1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 469  تاريخ مخابره خبر:  ۱۷/۹/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138609170203  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۱۶:۲۴
    ۱۳۸۶/۰۹/۱۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

"ميم مثل مادر" به اسکار فکر نمي‌کند

در فاصله 45 روز مانده تا اعلام نامزدهاي اسکار فيلم غيرانگليسي‌زبان، نماينده سينماي ايران نه پخش جهاني گسترده داشته و نه در جشنواره‌اي معتبر شرکت کرده است. ما مثل هميشه شکست را از نقطه‌اي قابل پيش‌بيني مي‌پذيريم.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، سوم مهرماه کميته انتخاب فيلم ايراني براي اسکار در آخرين نشست خود "ميم مثل مادر" را از بين هشت نامزد براي حضور در اسکار به آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريکا معرفي کرد. "تقاطع" ابوالحسن داودي، "پاداش سکوت" مازيار ميري، "جايي در دوردست" خسرو معصومي، "خون‌بازي" رخشان بني‌اعتماد و محسن عبدالوهاب، "زمستان است" رفيع پيتز، "شب بخير فرمانده" انسيه شاه‌حسيني و "وقتي همه خواب بودند" فريدون حسن‌پور آثار مرحله اول بودند.
    کميته انتخاب فيلم ايراني اسکار با حضور امير اسفندياري، محمد بزرگ‌نيا، کمال تبريزي، مجتبي راعي، محمدرضا سکوت، عليرضا شجاع‌نوري، رسول صدرعاملي، تقي عليقلي‌زاده و اکبر نبوي بالاخره از اين فهرست با ذکر معيارهاي خاص خود فيلم مرحوم رسول ملاقلي پور را مناسبترين گزينه براي معرفي به آکادمي اسکار دانست.
    معيارهاي اعلام شده از سوي اين کميته براي رسيدن به گزينه "ميم مثل مادر" هم شامل مواردي بود چون فيلمنامه و ساختار، نوع و امکانات عرضه و پخش، استقبال مردم، مضمون و نگاه ملي. در مطلبي که همان زمان خبرگزاري مهر منتشر کرد، اين معيارها و نزديکي آنها با "ميم مثل مادر" به چالش کشيده شد و نتايج جالبي هم به دست آمد.
    اينکه برگ برنده اثر متأخر ملاقلي پور تنها از وجه استقبال مردمي تأمين مي شود و فيلمنامه و ساختار فيلم، مضمون، نگاه ملي و مهمتر از همه نوع و امکانات عرضه و پخش آن با وجود فروش داخلي، قابليت بالايي براي رقابت در ميدان جهاني را دارا نيستند.
    در ميان معيارهاي اشاره شده براي معرفي "ميم مثل مادر" به اسکار باز هم نگاه نگران منتقدان متوجه بندي شد که به گفته بسياري از کارشناسان مهمترين عامل در موفقيت يک فيلم خارجي در اسکار و حداقل قرار گرفتن در فهرست پنج فيلم غيرانگليسي زبان اسکار است: نوع و امکانات عرضه و پخش جهاني فيلم.
    وقتي همان زمان نداشتن تهيه و پخش‌کننده قدر خارجي براي "ميم مثل مادر" و حضور نداشتن اين فيلم در کشورهاي ديگر و جشنواره‌هاي معتبر مورد توجه قرار گرفت، تهيه‌کننده "ميم مثل مادر" از آغاز فعاليت‌ها براي پخش جهاني فيلم خبر داد. منوچهر محمدي گفت: "با مسئولان بنياد سينمايي فارابي رايزني مي‌کنيم تا در فرصت باقيمانده به معرفي پنج نامزد نهايي هشتادمين دوره اسکار اقدام لازم را براي پخش جهاني "ميم مثل مادر" آغاز کنيم. درصدد امضاء قرارداد با پخش‌کننده معتبر جهاني براي پخش بين‌المللي آن هستيم."
    اما امروز که حدود يک ماه و نيم از آن تاريخ گذشته بازتابي از وعده هاي داده شده از سوي تهيه‌کننده فيلم و فعاليت‌هايي که قرار بود صورت بگيرد، ديده نمي‌شود و محمدي بايد پاسخي قانع‌کننده داشته باشد! "ميم مثل مادر" در اين فاصله تنها متقاضي شرکت در جشنواره داخلي کوثر شد! در ميان جشنواره‌هاي خارجي هم همراه با 12 فيلم کوتاه و بلند از سينماي ايران در دهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مذهب امروز ايتاليا شرکت کرد و جايزه بهترين فيلم بلند سينمايي را برد. اين همه داشته‌هاي نماينده ايران در اسکار است!
    "ميم مثل مادر" حتي در جشنواره پالم اسپرينگز که از سوم تا 14 ژانويه 2008 (13 تا 26 دي) در اين شهر آمريکا برگزار مي‌شود و فيلم‌هاي غيرانگليسي‌زبان اسکار را که از ميان نمايندگان کشورهاي مختلف انتخاب شده‌اند به نمايش مي‌گذارد، حضور ندارد. در اين جشنواره جوايزي به بهترين فيلم از نگاه داوران، بهترين فيلم مستند و فيلم داستاني از سوي تماشاگران و بهترين فيلم از نگاه منتقدان اهدا مي‌شود و ... جالب اينکه "ژاني گه ل" ساخته جميل رستمي به عنوان نماينده معرفي شده عراق به اسکار، در اين جشنواره حضور دارد.
    اين گونه است که بين 61 فيلم برگزيده براي رقابت در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان شصت و پنجمين دوره جوايز گلدن گلوب هم نامي از نماينده ايران در اين فهرست ديده نمي‌شود. در چنين شرايطي خوشبين ترين ايراني هم نمي‌تواند به روز دوم بهمن 86 اميدوار باشد. اميدوار به اينکه احتمالاً نام ايران در فهرست نامزدهاي پنجگانه بخش اسکار بهترين فيلم غيرانگليسي زبان قرار بگيرد ... يک انتظار دور از ذهن تنها برآمده از يک نگاه به کليت روند اين ماجرا.
    آيا کميته انتخاب فيلم ايراني براي اسکار هنوز هم معتقدند بهترين انتخاب را از بين هشت فيلم نهايي کرده‌اند يا منتظرند تا روز سوم بهمن درباره عداوت قديمي اسکار و هاليوود و سينماي آمريکا با ايران و متعلقاتش سخن‌پراکني کنند؟ آيا همه کساني که سوار موج ساخته شده از انتخاب "ميم مثل مادر" حمايت کردند، به اين وجوه بالقوه براي شکست از پيش تعيين شده سينماي ما در يک ميدان ديگر آگاهي دارند يا آنها هم در حال تنظيم بيانيه‌هاي شديداللحن خود پس از رد شدن از فهرست اسکار هستند؟
    عادت کرده ايم همواره نشاني غلط بدهيم و بعد خودمان هم از گم شدن قابل پيش‌بيني اظهار تعجب کنيم! اما واقعيت اين است که تفکر پشت اين مطلب و مطالب مشابه که "ميم مثل مادر" را گزينه مناسبي براي اسکار نمي‌دانسته و نمي‌داند نه با مرحوم ملاقلي‌پور و آثارش مشکلي دارد و نه ... کاش کمي در کاربردي کردن اصول، دانسته‌ها و داشته‌هايمان دقت و عجله به خرج مي‌داديم و آن وقت همواره پشيماني پيشه ما نبود!
    آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي روز 22 ژانويه (دوم بهمن) اسامي پنج نامزد نهايي بخش اسکار بهترين فيلم غير‌انگليسي‌زبان را اعلام مي‌کند. هشتادمين مراسم سالانه اسکار روز 24 فوريه (پنجم اسفند) در کداک تيه‌تر لس آنجلس برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com