1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 368  تاريخ مخابره خبر:  ۱۲/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512120002  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۹:۳۲
    ۱۳۸۵/۱۲/۱۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

مديرعامل انجمن سينماي جوانان:

مهمترين اتفاق سال 85، تفكيك حوزه فيلم كوتاه و مستند بود

ناصر باكيده طرح تفكيك فيلم كوتاه و مستند را مهمترين اتفاق در سال 85 دانست و گفت: اين باعث شد بيش ازدو هزار فيلمسازي كه در اين دو حوزه مشغول كار هستند مورد طبقه بندي و شناسايي قرار گيرند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران گفت: با ادغام انجمن سينماي جوانان و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ثابت شد، اين دو مجموعه نمي‌توانند وظايف خودشان را به درستي انجام دهند و با فضايي كه پيش روي نسل سوم و چهارم فيلمسازان كه در راه بودند قرار داشت، مي‌طلبيد برنامه‌ريزي جدي صورت بگيرد كه با طرح تفكيك از سوي معاونت سينمايي اين دو مجموعه مجددا احياء و بازسازي شدند.

متولي آثار آماتور را برعهده گرفته‌ايم
    باكيده مهمترين بحث در انجمن سينماي جوانان را احيا بازوهاي اجرايي آن برشمرد و گفت: انجمن 52 دفتر در سراسر كشور دارد و با ايجاد يك فضاي يكسان سازي چه به لحاظ پوششهاي فرهنگي و آموزشي و چه به لحاظ احيا تجهيزات فيلمسازي و عكاسي سعي دارد متولي آثاري را كه به نوعي عنوان آماتور را يدك مي‌كشند عهده‌دار باشد.
    وي سينماي آماتور را يك سينماي انديشمند، خلاق و داراي جسارت دانست و تصريح كرد: الان فضاي مناسبي براي ورود جوانان وشناسايي استعداد آنها به وجود آمده و انجمن در دوره فعاليت جديدش مبتني براستفاده بهينه و كشف استعدادها وخلاقيت‌هاي جوانان و تزريق آنها در درازمدت به بدنه سينماي كشور حركت مي‌كند.
    باكيده توجه و جديت نشان دادن به آموزش و توليد فكر وانديشه را يكي از اولويت‌هاي اساسي سينماي ايران برشمرد و گفت: اين حركت در سينماي جوان پي‌ريزي مي‌شود، ضمن آنكه اگر بخواهيم يك جمع‌بندي از دو حوزه كوتاه بكنيم و نوع حمايتهاي مستقيم وغيرمستقيم از دو جريان كوتاه آماتور و حرفه‌اي كه از سوي انجمن و مركز گسترش سينماي مستند سازماندهي و اجرا مي‌شود داشته باشيم، مي‌بينيم كه در يك فعاليت درازمدت نتايجش حاصل خواهد شد.

امروز هيچ فيلم‌ساز جواني براي توليد فيلم مجبور نيست به تهران بيايد
    مديرعامل انجمن سينماي جوانان يكي ديگر از دستاوردهاي سال 85 را كاهش توليدات در تهران و گسترش آن در دفاتر عنوان كرد و اظهار داشت: ما برخلاف سالهاي گذشته توليد فيلم كوتاه را در تهران تقريبا متوقف كرديم و آن را به 20 درصد رسانديم و 80 درصد باقي را در قالب تبيين يك آيين‌نامه توليد و پشتيباني به دفاتر شهرستانها سپرديم و امروز هيچ فيلمساز جواني نياز ندارد، براي توليد فيلم به تهران بيابد و با مراجعه به دفتر انجمن شهرستانها خودش مي‌تواند از امكاناتي كه در تهران موجود است بهره‌مند شود.
وي با اشاره به تشكيل شوراي عالي آموزش و فرهنگي در سينماي جوان گفت: اين شورا به عنوان يك اتاق فكر تشكيل شد تا روش‌هاي آموزشي كه طي 20 سال اخير به طور يكسان اتفاق مي‌افتاد را تغيير دهد و شيوه‌هاي جديد را با 2منظر محتوايي و فني و تكنيكي طراحي كند.
باكيده افزود: اين شورا در كليه دفاتر هم فعال شد و طي امسال در قالب گردهمايي‌ها كه در سه منطقه كشور برگزار شد، كارگاه‌هاي تخصصي شكل گرفت و با سازماندهي كه ستاد مركزي انجمن داد با اعزام كارشناسان ومدرسين سينما در زمينه‌هاي فني و محتوايي، اين كارگاه‌ها به صورت ويژه برگزار شد.
    باكيده در ادامه به برگزاري آزمون سراسري سينماي جوان اشاره كرد و گفت: در پي اين آزمون بالغ بر 2300 جوان جذب كلاسهاي فيلمسازي وعكاسي انجمن شدند و در استمرار فعاليتهاي 6 ماهه اول سال انجمن هم بالغ بر 2000نفر دوره ديدند و در مجموع حدود 4700 نفر را در سراسر كشور در انجمن پذيرا شديم كه در حال آموزش هستند.

انجمن و فيلم‌سازان ديجيتالي
    مدير عامل انجمن سينماي جوانان در ادامه درباره چگونگي حمايت از فيلمسازان جوان اظهار داشت: در سالهاي گذشته تنها فارغ‌التحصيلان انجمن از امكانات و اولويت‌هاي توليدي برخوردارمي‌شدند، ولي امروز با توجه به فراگير شدن سيستم ديجيتال بسياري از علاقمندان خودشان فيلم مي‌سازند و آنرا به انجمن ارائه مي‌دهند و اگر با آيين‌نامه‌هاي توليدي وفق داشته باشد مورد حمايت قرار مي‌گيرند.
    وي با بيان اينكه توليدات انجمن در گونه‌هاي داستاني، مستند، انيميشن و تجربي است تصريح كرد: ما توليدات را تنها با تعاريف حرفه‌اي و آماتور منفك مي‌كنيم و همانطور كه مركز مستند، فيلم داستاني كوتاه هم مي‌سازد و ما هم در سينماي جوان فيلم مستند كوتاه توليد مي‌كنيم.

تايم 1 تا15 دقيقه‌ي مرسوم را در نظر داريم
    باكيده تايم معمول در فيلم كوتاه را 1 تا 15 دقيقه عنوان كرد و گفت: ما سعي كرديم يكسان‌سازي كنيم تا حضورهاي موفقي هم در حوزه داخلي و هم خارجي داشته باشيم و با توجه به مبنايي كه به لحاظ فرهنگي و اقتصادي مطالعه شده است، اين تايم براي توليدات انجمن در نظر گرفته شد كه معمولا هم از طرف صدا وسيما مورد پذيرش است و هم از سوي شبكه‌ها و رسانه‌هاي متعددي كه در خارج از كشور وجود دارند. اين تايمي است كه در دنيا رواج دارد.

مشكل اكران فيلم كوتاه فقط با يك سالن حل نمي‌شود
    وي در ادامه با تاكيد بر اختصاص سالن‌هايي براي نمايش‌هاي فيلم‌هاي كوتاه اظهار داشت: مشكل اكران فيلم كوتاه با نمايش در يك سالن حل نمي‌شود و ما به اين شعار كه ايران تنها تهران نيست، معتقديم اگر قرار است فيلم‌هايي كوتاه نمايش داده شود بايد در سراسر كشور باشد.
    باكيده صدا و سيما را مهمترين سازماني دانست كه مي‌تواند از فيلم كوتاه حمايت كند و در ادامه تصريح كرد: در تمام دنيا به همين شكل است و صدا و سيما مي‌تواند از اين منابع بي‌كران فكري و فرهنگي حمايت كند و از آن بهره گيرد. ما در انجمن با عموم مراكز 27گانه استاني و شبكه‌هاي مختلف صدا و سيما ارتباط گرفته و به دنبال اين هستيم تا فيلم‌هاي كوتاه از طريق آنها نمايش داده شود.
    وي افزود: اين بحث زماني در حال وقوع است كه در بسياري از نقاط دنيا شبكه‌هاي ماهواره‌اي، كابلي، اينترنتي وحتي مراكزي كه خدمات موبايل مي‌دهند حامي فيلمسازي كوتاه هستند و به نوعي بايد اين احساس مسووليت را به دوستان‌مان يادآوري كنيم.
    مديرعامل انجمن شبكه‌هاي ويديويي را ديگر محل عرضه فيلم‌هاي كوتاه عنوان كرد و اظهار داشت: با ارتباطي كه با موسسه رسانه‌هاي تصويري برقرار كرده‌ايم، بزودي يك پكيج از فيلمهاي كوتاه با موضوع پيامبر اعظم (ص) وارد شبكه ويديويي خواهد شد اما اينها به تنهايي نمي‌تواند پاسخگوي مشكلات اقتصادي وهزينه‌هاي توليد فيلمسازان كوتاه باشد مگر اينكه حوزه‌هاي وسيع‌تري مثل صدا و سيما وارد شوند.
    باكيده همچنين با اشاره به فعاليتهاي بخش بين‌الملل انجمن با بيان اينكه به طور جدي پيگيرمسائل اين بخش است گفت: اخيرا هم كشورهايي همچون پرتغال، اسپانيا و انگليس تقاضاهايي را براي خريد فيلمهاي كوتاه داشته‌اند كه درحال پيگيري آن هستيم.

فيلم كوتاه سينماي انديشمند و خلاق است
    وي با بيان اينكه تا عرضه فيلم كوتاه مناسب نباشد، تمايل فيلمسازان كوتاه به ساخت فيلمهاي بلند خواهد بود تصريح كرد: ما جزو دسته‌اي هستيم كه مي‌گوييم فيلم كوتاه سينماي مستقل و انديشمند خلاق است اما فيلم بلند يكسري لايه‌هاي پنهان‌تري را براي فيلمسازان كوتاه دارد كه همواره اشتياق دارند وارد اين حوزه شوند.
باكيده افزود: شايد مفاهيم حرفه‌اي و آماتور براي بسياري از فيلمسازان كوتاه معيار نباشد و بيشتر به صورت تجربي كار كنند، اما اگر دست به ايجاد يك چرخه مناسب بزنيم و فضايي را ايجاد كنيم كه بازگشت مالي براي فيلمسازان داشته باشد، در همين حوزه كوتاه به فعاليت خواهند پرداخت.
    مديرعامل انجمن سينماي جوانان در ادامه 70 درصد فعاليتهاي جانبي انجمن را در بحث عكاسي عنوان كرد و گفت: عكاسي مادر فيلمسازي است و چون اين دو حرفه با هم توام شده از هم قابل تفكيك نيستند و يكي ازمهمترين اهتمام‌هاي انجمن، آموزش عكاسي است در مقاطع دوره فيلمسازي است. ضمن آنكه براي ساز و كار خودمان آژانس عكس ايران هم تاسيس كرديم كه در زمينه عرضه آثار در سراسر دنيا كه عموما هم فرهنگي است اهتمام دارد.

سال 86 سال آموزش و فرهنگ است
    ناصر باكيده سال 86 را براي انجمن، سال آموزش و فرهنگ دانست و اظهار داشت: ما قصد داريم در سال آينده دردرجه اول قبل از آنكه به توليد فيلم برسيم توليد فكر، انديشه و فيلمساز كنيم، ضمن آنكه نويد حمايت از حداقل هزار عنوان فيلم كوتاه را داريم كه از طريق دفاتر توليد خواهند شد وهمچنين قصد داريم با جدي كردن حوزه بين‌المللي انجمن، عرضه‌اي مناسب با رويكرد اقتصادي وحضوري مقتدرانه با يك نگاه ملي در جشنواره‌هاي دنيا داشته باشيم.

ثبت اتحاديه‌ي فيلم‌سازان كوتاه
    وي به ثبت رساندن اتحاديه فيلمسازان كوتاه كشورهاي اسلامي را يكي ديگر از اهداف مهم انجمن در سال 86 برشمرد و گفت: متاسفانه شناختي كه در بين فيلمسازان كشورمان وجود دارد، اين است كه كليه فعاليتهاي فيلمسازي كوتاه در اروپا متمركز است در حاليكه بخش عمده‌اي از اين فعاليت مرتبط با كشورهايي است كه صرفا در اروپا نيستند .
    باكيده افزود: كشورهايي در خاورميانه، خاور دور،‌آفريقاي عربي وآمريكا لاتين هستند كه در آنجا جوشش‌هاي ديگري پيش آمده و جريان فيلمسازي كوتاه در آنجا در حال شكل‌گيري است. انجمن هم باتوجه به اينكه قديمي‌ترين جايي است كه در حوزه فيلم كوتاه فعاليت مي‌كند و عضويت يونيكا را نيز دارد، به جا بود طرحي را با نگاه شناسايي، گردآوري و تشكيل يك مجمع از فيلمسازان كوتاه مسلمان طراحي كند كه گردهمايي اوليه با حضور 10 كشور عضو در جشنواره فيلم كوتاه تهران برگزار شد.
    وي با اظهار اميدواري از اينكه در سال 86 اين گردهمايي به صورت وسيع‌تري در تهران برگزار شود گفت: اميدارم مركزي را فراهم كنيم تا ارتباطات بيشتري بين فيلمسازان كوتاه مسلمان با هر ايده ونگاهي كه دارند شكل‌ بگيرد و با توجه به جايگاه كشور ما كه هميشه صادر كننده حوزه فكر، انديشه، فرهنگ ودين بوده است ـ درعين حال كه سينماي ايران در دنيا مورد احترام است ـ اين ويژگي را در سينماي كوتاه هم گسترش دهيم.
    باكيده اظهار داشت: با تشكيل اين اتحاديه شرايط توليدات مشترك با مضامين مشترك اتفاق مي‌افتد و جشنواره‌هايي با مضامين مشترك برگزار خواهد شد و اميدواريم با توجه به مسلمان بودن كه ويژگي مشترك‌مان است، خروجي مناسبي در جهت تعميم‌ انديشه‌هاي اسلامي داشته باشيم.
    مدير عامل انجمن سينماي جوانان همچنين از افتتاح سه ساختمان در تويسركان، برازجان و شيراز خبر داد وگفت: 50 درصد دفاترمان را امسال تجهيز كرديم و50 درصد باقي مانده را نيز در سال آينده به لحاظ فني تجهيز خواهيم كرد.
    وي در پايان اظهار داشت:همه متوليان سازمانها و نهادها بايد توجه كنند كه جوان‌هايي كه در حوزه فيلم كوتاه فعاليت مي‌كنند يا فرزند خودشان و يا فرزند اقوام و هموطنانشان هستند و همه بايد نسبت به اينها احساس مسووليت كنند و گرنه به همين راحتي از كف ما خواهند رفت.
و اميدوار به جذب نيم‌درصد از بودجه فرهنگي سازمانها براي فيلم كوتاه
باكيده اظهار اميدوار كرد: نيم درصد از بودجه فرهنگي سازمانها را بتوان جذب فيلمسازي كوتاه كرد و گفت: اگر بخواهيم تعبير ظريف‌تري به كاربريم براي تامين منابع در سينماي جوانان، ما كار استخراج را انجام مي‌دهيم و به ارگانهاي مختلف كانال مي‌زنيم و سعي مي‌كنيم ازمنابع بي‌كراني كه آنجا است در حوزه فعاليت‌هاي خودمان بهره‌مند شويم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com