1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 470  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607070222  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۵۸:۴۷
    ۱۳۸۶/۰۷/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

دکتر حسن بنيانيان:

سينماي دفاع مقدس مشکل فيلمنامه دارد / هنر ديني را بايد به ميان مردم برد

رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برنامه‌‌‌هاي بلندمدت اين سازمان را در عرصه هنر و ادبيات دفاع مقدس تشريح کرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، دکتر حسن بنيانيان درباره برگزاري همايش فرهنگي هنري دفاع مقدس گفت: حوزه هنري دو محور توليد آثار فاخر و کشف و پژوهش و تربيت نسل جديد هنرمندان را در راس کارهاي خود قرار داده و براي اين دو رسالت به فرهنگ دفاع مقدس نياز داريم. دفاع مقدس به دليل ويژگي‌هاي خاص تنها جايي است که فرهنگ اصيل ديني را در روابط روزمره و فعاليت‌هاي سربازان و فرماندهان حاکم کرده و ما مي‌توانيم از اين طريق جلوه‌هايي از حضور باورهاي اصيل ديني را در تحول بخشيدن به روابط انسان‌ها نشان دهيم.
    وي در ادامه افزود: از اين طريق شرايطي فراهم خواهد شد تا هنرمندان جوان به درکي نزديکتر از دفاع مقدس برسند. بخشي از اين شرايط، ايجاد محيط عرضه آثاري است که تاکنون در اين زمينه توليد شده است، با اين شرايط مي‌توان بازخوردهاي اين عرضه را به خالق اثر نشان داد تا در توليد آثار بعدي خود، جهت لازم براي کيفيت بخشي پيدا کند. البته تقدير و تشکر از هنرمنداني که به اين موضوع توجه کرده‌اند نيز مي‌تواند نوعي تشويق يا ترغيب در خالق اثر به وجود آورد. اصولا نمايشگاهها و يا جشنواره‌هايي که در اين عرصه برگزار مي‌شود ترکيبي از اين دو هدف را پيگيري مي‌کند.
    رئيس حوزه هنري با اشاره به اهداف اين همايش گفت: زماني که محيطي براي عرضه آثار هنري جوانان فراهم شود، پيشکسوتان هنر مي‌توانند با حضور در اين مکان‌ها آثار فاخر را انتخاب کنند. خبر انتخاب اين آثار به خالقين آنها يک نوع الگوگذاري را مطرح مي‌کند و از اين طريق معيارهايي که در ذهن هنرمند پيشکسوت است به خوبي مي‌تواند به نسل بعدي منتقل شود.
    وي درباره تقارن برگزاري هفته دفاع مقدس و ماه رمضان گفت: ما در ماه مبارک رمضان موظفيم محيط فرهنگي به وجود آوريم که با حال وهواي اين ماه همخواني داشته باشد. با توجه به اهميت اين موضوع حوزه هنري نيز بايد از هنري ديني استفاده کند تا از اين طريق بازار هنر ديني نيز در ميان مردم و مخاطبين رونق پيدا کند. گرچه بايد در طول سال به اين هنر توجهي ويژه شود، ولي در چنين مناسبت‌هايي مي‌توان ارتباط اين هنر را با مردم بيشتر کرد.
    بنيانيان درباره توليد آثار فاخر سينماي دفاع مقدس گفت: در بخشي از سينما نهادها و سازمان‌هايي مانند حوزه هنري سرمايه‌گذاري مي‌کنند. در بخش ديگر هم جامعه هنري و هنرمندان هستند که با توجه به اين سرمايه‌ها دست به توليد اثر مي‌زنند. در بخش بعدي نيز مخاطبين و مردم از اين توليدات استفاده مي‌کنند. در حوزه سينمايي دفاع مقدس ما هميشه با مشکل کمبود فيلمنامه مناسب رو به رو هستيم. يک فيلمنامه مناسب بايد هم جنگ را به طور طبيعي روايت کند و هم مخاطب‌پسند باشد.
    وي براي رفع مشکل فيلمنامه در حوزه سينماي دفاع مقدس گفت: براي رفع مشکل فيلمنامه اخيرا گروهي را در مدرسه فيلمنامه‌نويسي حوزه هنري براي بهره‌گيري از آثار و خاطرات جنگ تشکيل داديم. اين گروه با استفاده از آثار فاخر توليدشده و يادداشت‌هاي جنگي فيلمنامه‌هايي را براي توليد آثار به نگارش درمي‌آورند که اميدواريم با وجود اين بخش، مشکلات فيلمنامه رفع شود. البته در حال حاضر نيز دو فيلم با موضوع دفاع مقدس در دست ساخت داريم.
    دکتر بنيانيان در ارتباط با ارايه تصاويري جديد براي جذب مخاطب در حوزه دفاع مقدس جلوگيري از کليشه شدن آثار هنري در اين زمينه بيان کرد: جريان هنر ديني که بايد توده‌اي و مردمي باشد به تدريج به سمت حکومتي شدن حرکت مي‌کند. البته حکومتي شدن از جهت حمايتي که صورت گيرد ضرورت است. ولي تا جايي اين امر مورد قبول است که جاي تقاضاي مردم قرار نگيرد.
    وي با اشاره به ورود هنر مدرن در ايران گفت: در سال‌هاي اخير وقتي که هنر مدرن با مقاصد غربي وارد کشور ما شد، نهادهاي سنتي و روحانيون دافعه‌اي نسبت به آن ايجاد کردند که در بسياري موارد طبيعي و لازم بود. اما تا زماني که اين دافعه وجود دارد زمينه رشد طبيعي هنر ديني نيز فراهم نمي‌شود. هنر ديني بستر طبيعي خود را مي‌خواهد.
    دکتر بنيانيان در ادامه افزود: در بخش مردمي هنر ديني، مساجد بايد در کنار سالن‌هاي نمازخانه سالن‌هايي نيز براي نمايش آثار هنر ديني فراهم کنند. حضور بازديدکنندگان و تشويق آنها موجب بلوغ کاري در هنرمند جوان خواهد شد. در مدارس نيز بايد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد. ما بايد اين موفقيت‌هاي جديد را در عرصه هنر پيدا کنيم و توده‌هاي وسيع مردمي متقاضي هنر ديني باشند.
    وي درباره تاثيرات برگزاري همايش فرهنگي هنري دفاع مقدس بيان کرد: ما امسال در بخش تجسمي از حوزه‌هاي هنري استان درخواست کرديم در حوزه حدود 10 اثر را انتخاب و به تهران ارسال کنند. انتخاب اين آثار و داوري آنها در تهران موجب تشويق و ترغيب جوانان خواهد شد. در بخش جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش هم شرايط به همين شکل است. در زمان برگزاري اين جشنواره سالانه با تعداد آثار بيشتري مواجه مي‌شويم.
    رئيس حوزه هنري خاطرنشان ساخت: البته تشويق اصلي در ايجاد يک بازار پررونق زماني است که مساجد، فرهنگسراها، آموزش و پرورش و روابط عمومي‌ها براي تنظيم برنامه داخلي وزارتخانه‌ها متقاضي آثار هنري باشند. بسياري از برنامه‌هاي مختلف که در وزارتخانه‌ها صورت مي‌گيرد و بايد با آثار هنري پر شود، اين نوع برنامه‌ها در کشورهاي خارجي بازاري پررونق دارد. اما متاسفانه در کشور ما جاي اينگونه برنامه‌ريزي‌ها خالي است.
    بنيانيان در پايان گفت: ما در حال حاضر تنها بازار پخش در تلويزيون را داريم که البته برنامه‌هاي آن نيز محدود است و نمي‌توان فعاليت‌هاي گسترده هنرمندان جوان را از ابتدا در تلويزيون به نمايش گذاشت. لازم است سلسله مراتبي طبيعي از طريق مساجد، مدارس، داخل مجموعه‌هاي مسکوني براي عرضه آثار هنرمندان به اصطلاح آماتور به وجود آيد تا از اين قاعده بزرگ انتظار برخاستن هنرمندان بزرگ را داشته باشيم و مهمتر از آن، استمرار وجود هنرمندان برجسته حفظ شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com