1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 335  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511280206  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۳۹:۴۸
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

كارگردان «اخراجي‌ها» در مشهد:

از لحاظ ساختاري ادعايي ندارم، اما از لحاظ مضموني مدعي هستم

مسعود ده‌نمكي گفت: من سعي مي‌كنم آنچه را ديگران نگفته‌اند يا كمتر گفته‌اند، مطرح كنم.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، كارگردان و نويسنده فيلم «اخراجي ها» در جلسه نقد و بررسي اين فيلم در سينما قدس مشهد، با بيان اينكه سعي دارد در عرصه سينما، بيانگر واقعيت‌ها باشد، گفت: هر كسي قصه خودش را از عدالت، جنگ و ارزش‌ها دارد و من هم سعي مي‌كنم آنچه را ديگران نگفته‌اند يا كمتر گفته‌اند بگويم.
    وي افزود: مدعي نيستم كه از لحاظ ساختاري و فني كار قابلي ارايه كرده‌ام، اما از لحاظ مضمون، مطمئن هستم كه حرف خود را زده‌ام.
    ده‌نمكي گفت: قطعا براي حرف‌هايي كه مي‌زنم، بايد تاوان سنگيني پرداخت كنم. براي اعتقادم به ميدان سينما آمده‌ام و تا زماني كه اين كارها براي من نون دوني نشود، اين راه را ادامه مي‌دهم.
    وي ادامه داد: اگر روزي ديديد كه شخصي چون ده نمكي به روزمرگي افتاد و فيلم ساخت براي اينكه زندگي‌اش از اين مسير بگذرد، مطمئن باشيد حرف‌هاي او تازگي خود را از دست خواهد داد.
    وي با بيان اينكه تمام حرف من در فيلم‌ها، عدالت است، گفت: تمام دسته‌بندي‌ها و فضاهاي فيلم و كاراكترها، روايت جامعه امروز ماست.
    وي افزود: فيلم "اخراجي‌ها" يك مضمون عرفاني دارد كه سير و سلوك آدمها را نقل مي‌كند و در اين مسير سير و سلوك هر كس به اندازه ظرفيت و استعدادش برداشت مي‌كند.
    ده‌نمكي معتقد است: جبهه‌اي كه ما در آن بوديم و شما در كتاب‌ها خوانديد، همه جور آدم را مي‌پذيرفت، و در اين بين خيلي‌ها تحت‌تاثير شرايط قرار گرفتند و خيلي‌ها كه دين و ايمان داشتند، پاي ميدان مين برگشتند. معمولا كساني كه تظاهر مي‌كردند و دين خود را به رخ مردم مي‌كشاندند، كساني بودند كه بيشتر در شب عمليات هول مي‌كردند.
    مدير مسوول سابق نشريه شلمچه در پاسخ به سوالي گفت: جنگ را چه كسي بايد تعريف كند؟! شمايي كه در جبهه نبوديد يا ما كه در آن بوديم. من مي‌گويم در فيلم‌ها از رزمندگان، فرشته و هركول نسازيم و در فيلم‌ها نشان ندهيم كه وقتي ما "الله اكبر" مي‌گفتيم، دشمن فرار مي‌كرد، پس اگر اين گونه بوده جوان امروز مي پرسد چرا 8 سال جنگ طول كشيد؟!
    وي با طرح اين سوال كه چرا از حرف‌هايي كه عين واقعيت است، مي ترسيد گفت: در فرهنگ نوشتاري و كتب جبهه از اين شوخي‌ها وجود دارد، از چه چيز آن مي‌ترسيم، چرا قبول نداريم كه در جبهه، شب عمليات، شوخ‌ترين شب براي ما بوده است.
    ده نمكي با اعتقاد بر اينكه تعريف كليشه‌اي از سينماي دفاع مقدس باعث شده است كه مردم از سينماي جنگ برگردند، گفت: مردم ما از سينماي دفاع مقدس و جنگ از تاريخ دفاع مقدس، بدشان نمي آيد، آنها از بد تعريف كردن جنگ بيزار هستند.
    در ادامه اين جلسه رضا جعفري، منتقد سينما، با تبريك به مسعود ده نمكي به دليل ورودش به عرصه سينماي ايران و تبريك به حبيب اله كاسه ساز به دليل تهيه كنندگي فيلم "اخراجي‌ها" از كارگردان فيلم اخراجي ها از ضرورت روي آوردنش به عرصه‌ تصوير پرسيد كه ده‌نمكي پاسخ داد: مخاطب نسل امروز با رسانه تصويري راحت تر ارتباط برقرار مي كند.
    جعفري درادامه با طرح سوالاتي پيرامون ورود ده نمكي به عرصه سينما، سينما را از كجا فرا گرفته‌است و سوالاتي پيرامون هزينه‌هاي توليد فيلم، موجبات اعتراض حاضران در جلسه را برانگيخت.
    مسعود ده‌نمكي نيز در پاسخ به سوالات طرح شده گفت: مشخص نيست مساله شما با خرج و هزينه فيلم است يا مضمون آن، فكر كنيد 2 ميليارد تومان خرج شده است. منتقد، ساختار فيلم را با مضمون نقد مي كند نه اينكه به طرح حاشيه‌ها بپردازد.
    وي گفت: نمي دانم سينما را كجا ياد گرفته‌ام، اما مي‌دانم آدم وقتي حرف براي گفتن داشته باشد، با چنگ و دندان آن را خواهد گرفت، هر چند اين راحت نيست و اين امكان وجود ندارد كه به هر عرصه‌اي كه دوست داريد، وارد شويد و متاسفانه نسل قبلي در برابر نيروهاي جديد به جاي استقبال مقاومت خواهند كرد زيرا تصور مي كنند سينماي جنگ در انحصار يكسري از آدم‌ها است.
    وي با اظهار تاسف از اينكه امروز اگر كسي كليشه شكني كند، در برابر او مقاومت مي شود گفت: من حرف‌هاي خود را مي زنم و پاسخگوي رفتار و عملكرد خود هستم.
ده نمكي افزود: اخراجي ها يك فيلم قصه محور است نه شخصيت محور. در اين فيلم مجموعه آدمها در كنار هم هستند، هنرپيشه‌هايي كه در اكثر فيلم هاي دفاع مقدس شهيد مي‌شوند، در "اخراجي‌ها" شهيد نمي‌شوند و اين كليشه شكني و ساختار شكني است.
    وي اخراجي ها را آغاز يك راه دانست و گفت: طي شب‌هاي گذشته كه چند تن از فرماندهان جنگ فيلم اخراجي ها را ديدند، گفتند اين فيلم يكي از جعبه‌هاي سياه جنگ را باز كرد. واقعيت‌هايي اين جعبه سياه دارد كه گفته نشده است، هر چند نمي‌توان منكر زحمات ديگران شد.
    وي افزود: براي ساخت اين فيلم هفت خان رستم را رد كرده‌ام، كساني را كه فكر نمي كردم مانع سر راه من بودند. اين جشنواره برگزار شد و از فيلمهاي دفاع مقدس تجليل شد اما تنها فيلمي كه اسمي از آن برده نشد «اخراجي ها» بود. اين در حالي است كه مردم با ديدن اين فيلم به تاريخ انقلاب اداي احترام كردند.
    وي افزود: جاي تعجب است كه در بخش جنبي جشنواره هيچ نهاد دولتي حاضر نشد به اين فيلم جايزه بدهد.

- حاشيه هاي جلسه نقد و بررسي فيلم اخراجي ها
* تشويق هاي بي امان تماشاچيان بعد از هر سخن مسعود ده نمكي.
* حاضران به سوالات قرائت شده از سوي مدير جلسه و كشاندن سمت و سوي جلسه به طرح سوالات شفاهي اعتراض كردند.
* گفتني است: اواسط جلسه با اعتراض يكي از حاضران به مسعود ده نمكي مبني بر اينكه فيلم اخراجي ها توهين به جنگ و دفاع مقدس است، براي يك ربع جلسه تمام شده اعلام شد، اما با سخنان سعيد سهيلي كارگردان سينماي ايران كه در اين جلسه حضور داشت، تنها 10 دقيقه بعد جلسه ادامه يافت و دوباره اعتراضات موجب اتمام جلسه از سوي مدير جلسه شد.
* ساعاتي قبل از اکران فيلم «اخراجي ها» براي تهيه بليط مردم در صف‌هاي طولاني ايستاده بودند، درب بسته به روي مردم گشوده شد.
* با گشوده شدن درب سينما، مردم بدون تهيه بليط به سالن مورد نظر جهت تماشاي فيلم «اخراجي ها» که حدود 15 دقيقه از زمان اکران آن گذشته بود، وارد شدند.
* گفتني است عده‌اي از مردم در قسمت جلو سالن سينما که توسط برگزاركنندگان به دليل ازدحام جمعيت فرش شده بود، نشستند و به تماشاي فيلم پرداختند.
* جلسه نقد و بررسي فيلم «اخراجي‌ها» به دليل اعتراض وبي‌نظمي عده‌اي از تماشاگران، علي رغم تلاش برگزار کنندگان و خواست کارگردان اين فيلم مبني بر اينکه هر انتقادي طرح شود تا پاسخگوي مخاطبين باشد، نيمه تمام پايان يافت.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com