1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 316  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512070221  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۲۴:۳۱
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

ششم اسفندماه روز فيلمنامه‌نويسي سينماي ايران شد

در مراسم روز گذشته بزرگداشت حسين ترابي به همت کانون فيلمنامه‌نويسان خانه سينما، روز ششم اسفندماه به عنوان روز فيلمنامه‌نويسي انتخاب و معرفي شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، مراسم بزرگداشت حسين ترابي، فيلمنامه نويس پيشکسوت سينماي ايران شب گذشته (يکشنبه) با حضور محمدرضا جعفري جلوه، معاون سينمايي وزارت ارشاد و مينو فرشچي، عبداله اسفندياري، پوران درخشنده، شادمهر راستين، عليرضا رئيسيان، خسرو سينايي، فرشيد حوران، فريد مصطفوي، مرتضي رزاق کريمي، خسرو دهقان، نظام الدين کيايي، محسن دامادي و سيامک تقي پور به عنوان اعضاي کانون فيلمنامه نويسان، در خانه سينما برگزار شد.
    در ابتداي اين برنامه فاطمه معتمد آريا مجري برنامه درباره اين فيلمنامه نويس گفت: من از نسلي هستم که کار خود را در حوزه سينما با حسين ترابي، امامي و ... آغاز کرده است. آنها از معدود هنرمنداني هستند که من و هم نسلانم را به خوبي قبول کردند. مهمترين مسئله براي من ديدگاه و نگاه وي و هم نسلانش بود.
    فرهاد توحيدي، رييس کانون فيلمنامه نويسان خانه سينما درباره اين مراسم اظهار داشت: از همان ابتدا قرار بود حسين ترابي آغازگر مراسم بزرگداشت اين کانون باشد، اما هر بار مشکلاتي پيش مي آمد. اين بار تصميم گرفتيم در هفتادمين سالگرد تولد فيلمنامه نويس پيشکسوت اين مراسم را برپا کنيم.
    وي در ارتباط با شخصيت اين هنرمند اعلام کرد: سلامت نفس، قناعت، زبان تيز، طنز گزنده و صراحت لهجه از ويژگي هاي ترابي است. او به حکم ريشه ايلياتي، فردي حساس و مغرور است که شوخي را بر نمي تابد، ولي اهل شوخي کردن است. گشاده دستي و سخاوت در جان او ريشه دارد. ايران دوستي و ميهن پرستي از عمق دانش او به غناي سرزمينش ريشه مي گيرد و در آثار او ديده مي شود. اين کانون به همت وي و هم نسلانش شکل گرفته است.
    توحيدي يادآور شد: «با کسب اجازه از بزرگان اين هنر از اين پس روز شش اسفند عنوان روز فيلمنامه نويسي را به خود مي گيرد.»
    در ادامه اين مراسم جابر قاسمعلي، فيلمنامه نويس با تبريک مراسم بزرگداشت اين هنرمند، بخش هايي از کتاب "شازده کوچولو" را براي حضار قرائت کرد و پس از آن فيلم کوتاهي ساخته نويد توحيدي در ارتباط با کارها و آثار توليدي حسين ترابي به نمايش درآمد.
    محمدرضا جعفري جلوه در ارتباط با مراسم بزرگداشت اين فيلمنامه نويس گفت: 25 سال انتظار در وي پرخاشگري نيافريد، بلکه سلامت در عين سلم و مهرباني در او شکل گرفت. به هرحال تقدير اين گونه بود که علاوه بر آشنايي، "براي آزادي" نقطه اتصال ما و ايشان باشد. چهار دهه فجر پيش توفيق نصيب ما شد به اين گنجينه برسيم و براي اولين بار اين اثر به چشم کشيده شد.
    وي با اشاره به فيلم "براي آزادي" و تاثيرات آن در سينما خاطر نشان ساخت: مردم جامعه توانستند در آينه نگاه يک مستندساز جسور آرمان ها و عظمت نهفته او را دوباره ببينند و يک بار ديگر انقلاب براي آنها تجديد شد. حجم اين مستند و تاثيرات آن براي نسل جديد به شکل جدي بر اين کار يگانه است و خدا را شکر که مفتاح آشنايي ما با وي چنين بود.
    معاون سينمايي وزارت ارشاد در ادامه عنوان کرد: همواره بايد براي آزادي در ميدان بود. اگر قرار است در تکوين سينماي ملي حرکت کنيم، سينمايي که عميقا" ايراني است و با جوانمردي و آزادگي پيمان دارد. ما بايد براي به تصوير کشيدن چنين ويژگي هايي از اين اوصاف گذر کرده باشيم. اگر فيلمنامه نويس مي خواهد زندگي را تصوير کند، بايد حتما" زندگي کرده باشد. زندگي در تاريخ و جغرافياي خود به سر بردن و زمان سپري کردن است. براي به تصوير کشيدن زندگي ايراني بايد ايراني زندگي کرد و بايد براي اين کار ايران را شناخت. ولي جغرافياي ايران در اين امر مد نظر نيست. بايد با عمق ايران زيست کرده باشي. وقتي به عمق اين سرزمين نظر کني، آثار اين سرزمين در چشم ما است.
    وي ادامه داد: سينما يک هنر مدرن است و به تعبيري از اقليم ديگر آمده است. بايد قصه ها و داستان ها را به ترجمه دست يافت و يا به امانت گرفت. وقتي قرار باشد آريتي نباشد کار پيچيده تر خواهد شد. بايد بين دو عالم و فضا که تفاوت هايي با يکديگر دارند وحدت ايجاد کرد و اين براي کساني که در ريشه فرهنگي عميق نشده باشند، سخت است. براي رفع اين مشکل بايد بر اين فاصله غلبه کرد. اگر اين فاصله برداشته شود به يقين مفيد خواهد بود.
    اين مدير سينمايي کشور تاکيد کرد: سينما راهي جز اتصال به اين منابع غني براي بومي شدن ندارد. پس چون اين راه ملي خواهد بود روزي به آن خواهيم رسيد. من خود گواه تلاش  اين هنرمند برجسته هستم. در سال هاي اخير وي سخت در جهت کشف قله هاي فرهنگي و تمدني کوشيده و يکي از مهم ترين فرازهاي چنين عظمتي را در دستور کار خود داشته است. خوشحالم از چنين آيين هايي که به شکل مناسبي در حال تکوين، شکل گيري و برگزاري است.
    در پايان مراسم محمدرضا جعفري جلوه از سوي بنياد سينمايي فارابي لوح تقدير و سکه بهار آزادي به حسين ترابي اهدا کرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com