1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 503  تاريخ مخابره خبر:  ۱۶/۲/۱۳۸۷  نوع : گزارش
 کد خبر : 138702160000  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۰۹:۰۹
    ۱۳۸۷/۰۲/۱۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

گزارش نشست مطبوعاتي و رسانه اي كانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران

فيلمنامه نويسان ايران هم اعتصاب مي كنند

كانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران در اعتراض به عملكرد ضعيف معاونت امور سينمايي درخصوص تعهدات آن نهاد نسبت به امور فيلمنامه نويسان طي نشست مطبوعاتي مسئولان سينماي ايران را تهديد به اعتصاب كردند.

    به گزارش خبرنگار سايت سينمايي سوره، طي نشست مطبوعاتي و رسانه اي كانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران كه صبح امروز با حضور فرهاد توحيدي، مينو فرشچي، شادمهر راستين، حسين ايري و كامران ملكي در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار شد.
    فرهاد توحيدي در ابتدا روز 25 ارديبهشت ماه را روز بزرگداشت فردوسي و روز فيلمنامه نويس معرفي كرد ولي در ادامه افزود: كه امسال اين جشن برگزار نخواهد شد و دليل آن اعتصاب و اعتراض نسبت به تاراج رفتن حقوق فيلمنامه نويسان ما در عرصه مادي و معنوي است. وي خاطرنشان كرد: در حالي كه ما در نظامي زندگي مي كنيم كه داراي مديران و كارگزاران فرهنگي است بيشتر از وظيفه‌شان علاقمند هستند كه فرهنگ را پاس بدارند و نياز به اين است كه زيرساخت ها استقرار پيدا كند تا اين مشكل براي جامعه بحران‌زا نشود و بايد به اهل قلم توجه بيشتري شود.
    وي در ادامه گفت: بعد از تغيير مديريت بنياد سينمايي فارابي همكاري بنياد كم رنگ شده و قراردادي كه بين كانون فيلمنامه نويسي سينماي ايران و آنها بود مسدود شد. ولي با اين حال اجراي قرارداد و عمل به مفاد آن مورد اعتراض ما نيست. انتظار ما اين است كه مسئولان بنياد در يك گفتگو رودررو با بيان استدلال ما را قانع كنند.
    بسياري از فيلمنامه نويسان سينماي ايران به دلايل متعدد بخشي از فعاليت شان در صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران انجام مي شود كه آنها هم با مشكلات خاص خود مواجه‌اند. بنابراين با همه اشتياقي كه براي تاريخ 25 ارديبهشت ماه كه روز جشن فردوسي و بزرگداشت فيلمنامه نويسي است داشتيم، امسال اين جشن را برگزار نمي كنيم و به گرفتن يك مراسم كوچك اكتفا مي كنيم.
كامران ملكي عضو كانون فيلمنامه‌نويسان نيز در ادامه حرف‌هاي فرهاد توحيدي، گفت: ميزان بيكاري در سينماي ايران در بالاترين و بدترين وضعيت ممكن است. بلاتكليفي در حوزه مديريت مياني سينما وجود دارد و كسي قصد ماندن به صورت ثابت در حوزه فرهنگي را ندارد. نهادهاي ديگري به جز متوليان اصلي سينما براي سينما دل مي‌سوزانند كه طبعا در پس اين دلسوزي مخصوصا براي بحث بودجه، انتظاراتي هم در اين نهادها نسبت به سينما به وجود مي‌آيد. متاسفانه ميزان دخالت غير متخصصين در حوزه سينما بسيار زياد شده و در اين زمينه حتي عده‌اي اجتهاد سينمايي نيز به خرج مي‌دهند، قصد نظارت بر جشنواره فجر را دارند و حتي در حال رصد فيلم‌هاي در مرحله توليد هستند.
وي افزود: كيفيت و كميت سينما دچار مخاطره شده است. معيشت و رفاه به حد فاجعه‌باري رسيده اما تظاهر كماكان در سينما زياد است. تعداد جشنواره‌هاي سينمايي از تعداد توليدات سينمايي در سال بيشتر شده و اين در حالي است كه كسي حاضر به انجام كار حرفه‌اي نيست و همه مجبور شده‌اند كارهاي ساده و كم خرج بسازند.
اين كارگردان اظهار داشت: رفتن كارگردانان سينما به تلويزيون بدون رعايت استانداردهاي تلويزيوني باعث مي‌شود كارگردانان بزرگ سينما آثاري ضعيف را در تلويزيون توليد كنند و به همين خاطر آبروي حرفه‌اي سينماگران در خطر مي‌افتد.
    شادمهر راستين در ادامه اين نشست با بيان اين جمله كه امسال جشن نخواهيم داشت و دلايلش را مي گوييم گفت: گروهي اظهار داشتند كه مشكل سينماي ايران فيلمنامه است ولي مشكل نه فيلمنامه است و نه كانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران بلكه مشكل رابطه بين مديران كنترل در بنياد سينمايي فارابي و فيلمسازان است. در حاليكه تمام هم و غم فارابي رفتن به جشنواره كن شده، شاهد بي توجهي زيادي نسبت به مشكلات كانون و فيلمنامه نويسان هستيم.
    حسين ايري عضو كانون فرهنگي كانون گفت: فيلمنامه نويسان ما از عدالت برخوردار نيستند و هميشه دستشان خالي است. در حال حاضر در سينماي ايران فيلمنامه نويس دو راه دارد يا اينكه كار را كنار بگذارد و يا به سمت حرفه كارگرداني برود. در كشور ما هيچ امكاني براي فيلمنامه نويسي وجود ندارد در تمام دنيا حقوق معنوي يك فيلمنامه نويس محفوظ است و از او گرفته نمي شود ولي در سينماي كشور ما به راحتي اين كار انجام مي شود.
ايري در مورد نحوه برگزاري مراسم 25 ارديبهشت گفت: ما در آن مراسم نكوداشتي خواهيم داشت از يك فيملنامه نويس كه در اين عرصه زحمات زيادي كشيد و داوران را براي ديدن تمام فيلم هايي كه در اين يك سال اكران شده دعوت مي كنيم تا در مورد نگارش بهترين فيلمنامه قضاوت كنند و سعي ما بر اين است كه تا سال آينده توجه زيادي به كانون فيلمنامه نويسي سينماي ايران شود و اين را هم بيافزاييم كه در سال شكوفايي استعدادها، بدون سرمايه گذاري استعدادي شكوفا نمي شود.
مينو فرشچي فيلمنامه نويس و عضو شوراي مركزي در ادامه جلسه با بيان اينكه حقوق معنوي، بيشترين اهميت را براي يك فيلمنامه نويس دارد تا حقوق مادي افزود: براي ما بسيار توهين‌آميز است كه كارگردان ها و تهيه كنندگان بي اهميت به زحمات فيلمنامه نويس به بازنويسي فيلمنامه مي پردازند و فيلمنامه را عوض مي كنند.
فرهاد توحيدي در ادامه گفت: يكي از برنامه هاي روز 25 ارديبهشت ماه تجليل از يك فيلمنامه نويس پيشكسوت است و اهداي كارت عضويت افتخاري كه امسال به عباس كيارستمي به خاطر معرفي فيلمنامه فيلم هاي ايران در سطح جهان تعلق مي گيرد.
مينو فرشچي در خاتمه اين نشست گفت: يكي ديگر از برنامه هاي مراسم 25 ارديبهشت تجليل از «ماهنامه فيلم نگار» است به خاطر كمك بزرگي كه به فيلمنامه نويسي كرده است و ما در آن مراسم از مديران آن تشكر و قدرداني خواهيم كرد. و آخرين برنامه نمايش فيلم فردوسي است كه تا به حال نمايش داده نشده است. او خود را در اعتصاب مي داند و آرزوي بهبود اوضاع كانون فيلمنامه نويسي سينماي ايران را دارد.
لازم به ذكر است، فيلمنامه نويسان هاليوودي در سال گذشته طي اقدامي دست به اعتصاب زدند و اين اعتصاب باعث عدم برگزاري جشن گلدن گلوب شد و همچنين مسائل مختلفي را براي سينماي هاليوود در پي داشت.


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com