1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 549  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۵/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138605230220  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۵۲:۱۹
    ۱۳۸۶/۰۵/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

احمدرضا معتمدي، كارگردان سينما

سينماي ديني در ساختار تحقق مي‌يايد، نه در مضمون

سينماي ديني يك سينماي ساختاري است نه يك سينماي مضموني. متأسفانه در دهه‌هاي اخير بيشتر با نگاه مضموني به سراغ اين سينما رفته‌ايم و لذا بيشتر به يك سينماي شعاري رسيده‌ايم تا تحقق يك انديشه و نگاه ديني در سينما.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از ستاد خبري جشنواره «رويش»،‌ احمدرضا معتمدي، كارگردان فيلم «قاعده بازي» در گفت‌وگو با ستاد خبري سومين جشنواره «رويش» در ارتباط با ويژگي‌هاي سينماي ديني اظهار داشت: وقتي امري در ساختار تحقق پيدا مي‌كند، به طور طبيعي تمام نشانه‌هاي ظاهري و جلوه‌هاي بيروني آن نيز متبلور خواهد شد. لزومي ندارد يك پيام و مضمون ديني، مدام در يك اثر سينمايي تكرار شود، چرا كه وقتي موقعيت‌ها، شخصيت‌ها و ديگر جنبه‌هاي ساختاري يك اثر به لحاظ تفكر و ديدگاه آناليز شوند، حتماً نشانه‌هاي بيروني آن هم به راحتي مشهود خواهد بود. همان‌طور كه ما قبل از اين نمونه‌هاي هنر ديني را در معماري شهرها و بسياري از آثار ادبيات نمايشي ديده‌ايم.
    عضو هيأت داوري دومين «رويش» در پاسخ به اين سوال كه آيا اساسا فيلم كوتاه ظرفيت انتقال مفاهيم و آموزه‌هاي ديني به مخاطبان را دارد يا نه، متذكر شد: تنها متمايز كننده‌ي‌ اصلي دو قالب فيلم كوتاه و فيلم بلند، تفاوت در زمان است و مدت زمان كوتاه فيلم، تأثير منفي در انتقال مفاهيم ديني ندارد. بايد اين موضوع را مدنظر قرار داد که هرچند فيلم كوتاه از نظر زماني، مدت كوتاهي براي بيان مقصود دارد، اما در كنار آن ظرفيت‌هاي بسياري در فيلم كوتاه ديده مي‌شود كه در آثار بلند كمتر شاهد آن هستيم. همان‌طور كه يك رباعي يا يك دوبيتي ظرفيت انتقال پيام بيشتري نسبت به يك قصيده دارد.
    كارگردان فيلم‌هاي چون «هبوط»، «زشت و زيبا» و «ديوانه‌اي از قفس پريد» در خصوص برگزاري همزمان جشنواره «رويش» در ساير استان‌هاي كشور، بيان داشت: به اعتقاد من با توجه به امكانات وسيع حوزه هنري از نظر در اختيار داشتن سالن‌هاي سينما در اكثر استان‌هاي كشور و با مدنظر قرار دادن اين اصل که در ساير شهرستان‌ها استعدادها و ظرفيت‌هاي بالايي وجود دارد، لذا دست‌اندركاران «رويش» بايد برگزاري جشنواره را به سمت مراكز استعدادخيز سوق بدهند.
    معتمدي در پايان تصريح کرد: همواره در جشنواره‌هاي گوناگون فيلم كوتاه، شاهد آثار خوش ساختي هستيم كه بيان‌گر وجود استعدادهاي بالايي در خارج از مركز است. در برخي از فيلم‌هاي دوره‌هاي پيشين «رويش»، انديشه و مفاهيم ديني عميقي را ديدم كه به جرأت مي‌گويم در طول ساليان طولاني و در ميان سينماگران حرفه‌اي، اين لحظات ناب را تجربه نكرده بودم.
    شايان ذكر است سومين جشنواره فيلم «رويش» به همت حوزه هنري، از تاريخ 7 لغايت 11 آبان ماه در مشهد مقدس برگزار مي‌شود. كليه فيلم‌سازان و علاقمندان به شركت در اين جشنواره تا پايان وقت اداري روز 20 شهريور ماه مي‌توانند آثار خود را به صورت پستي و يا حضوري به آدرس تهران، خيابان حافظ، نبش سميه، حوزه هنري، صندوق پستي 1677/15815، دبيرخانه مركزي جشنواره «رويش» ارسال نمايند. همچنين براي اطلاع از اخبار تكميلي، فرم فراخوان و جوايز اختصاص يافته در هر يك از بخش‌هاي جشنواره، علاقمندان مي توانند با شماره تلفن هاي 83 91 88 – 02 83 91 88 (021) دبيرخانه جشنواره، تماس حاصل و يا به تارنماي اينترنتي جشنواره به آدرسwww.ruyeshfestival.ir  مراجعه نمايند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com