1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 470  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607010220  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۱۲:۳۸
    ۱۳۸۶/۰۷/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

علوي طباطبايي در كانون فيلم تاريخ عنوان كرد:

صهيونيست در دهه 50، آگاهانه سفارشي‌سازي كرد

يك كارشناس سينما گفت:صهيونيست در دهه 50، آگاهانه سفارشي سازي كرد و در دهه‌هاي 60 و 70 روي موضوع هولوكاست كار كرد و مظلوميت يهوديان را به تصوير كشيد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، هفتمين نشست "كانون فيلم تاريخ"، بيست و نهم شهريور در سالن نمايش موزه سينما با حضور علي بيگدلي استاد دانشگاه شهيد بهشتي (مدرس تاريخ)، ابوالحسن علوي طباطبايي مترجم، نويسنده و منتقد سينما و عبدالله اسفندياري مسئول كانون برگزار شد.
    در اين نشست "ابوالحسن علوي طباطبايي" منتقد سينما گفت: در دهه پنجاه به سينماي تاريخي اهميت خاصي داده و فيلم‌هايي چون "سامسون و دليله" ، "ده فرمان" و "بن هور" ساخته شد و اين مسئله به تاريخ‌سازي يهوديان بر مي‌گردد، صهيونيست با آثار سفارشي سعي در زنده نگه داشتن فرهنگ يهود داشته است.
    اين منتقد افزود : سفارشي بودن هيچ وقت ارزش هنري و تجاري اين فيلم را كم نمي‌كند اما موجي كه در دهه 50 عامل شكل گيري فيلم‌هاي حماسي و تاريخي شد، در دهه‌هاي 60 و 70 روي موضوع هولوكاست كار كرد و مظلوميت يهوديان را به تصوير كشيد و هنوز آثاري با اين موضوع ساخته مي‌شود.
    وي تصريح كرد: در طول اين سال‌ها فيلمي برضد يهود ساخته نشد تا اينكه مل گيبسون فيلم مصائب مسيح را ساخت كه در اين فيلم چهره يهوديان زير سئوال رفته و با اعتراض‌هايي همراه شد.
اين منتقد سينما با اشاره به اينكه تمامي صحنه‌هاي فيلم بن هور به صورت زنده فيلمبرداري شده است، ادامه داد: توليد اين فيلم 5 سال طول كشيده و سكانس ارابه راني پس از 6 ماه برنامه ريزي در طي 2 ماه فيلمبرداري شده است و فيلم در 12 رشته نامزد اسكار شده كه در 11 رشته اين جايزه را به خود اختصاص داده است.
    علي بيگدلي تاريخ‌دان نيز در اين نشست، گفت : از سال 1300 قبل از ميلاد يهوديان در اورشليم مستقر شدند و در اين دوره به دو دسته تقسيم مي شدند يكي سنت گرايان و ديگري افرادي با تفكر مدرن ، براي يهوديان روز سبت خيلي مقدس است .
    وي ادامه داد : بايد توجه داشت در تمامي حكومت هاي شكل گرفته در طول تاريخ يك عنصر يهودي وجود داشته است .
    بيگدلي فيلم بن هور را اثري تبليغي برشمرد و افزود : فيلم در زمان تاسيس اسرائيل ساخته شده و بسياري از بخش هاي آن با تاريخ مغايرت دارد و موضوع آن توسط گروه هاي مختلف يهودي هدايت شده است .
    وي تصريح كرد : يهودي ها در منطقه بابل (عراق ) تحت تاثير مذهب زرتشت قرار گرفتند و حتي اصطلاحاتي مثل شيطان در اين دوره به دين يهود وارد شد.
    عبدالله اسفندياري نيز ضمن اشاره به صحنه هايي از فيلم من جمله سكانس ارابه راني، اقتدار و توانايي قصه بن هور را ناشي از رماني كه ماخذ فيلم نامه آن بوده است دانست و اضافه كرد: در ايران هنوز از نظر رمان هاي تاريخي در فقر به سر مي بريم اين در حاليست خيلي از كشورها از طريق همين رمان ها توانستند اتفاقات تاريخي خود را زنده نگه دارند. (در فرانسه بينوايان و در روسيه با جنگ و صلح و...).
    در هفتمين نشست كانون فيلم تاريخ فيلم "بن هور" اثر برجسته ويليام وايلر ، با نقش آفريني بازيگراني چون چارلتون هستون و جك هاوكينز به نمايش درآمد.
مجموعه نشست‌هاي "كانون فيلم تاريخ" در موزه سينما و با همكاري بنياد سينمايي فارابي برگزار مي‌ شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com