1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 497  تاريخ مخابره خبر:  ۵/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512050213  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۴۰:۰۲
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

توقف توليد فيلم يا تعطيلي سالن ها؟!

اختلاف نظر صاحبان فيلمها و سينماداران بر سر طرح افزايش 10 درصدي سهم سينمادار همچنان ادامه دارد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، با گذشت پنج روز از انتشار طرح جنجالي سينماداران مبني بر افزايش 10 درصدي سهم سينمادار از فروش فيلمها، اين طرح همچنان مهمترين موضوع روز سينماي ايران است.
    در حالي كه سينماداران اين طرح را اقدامي در جهت جلوگيري از تعطيلي بقيه سالن هاي سينماي كشور مي دانند، تهيه كنندگان اعتقاد دارند افزايش 10 درصدي سهم سينمادار، باعث توقف توليد فيلم در بخش خصوصي خواهد شد.

مدير سينماهاي حوزه هنري: سالها حقوق سينمادار ناديده گرفته شده
فرجي مدير سينماهاي حوزه هنري كه 90 سالن را در كشور تحت پوشش دارند معتقد است: تصميم افزايش سهم سينماداران به لحاظ پايين بودن درآمد سينماها و عدم كمك ارشاد به سينما گرفته شد و بايد توجه داشت كمك هايي به فيلم و تهيه كننده مي شود اما اين كمك ها تحت هيچ شرايطي به سينمادار تعلق نمي گيرد. وي افزود: انجمن سينماداران معتقد است حقوق سينمادار در اكران ناديده گرفته مي شود و در سالهاي اخير ضرر بيشتري متوجه اين بخش از سينما شده است. هزينه‌هاي نگهداري سينما به اندازه تورم و حتي بيش از آن افزايش پيدا كرده است، به همين دليل افزايش قيمت بليت‌هاي سينما دردي از حال آن دوا نكرده است.
    غلامرضا فرجي به عنوان يكي از طرفداران اجراي اين طرح با بيان اين مطلب كه روز گذشته آخرين روز تدوين آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش بود ادامه داد: «پيش از اين حق سينمادار وتهيه كننده به صورت 50-50 بود و هركدام سهمي مساوي از فروش فيلم مي‌بردند اما با توجه به هزينه‌هاي بسيار بالاي نگهداري سالن‌هاي سينما، انجمن سينماداران مدت‌ها بود كه با اين قضيه مخالفت مي‌ورزيد تا اينكه توانست با طرح اين آيين‌نامه يادآور حقوق و مزاياي خود باشد.»
    او در پاسخ به اين سؤال كه مگر افزايش روزافزون قيمت‌هاي بليت جوابگوي هزينه‌هاي سينماداران نبوده است گفت: «به هر حال اگر بليت گران شده، به همان ميزان هم هزينه‌ها بالا رفته، به همين دليل در واقع اتفاق خاصي به نفع سينماداران نيفتاده است.» او با اشاره به مخالفت‌هاي صورت‌گرفته از جانب اتحاديه تهيه‌كنندگان تأكيد كرد: «به هر حال اين طبيعي است كه تهيه‌كنندگان با اجراي چنين طرحي مخالفت كنند و تا الان هم مخالفت خود را اعلام كرده‌اند، اما واقعيت اين است كه اين طرح با حمايت سازمان‌هايي چون انجمن سينماداران، بنياد مستضعفان، آموزش و پرورش و سازمان توسعه سينمايي سوره ضمانت اجرايي پيدا مي‌كند.»

رئيس هيأت مركزي انجمن سينماداران، براي جلوگيري از تعطيلي سينماها چاره اي جز اجراي اين طرح نيست
اين طرح براي حمايت از سينما و جلوگيري از تعطيلي آن ارائه شده است، نظر شخص يا نهاد به خصوصي نيست كه بتوان آن را رد كرد.
    منصور نورپور، رئيس هيأت مركزي انجمن سينماداران با بيان اين مطلب كه حدود يك سال با همكاري و مشورت نهادهاي گوناگون طراحي آن به طور انجاميده است گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه مقام رسمي كشور است سؤال كنيد كه آيا يك ميليارد ريال سوبسيد تاكنون به سينماهاي سراسر كشور كمك شده كه برخي دوستان مي گويند، ميلياردها تومان به سينماداران سوبسيد داده شده است؟!
    او با بيان اين مطلب كه در سالهاي اخير اين ميلياردها تومان سوبسيد به تهيه كنندگان پرداخت شده، نه سينماداران، اضافه كرد: واقعيت اين است كه مخارج سينماها سرسام آور است، هرچند مسلماً آقايان با كسر قسمتي از درآمدشان كه در طول اين سالها به دريافتشان عادت كرده اند مخالفت مي كنند، اما براي جلوگيري از تعطيلي سينماها چاره اي جز پذيرش آن ندارند كه اگر قبول نكنند، باز هم به نمايش درآمدن فيلمهايشان مخالفت خواهيم كرد و اين وضعيت را تا جايي كه دولت فكري به حال ما كند ادامه خواهيم داد.
    او در پاسخ به اين سؤال كه مگر اين ده درصد تا چه اندازه قدرت حل مشكلات سينماداران را خواهد داشت، گفت: به هر حال همين مقدار اندك هم مي تواند گوشه كوچكي از مخارج سينما را حل كند. هزينه اي كه تنها مقدار ناچيزي از كل درآمد آنهاست اگر به سينماها ارائه نشود آنها روز به روز بدهكارتر و ضعيف تر خواهند شد.
    نورپور در ادامه گفت: كسي از تهيه كنندگان درخواست نكرده بود كه به اين شغل بپردازند، آنها خودشان با علم به سودمندي آن، به اين سمت و سو آمده اند، اما متأسفانه ما امكان تغيير شغل نداريم و كاربري ملكمان را نيز نمي توانيم تغيير دهيم. به همين دليل است كه مي گويم سينماداران در اين ميان از همه بيشتر متضرر مي شوند.
    او تصريح كرد: آنهايي كه با وام هاي كلان دولتي فيلم مي سازند و پس از سالها بدهكاري به بانكها دست آخر معاونت سينمايي قرض هايشان را مي پردازند، خيلي جالب است كه از متضررشدن در اين عرصه صحبت كنند... .

منوچهر محمدي: اين طرح مشكلات سينما را بيشتر مي كند
منوچهر محمدي رئيس كانون تهيه كنندگان فيلم ايران تصميم انجمن سينماداران را تصميمي غيركارشناسي، غيرحرفه اي و غيراصولي دانست و گفت: كانون تهيه كنندگان فيلم ايران، اعتقاد دارد وضعيت اقتصادي سينماي ايران در شرايط مطلوب و ايده آلي به سر نمي برد و اين البته شامل حال تهيه كنندگان، سينماداران و ساير دست اندركاران اين حرفه هست. اما اين وضعيت نامناسب اقتصادي، به هيچ وجه دليل موجه و قابل قبولي نيست كه انجمن سينماداران بر مبناي آن چنين تصميمي اتخاذ كنند.
    وي ادامه داد:‌ ما هم قبول داريم سالن هاي سينما، در وضعيت قابل قبول و مطلوبي به سر نمي برند،‌ اما چاره كار اين نيست كه سينماداران بخواهند جبران ضرر و زيان يا احتمالاً كاهش سود خود را از طريق درآمد فيلم به عمل آورند.
    وي خاطرنشان كرد: منطقي است انجمن سينماداران براي حل مشكلات اين بخش از صنعت سينما، با دولت وارد مذاكره شده و امكاناتي را جهت بهينه سازي سالن ها، مكانيزه كردن فروش بليط و ايجاد شرايط مناسب براي تماشاگران به وجود آورد.
    به اعتقاد وي، بي شك دولت با اختصاص وام هاي كم بهره و حمايت هاي جانبي لازم مي توانند مشكلات پاره اي از سالن هاي سينما را حل نمايد و تاكنون اتفاقاتي در اين زمينه صورت گرفته است.
    محمدي ادامه داد: شيوه اي كه انجمن سينماداران در پيش گرفته، قطعاً مي تواند در بلندمدت به كاهش و توقف توليد و سرمايه گذاري در تهيه فيلم بينجامد. چون خود دوستان محترم سينمادار مي دانند اكثر فيلمها قدرت بازدهي سرمايه خود را نيز ندارند، چراكه دخل و خرج يك فيلم بيش از آنكه در دست تهيه كننده باشد در اختيار سينمادار است و او به خوبي مي داند با چه زحمت و تلاشي يك فيلم به مرحله اكران و نمايش مي رسد و تهيه كنندگان چه سختي ها و رنج هايي را متحمل مي شوند تا اين فيلم بتواند براي چند صباحي در سالنهاي سينما به نمايش درآيد. حال چگونه مي شود آنها با اطلاع از اين موضوع چنين تصميم غيرحرفه اي را اتخاذ نموده باشند.
    اين تهيه كننده سينما ادامه داد: كانون تهيه كنندگان فيلم ايران، به طور جد معتقد است، 50 درصد سهم تهيه كنندگان چيزي است كه هم اكنون هم نمي تواند پاسخگوي لازم بازگشت سرمايه گذاري فيلم باشد، بنابراين مخالفت جدي خود را با چنين تصميمي اعلام مي نمايم، چراكه معتقد است اجراي اين تصميم همين وضعيت لرزان و آسيب پذير توليد را در آينده بيشتر دچار مشكل مي كند و از اين رهگذر يعني كاهش توليدات مجدداً اين سالن ها سينما هستند كه متضرر مي شوند، چون بخش خصوصي با اين وضعيت قادر به ادامه توليد نبوده و مشابه اتفاقي كه در جشنواره 25 فيلم فجر شاهد بوديم، افزايش چشمگير فيلمهايي را شاهد خواهيم بود كه با سرمايه گذاري هاي دولتي ساخته مي شوند. اينگونه فيلمها در اكثر موارد آثاري هستند كه قابليت بازگشت سرمايه را نداشته و سينماداران از اكران چنين فيلمهايي حتي با درصد درآمد 60 درصد هيچ سودي نخواهند برد.

حسن توكل نيا، ضرر سينمادار را بايد دولت جبران كند نه تهيه كننده
اگر سينمادار از بابت اكران ناموفق فيلمها متحمل ضرر مي شود، نبايد جبران اين ضرر را از تهيه كنندگان طلب كنند كه در واقع اين دولت است كه بايد با در نظرگرفتن سوبسيد به جبران آن ضرر مالي بپردازد.
    حسن توكل نيا با بيان اين مطلب و با اشاره به اين نكته كه اجراي چنين طرح هايي به صورت ناگهاني امكان پذير نخواهد بود، ادامه داد: ارائه و اجراي اين طرح به طور جدي نيازمند كارشناسي است و به طور ناگهاني ضمانت اجرا پيدا نخواهد كرد. او كه چنين تصميمي را تصميمي يكجانبه عنوان كرد در ادامه گفت: واقعيت اين است كه هيچ پولي به سينما تزريق نشده كه كسي بخواهد از آن سهم خواهي كند،‌ سينماداران نيز بايد دولت را پاسخگوي ضررهاي احتمالي خود بدانند نه تهيه كنندگان را.
    توكل نيا با اشاره به مبالغ گزافي كه تهيه كنندگان از بابت تبليغ و آگهي فيلمها صرف مي كنند، ادامه داد:‌ به طور مثال همين الان اگر فيلم «تله» 800 ميليون در تهران و شهرستان فروخته باشد و سهم ما به عنوان صاحبان فيلم 360 ميليون باشد، تنها 140 ميليون از اين ميزان صرف تبليغات آن شده است، پس تنها براي من تهيه كننده 200 ميليون باقي ماند و در واقع تهيه كننده يك سهم و سينمادار دو سهم دريافت كرده است.
    وي گفت: درست است كه سينمادار از بابت ملك و زميني كه دارد متحمل ضرر مي شود، اما اين ربطي به تهيه كننده ندارد، چون به هر حال زمين او ساليان سال باقي مي ماند و قيمتش روز به روز بيشتر مي شود اما فيلم كالايي مصرفي است كه پس از ساخت روز به روز از ارزشش كاسته مي شود.
    توكل نيا با اشاره به طرح آزاد اكران فيلمها گفت: هر چند اين قانون تقريباً در حال اجرا شدن است، اما باز هم سينماداران در انتخاب فيلم براي سينماهايشان چندان آزاد نيستند، به هر حال اين واقعيت است كه اكران فيلمهاي فرهنگي چندان به نفع سينمادار نيست، از اين روست كه دولت بايد براي اكران چنين فيلمهايي سوبسيد لازم را به آنان بپردازد.
    او با اشاره به اين نكته كه اين سوبسيد بايد از محل منابع و درآمدهاي مصرفي دولت باشد ادامه داد: مشكل اصلي ما كمبود سالن هاي سينماست، كه اگر بر تعداد آنها افزوده شود مسلماً ديگر انگيزه اي براي بيان چنين تصميماتي باقي نخواهد ماند و هر نوع فيلمي از بستري مناسب براي اكران خود برخوردار خواهد شد. او در پايان گفت: مشكل سينماي ما با چنين جنگ و جدال هايي حل نمي شود و چنين تصميمات شتابزده هم راه به جايي نخواهد برد.

ابوالحسن داوودي: همه تهيه كنندگان اتفاق نظر دارند، كه اين طرح باج خواهي است
ابوالحسن داوودي سخنگوي مجمع فيلمسازان سينماي ايران درباره درخواست سينماداران مبني بر افزايش 10 درصدي سهم صاحبان سينما از فروش فيلمها گفت: به نظر مي رسد بيشتر يك سواستفاده از شرايط موجود بين تهيه كنندگان است كه دوستان سينمادار تصور كرده اند، شرايط موجود در زمينه مناسبي براي طرح اين موضوع است.
    سخنگوي مجمع فيلمسازان ادامه داد: اتفاقاً اين موضوع از مواردي است كه همه تهيه كنندگان نسبت به آن اتفاق نظر دارند و آن را نوعي باج خواهي مي دانند.
    وي گفت: با توجه به اينكه در ايران برخلاف همه كشورهاي صاحب سينما،‌ سينماداران فقط شريك سود هستند و در هيچ بخشي از پروسه بودجه بندي فيلم نقشي ندارند،‌ بنابراين دوستان خيال باطلي دارند اگر با فرافكني سعي كنند گناه مديريت ضعيف سينماها و عدم سوددهي را به گردن بخشي از سهم شان از فيلم بگذارند كه در همين شكل كنوني اش نيز عادلانه به نظر مي رسد.
    داوودي تأكيد كرد: مجمع فيلمسازان نسبت به اين درخواست كاملاً نظر منفي دارد و حتي معتقد است، نسبت 50 ـ 50 به نفع تهيه كنندگان بايد دگرگون شود يا شرايطي فراهم شود تا سينماداران در هزينه هاي بعد از توليد شامل تبليغات سهم داشته باشند.
    وي در پايان گفت: در اين زمينه هيچ قسمتي از بدنه تهيه كنندگان نظري جز اين ندارد و كاملاً حاضر هستيم، بيانيه مشتركي را كه از جانب همه تهيه كنندگان در دگرگوني شرايط بين سينماداران و تهيه كنندگان به نفع جريان تهيه كنندگي آماده مي شود امضا كنيم.

علي سرتيپي: اگر پيشنهاد سينماداران عملي شود ديگر فيلمي توليد نمي شود
علي سرتيپي، تهيه كننده سينما نيز در همين رابطه گفت: اين قانون بايد به شكل معكوس تصويب شود، به اين معنا كه سينماداران 40 درصد سهم فروش را دريافت كنند و تهيه كنندگان 60 درصد آن را.
    وي توضيح داد: نه تنها هزينه هاي توليد فيلم روز به روز در حال افزايش است كه هزينه هاي مسايل جانبي مانند تبليغات نيز مدام در حال افزايش است، به طوري كه بيش از 80 درصد توليدكنندگان نمي توانند هزينه هاي توليد فيلم خود را به دست آورند.
    وي با اشاره به مشكلاتي همچون افزايش تعرفه آگهي هاي تبليغاتي، از دست دادن اكران 2 فيلمها و مسايلي اينچنيني گفت: حتي پرفروش ترين فيلمها نيز نمي توانند هزينه هاي توليد خود را به دست آورند. اين در حالي است كه سينماداران مي توانند فيلمها را عوض كنند اما صاحبان فيلمها هيچ راهي ندارند.
    سرتيپي در پايان گفت: تصور نمي كنم چنين پيشنهادي، تصويب شود كه اگر چنين شود ديگر نه فيلمي توليد مي شود و نه فيلمي مي تواند اكران شود.

حميد اعتباريان، با تصويب اين طرح خود سينماداران بيشترين لطمه را مي بينند
حميد اعتباريان، ديگر تهيه كننده سينما گفت: در حال حاضر هم به دليل وضعيت فروش فيلمها و با توجه به افزايش قيمت ها، خيلي از فيلمها نمي توانند هزينه هايي توليد خود را به دست آورند و اگر چنين پيشنهاد اتحاديه سينماداران عملي شود ديگر كسي فيلم نمي سازد و لطمه اصلي را خود سينماداران مي بينند.
    اعتباريان اضافه كرد: وقتي تهيه كننده اي ناچار شود 60 درصد فروش را به سينما بدهد، 10 تا 15 درصد را صرف تبليغات كند، 10 درصد را به پخش پرداخت كند، ديگر چيزي براي او باقي نمي ماند و بنابراين بهتر آن است كه سرمايه اش را صرف فيلمسازي نكند.

جهانگير كوثري: سينمادارها دست پيش گرفته اند كه پس نيفتند
جهانگير كوثري هم در اين رابطه گفت: درخواست 10 درصد اضافه سهم، از سوي سينمادارها منطقي نيست و اين قضيه متأسفانه اكران نوروزي را به هم زده و آن را در ابهام قرار داده است.
    اين تهيه كننده سينما با اشاره به درخواست اضافه سهم ده درصدي از سوي انجمن سينماداران، متذكر شد، ما تهيه كنندگان سينما درصدد بوديم تا به دليل مشكلات فراواني است كه فراروي توليد وجود دارد، 55 درصد از سهم بليت فروشي را براي تهيه كنندگان و 45 درصد را براي سينمادارها اختصاص دهيم، اما واكنش هاي اخير سينماداران نشان مي دهد كه آنها دست پيش گرفته اند تا پس نيفتند.
    كوثري افزود:‌ بار مادي و معنوي و كليه مخارج توليد و پخش فيلم برعهده تهيه كننده و پخش كننده است. پرداخت هزينه تبليغات و حتي بليتي كه در ورودي سالن سينما پاره مي شود برعهده ماست، در حالي كه سينمادارها، مي نشينند، بليت پاره مي كنند، پول نقد از مخاطب مي گيرند و به صاحب فيلم، نسيه پرداخت مي كنند و چكي را به ما تحويل مي دهند كه دو ماه بعد از پرداخت، نقد مي شود.
    وي متذكر شد: سينمادارها با اين هياهوي تبليغاتي و تاكتيكي درصدد برآمده اند تا فكر ما را خنثي كنند و كه كار آنها به هيچ وجه منصفانه نيست. كوثري يادآور شد: در شرايط فعلي، متأسفانه اقدام سينمادارها، برنامه اكران نوروزي را به هم زده، چراكه تا وقتي تكليف اين قضيه روشن نشود، هيچ فيلمي روانه اكران نوروزي نخواهد شد.

رئيس هيأت مديره انجمن سينماداران: روند كنوني باعث تعطيلي سينماها خواهد شد
اما اشرفي رئيس هيأت مديره انجمن سينماداران مدعي است:‌ پورسانت 50 درصدي كه از حدود 28 سال گذشته براي سينماها تعيين شده است، هيچگونه مبناي قانوني ندارد و از حدود 450 سالني كه در قبل از انقلاب وجود داشته است، فقط 250 سالن مانده اند كه اينها هم نه درآمدي دارند و نه اجازه تغيير كاربري به آنها داده مي شود و ما محكوم هستيم اين سالن ها را اينگونه حفظ كنيم و در واقع اين تعداد سالن صرفاً به خاطر علاقه صاحبانشان به فعاليت هاي فرهنگي باقي مانده اند.
    وي افزود: نبايد سهم صاحب فيلمي كه اثرش را نهايتاً با 200 ميليون تومان مي سازد و سرمايه اش را از اكران آن فيلم در سراسر كشور درمي آورد، با من صاحب سينمايي كه چنين سرمايه اي را گذاشته ام مساوي باشد و در نهايت روند كنوني باعث تعطيلي ساير سينماها خواهد بود.

مدير سينما آستارا، شرايط فعلي به زيان سينمادار است
زكريا مالك سينما آستارا هم با بيان اينكه در وضعيت فعلي سينمادارها در حال ضرردادن هستند گفت: هر سينما چند ميليارد سرمايه اش دارد كه جوابگوي سرمايه اش نيست اما تهيه كننده يك فيلم مي سازد و نهايت استفاده را از آن مي كند و اگر فيلم خوبي باشد سينما مجبور است 7 هفته آن را اكران كند كه درنهايت 2 يا 3 هفته آن خوب خواهد بود.
    وي بدترين موقع اكران را چنين روزهايي دانست و گفت: الان سينماي ما كه در بالاي شهر واقع شده است،‌ نهايتاً در روز 120 هزار تومان مي فروشد و يا سينماي ديگري مثل «آسيا» كه در جمهوري واقع شده در سه روز گذشته تنها 210 هزار تومان فروش داشته كه اين رقم حتي كفاف هزينه هاي داخلي سينما را نمي دهد و بايد راه حلي براي حل اين مشكل پيدا كرد.
    وي افزود: اين روزها كه مي شود تهيه كنندگان فيلمهايشان را پنهان مي كنند و بايد فشاري وجود داشته باشد تا صاحبان فيلمهاي خوب در اين موقعيت هم فيلمهايشان را اكران كنند.
    وي تأكيد كرد: اگر طرح جديد تصويب شود درصدي از مشكلات سينماداران حل خواهد شد اما بعيد مي دانم اتحاديه تهيه كنندگان راضي به چنين كاري شوند. اين سينمادار همچنين حذف 5 درصد سهم شهرداري از فروش فيلمها را راه حل ديگري براي مرتفع شدن مشكلات دانست.

مدير سينما سروش، پورسانت بيشتر حق سينمادار است
عاشوري مدير سينما سروش نيز با بيان اينكه حق سينمادار است كه پورسانت بيشتري نسبت به صاحب فيلم دريافت كند افزود: آنها فيلم مي سازند و كنار مي روند، اما سينمادار چند ميليارد سرمايه اش را خوابانده است و تهيه كننده با 200 ميليون تومان همطر از سينمادار مي شود.

مدير سينما صحرا: درآمد سينما كفاف هزينه برق سالن را هم نمي دهد
مظاهري مدير سينما صحرا نيز با بيان اينكه سينماها از نظر هزينه مشكلات فراواني را متحمل هستند گفت: تهيه كننده و سرمايه گذار فيلم درآمدش را از طرق مختلف به دست مي آورد، اما سينمادار مشكلات زيادي را از نظر هزينه ها دارد. به نوعي كه در بسياري اوقات درآمد سينما حتي كفاف هزينه برق سالن را هم نمي دهد و براي جبران اين مشكلات حتماً بايد سهم بيشتري عايد سينمادار بشود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com