1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 365  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512070223  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۲۷:۳۲
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

شرايط تازه اتحاديه تهيه كنندگان براي عقد قرارداد صاحبان فيلم با سينماداران:

افزايش سهم صاحب فيلم تا 70 درصد، پرداخت سريع فروش روزانه

از گيشه و مشاركت سينمادار در هزينه هاي تبليغي فيلمها

     به گزارش سايت سينمايي سوره، در شرايطي كه چند روز بيشتر از درخواست سينماداران مبني بر افزايش 10 درصدي پورسانت سينمادار از فروش فيلمها نمي گذرد، شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان هم با ارسال نامه اي به دفاتر پخش، شرايط تازه اي براي عقد قرارداد با سينماداران مطرح كرد.
     اين در حالي است كه محمود اربابي در تازه ترين اظهاراتش از سينماداران و تهيه كنندگان خواست تصميم نهايي را بر عهده اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد بگذارند.

شرايط تازه اتحاديه تهيه كنندگان براي عقد قرارداد با سينماداران
روز گذشته مرتضي شايسته رييس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان با ارسال نامه اي به دفاتر توليد و توزيع فيلمهاي سينمايي، نظرات شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان را در ارتباط با نحوه عقد قرارداد با سينماداران منعكس كرد.
متن اين نامه به شرح زير است:
مديران محترم دفاتر توليد و توزيع، توزيع فيلمهاي سينمايي
باسلام
احتراماً بدينوسيله در ارتباط با حفظ حقوق صاحبان فيلم و شفاف سازي در روابط فيمابين سينماها و دفاتر پخش نظرات شوراي مركزي اتحاديه در ارتباط با نحوه اكران و نمايش فيلمهاي سينمايي و عقد قرارداد به صورت زير جهت اطلاع و رعايت خدمتتان اعلام مي گردد:
1ـ  در هنگام عقد قرارداد با صاحبان سينما حداقل حق السهم صاحبان فيلم 50 درصد بوده و مديران دفاتر پخش، مجاز به افزايش اين درصد تا 70 درصد به عنوان حق السهم صاحب فيلم مي باشند.
2 ـ حق السهم صاحبان فيلم از محل فروش در كليه سينماهاي كشور در شب محاسبه و روز بعد مي بايست مستقيماً به حساب دفاتر پخش واريز گردد و هيچ دليلي جهت تأخير در ارتباط با اين موضوع وجود ندارد.
3 ـ هزينه هاي تبليغات مربوط به اكران و نمايش فيلمها شامل تيزر تلويزيوني، آگهي هاي مطبوعاتي، تابلوهاي شهري و... محاسبه و صاحبان سينما به نسبت فروش و براساس نظر كارشناسي شوراي پخش اتحاديه موظف به پرداخت حداقل 50 درصد هزينه هاي فوق مي باشند و اين موضوع در قراردادهاي فيمابين منظور گردد.
اميد است با رعايت دقيق موارد فوق توسط سينماداران محترم بخشي از زيان هاي انباشته صاحبان فيلم جبران گردد.

مرتضي شايسته، سرمايه اوليه بيشتر فيلمهاي سينمايي پس از اكران باز نمي گردد
   
تنها راه درآمد تهيه كنندگان سينما از طريق اكران فيلمهاست كه در شرايط فعلي سينما درآمد حاصل از اكران فيلم پاسخگوي سرمايه اوليه فيلمها نيز نيست.
    مرتضي شايسته رئيس اتحاديه تهيه كنندگان سينما با بيان اين مطلب گفت: پخش كنندگان و تهيه كنندگان سينما به خاطر معضل قاچاق محصولات سينمايي از طريق رايت ويدئويي فيلمها درآمد مطلوبي كسب نمي كنند و تلويزيون نيز فيلمها را يا نمي خرد يا با قيمت بسيار نازل فيلمهاي سينمايي را خريداري مي كنند و در اين شرايط تنها محل درآمد تهيه كنندگان سينما از فروش فيلمها در مرحله اكران است.
    شايسته افزود: از طرفي تهيه كنندگان بايد در زمان اكران هزينه بالايي صرف تبليغات فيلمها كنند و در يك بررسي مي توان متوجه شد كه به جز دو يا سه فيلم سينمايي بقيه فيلمها حتي امكان برگشت هزينه پخش خود را ندارند.
    شايسته گفت: درصد بالايي از فيلمها هزينه توليد را نيز برنمي گردانند و با اين حساب در مرحله اكران توليدات سالانه سينماي ايران كه به طور ميانگين 60 فيلم است، تنها سه فيلم موفق به برگرداندن هزينه توليد و پخش مي شوند و ده فيلم نيز تنها هزينه پخش را برمي گردانند و بقيه فيلمها نه هزينه توليد را برمي گردانند نه هزينه پخش را.
    شايسته در ادامه با اشاره به اينكه اطلاعات مذكور را براساس آمار و ارقام ارائه مي دهد گفت: با وجود اين گونه فشارهايي كه اعضاي اتحاديه تهيه كنندگان تحمل مي كنند ما تصميم به صدور بيانيه اي گرفتيم.
    شايسته گفت: اميدواريم سينماداران و تهيه كنندگان سينما ما را در اجراي اين بيانيه ياري دهند و ما در اين بيانيه مطالباتمان را منعكس كرده ايم و با پيگيري آن تلاش بر اجراي آن داريم و در غير اين صورت فكر مي كنم در دو يا سه سال آينده با عدم توليد فيلم در كشور روبرو شويم.
    همچنين رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان درباره امكانات واگذاري وام به تهيه كنندگان گفت: تهيه كنندگان بخش خصوصي از دريافت وام بي بهره اند و دريافت وام از نهادهاي دولتي سينما در يك سيستم بسيار پيچيده صورت مي گيرد كه بيشتر به عدم دريافت وام شبيه است و اگر فيلمي هم موفق به دريافت وام شود پرداخت آن پس از اتمام فيلم به اندازه مبلغي معادل 10 درصد كل هزينه توليد فيلم انجام مي شود.
    شايسته افزود: در مجموع مي توانم بگويم تهيه كنندگان خصوصي سينما از دريافت وام محروم هستند.
 

توكل نيا، سينمادار نبايد سهم تهيه كننده را به صورت نسيه پرداخت كند
   
وقتي سينمادار به صورت نقدي از تماشاگر پول دريافت مي كند، دليلي ندارد كه سهم تهيه كننده را به صورت اقساط و نسيه پرداخت كند.
    حسن توكل نيا با اشاره به واكنش تهيه كنندگان در قبال پيشنهاد سينماداران با بيان اين مطلب گفت: احقاق حقوق تهيه كنندگان، رويكردي بوده كه بيش از اينها بايد به سرانجام مي رسيده است، اما متأسفانه اجراي آن به تأخير افتاده است.
    او كه مشاركت سينمادار در هزينه هاي تبليغات،‌ بيلبورد و سردر را قانوني فراموش شده اعلام كرد، ادامه داد: اين مشاركت رويه اي قانوني بوده كه تا چند سال پيش انجام مي شد اما نمي دانم چرا مدتي است كه ديگر به اجرا درنمي آيد. واقعيت اين است كه مشكل ما در اين عرصه عدم وجود راهكارهايي كاملاً قانوني است كه به چنين پيشنهاداتي ضمانت اجرايي ببخشد كه اگر چنين نشود همه چيز در حد همين طرح و پيشنهاد باقي خواهد ماند.
    توكل نيا درباره بند دوم نامه تهيه كنندگان كه به بازپرداخت شبانه حقوق تهيه كنندگان اشاره كرده است گفت: اين بنديست كه طبيعتاً بايد به اجرا گذاشته شود چون وقتي سينمادار به صورت نقدي از تماشاگر پول دريافت مي كند لزومي ندارد كه آن در اقساط طولاني مدت به تهيه كننده بازگرداند. جالب اينجاست كه در اين ميان برخي سينماهايي كه تعطيل مي شوند يا مورد بازسازي قرار مي گيرند تا بازگشايي از پرداخت حقوق معوقه تهيه كنندگان سرباز مي زنند.
    او با تأكيد بر اين مطلب كه سينمادار بايد امانتدار حقوق صاحب فيلم باشد حل اين مشكل را ملزم به داوري وزارت ارشاد دانست كه با ميانجيگري و ريش سفيدي جانب عدالت را رعايت كند.

رئيس انجمن سينماداران، تهيه كنندگان فيلمهاي خود را اكران نكنند، ما هم سينماها را مي بنديم
   
محمدرضا صابري رئيس انجمن سينماداران در واكنش به شرايط تازه اتحاديه تهيه كنندگان براي عقد قرارداد با سينماداران گفت: سينماداران در شرايطي غير از آنچه كه هفته گذشته در بيانيه اي اعلام شد براي اكران فيلمها قرارداد نمي بندند و تهيه كنندگان اگر اين شرايط را نامطلوب مي دانند فيلمهاي خود را اكران نكند ما هم سينماها را مي بنديم.
    صابري افزود: سينمادار از بسته بودن سينما بيشتر منفعت مي برد تا از ادامه كار در شرايط فعلي.
    وي گفت: اين امر امكان پذير نيست كه كشور ما سينما نداشته باشد پس يك مرجع قانوني بايد در اين اختلاف عقيده اي كه پيش آمده پادرمياني كند.
    صابري با اشاره به فعاليت نود سينمادار خصوصي در كشور و كاهش تعداد سالن هاي سينما از 540 سالن در قبل از انقلاب به 240 سالن در سالهاي اخير گفت: در سالهاي اول انقلاب سينماداران به خاطر شرايط آن زمان و مصادره شدن سينماها شرايط قراردادهاي قبلي را قبول مي كردند اما اين روزها شرايطي بر سينما حاكم است كه سينماهاي دولتي نيز نمي دانند روي پاي خود بايستند و با اين فيلمهاي بدي كه ساخته مي شود سينماهاي خصوصي از نظر مالي در شرايط نامطلوبي به سر مي برند.
    صابري تصريح كرد: فيلم خوبي مثل «مارمولك» سينما را با فروش 2 ميليون تومان در روز روبرو مي كند در حالي كه همان سينما شب گذشته با فيلم «تله» تنها 150 هزار تومان فروخته است و يا سينما آفريقا شب گذشته تنها 300 هزار تومان فروخته يعني هر سانس 50 هزار تومان كه رقم بسيار كمي است.
    صابري در ادامه با اشاره به اين مطلب كه منافع سينمادار و تهيه كننده يكي است گفت: در اين كه تهيه كنندگان سينما بايد در شرايطي باشند كه بتوانند فيلمهاي خوبي بسازند شك ندارم اما وضعيت مالي سينماداران نيز نيازمند كار كارشناسي است.
    وي گفت: در خارج از كشور سينمادار و تهيه كننده هر دو شرايط اجاره فيلم و سينما را دارند و لازم است وضعيت مالي سينماداران كشور با وضعيت مالي سينماداران خارج از مقايسه شود و در اين رابطه يك كار كارشناسي انجام شود تا مشخص شود حرف ما سينماداران حق است.

محمود اربابي: سينماداران و تهيه كنندگان پيشنهاد بدهند ولي نظر قطعي ندهند
   
محمود اربابي مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره درخواست ده درصدي سينماداران و بحثهايي كه طي چند روز گذشته بابت اين موضوع مطرح شده است در گفتگويي اعلام كرد: در طول اين روزها شاهد بوديم كه سينماداران از يك سو و تهيه كنندگان از سوي ديگر درباره موضوعي بحث مي كنند كه صرفاً نقطه نظرات آنها بوده و گسترش دادن آن از اين سطح و تبديل آن به نقطه نظرات قطعي به گونه اي كه طي چند روز گذشته اتفاق افتاده است از دقت كارشناسانه برخوردار نيست.
    وي گفت: به شكل طبيعي طرفين اين معادله سهم بيشتري فارغ از اينكه روند آن يك رابطه اقتصادي است دارند، ولي هم انجمن سينماداران و هم اتحاديه تهيه كنندگان توزيع فيلم ايران مي دانند تصميم گيري در مورد حق و سهم فيلمها در هر شرايطي پديده اي نيست كه فقط تهيه كننده و سينمادار در مورد آن نظر قطعي بدهد، بلكه برعهده جايي ديگر كه وظيفه ارزشيابي و نظارت در حاكميت را دارد مي باشد كه نظر قطعي را اعلام كند.
    وي در ادامه تصريح كرد: طبيعتاً اگر تهيه كننده و سينمادار در اين خصوص نظري دارند بايد به اداره كل ارزشيابي و نظارت مراجعه نمايند و با تمام مصالحي كه وجود دارد درباره اين درخواست تصميم گيري شود، لذا اين موضوعي نيست كه در مطبوعات طرح و يا در جايي ديگر فارغ از اظهار نظرهايي كارشناسانه تحليل كنند.
    اربابي گفت: پيشنهاد اداره كل نظارت براي آيين نامه سال گذشته 50 ـ 50 درصد و مبلغ ده درصد به نفع طرفين با توجه به وضعيت فيلم و سينماي خوب به صورت شناور بود. بدين صورت كه اگر فيلمي فيلم خوب بود ده درصد به سهم تهيه كننده و اگر سينمايي سينماي خوب بود ده درصد به سهم سينمادار اضافه شود و تصميم گيري نهايي برعهده اداره نظارت و ارزشيابي باشد ولي در آن زمان سينماداران مراجعه نمودند و اعلام داشتند كه خواهان طرح قبلي 50 ـ 50 درصد هستند.
    اربابي گفت: ورود به اين مباحث متأثر از رفتارهاي حساب نشده و انديشه نشده است و از آنجايي كه من مي دانم محصول مجادله و مباحثه هايي است كه ميان يك يا دو نفر تهيه كننده و سينمادار مطرح شده است، لذا مجدداً تأكيد مي كنم آنها مي توانند پيشنهادات خود را براي وضع آيين نامه جديد شوراي صنفي مطرح كنند و ابلاغ آن را از طريق اداره كل حرفه اي دريافت نمايند. 
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com