1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 420  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۱۱/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138611070201  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۰۸:۴۶
    ۱۳۸۶/۱۱/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

دبير جشنواره فيلم فجر

پرچم 62 کشور در بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر برافراشته مي‌شود

جشنواره فيلم فجر در پي يک ربع قرن از فعاليت خود و ورود به 26 سالگي، بايد چند گام جدي در جهت تداوم مسير رو به تعالي و پيشرفت خود بردارد و در وهله نخست و به منظور نيل به هويت و شناسنامه ملي، مي بايست به ارزش هاي ملي، ديني و اعتقادي مورد قبول قاطبه مردم ايران توجه کند و تاکيد بورزد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، سينماي ايران به قشر خاصي از سينما دوستان تعلق ندارد بلکه دست‌آوردي است که همه مردم ايران در کسب آن سهيم بوده و هستند. سينماي ايران براي ملي بودن بايد متعلق به همه خرده‌فرهنگ هاي بومي، طبقات اجتماعي ، صنوف و آحاد جامعه باشد و به تمامي اين گروه ها احترام گذارد .
    اما از منظر جامعه شناسي ، سينماي ايران تا به حال صرفا به لايه‌هايي خاص از اجتماع، اقبال و توجه نشان داده و گروه هاي ديگري از مخاطبين بالقوه خود را به فراموشي سپرده است. حال آنکه در سينماي ملي همه گروه ها سهيم‌اند و لاجرم اين سينما به همه ايرانيان تعلق دارد و شايسته نيست که سينماي ايران ، با بي‌توجهي به گروهي از مخاطبين، در نزد گروهي ديگر کسب اعتبار کند.
    در دوران پيش از وقوع انقلاب اسلامي سينما عمدتا با توهين به لايه‌هاي سنتي جامعه، در کسب رضايت گروهي از متجددين و مخاطبين محدود اهتمام ورزيد و به همين دليل در آن سال ها طبقات وسيعي از جامعه با آن بيگانه بودند. شايسته نيست که بعد از ربع قرن ، سينماي انقلاب اسلامي همچنان بر همين مسير طي طريق کند و گروه معدودي از مخاطبين بالفعل را به انبوهي از مخاطبين بالقوه خود ترجيح دهد، حال آنکه هر زمان سينما به معناي تمام و کمال خود ملي بوده و به هويت ملي ايرانيان که همان عينيت هويت ديني ايشان است توجه خاص نشان داده، گروه کثيري از مخاطبين ملي را به سالن هاي سينما کشانده است که فيلم سينمايي "خانه خدا" ساخته مرحوم "جلال مقدم" شاهدي است بر اين مدعا.
و اما بيست و ششمين جشنواره بين المللي فجر علاوه بر وجه ملي، از شان بين‌المللي ويژه‌اي برخوردار است و شايسته است تا در مسير ارتقاي شان بين‌المللي خود گام بردارد.
    در همين راستا ، پنج روز نخست جشنواره امسال به نمايش فيلم هايي متنوع از سينماي جهان اختصاص يافته که اين مجموعه نفيس با تلاش پيگير و يک‌ساله ستاد جشنواره فراهم آمده است. امسال در بخش بين الملل جشنواره فجر، منتخبي از آثار برجسته روز سينماي جهان به روي پرده مي رود که نمايش اين مجموعه نفيس مي‌تواند فرصتي مغتنم براي علاقمندان سينماي جهان باشد.
امسال يکي از دلايل تفکيک بخش بين الملل جشنواره از بخش ملي، ايجاد زمينه‌اي مناسب براي مخاطبان جشنواره است تا فرصت تماشاي همه آثار نخبه سينماي جهان و همچنين تمامي فيلم هاي برگزيده سينماي ايران را به صورت هماهنگ و متوالي داشته باشند.
    در سال‌هاي قبل، به دليل هم‌زماني نمايش آثار ملي و بين المللي مخاطبين جشنواره ناگزير به انتخاب يکي از اين دو بخش بودند و معمولا سينماي ايران را ترجيح مي‌دادند، به همين دليل بسياري از فيلم هاي برجسته سينماي جهان که در طول دوره هاي گذشته در جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به نمايش درآمدند، توسط طيف وسيعي از مخاطبان ديده نشدند.
ولي امسال با اين تدبير، براي مخاطبين جدي و پيگير جشنواره، اين امکان فراهم آمده تا فيلم هاي بخش هاي مختلف جشنواره را به تفکيک تماشا کنند و هيچ فيلمي را از دست ندهند.
    مزيت ديگر تفکيک بخش هاي ملي و بين المللي جشنواره فيلم فجر ، ايجاد يک فاصله معقول و منطقي ميان نمايش فيلم هاي خارجي در جشنواره فيلم فجر با نمايش آثار سينمايي در جشنواره فيلم برلين است .
    به دليل برگزاري همزمان اين دو رويداد سينمايي ، برخي از داوران ، کارشناسان سينما و ميهمانان خارجي ناگزير به انتخاب يکي از اين دو جشنواره بودند، ولي در جشنواره بيست و ششم، با ايجاد فاصله منطقي بين اين دو رويداد، امکان حضور هنرمندان و کارشناسان سينمايي بيشتري از کشورهاي مختلف در جشنواره فيلم فجر فراهم خواهد شد و عملا قسمت سينماي بين‌الملل جشنواره فيلم فجر از زير سايه برلين بيرون خواهد آمد.
    همچنين در سال هاي گذشته، نمايش همزمان فيلم هاي سينماي ايران و آثار برجسته سينماي جهان، امکان يک تفکيک علمي و صحيح ميان سينماي هنري و سينماي تجاري کشورمان را فراهم نمي‌کرد و برخي از اين آثار به دليل اين تداخل و در هم آميختگي ديده نمي‌شدند. ولي در طرح جديد، امسال آن گروه از توليدات فاخر ملي که شان بين المللي دارند، صرف نظر از امکان حضور در مسابقه سينماي ايران ، به صورت مستقل بخش مسابقه سينماي بين الملل به نمايش در خواهند آمد و از اين رهگذر، امکان مقايسه صحيح تري ميان سينماي ايران و سينماي جهان فراهم خواهد شد.
    بايد توجه داشت که در سال هاي قبل، منحني اقبال تماشاگران نسبت به فيلم هاي به نمايش درآمده در جشنواره، يک منحني سينوسي با فراز و فرود هاي کاملا قابل پيش بيني بود و بر اساس همين منحني، بسياري از تهيه‌کنندگان سينماي ايران، موافق نمايش آثار خود در نخستين روزهاي جشنواره نبودند و به صورت طبيعي روزهاي مياني دهه فجر را که از منظر ايشان اقبال تماشاگر در نقطه اوج خود قرار داشت، بهترين فرصت براي نمايش آثار خود مي دانستند. اما در الگوي جديد ، نقطه آغاز نمايش مسابقه سينماي ايران با نقطه اوج اقبال تماشاگران يعني اواسط دهه فجر منطبق شده است و اين فرصت مناسبي براي سينماي ايران به شمار مي‌رود . ضمن اينکه نمايش تخصصي آثار مطرح سينماي جهان در نيمه اول جشنواره، قطعا در افزايش جذابيت روزهاي نخست اين رويداد موثر خواهد بود.
    از سوي ديگر ، اجراي اين سياست باعث ارتقاي سطح کيفي توليدات سينماي ايران خواهد شد و فيلم‌هاي ايراني حاضر در جشنواره مجال بيشتري براي گذراندن و تکميل مراحل فني و لابراتواري خواهند داشت و که نهايتا به افزايش کيفيت فيلم هاي ايراني داوطلب حضور در مسابقه سينماي ايران خواهد انجاميد .

درباره جشنواره بيست و ششم:
بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در 13 بخش سينماي ايران و جهان (رقابتي و غير رقابتي ) از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
    در مجموع، در اين دوره از جشنواره 224 فيلم بلند سينمايي ، کوتاه و مستند از 63 کشور جهان به روي پرده مي رود که از اين ميان 88 فيلم ايراني و 136 فيلم خارجي هستند.
    از ميان فيلم هاي ايراني ، 44 فيلم بلند داستاني ، 14 مستند بلند ، 12 مستند کوتاه و 18 فيلم داستاني کوتاه هستند و فيلم هاي خارجي ، 79 فيلم بلند داستاني ، 46 فيلم کوتاه داستاني و 13 عنوان فيلم مستند را شامل مي شود.
    کشورهاي ايران، ارمنستان ، استراليا ، افغانستان ، بنگلادش، بلژيک ، بحرين ، برزيل ، کانادا، جمهوري چک ، چين ، مصر ، فرانسه ، آلمان ، يونان ، هنگ کنگ ، مجارستان ، هندوستان ، اندونزي ، ايتاليا ، ژاپن ، اردن ، عربستان، کويت ، لبنان ، مالزي ، موناکو ، هلند ، نيجريه ، نروژ ، فلسطين ، لهستان ، پورتوريکو ، فيليپين، قطر ، روسيه ، کره جنوبي ، سوريه ، سوئيس ، تايلند ، ترکيه ، امارات متحده عربي ، انگليس ، اوکراين ، آمريکا ، آرژانتين ، ايرلند ، اسپانيا ، اسلواکي ، گواتمالا ، گرجستان ، قزاقستان ، تايوان ، موزامبيک ، پرتغال ، مکزيک ، کلمبيا ، اسکاتلند ، سوئد ، ويتنام ، آفريقاي جنوبي و لوکزامبورگ در جشنواره امسال حضور خواهند داشت .
    بخش سوداي سيمرغ- مسابقه سينماي ايران با 24 فيلم ، بخش نگاه اول ـ مسابقه اولين فيلم بلند فيلمساز با 12فيلم ، جام جهان نما-مسابقه سينماي بين الملل با 19 فيلم ، جلوه گاه شرق ـ مسابقه سينماي آسيا با 12 فيلم ، در جست و جوي حقيقت – مسابقه سينماي معناگرا با 12 فيلم ، چشم واقعيت – جشنواره جشنواره ها با 14 مستند بلند و 12 مستند کوتاه ، مسابقه فيلم هاي کوتاه با 18 فيلم کوتاه داستاني و انيميشن از جمله بخش هاي رقابتي جشنواره به شمار مي‌روند.
    ديگر بخش هاي اين رويداد که به صورت غير رقابتي برگزار مي شوند عبارتند از : بخش خارج از مسابقه سينماي ايران با 14 فيلم ، مرور آثار اينگمار برگمان با 9 فيلم ، مرور آثار نيکيتا ميخالکوف با 8 فيلم ، نمايش هاي ويژه آثار مستند 13 فيلم و نمايش هاي ويژه آثار داستاني روز با 15 فيلم .
    همچنين بخش ويژه اي از جشنواره به نمايش فرهنگ مقاومت مردم فلسطين و لبنان اختصاص يافته که در اين بخش از جشنواره 24 فيلم به نمايش در مي آيند.
در اين دوره از جشنواره و در بخش سينماي ايران، دو بزرگداشت براي دو سينماگر ملي فقيد، علي حاتمي و رسول ملاقلي پور برگزار مي شود و گزيده اي از آثار آن ها به نمايش در مي آيد و نکوداشت هاي جشنواره هم به هنرمنداني چون مسعود جعفري جوزاني و پروانه معصومي اختصاص يافته است .
    در اين دوره از جشنواره همچنين تنديس ويژه مصطفي عقاد به بهترين فيلم در بخش بين الملل با موضوع ايمان و اميد اهدا مي شود و در بخش سينماي ايران نيز جايزه "راه انبيا" به بهترين فيلم با مضمون گفت و گوي اديان و تعاليم مشترک انبياء الهي تقديم مي گردد.
    امسال در جشنواره فيلم فجر 38 سيمرغ بلورين در بخش هاي مختلف رقابتي ايراني و بين المللي، به برگزيدگان اختصاص مي يابد و يک سيمرغ زرين، جايزه ويژه سينماي ايران به فيلم برگزيده نگاه ملي خواهد بود.
    امسال، در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر شاهد نمايش آثاري خواهيم بود که نسبت به سينماي ملي، رويکرد ويژه اي دارند و ويژگي هاي فرهنگ بومي و آداب و رسوم اقوام مختلف را به تصوير مي کشند. همچنين آثار جشنواره، تنوع مضموني مناسبي دارند و فيلم هايي با مضاميني چون دفاع مقدس ، انقلاب اسلامي و مقاومت و پايداري در جشنواره به نمايش در خواهند آمد.
    امسال 15 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني در بخش بين الملل و 16 داور ايراني هم در بخش سينماي ايران، فيلم هاي جشنواره را داوري مي کنند.
    بودادب داسگوپتا فيلمساز هندي ، لئون ويتالي تهيه کننده انگليسي ، ولادمير منشوف فيلمساز آذربايجاني ، جيان پائلو کوگنو فيلمساز از ايتاليا ، نيکول گيومه دبير جشنواره از فرانسه و اکبر عالمي مدرس سينما و محمد بزرگ نيا کارگردان سينما از ايران، فيلم هاي بخش جام جهان نما را داوري مي‌ کنند.
    عباس ارناوط دبير جشنواره فيلم الجزيره ، پيتر هري ريست رييس دانشکده سينمايي دانشگاه کنکورديا در کانادا ، تيکوي آمابله آگوييلوز فيلمساز و دبير جشنواره سينما نيلا از فيليپين و رييس چليک فيلمساز ترک، داوران خارجي بخش جلوه گاه شرق هستند.
    داوران معناگرا عبارتند از احسان نوراله قابيل منتقد فيلم از ترکيه ، ماريو گرتر پدر روحاني از جشنواره فيلم اديان امروز ايتاليا ، مايکل پتروني فيلمساز استراليايي ، پيتر مالونه رييس بخش سينمايي سيگنيس از انگليس و نادر طالب زاده فيلمساز ايراني .
    آندرو روچا اسکارپتا استاد اللهيات از اسپانيا ، يوس هورمانس از بلژيک به همراه دکتر محمد باقر قهرماني استاد دانشگاه از ايران داوران بين الاديان هستند.
فيلم هاي سوداي سيمرغ نيز توسط هنرمنداني چون مسعود جعفري جوزاني ، احمدرضا معتمدي ، کيومرث پوراحمد ، امين تارخ ، اکبر نبوي، منوچهر محمدي و احمد مراد پور داوري مي شوند و    مسعود فراستي ، ميراحمد ميراحسان ، مهدي هاشمي ، محمدرضا شرف الدين و کيانوش عياري داوران بخش نگاه اول هستند.
    داوري بخش چشم واقعيت را نيز هنرمنداني چون احمد ضابطي جهرمي ، محمد تهامي نژاد ، وحيد موسائيان و محمد شهبا عهده دار هستند.
    فيلم هاي جشنواره امسال در 8 سينما به نمايش درمي آيند که اين سينماها عبارتند از : آزادي ، آستارا ، آفريقا، موزه سينما ، فرهنگ 1 و 2، عصر جديد 1 و 2 و فلسطين 1 و 2 و 3 و بهمن 1 و 2 .
    همچنين هماهنگي هاي لازم براي آماده سازي سينماهاي جشنواره و تجهيز سيستم هاي حفاظت (دوربين هاي مدار بسته) از آثار اين رويداد صورت گرفته است.
    امسال همچنين در يازدهمين بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني ايران که در مرکز آفرينش‌هاي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار مي شود 54 کمپاني از 45 کشور جهان حضور خواهند داشت و اين بازار شاهد حضور 294 ميهمان (شامل 140 ايراني و 154 خارجي ) خواهد بود.
    همچنين اقدامات لازم براي زير نويس کردن 146 فيلم خارجي در حال انجام است و از سيستم هاي نمايشگر "ال اي دي" براي نمايش زيرنويس چهار سالن نمايش فيلم استفاده مي‌شود.
در بخش تامين مواد خام سينمايي نيز مواد خام مورد نياز فيلمسازان تامين شده و ان شاءاله جشنواره از اين منظر، با مشکلي رو به رو نخواهد شد.
    مراسم افتتاحيه بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر روز پنج شنبه يازدهم بهمن ماه در تالار بزرگ کشور برگزار مي شود و مراسم اختتاميه نيز روز دوشنبه بيست و دوم بهمن ماه در همين تالار برگزار خواهد شد و اين دو آيين از طريق پايگاه اينترنتي www.fajrlive.ir به صورت زنده براي مخاطبان پخش خواهد شد و علاقمندان مي توانند از امروز نسبت به ثبت نام براي براي دريافت تصاوير بر روي سايت ذکر شده مراجعه کنند.
    همچنين مراسم اختتاميه بين‌الملل به هفدهم بهمن ماه موکول شده که مکان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com