1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 458  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512010214  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۴:۱۶
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

اسكار 2007

سايه سنگين فيلم‌هايي با موضوع جنگ عراق بر اسكار

چهار سال از زمانيكه «مايكل مور» در اعتراض به جنگ در عراق فيلم ساخت مي‌گذرد در عين حال فيلم‌هايي با اين موضوع بر اين دوره از رقابت‌هاي اسكار سايه افكنده است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در سال 2003 «مايكل مور» با ساخت فيلم «بولينگ براي كلمباين» كه در همان سال برنده جايزه اسكار شد، «جورج دبليو» بوش را به راه‌اندازي جنگي اشتباه محكوم كرد كه جنجال زيادي به پا كرد. اما اعضاي راي‌دهنده آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي به منظور تغيير فضاي موجود عليه جنگ، دو مستند «عراق تجزيه شده» و «كشور من، كشور من» را كه هر دو آشكارا سياست‌هاي آمريكا در عراق را مورد نقد قرار مي‌دهند را به عنوان دو نامزد از پنج نامزد بخش بهترين مستند سال معرفي كرده‌اند و اين در حالي است كه مستند مشهور «الگور»، معاون رييس جمهور سابق آمريكا، با نام «يك حقيقت نامناسب» در همين بخش با اين دو مستند رقابت مي‌كند.
    برپايه اين خبر، براي ساخت فيلم «عراق تجزيه‌ شده»، «جيمز لانگلي»، كارگردان ضد جنگ و آمريكايي آن، دو سال از زندگي خود را در عراق گذراند و 300 ساعت فيلمبرداري كرد. او در اين فيلم تلاش كرده تا تاثير حمله آمريكا به عراق را روي زندگي روزمره عراقي‌ها به تصوير بكشد. در اين فيلم كه در سه بخش 30 دقيقه‌اي مجزا ساخته شده است، زندگي عراقي‌هاي سني، شيعه و كرد منعكس شده است.
    لانگلي در مصاحبه اخير خود گفت: بسياري از مردمي كه ما ديديم كساني هستند كه غيرنظامي‌اند، اين فيلم درباره عراقي‌ها و مشكلات بزرگي است كه آنها در كشورشان بدان مي‌پردازند و چندان به آمريكايي‌ها نمي‌پردازد.
    «لانگلي» كه معتقد است كه آمريكا بايد نيروهاي خود را از آمريكا بيرون بكشد، تاكيد كرد: تاثير سياست‌هاي اخير آمريكا بر مردم خلاف تصورات موجود است.
اين كارگردان آمريكايي 34 ساله گفت: اين سياست‌ها، باعث تفرقه عراق است. عراقي‌ها هزاران سال بدون حضور ما امورات خود را گذرانده‌اند و باز هم بدون ما مي‌توانند اين كار را انجام دهند.
    همچنين، لانگلي هم‌اكنون علاقمند است تا مستندي مشابه را درباره ايران بسازد، زيرا بر اين عقيده است كه ايالات متحده آمريكا در حال آماده كردن خود براي جنگ عليه اين كشور كه در همسايگي عراق دارد، است و گواه عقيده خود را امتناع آمريكا براي بيرون آوردن نيروهاي نظامي خود از عراق دانسته است.
    لانگلي در اين‌باره گفت: چرا ما همچنان در عراق مانده‌ايم؟ حدس من اين است كه ما مي‌خواهيم مواضع خود را در اين كشور حفظ كنيم تا براي درگيري با ايران يك پايگاه مستحكم در منطقه داشته باشيم.
    اين كارگردان در ادامه مي‌افزايد: مشكل اصلي ايالات متحده آمريكا اين است كه ما فراموش كرده‌ايم معناي قدرت چيست و قوانين بين‌المللي نيز به چه معناست؟
    فيلم «كشور من كشور من» به كارگرداني «لورا پويتراس»، ديگر فيلم نامزد بخش مستند اين دوره از رقابت‌ها، داستان پزشكي سني به نام «دكتر رياح» است كه در انتخابات ژانويه سال 2005 عراق كانديدا مي‌شود.
    «پويتراس» مدعي شده است زماني شروع به ساخت اين فيلم مي‌كند كه بحث درباره جنگ عراق در آمريكا شدت مي‌يابد و او نااميدانه شاهد آن است كه در اين ميان عراقي‌ها به شدت ناديده گرفته شده‌اند.
    وي در اين باره گفت: هدف من اين بود كه موقعيت را از زاويه كساني كه در جبهه مقابل اين جنگ قرار دارند درك كنم.
    وي افزود: احساس مي‌كردم بايد از تمامي زواياي سياسي به اين جنگ پرداخت. به نظر من اين فيلم توانسته است هم از زواياي سياسي دولت آمريكا و هم از زواياي سياسي دولت عراق به طرح موضوع بپردازد و در عين پرداختن به بحث دموكراسي از موضوع اشغال يك كشور نيز انتقاد كند.
    اين كارگردان آمريكايي افزود: وجود اختلاف فاحش فرهنگي ميان دو كشور آمريكا و عراق باعث شده تا آمريكا در انزوا فرو رود. حقيقت اين است كه آمريكا در تلاش است تا كشوري را اشغال كند و دموكراسي دلخواه خود را در آن پياده نمايد كه هيچ شناختي نه نسبت به اين كشور و نه نسبت به مردمش دارد.
    هفتاد و نهمين مراسم اسكار امسال 25 فوريه (6 اسفند) در سالن كداك هاليوود برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com