينمايي و صدا و سيما جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران بتواند طليعه جنبش نويني را در عرصه سينماي كوتاه ايران نويد دهد.
    بيست‌و‌پنجمين جشنواره فيلم كوتاه تهران 22 تا 27 آبان در تهران در سينما فلسطين ،خانه هنرمندان ايران و مركز فرهنگي هنري صبا همزمان با تهران در اهواز،سنندج ،لاهيجان ،ملاير ،ياسوج برگزار مي‌شود.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com