1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 832  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۱۲/۱۳۸۶  نوع : گزارش
 کد خبر : 138612280000  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۵۴:۰۰
    ۱۳۸۶/۱۲/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

سينماي ايران و جهان در سالي كه گذشت

رويدادها و تحولات سينماي ايران و جهان در سال 1386 (سالي كه گذشت ) در اين گزارش بررسي مي گردد



سينماي ايران در سالي كه گذشت

• افتتاح سينما آزادي بعد از ده سال ...
سرانجام سينما آزادي در روز هفدهم بهمن‌ماه سال 86 ، ساعت 14 با تلاوت قرآن و پخش سرود ايران، بدون هيچ سخنراني رسمي، تنها با حضور اكبر تشكرنيا - مديرعامل توسعه‌ فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران و با نمايش فيلم آن مرد آمد ( حبيب‌الله بهمني ) ، كار خود را به نوعي آغاز كرد. اما افتتاح رسمي تر اين سينما در 26 اسفند ماه و با حضور جمع قابل توجهي از هنرمندان برگزار شد. بسياري از دست اندركاران سينما ، ساخت سينمايي مدرن و پيوستنش به اقتصاد سينماي ايران را مهم ترين حادثه سال گذشته و البته خوشايند ترين آن مي دانند.


• قاچاق گسترده فيلم هاي ايراني ، صدمات اقتصادي جبران ناپذير و تلاش جامعه سينمايي كشور براي توقف اين جريان ...

قاچاق فيلم و سرازير شدن آسان نسخه هاي غير مجاز فيلم ها به بازار ، حتي گاهي پيش از اكران عموميشان ، در سال گذشته به نهايت خود رسيد. از جمله فيلم هايي كه از اين مسئله صدمات مالي جدي خوردند مي توان به فيلم هاي نقاب ، پارك وي و مهمان اشاره كرد. اما شايد بداقبال ترين اين فيلم ها ، سنتوري باشد كه با وجود تاخير غير موجه در اكران ، نه تنها بر پرده سينماها نرفت بلكه به صورت غير منتظره و نا معلومي وارد بازار زير زميني پخش فيلم شد و عملا نتوانست چيزي عايد سازندگان خود كند. البته فيلم اخراجي ها نيز در اين جريان به شدت درگير بود ، اما فروش قابل توجه و دور از انتظاري كه در گيشه داشت ، توانست تا حدودي خسارت هاي ناشي از اين مسئله را جبران كند.
اين مسئله سينماگران را به شدت عصباني كرد و آنها را بر آن داشت تا اقدامات جدي تري بكنند. تلاش سينماگران براي توقف اين جريان نامطلوب از اوايل سال گذشته آغاز شد. براي مثال در ارديبهشت ماه سال 86 اهالي سينما در دفاع از حقوق سينماگران ايراني، نمايش تعزيه ويژه‌اي به صورت نمادين ، در باغ فردوس اجرا كردند. در بخشي از اين نمايش يك قاچاقچي فيلم در قالب شمر، به سراغ پرده‌نقره‌اي سينما ‌مي رود تا جان او را بگيرد ...
همچنين در اين مراسم اهالي سينما ، طوماري را تنظيم كرده و همگي زير آن را امضا كردند. آنها در اين بيانيه متذكر شدند:
« نابودي سينماي ملي يعني نابودي فرهنگ و هنر، نابودي و ويراني سرمايه‌هاي ملي، عدم امنيت سرمايه‌گذاري، افزايش بحران بيكاري موجود در سينما، عدم امنيت شغلي و حرفه اي اعضاي خانه سينما و.... نهايتا يعني نابودي فكر و ذوق ايراني و به انزوا كشاندن هنرمند انديشمند ايراني.در اين سال‌ها عليرغم تلاش‌هاي ارزنده دلسوزان و تشكل‌هاي سينمايي، متأسفانه براي اعتراضات مكرر و متداول فردي، جمعي و صنفي خود، گوش شنوايي نيافته‌ايم و يا اگر هم بوده، چنان عاجز از عمل و اقدام به ميدان آمده كه راه به جايي نبرده است...
اكنون هنرمندان و دست‌اندركاران سينماي ايران بر آن شده‌اند تا اين بار، از يك حنجره و دست در دست يكديگر صداي اعتراض و تظلم خويش را به هر نحو و وسيله‌اي اعلام و ابراز نمايند و تا رسيدن به خواسته هاي به حق صنفي خود از پاي ننشينند. ما چاره‌نهايي برخورد با اين پديده شوم و امنيت برانداز را، تنها در بروز اراده‌اي ملي مي‌دانيم و در گام نخست، تمامي نهادها و مسئولين مرتبط را به تحركي جدي و نه فرمايشي فرامي‌خوانيم.»
با پيگيري هاي مستمر اهالي سينما و اعتراض هاي مكرر آنها ، سرانجام نيروي انتظامي قول داد كه با اين پديده برخورد جدي داشته باشد. كارامدي اين اقدامات در سال آينده آشكارتر خواهد شد.

• درخشش فيلم آواز گنجشك ها در جشنواره برلين ...

يكي ديگر از اتفاقات خوشايند سينماي ايران در سال 86 ، درخشش سينماي ايران در پنجاه و هشتمين دوره جشنواره برلين بود كه با فيلم آواز گنجشك‌ها ، ساخته مجيد مجيدي حاصل شد. رضا ناجي بازيگر نقش اصلي اين فيلم جايزه خرس نقره‌اي اين جشنواره را به دست آورد و اين درحالي بود كه او رقباي نامداري چون دانيل دي لوئيس ( براي بازي در فيلم خون به پا خواهد شد ) را داشت كه جايزه اسكار را به دست آورد. اين موفقيت موقعيتي منحصربفرد براي ناجي و همچنين سينماي ايران رقم زد.
لازم به ذكر است كه فيلم كوتاه رنگ‌ها به پرواز در‌مي‌آيند ، ساخته ديگر مجيدي نيز كه براي بازي‌هاي المپيك پكن، تهيه شده است ، مورد توجه منتقدان و اهالي سينماي جهان قرار گرفت.

• حاشيه سازي هاي سنتوري ...
فيلم سنتوري ، ساخته داريوش مهر جويي ، به عنوان يكي از خبرساز ترين فيلم هاي سال 86 ، در سه نوبت حاشيه‌ساز شد ، يكي قبل از زمزمه هاي اكرانش ، كه درباره مجوز داشتن يا نداشتن خواننده اين فيلم حرف و حديث‌هايي وجود داشت ، دوم از سوم مرداد به بعد كه قرار بود فيلم از اين روز به اكران عمومي در بيايد ، اما مدير روابط عمومي معاونت سينمايي اعلام كرد، اين فيلم با تأخير به نمايش عمومي در مي‌آيد و در ادامه نيز عنوان شد كه اين فيلم غير قابل نمايش است ، نوبت سوم نيز بعد از پايان جشنواره فيلم فجر بود كه به صورت ناگهاني نسخه‌هاي دي‌وي‌دي و سي دي با كيفيت سنتوري به صورت غيرمجاز پخش شد!
در پي پخش غير مجاز فيلم سنتوري تهيه‌كننده سنتوري اظهار داشت: « حجت - ف (سردسته تكثيركنندگان سنتوري ( را نه مي‌شناسم و نه نسبتي با او دارم » . وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در واكنش به تهمت كساني كه دست‌اندركاران سينمايي را عامل توزيع سنتوري مي‌دانستند ، گفت: « شواهد و قرائني در دست است كه بر اساس آن مي‌توان نقش عوامل فيلم سنتوري در توزيع قاچاق آن را مورد بررسي جدي قرار داد ».
در نهايت آنكه اين پرونده نيز به نتيجه اي نرسيد و مشخص نشد كه حقيقتا چه كساني پشت اين ماجرا بوده اند.

• شكست هاي تجاري قابل پيش بيني و فروش هاي بالاي غير منتظره ...
سال 86 از نظر گيشه سال ويژه اي بود. سينماي ايران سال 86 را با اكران گسترده و موفق فيلم اخراجي‌ها آغاز كرد كه تنها در سه روز اول نمايش خود نزديك به 65 ميليون تومان فروخت و در ادامه نيز از مرز يك ميليارد تومان گذشت و در پايان با فروش كل ( در سطح كشور ) نزديك به دو ميليارد تومان به جايگاه ويژه اي در فروش و حوزه اقتصادي سينماي ايران دست يافت. اين فيلم ، با حاشيه هايي كه داشت و البته كارگردان فيلم ، مسعود ده نمكي با گفته هاي گاه و بي گاهش در دامن زدن به آنها بي تاثير نبود و با فروش بالايش ، تا مدت ها و حتي تا پايان سال نيز خبر ساز بود.
دو مين فيلم پرفروش امسال و البته گذرنده از خط يك ميليارد تومان ، فيلم توفيق اجباري ، ساخته محمد حسين لطيفي بود. . اين فيلم كه از نيمه آبان ماه اكران شد، در پنج روز اول نمايش خود حدود 63 ميليون تومان فروش كرد و پس از 93 روز نمايش در پايان بهمن با فروش يك ميليارد و صد ميليون تومان دومين جايگاه پر فروش هاي سال 86 را نصيب خود كرد.
در حالي كه دو فيلم ذكر شده از چنين فروش بالايي برخوردار شدند ، ديگر فيلم هاي اكران شده در سال 86 ، توفيق چنداني در گيشه نداشتند و همان طور كه پيش بيني مي شد افول اقتصادي سينماي ايران بدون در نظر گرفتن استثناها كماكان ادامه دارد.
بعد از دو فيلم اخراجي ها و توفيق اجباري رده هاي بعدي فروش به فيلم هاي زير تعلق دارد ، البته با فاصله زياد :
كلاغ‌پر ( 386 ميليون تومان ) ، پارك وي ( 381 ميليون تومان ) ، نصف‌ مال من نصف مال تو ( 373 ميليون تومان ) ، مهمان ( 355 ميليون تومان ) ،‌ روز سوم ( 338 ميليون تومان ) ، رفيق بد ( 294 ميليون تومان ) ، رئيس ( 265 ميليون تومان ) و خون‌بازي ( 243 ميليون تومان ).


• بيست و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر ...
بيست و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر مصادف شد با تغيير دبير جشنواره و مديرعامل فارابي و البته تحولات و تغييراتي كه به دليل تغيير ساختار مديريتي ، بر اين جشنواره به نوعي تحميل شد. امسال حتي تا آخرين لحظات نيز سرنوشت برخي از فيلم ها مشخص نشده بود. هيئت انتخاب و هيئت مميزي بيش از پيش فيلم ها را هدف قرار دادند و همين مسئله اين جشنواره را بي نظم تر از هميشه و البته بي سر و صداتر و راكد تر از سال هاي پيش كرد.

انصراف برخي فيلم ها ، نرسيدن برخي ديگر ، پذيرفته نشدن تعدادي از آنها و ... بين دوستداران سينما يك مسابقه پيش بيني به راه انداخت و البته با تغييرات عجيب و غريب و غير منتظره به نظر نمي رسد كسي توانسته باشد ، در اين مسابقه پيروز شود.
در جشنواره امسال فيلم به همين سادگي به كارگرداني رضا مير كريمي ، توانست هم فيلم برگزيده جشنواره شود و هم فيلم برگزيده منتقدان. تماشاگران نيز فيلم هميشه پاي يك زن در ميان است را به عنوان فيلم برگزيده خود انتخاب كردند و نشان دادند كماكان تماشاگر ايراني خنديدن!!! ( حتي كمش را ) ، به احساسات ديگر ( اگر برانگيخته شود ) ، ترجيح مي دهند.

از اتفاقات مهم و قابل توجه جشنواره امسال ، دو قسمت شدن آن بود. بسياري از تحليل گران سينماي ايران بخش بين الملل جشنواره را فاقد ويژگي هاي لازم مي دانند و معتقدند اين بخش عملا هيچ دستاورد و بازتابي ، چه در سينماي ايران و چه در سينماي جهان ندارد. به همين خاطر مسئولان جشنواره در اولين اقدام به ظاهر چاره ساز خود ، جشنواره را به دو نيمه خارجي ( 5 روز اول ) و ايراني ( 6 روز بعدي ) تقسيم كردند!!! اين مسئله موافقان و مخالفان خودش را داشت ، اما هنوز فوايد آن چندان آشكار نشده است.

• برگزار نشدن جشنواره دفاع مقدس ...
با وجود واكنش هاي منفي سينماگران عرصه دفاع مقدس ، سرانجام تصميم گرفته شد اين جشنواره در سال 86 برگزار نشود.
خبر عدم برگزاري جشنواره دفاع مقدس در روز 29 مهر اعلام شد. كمتر از يك ماه بعد يعني در 21 آبان ماه ، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس خبر داد ، امسال جشنواره فيلم دفاع مقدس همزمان با جشنواره فيلم فجر برگزار خواهد شد و سپس، سه روز بعد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت و گويي اعلام كرد كه جشنواره فيلم دفاع مقدس از اين پس شاخه‌اي از جشنواره فيلم فجر خواهد بود.
در ادامه ، با توجه به واكنش سينماگران و نيز كاهش چشمگير توليد فيلم در اين زمينه ، در 10 آذر ماه ، وزير ارشاد گفت :ادغام جشنواره فيلم فجر و جشنواره فيلم دفاع مقدس منتفي است و ....
در نهايت آنكه سرنوشت جشنواره دفاع مقدس هنوز روشن نيست.

• تغيير مديريت فارابي...
پس از كش و قوس هايي ، سرانجام در 27 تيرماه ، استعفاي عليرضا رضاداد در سمت مديرعاملي بنياد سينمايي فارابي پذيرفته شد و چند روز بعد ، مجيد شاه‌حسيني ، به عنوان مديرعامل جديد فارابي معرفي شد.

• تشكيل شوراي عالي تهيه كنندگان در خانه سينما ...
در سال 86، با وجود حرف و حديث ها و برخي درگيري هاي كلامي ، سرانجام شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان ، تشكيل شد. اختلاف نظرها تا جايي بالا گرفت كه تعداد زيادي از فيلم‌هاي ايراني از حضور در جشن خانه سينما امتناع كردند.
پس از برگزاري جلسات متعدد و گفت و گوهاي فراوان و با آنكه هنوز اختلاف نظر هايي وجود داشت ، در 27 آبان ماه ، تهيه‌كنندگان سينماي ايران براي همكاري در شوراي‌عالي‌تهيه‌كنندگان توافق كردند. سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان فيلم ايران اين توافق را ناشي از هدف اهل سينماي ايران در ايجاد وحدت ، عنوان كرد.
به اين ترتيب ، از اين پس كليه مسائل صنف تهيه كنندگان توسط اين شورا مورد حل و فصل قرار خواهد گرفت و تا تصويب اساسنامه جديد اين شورا نماينده قانوني صنف تهيه كنندگان در كليه امور خواهد بود.
در ادامه سيدغلامرضا موسوي (سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع فيلم ايران) به عنوان رييس شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان ، مهدي فخيم‌زاده (عضو مجمع فيلمسازان سينماي ايران) به عنوان نايب‌رييس شوراي عالي تهيه‌كنندگان و منوچهر محمدي (عضو كانون تهيه‌كنندگان سينماي ايران) به عنوان سخنگوي شوراي عالي تهيه‌كنندگان ، انتخاب شدند.


• دو حادثه دلخراش براي دو جوان سينماي ايران ...
سقوط پگاه آهنگراني
24 تير 86، پگاه آهنگراني در حين فيلمبرداري صحنه‌اي از فيلم آتش سبز ، كه قرار بود بر روي يك تور ماهيگيري انجام شود ، به‌دليل پوسيدگي تور و پاره شدن آن ، از ارتفاع سقوط كرد و دچار شكستگي از ناحيه ستون مهره‌ها شد.
در پي اين حادثه، مادر پگاه آهنگراني ، خانم منيژه حكمت ، در خواست تشكيل كميته حقيقت‌ياب را در رابطه با اين حادثه به خانه سينما داد. علاوه بر خانواده پگاه آهنگراني ، انجمن بازيگران و اتحاديه تهيه كنندگان نيز درخواست مشابهي را به خانه سينما ارائه دادند. در 26 مرداد 86، گزارش كامل شوراي صيانت "خانه سينما" درباره اين حادثه اعلام شد. بر اساس اين گزارش مسئول طراحي صحنه، مدير توليد و تهيه‌كننده اين فيلم ، به جهت اعمال تنبيهات صنفي به اداره كل ارزشيابي و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شدند.


 برق‌گرفتگي مصطفي كرمي
اول مرداد 86 ، مصطفي كرمي ، فيلم بردار جوان ، سر صحنه فيلم كاغذ باد دچار حادثه برق گرفتگي شد كه در ادامه به قطع تدريجي دست و پاي وي منجر شد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق استان گلستان ، جدا شدن و سقوط سيم برق‌دار را تكذيب كرده و اعلام كرد : « صعود غير عقلاني و بدون حضور كارشناسان ذيربط، باعث بروز حادثه براي مصطفي كرمي شده است » . اما خود كرمي گفت : « قرباني سهل انگاري عده‌اي شدم كه ساخت فيلم كوتاه را خيلي ساده و آسان مي‌بينند در حالي كه به اين صورت نيست و عوامل اين گونه كارها نيز بايد بيمه شوند ».
پس از اين حادثه دلخراش ، رئيس سازمان توسعه سينمايي سوره گفت : « مجوز ساخت طرح‌هاي تصويب شده كرمي را صادر مي‌كنيم » و حسن بنيانيان ، رئيس حوزه هنري ، نيز در ديدار با مصطفي كرمي ، براي استخدام مصطفي كرمي در حوزه هنري قول مساعد داد. انجمن سينماي جوان ايران نيز با مساعدت معاونت سينمايي كمك 140 ميليون ريالي خود را اعلام كرد و ... در ادامه با رسيدن كمك‌هاي مالي و انجام تسويه حساب؛ "مصطفي كرمي در 18 شهريور ماه از بيمارستان مرخص شد.

• درگذشتگان ...

- سيد امين مهاجراني ، آهنگساز جوان سينما ، در 31 فروردين ماه ، به دليل ايست قلبي درسن 27 سالگي درگذشت.
- پري اقبال‌پور ، از بازيگران قديمي سينما در اول مهرماه در اثر بيماري سرطان در گذشت.
- حميد دلشكيب ، بازيگر سينما و تلويزيون و تئاتر ، به علت سكته مغزي 18، مهر ماه درگذشت.
- فواد نور، تهيه‌كننده ، 9 آبان ماه ، به دليل سكته مغزيدرگذشت.
- رسول احدي ، مدير فيلمبرداري سينماي ايران و از جمله همكاران نزديك رسول ملاقلي‌پور در 12 دي درگذشت.

 

سينماي جهان  در سالي که گذشت

• اعتصاب بي سابقه فيلم نامه نويسان در هاليوود و ايستادگي مقتدرانه آنها ...
اتحاديه فيلمنامه‌نويسان آمريكا ( با حدود 11 هزار عضو ) ، در اعتراض به دستمزد و شرايط کاريشان ، نزديک به سه ماه دست از کار کشيدند. فيلم نامه نويسان هاليوودي ، با شجاعت تمام و بدون توجه به پادرمياني ها و وعده و وعيدهاي پوشالي تهيه کنندگان ، تا رسيدن به نتيجه و امضاي توافق نامه اي محکم و قابل قبول ، ايستادگي کردند.
اين اقدام فيلم نامه نويسان منجر به تعطيلي بسياري از پروژه‌هاي سينمايي و تلويزيوني در هاليوود شد. لازم به ذکر است که اين اعتصاب تنها در هاليوود بيش از 2 ميليارد دلار خسارت در پي داشت.

• درخواست اليور استون ، فيلم ساز مطرح آمريکايي ، براي مصاحبه با رئيس جمهور ايران و ساخت فيلمي مستند درباره او ...
اليور استون ، طي سال پيش دو بار به طور رسمي از مقامات ايراني درخواست کرد تا به ايران سفر کند و ضمن مصاحبه با احمدي نژاد ، فيلمي مستند درباره او بسازد. اين درخواست استون با مخالفت مقامات کشورمان رو به رو شد. دليل رد اين مسئله ، درخواست هاي نا معقول استون عنوان شده است.

• ساخت فيلم هاي ضد ايراني 300 و پرسپوليس و به جوش آمدن خون ايراني ها ...
شايد جنجال برانگيز ترين اخبار سينمايي جهان براي ايراني ها در سال گذشته ، ساخت دو فيلم ضد ايراني 300 و پرسپوليس باشد ، که احساسات ايراني ها را در سراسر جهان به شدت جريحه دار کرد و به عنوان دشمني آشکار غربي ها با ايران تلقي شد.
فيلم 300 ، به کارگرداني زاک اسنايدر که با اقتباسي از روي يک کتاب مصور به همين نام ، نوشته فرانک ميلر ، ساخته شد ، روايتي تحريف شده از جنگ ميان ايراني ها ( به پادشاهي خشايار شاه ) و يوناني ها ( به پادشاهي لئونيداس ) را ارائه مي دهد. در اين فيلم مردم كشورمان به صورت انسان‌هايي وحشي، بي‌تمدن و خشونت طلب معرفي شده اند و علاوه بر اين ظاهر ، نوع پوشش و حتي طراحي صحنه فيلم نيز هيچ نشاني از حقايق تاريخي را در بر ندارد.

پرسپوليس ساخته مرجانه ساتراپي و همكار فرانسويش ، وينسنت پاروناد نيز به تاريخ معاصر ايران و انقلاب اسلامي مي‌پردازد و تصويري منفي از آن را ارائه مي دهد. ساتراپي ، اين فيلم را براساس دو كتاب مصوري كه از خاطرات خود تاليف کرده ، ساخته است. لازم به ذکر است که اين فيلم در جشنواره کن به نمايش در آمد و بسيار مورد توجه قرار گرفت و همچنين کانديد دريافت جايزه اسکار ، به عنوان بهترين انيميشن سال نيز بود.

• سران هاليوود و سازمان سيا و FBI ، بار ديگر دست در دست هم ...
اگر چه ارتباط نسبتا خوب هاليوود با سياست هاي کشور آمريکا و حمايت هاي زيرکانه صنعت سينماي اين کشور از آنها ، مسئله واضحي است و ديگر نيازي به پنهان کاري ندارد ، اما اين ارتباط ، اين بار آشکارتر از هميشه و به صورتي کاملا رسمي خود را نشان داد. در سال پيش چندين جلسه محرمانه ميان روساي اصلي هاليوود و نمايندگان سازمان سيا و FBI برگزار شد. اين جلسات اگر چه محرمانه بودند ، ولي در نهايت آشکار شد که در اين جلسات از هاليوودي ها خواسته شده تا بيشتر در فيلم هايشان منافع سياسي و سياست هاي دولت اين کشور، در نظر گرفته شود و اهميت اين مسئله تا اندازه اي بود که ، قرار شد نماينده اي از سوي سازمان سيا بر توليدات هاليوودي و هم سويي آنها با خواسته هاي دولت ، نظارت داشته باشد. سازمان FBI نيز خواسته خود را مطرح کرد و از هاليوود خواست تا فيلم هاي بيشتري درباره موضوعاتي چون آدم ربايي، گروگانگيري و عمليات نجات به ويژه در همين دوره که با عراق در حال جنگ هستند ، بسازند و در اين فيلم‌ها بر فداكاري نيروهاي اف‌بي‌‌اي تاكيد نمايند.

• ترس روز افزون غربي ها از گسترش افکار و عقايد اسلامي و سالي پر رونق براي فيلم هاي ضد اسلامي ...
امسال کشورهاي غربي ، به ويژه در حوزه سينما ، در برابر اسلام ، شمشير را از رو بستند و براي تخريب چهره اسلام و مسلمانان عملا از هيچ کوششي دريغ نکردند ( البته بماند که مسلمانان جهان چون هميشه در جواب به اين دشمني ها ، تنها اعتراضي خشک و خالي کردند) .
از جمله اين فيلم‌ها مي‌توان به فيلم‌هاي «جهاد براي عشق»، «زندگي محمد»، «راه آجري»، ««دلمشغولي: مبارزه اسلام افراطي عليه غرب» ، «مسجد مخفي» و فيلمي ضد قرآني که که توسط يکي از نمايندگان پارلمان هلند ساخته شد ، اشاره کرد.

• ساخته شدن تعداد قابل توجهي فيلم هاي ضد جنگ ( عراق ) ...
با تداوم حضور نظامي آمريکا در عراق ، بدون هيچ توجيهي و وضعيت نامناسب سربازان آمريکايي در عراق و متشنج تر شدن اوضاع اين کشور ، امسال فيلم هاي بيشتري درباره اين جنگ و البته با مواضعي ضد جنگ ساخته شدند ، و به نوعي نشان دهنده نارضايتي روز افزون از تداوم آن بودند.
از جمله اين فيلم‌ها مي‌توان به در دره اله ( ساخته پل هگيس ) ، شيرها براي بره‌ها ( ساخته رابرت ردفورد ) ،
غيرقابل انتشار ( ساخته برايان دي‌پالما ) و عراق تجزيه شده ( ساخته جيمز لانگلي ) اشاره کرد.


• مايکل مور و يک مستند جنجالي ديگر ...
مايكل مور، مستند ساز منتقد آمريکايي و ظاهرا ضدبوش ، در سال گذشته فيلم مستند و جنجال برانگيز سيکو را ساخت. او که دو مستند مطرح بولينگ براي کلمباين ( درباره آزادي اسلحه و گسترش روزافزون گرايش به خشونت و استفاده از سلاح هاي گرم در آمريکا ، به ويژه در بين جوانان ) و فارنهايت 11/9 ( درباره وقايع پشت پرده حادثه يازدهم سپتامبر ) را در کارنامه خود دارد ، مستند سيکو را درباره گسترش فقر و اوضاع نامناسب خدمات درماني و بهداشتي و نيز سيستم نارساي اجتماعي در کشور آمريکا ساخته است. مايکل مور با ساخت اين مستند مانند هميشه تا مدتي موضوعي داغ براي رسانه ها بود.

• ستاره هاي هاليوود و دغدغه هاي سياسي ...
با نزديک شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري آمريکا ( نوامبر 2008 ) و پيچيده تر شدن مسئله جنگ عراق ، احساسات ضد جنگ و ضد بوش در بين ستاره هاي هاليوود نيز گسترش يافته است. در سال گذشته اعتراض هاي کوبنده اي از سوي برخي از سينماگران مطرح آمريکا را بر عليه بوش و سياست هاي جنگ طلبانه اش ، شاهد بوديم. همچنين به نظر مي رسد باراک اوباما ( سناتور ايالت ايلينوز و نامزد حزب دموکرات ) در بين هاليوودي ها از شانس بيشتري برخوردار است.
از جمله سينماگران آمريكايي ضد بوش مي‌توان به شون پن ، مايکل مور ، دنزل واشنگتن ، داستين هافمن ، تيم رابينز ، سوزان ساراندون ، مريل استريپ ، جورج کلوني ، اليور استون ، جين فوندا ، لئوناردو دي کاپريو ، اسپايک لي ، تيم برتون ، جيمز لانگلي و ريچارد دريفوس ، اشاره کرد.

* برگزاري اولين جشنواره ، فيلم خاورميانه ...
کشور امارات که در بين کشورهاي عربي کشور پيشرو تري است ، در حوزه سينما نيز کوشش هاي قابل توجهي کرده است و تا حدودي توانسته سينماي اين کشور را به جهان معرفي کند. اين کشور در سال گذشته جشنواره بين المللي ديگري را با نام جشنواره فيلم خاورميانه برگزار کرد. اولين دوره اين جشنواره ( 20 تا 25 مهر ) ، با بودجه اي بالغ بر 8 تا 10 ميليون دلار ، درسه بخش داستاني ، مستند و فيلم کوتاه برگزار شد و به آثار برتر جايزه الماس سياه اهدا شد.
لازم به ذکر است ، در اين جشنواره فيلم پرسپوليس ، ساخته مرجانه ساتراپي ، با وجود مواضعي ضد جمهوري اسلامي به نمايش در آمد.
از جمله جشنواره هاي مطرح ديگر امارات مي توان جشنواره فيلم دبي و جشنواره فيلم ابوظبي اشاره کرد.

• اجازه اکران رسمي فيلم در عربستان ، بعد از گذشت 30 سال ...

مقامات كشور عربستان بالاخره پس از 30 سال تصميم گرفتند تا قانون ممنوعيت اكران عمومي فيلم در اين كشور را موقتا کنار بگذارند. از 20 ماه مي، به مدت پنچ روز در اين كشور فيلم‌هايي از عربستان، خليج فارس و ديگر كشورهاي عربي به نمايش درآورد.



• درگذشتگان ...
متاسفانه در سال گذشته تعداد زيادي از سينماگران اسير مرگ شدند. در زير نام تعدادي از آنها و تاريخ درگذشتشان را آورده ايم.
- «گوردون اسكات»، بازيگر نقش تارزان طي دهه 50، 14 ارديبهشت سال جاري در سن 80 سالگي درگذشت.
- برنارد گوردن، فيلمنامه‌نويس هاليوودي و نويسنده آثاري چون Battle of the Bulge ( 1965 ) ، 21 ارديبهشت سال جاري در سن 88 سالگي درگذشت.
- ادوارد يانگ، كارگردان مطرح تايواني و برنده نخل طلاي فستيوال کن در سال 2000 ، در رشته بهترين کارگرداني و براي فيلم يي يي ، 9 تير ماه در سن 59 سالگي درگذشت.
- آرت استيونس، از انيماتورهاي مشهور کمپاني والت ديزني در 11 تير و در سن 92 سالگي درگذشت. او خالق انيميشن هاي زيبايي چون رابين‌‌هود ، 101 سگ خالدار، برنارد و بيانكا و روباه و سگ بود.
- ميشل سرو، بازيگر مشهور فرانسوي ، هفتم مرداد سال جاري در سن 79 سالگي درگذشت.
- اينگمار برگمن ، كارگردان مشهور سوئدي و خالق آثار مطرح و ماندگاري چون مهر هفتم ، پرسونا ، سونات پاييزي ، همچون در يک آينه ، توت فرنگي هاي وحشي و فاني و الکساندر ، در هشتم مرداد ماه سال گذشته ، در سن 89 سالگي درگذشت.
- ميكل آنجلو آنتونيوني، فيلمنامه‌نويس و كارگردان مشهور ايتاليايي و خالق فيلم هايي چون ماجرا ، شب ، کسوف ، صحراي سرخ و آگرانديسمان ، نهم مرداد ماه سال گذشته در سن 94 سالگي درگذشت.
- جين ويمن، بازيگر مشهور هاليوودي و همسر اول رونالد ريگان ، در 19 شهريور سال گذشته ، در سن 93 سالگي درگذشت. ويمن براي بازي در فيلم جاني بليندا ( 1948 ) ، برنده جايزه اسکار شد. او در فيلم هاي مطرحي چون يک ساله ، زمين مبارزه و تعطيلات از دست رفته نيز نقش آفريني کرده بود.
- دلبرت مان كارگردان مطرح ، آمريکايي در 21 آبان سال گذشته ، در سن 87 سالگي درگذشت. او خالق آثاري چون مارتي ( براي اين فيلم برنده اسکار نيز شد ) ، نيمه شب و مهماني مجردي بود.
- هيث لجر ، بازيگر جوان و با استعداد آمريکايي ، در2 بهمن ماه سال گذشته ، در اوج ناباوري در گذشت. او براي فيلم کوهستان بروکبک نامزد جايزه اسکار شد. از ديگر فيلم هاي او مي توان به ند کلي ، برادران گريم و من اينجا نيستم ، اشاره کرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com