1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 598  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511280217  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۱۰:۲۷
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

لطيفي:

داوري‌هاي‌ ناحق در جشنواره‌هاي قبل بيشتر از امسال بود

برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم و بهترين كارگرداني جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر گفت: به نظر من سالهاي گذشته داوري‌هاي ناحق بيشتر از امسال بود، چون اسامي داوران جشنواره امسال نشان مي‌دهد آنها هنرمندان برجسته‌اي هستند و تحت تاثير عوامل بيروني قرار ندارند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، محمد‌حسين لطيفي درباره موفقيت‌هاي فيلم «روز سوم» گفت: من اساسا براي جايزه فيلم نمي‌سازم، اما خدا را شاكرم كه حاصل كار بسيار رضايت بخش بود، اما اگر فيلم من در جشنواره موفق هم نمي‌شد، از ارزش كارم كاسته نمي‌شد. مهم اين است كه خود من از كار راضي‌ام و در آن شرايط پيچيده و زمان محدود توانستم اثر قابل‌قبولي ارايه كنم.
    وي افزود: بسياري به من خرده مي‌گيرند كه فيلم را در كوتاه‌ترين زمان آماده كردم و فيلم روز سوم از اين نظر در سينماي ايران ركورد شكن بوده است، اما واقعيت اين است كه من براي ساخت اين فيلم از 25 سال تجربه‌ام در فيلمسازي استفاده كردم و آن تجربه اين بود كه كارگردان كسي است كه بداند چه پلاني را نبايد بگيرد، نه اينكه چه پلاني را بگيرد.
لطيفي گفت: در سينماي ايران رسم شده كه كارگردانها چند ماه فيلم مي گيرند و نتيجه 190 دقيقه فيلم مي شود كه سر ميز تدوين زوايد آن كاسته مي شود و فيلم به 100 دقيقه مي‌‌رسد، اما من تلاش كردم از همان اول آن 90 دقيقه اضافه را نگيرم. به همين دليل معتقدم كار من ركورد شكني نبود.
    كارگردان فيلم «خوابگاه دختران» درباره روند توليد اين فيلم گفت: «وقتي فيلمنامه به دست من رسيد و آن را خواندم، از قصه آن خوشم آمد، ولي معتقد بودم بايد در فيلمنامه دست برد و آن را تغيير داد. من در اين فيلمنامه هم زمان سه داستان را پيش مي‌بردم به همين دليل نياز به شخصيت‌هاي ديگري در فيلمنامه احساس مي‌شد. در واقع من مجبور شدم فيلمنامه را تغيير دهم. به طوري كه 6 شخصيت اصلي به داستان اضافه كردم و فيلمنامه اوليه تا 80 درصد دستخوش تغيير شد.»
    وي افزود: ما اعمال اين تغييرات را از روز اول فيلمبرداري و به طور همزمان با كليد زدن كار آغاز كرديم و بازنويسي فيلمنامه تنها 20 روز مانده به پايان فيلمبرداري به پايان رسيد.
    لطيفي با اشاره به موضوع داوري و اعتراضات فيلمسازان در اين زمينه گفت: چون فيلم من در رشته‌هاي مختلف بالاترين حد كانديدا را دريافت كرد، نمي‌توانم در زمينه داوري حرفي بزنم. اما معتقدم در داوري هميشه بحث سلايق اعمال مي‌شود، چون سليقه جزو ذات هنر است.
    او در ادامه گفت: با اين حال به نظر من سالهاي گذشته داوري‌هاي ناحق بيشتر از امسال بود، چون اسامي داوران جشنواره امسال نشان مي‌دهد آنها هنرمندان برجسته‌اي هستند و تحت تاثير عوامل بيروني قرار ندارند. من اعمال سياست را در داوري، تكذيب نمي‌كنم، اما مطمئنم داوران امسال هرگز متاثر از دخالت‌ها نبود. با اين حال بحث اختلاف در داوري هميشگي است و به همين دليل من هيچگاه حاضر نيستم در جشنواره‌اي داوري كنم.
    كارگردان فيلم «دختر ايروني» سپس با انتقاد از فيلمنامه نويسان گفت: يك بحث ديگري كه در جشنواره امسال مطرح شد اين بود كه چرا ما دو كانديدا در بخش فيلمنامه داشتيم، اما واقعيت اين است كه بايد بپذيريم ما فيلمنامه‌نويس نداريم. هرچند ممكن است خيلي از فيلمنامه نويسان به دليل اين اظهارنظر از دست من ناراحت شوند.
    وي افزود: به عقيده من انتخاب دو فيلمنامه نقطه‌قوت جشنواره امسال بود. در واقع بايد گفت مسئولان جشنواره مي‌توانستند 6 فيلمنامه ديگر را هم به جمع كانديداها اضافه كنند ولي آنها با اين انتخاب محدود تلاش كردند فيلمنامه‌نويسان را تنبيه كنند.
    الان فيلمنامه نويسان ما براي هر فيلم 150 صفحه فيلمنامه مي‌آورند. اين نشان مي‌دهد آنها از ايجاز غافل شده‌اند و به دليل سرعت در كار، تكنيك را هم رعايت نمي‌كنند. آنها معتقدند كارگردان بايد صحنه‌هاي اضافه را در تدوين كم كند، اما به نظر من اين وظيفه فيلمنامه نويس است.
    او در ادامه گفت: همان طور كه مي‌دانيم مشكل اصلي سينماي ما ريتم است. متاسفانه فيلم‌هاي سينمايي ما ريتم ندارند و همين موضوع بيننده را خسته مي‌كند. به نظر من داوران واقعا در انتخاب اين دو فيلمنامه به درستي عمل كردند، چون فيلمنامه‌‌هاي خون‌بازي و روز سوم از محدود فيلمنامه هايي بودند كه هم ايجاز داشتند و هم ريتم مناسب.
    لطيفي درباره گرايش‌ فيلمسازان جشنواره بيست و پنجم به ژانر دفاع مقدس گفت: من اين جريان را به فال نيك مي‌گيرم، اما خود من قبل از جشنواره نمي‌دانستم اين تعداد فيلم در حوزه دفاع مقدس ساخته مي شود.
    وي افزود: قطعا اين گرايش به دليل برنامه‌ريزي مديران بوده، اما با وجود اين تعداد فيلم، من معتقدم تنها دو فيلم «روز سوم» و «اخراجي‌ها» در فضاي واقعي جنگ بودند بقيه فيلم‌ها به حاشيه جنگ مي‌پرداختند.
    اين كارگردان درباره ديگر فيلم‌هاي جشنواره گفت: همانطور كه اشاره كردم، به دليل محدوديت زماني به طور شبانه روزي مشغول كار بودم و بالاخره در 18 بهمن ماه مراحل فني كار به پايان رسيد و من با يك كپي بسيار بد از استوديو خارج شدم. به همين دليل تا آن تاريخ هيج فيلمي را نديدم. اما از دوستان منتقد شنيده‌ام كه فيلم‌هاي امسال بسيار خوب و قوي بودند و اميدوارم با اين فيلم‌ها سال جديد سال خوبي براي سينماي ما باشد.
    لطيفي در پايان گفت: جشنواره ده روز است و بعد از آن به پايان مي‌رسد، جوايز آن هم زود فراموش مي‌شود، به همين دليل اميدوارم دوستان جشنواره را زياد جدي نگيرند.
    وي افزود: من خودم علاقه‌اي به حضور در جشنواره ندارم و فيلم‌هاي قبلي‌ام هم به جشنواره راه پيدا نكردند، اما امسال تنها به خاطر موضوع دفاع مقدس فيلم را در جشنواره شركت دادم تا همه فيلم را ببينند. اين حرف شايد مسئولان جشنواره را ناراحت كند، اما اميدوارم از سال آينده جشنواره به صورت آزاد و غيررقابتي برگزار شود تا جشنواره به محفلي تبديل شود كه همه بدون دغدغه تنديس و رقابت، در آن شركت كنند و فيلم ببينند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com