1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 410  تاريخ مخابره خبر:  ۲۹/۲/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138702290101  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۴۳:۲۷
    ۱۳۸۷/۰۲/۲۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

رحماني:

موضوع مقاومت، «جشنواره جم» را مهم جلوه مي‌دهد

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور ايثارگران، گفت: اهميت برگزاري جشنواره جم به‌واسطه‌ اهميت و موضوعيت مقاومت و پايداري است.

به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي جشنواره، قدرت‌الله رحماني مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور ايثارگران با بيان اين‌كه اساسا ساختن فيلم كوتاه، تمريني است براي ورود به عرصه‌ فيلم‌سازي جدي و ساختن فيلم بلند، خاطرنشان كرد: از آن‌جا كه جوانان و «نوفيلم‌سازان» با ارايه‌ آثار كوتاه به عرصه‌ي فيلم‌سازي قدم مي‌گذارند، مي‌توان از همان ابتداي راه، ذهن، دل و انديشه‌ پويا و خلاق آنان را به سمت و سوي مفاهيم و ارزش‌هاي متعالي و آرماني جلب و جذب كرد كه صد البته روحيه‌ آرمان‌خواهي و تحول‌گرايي و اصلاح‌طلبي در جوانان بيش از ديگران است.
وي ادامه داد: حمايت ويژه‌ مركز سينماي مستند و تجربي و سينماي جوان از سوژه‌هايي با موضوع مقاومت، ساده‌ترين راهي است كه مي‌شود انديشه‌ خلاق و نوجوي هنرمندان جوان را متوجه اين مفهوم مقدس كرد و كوتاه‌ترين زمان ممكن آثار و محصولات متنوعي را استحصال نمود كه قطعا بخشي از اين محصولات مي‌تواند آغازگر و پايه‌گذار جريان جديدي در سينماي ملي با گرايش و موضوع مقاومت باشد.
وي با بيان اين‌كه شايد دل بستن به فيلم‌سازاني كه در ميانه‌ي راه و يا پايان كار هنري خود هستند كار چندان سودمندي نباشد، چرا كه شخصيت فكري و فرهنگي آنها شكل گرفته است، افزود: اما اميد بستن به آيندگان عرصه‌ هنر در توجه به مفاهيم و مضامين متعالي و معنوي (از جمله مضمون و مقوله‌ي مقاومت و پايداري) قطعا بيهوده و بي‌ثمر نخواهد بود.
رحماني اظهار داشت: يكي از حوزه‌هايي كه مي‌توان و بايد به «رويش‌هاي جديد» اميد بست و انتظار خلق آثار فاخر و برجسته و متناسب با ارزش‌هاي برآمده از آموزه‌هاي انقلاب اسلامي را داشت، قطعا عرصه‌ هنر و هنرآفريني است. هم‌چنان كه موضوع «مقاومت» جوان است، بازتاب آن در جلوه‌هاي هنري نيز بايد در آثار هنرمندان جوان آشكار شود.
وي اهميت برگزاري جشنواره را به واسطه‌ اهميت و موضوعيت خود مقاومت دانست و ادامه داد: پديده‌ مقاومت در برابر نظام سلطه در عصر ما از سرزمين امامت و ولايت و با انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام عزيز شروع شد و با الهام از آموزه‌هاي متعالي اين انقلاب و انديشه‌هاي بنيان‌گذار آن (امام خميني) ابتدا به جهان اسلام و پس از آن به اقصي‌نقاط دنيا گسترش پيدا كرد.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور ايثارگران با اشاره به اين‌كه امروزه «مقاومت» مختص انقلابيون مسلمان و با سرزمين‌هاي اسلامي نيست، اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر يكي از ناب‌ترين و شگفت‌انگيزترين مقاومت‌هاي دوران معاصر در درون سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و لبنان از سوي نيروهاي مقاومت اسلامي شكل گرفته است، ليكن انديشه‌ي مقاومت اكنون با الهام از تعاليم انقلابي برخواسته از انقلاب اسلامي مردم ما مرزهاي جهان اسلام را درنورديده و در آمريكاي لاتين، آفريقا و حتي در قلب اروپا اشكال و جلوه‌هاي متفاوتي از مقاومت و پايداري در برابر نظام سلطه سرمايه‌داري و مدل سياسي آن (ليبرال دموكراسي) پديدار شده است.
رحماني بيان كرد: گزاف نيست اگر ادعا شود پايداري و مقاومت در برابر انديشه و عملكرد استكبار و استعمار فرانوين، از جمله مهم‌ترين جلوه‌ها و جنبه‌هاي حيات اجتماعي بشر در عصر حاضر است. هم از اين رو است كه جوانه‌هاي مقاومت در دنياي معاصر را بايد گرامي داشت و با ابزار گوناگون از جمله ابزار مدرن و تاثيرگذاري نظير رسانه و تصوير به مدد اين مهم‌ترين پديده‌ي سده در پيش شناخت؛ پديده‌اي كه تغيير در مناسبات ظالمانه‌ي حاكم بر دنياي امروز را هدف گرفته است و از اين رو شايسته‌ حمايت همه‌ آزادي‌خواهان و آرمان‌گرايان از جمله اهالي فرهنگ و هنر و رسانه است.
وي خاطرنشان كرد: مقاومت هم‌چنان كه از نام بامسماي اين جشنواره نيز پيداست، پديده‌اي نوپا و نوظهور و جوانه‌اي در حال شكوفايي و برخاستن است، نهالي است كه براي تنومندي و توانايي پنجه در پنجه شدن با دشمن غدار هنوز نيازمند آبياري و حراست است. نظير اين جشنواره و حمايت‌هايي از اين دست، فراوان بايد صورت تحقق بگيرد و فرياد مقاومت بايد فراگير و مكرر شود.
رحماني يادآور شد: روشن است كه متناسب با عظمت اين رخداد بزرگ در جهان اسلام كه امروز در لبنان و فلسطين و به دست فرزندان حزب‌الله و حماس رقم مي‌خورد تا كنون كار رسانه‌اي و هنري و تبليغي شايسته‌اي صورت نگرفته است. اين عدم توفيق در تبيين و ترسيم حادثه‌ مقاومت از يك سو ناشي از عظمت و بزرگي واقعه است و از ديگر سو به ضعف و غفلت ما در استخدام ابزار و ادوات مدرن در مصاف رسانه‌اي و فرهنگي با دشمن بازمي‌گردد.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان اظهار داشت: اندك آثار مستندي كه راجع به مقاومت معجزه‌آساي مقاومت حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه ساخته شده، نمونه‌هايي است كه به خوبي ظرفيت اين موضوع را براي پرداختن هنرمندانه و مسوولانه نشان مي‌دهد. توجه شايسته به موضوع مقاومت در عرصه‌ هنر (به‌ويژه سينما و تصوير) تا حد زيادي تابع عزم و اراده‌ي مديران فرهنگي است كه اين عزم نيز ايجاد نمي‌شود الا به ايمان عميق و باور جدي مسوولان به حقانيت پديده‌ مقاومت و اين‌كه پايداري و مقاومت، يگانه راه نجات بشر از چنگال عفريت استكبار است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com