1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 564  تاريخ مخابره خبر:  ۲۴/۴/۱۳۸۷  نوع : گزارش
 کد خبر : 138704240104  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۰۸:۵۱
    ۱۳۸۷/۰۴/۲۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

اطبايي: پخش بين‌المللي سينماي ايران مظلوم است

كارشناس حوزه بين‌الملل سينماي ايران گفت: در كنار موفقيت‌هاي مختلف سينماي ايران در جشنواره‌هاي خارجي، نبايد فراموش كنيم كه در اين زمينه حجم ناكامي‌ها و عدم موفقيت‌ها كم نيست چون ما در بخش عرضه و پخش حرفه‌اي عمل نمي‌كنيم.

به گزارش سايت سينمايي سوره ، «محمد اطبايي» درباره موفقيت فيلم‌هاي «آواز گنجشك‌ها» و «به همين سادگي» در جشنواره‌هاي خارجي گفت:به نظر من اين موفقيت‌ها نشانه‌هاي خيلي خوبي است.
وي افزود: موفقيت اين دو فيلم يا حتي موفقيت چند فيلم ديگر، ما را بايد نسبت به تداوم حضور موفق بين‌المللي سينماي ايران خوش‌بين و اميدوار كند، ولي در عين حال نبايد فراموش كنيم كه حجم ناكامي‌ها و عدم موفقيت‌ها هم كم نيست. مثلا اين روزها جشنواره كارلووي‌واري در جريان است كه هيچ فيلم ايراني در بخش مسابقه آن شركت ندارد، يا جشنواره لوكارنو كه در مردادماه برگزار مي‌شود، ولي اخبار خوبي از حضور فيلم‌هاي ايراني به گوش نمي‌رسد.
وي ادامه داد: ما بايد بررسي كنيم كه چرا فيلم‌هايي چون «آواز گنجشك‌ها» و «به‌همين سادگي» در حضور بين‌المللي موفق بوده‌اند و فيلم‌هاي ديگر ناموفق، قطعا بخش اول به كيفيت و محتواي فيلم‌ها بر مي‌گردد و بخش ديگر به شيوه عرضه آنها.
اطبايي نحوه عرضه و پخش فيلمهاي ايراني را نامطلوب دانست و گفت: همانطور كه بارها و بارها اين مسأله را عنوان كرده‌ام، متأسفانه سينماي ايران در زمينه عرضه و پخش، به شكل حرفه‌اي و درستي عمل نمي‌كند. ما بخش عمده توليدات‌مان را به جشنواره‌ها و بازارهاي بين‌المللي ارسال مي‌كنيم، فارغ از اينكه اين فيلم‌ها امكان ارتباط برقرار كردن با مخاطب غير ايراني را دارند يا خير.
وي تاكيد كرد: معيار موفقيت يك فيلم صرفا حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي نيست. بسياري از فيلم‌ها، آثاري باكيفيت بالا بوده كه براي بازار ايران ساخته شده‌اند و در نمايش داخلي با موفقيت هم روبرو مي‌شوند.
عضو شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سنيمايي افزود: فيلمساز،تهيه‌كننده و شركت پخش در ايران، اين دغدغه و شوق را دارند كه حتما توليدات خودشان را به خارج از ايران بفرستند و به نظرم اين شوق را بعضا در خبررساني حضور يا موفقيت آنها نيز مي‌شود دنبال كرد.
اطبايي گفت: مثلا در خبررساني حضور فيلم «انعكاس» در AFI لس آنجلس، اين نكته را ديدم كه شركت مسئول آن به شكلي خبررساني را كرده كه به نظرم يك شوق‌زدگي و طبعا اغراق در آن ديده مي‌شد. اين جشنواره يك جشنواره خوب در آمريكا و جشنواره‌اي متوسط در دنيا است، اما اينكه اين مسأله با تيترهاي اغراق‌آميز عنوان شود، به نظرم كار غيرحرفه‌اي و نشان دهنده ذوق زدگي بيش از حد است و اين ذوق زدگي نشان مي‌دهد كه كار حرفه‌اي انجام نمي‌شود و اين منحصرا در مورد اين فيلم نيست و مشكل كلي ما است.
وي گفت: خود فيلمسازان ما نيز ٍبه محض اينكه فيلم‌شان در جايي پذيرفته شود، ماه‌ها قبل از جشنواره خبرسازي مي‌كنند.
اطبايي گفت: من منكر اين نيستم كه حضور بين‌المللي موفقيت نيست ولي چرا حرفه‌اي فكر نمي‌كنيم؟ آيا به فرض،فيلم خوب «دايره زنگي» بايد اولين حضور بين‌المللي‌اش در بخش آموزشي دانشگاهي در انگلستان باشد؟ درحالي كه اين فيلم مي‌توانست در جشنواره‌هاي معتبري حضور موفق داشته باشد و براي سينماي ايران افتخار هم كسب كند.
اطبايي در ادامه افزود:در بحث كيفيت فيلم‌ها فراوان صحبت موافق و مخالف شده است ولي در بخش عرضه و پخش، به نظرم مشكلات جدي داريم.
وي در انتها گفت: نمونه ديگر فيلم «به همين سادگي» است كه جايزه بهترين فيلم جشنواره مسكو را دريافت كرده اما هيچ اطميناني براي بهره‌گيري كامل و حرفه‌اي از اين موفقيت وجود ندارد و نياز به برنامه‌ريزي بهتري دارد.
اين كارشناس درپايان با اشاره به كتاب «طرحي براي اكنون، در مسير سينماي ملي» گفت: اين كتاب اثر خوبي است و جمع‌بندي مناسبي در آن صورت گرفته كه ذهن را به سمت و سوي خوبي در حيطه سينما مي‌برد. ولي دقت كنيد به بخش عرضه و بازاريابي بين‌المللي چه اشاره‌اي شده است؟ متاسفانه اين امر نشان مي‌دهد، معاونت سينمايي اطلاعات كافي براي اينكه در اين بخش راهكار ارائه كنند،نداشته‌اند. حتي دو بخش مختلف اداره نظارت و ارزشيابي و اداره كل جشنواره‌ها و مجامع سينمايي براي قضيه صدور مجوز دفاتر بخش بين‌المللي مسئول شناخته شدند.منظورم از اين مثال ذكر مظلوم بودن اين حوزه از سينماست كه به هيچ وجه به شكل جدي به آن پرداخته نمي‌شود.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com