1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 395  تاريخ مخابره خبر:  ۲۴/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511240229  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۴۵:۳۵
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

نگاهي به فيلم‌هاي ژانر کودک و نوجوان جشنواره فجر

نسيمي‌ تازه بر سينماي کودک

توليد چهار فيلم که به طور مستقيم به ژانر کودکان و نوجوانان تعلق دارند و يک اثر که به مسايل و مشکلات گروهي خاص از معلولان کودک مي‌پردازد و اکران آنها در جشنواره فيلم فجر، جان گرفتن ديگربار اين گونه سينمايي را نويد مي‌دهد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، فيلم هاي سينمايي "گوشواره" به کارگرداني وحيد موسائيان، "سينه سرخ" کاري از پرويز شيخ طادي، "سبيل مردونه" اثر جواد اردکاني، "قفل‌ساز" ساخته غلامرضا رمضاني و "بچه‌هاي ابدي" فيلم جديد پوران درخشنده آثاري هستند که حرکتي تازه در گونه کودک و نوجوان به وجود آورده اند و اگر مجال اکران مناسب به دست آورند، بدون ترديد در جلب نظر مخاطب نسبت به اين گونه سينمايي مي توانند تغيير به وجود بياورند.
فيلم "گوشواره" پنجمين اثر بلند سينمايي موسائيان محسوب مي شود، بر اساس فيلمنامه اي از هوشنگ مرادي کرماني ساخته شده است. داستان فيلم درباره دختري از خانواده اي فقير به نام مهين است که براي پنهان کردن فقر خانواده اش قصد دارد هديه اي گرانقميت به دوستش بدهد که خانواده اي ثروتمند دارد و در شمال شهر تهران زندگي مي کند. اکبر عبدي، مسعود رايگان، رويا تيموريان و فريبا خادمي بازيگران، شهريار اسدي مدير فيلمبرداري، ژيلا مهرجويي طراح صحنه و لباس، سعيد ملکان چهره پرداز فيلم هستند. تهيه کنندگي اين فيلم را روح اله برادري بر عهده دارد.
    اين فيلم هر چند با سبک و سياق سازنده اش تفاوت دارد و به سينماي تجاري تمايل يافته و از نظر مفهومي اثري درخور توجه محسوب نمي شود، اما اينکه موسائيان تلاش کرده به طريقي نگاه مخاطبان عام را به فيلم پيوند بزند، راهي براي بيرون آمدن سينماي کودک و نوجوان از فراموشي است. ژانري که نبود آن در ميان آثار اکران شده فيلم به مفهوم واقعي کلمه احساس مي شود. اين اثر سينمايي فضايي فانتزي در فيلم به وجود آورده و از بداهه پردازي هاي کلامي و بدني اکبر عبدي هم استفاده کرده تا فيلم به مذاق بيننده خوش بيايد.
    فيلم سينمايي "سينه‌سرخ" به کارگرداني پرويز شيخ‌طادي داستان پسري نوجوان به نام علي يار است که براي تلافي کردن رفتار دوستش حسين او را مي ترساند. قاطر رم مي کند و حسين به ته دره مي افتد و جان خود را از دست مي دهد. علي يار که درباره دم مسيحايي مطالبي شنيده، براي زنده کردن دوستش تلاش مي کند. مهدي احمدي، سپيده گلچين، عليرضا داودنژاد و يوسف مرداي تعدادي از بازيگران فيلم هستند.
    اين اثر مضموني اعتقادي و معناگرايانه دارد. فيلم از وراي معصوميت کودکانه سعي مي کند مسئله معجزه را در بستري لطيف و خيال انگيز مطرح کند. اين ساخته به خاطر داستان عجيبي که دارد و تصويربرداري بسيار خوبي که از آن بهره مي برد و همچنين بازي هاي بسيار خوب و حرفه اي که از نوجوانان گرفته شده، به خوبي پتانسيل برقرار ارتباط با مخاطب را دارد. به خصوص فيلم با تعليق و گره افکني فراگيري که در اثر به وجود مي آورد، به خوبي خود را بر مخاطب تحميل مي کند و رضايت نسبي بيننده را تامين مي کند. اين اثر تجربه اي خوب در ژانر کودک و نوجوان محسوب مي شود.
    فيلم "سبيل مردونه" سومين تجربه سينمايي جواد اردکاني داستان معصومه دختر شش ساله اي را بيان مي کند که در تلاش است تا براي خان عمو که مردي مسن و عقب مانده ذهني است، دوچرخه بخرد و به اين وسيله آرزوي ديرين او را برآورده کند.
    در اين فيلم از نابازيگران يا افرادي استفاده شده است که در عرصه بازيگري فعاليت دارند، اما چهره هاي شناخته شده اي نيستند. در اين اثر بر روي فرهنگ و محيط زيست شخصيت هاي داستان تاکيد زيادي وجود دارد و فضايي لطيف، شاعرانه و بر اساس طبعي کودکانه در فيلم شکل مي گيرد. اين اثر توجه چنداني به جذب مخاطب عمومي نکرده، اما وجهي بومي به خود گرفته است.
    فيلم "قفل‌ساز" به کارگرداني غلامرضا رمضاني اثري اجتماعي در ژانر سينماي کودکان و نوجوانان داستان زندگي پسر يک قفل ساز به نام محمد را بيان مي کند که پدري خشن دارد و مرتب او و خواهر کوچکش را کتک مي زند. اين نوجوان به اصرار مادربزرگ و عمه اش از پدر خود به خاطر ضرب و شتم شکايت مي کند و به شکل جدي و سريع به پرونده رسيدگي مي شود. محمد نظري و فاطمه خدادادي نقش هاي اصلي را بازي مي کنند.
    اين فيلم بياني تلخ و گزنده دارد و مشکلي اجتماعي را به عنوان يک تابو مطرح مي کند. در عين حال اثر به موضوعي جديد، نگاهي جسارت آميز دارد و دنبال راهي براي حل اين مشکل است. اين اثر روايت خود را در وجهي مستندگونه بيان مي کند و در طول فيلم از نقش آفريني خوب و مناسب شخصيت اصلي داستان به خوبي بهره مي برد. اين مسئله در تحريک حس همذات پنداري و دلسوزي مخاطب تاثير خوبي دارد.
    فيلم سينمايي "بچه‌هاي ابدي" به کارگرداني پوران درخشنده که مضموني اجتماعي دارد، روايتگر زندگي دختري به نام نگار است که در آستانه ازدواج با جواني به نام ايمان درمي يابد او مسئوليت مراقبت و نگهداري از برادر خود را دارد که به سندرم دان مبتلاست. نگار پس از رفع ترديد خود با مشکل مخالفت هاي خانواده مواجه مي شود. شهاب حسيني، الهام حميدي، پانته آ بهرام، هادي مرزبان، آهو خردمند، فرزانه کابلي و فلور نظري بازيگران فيلم هستند.
    درخشنده با توجه به سابقه و تجربه به نسبت طولاني در عرصه فيلمسازي سعي کرده به شرايط زندگي و موقعيت اجتماعي گروهي از کودکان و نوجوانان معلول جامعه بپردازد که با مسايل و مشکلات زيادي دست به گريبانند. در اين فيلم از بازيگران حرفه اي استفاده شده و کارگردان تلاش کرده فيلم از فانتزي، لطافت و جذابيت برخوردار باشد تا مخاطب عام از آن استقبال کند. اين تلاش به طور نسبي تامين شده و با وجود برخي ايرادهاي تکنيکي فيلم قابليت اکران عمومي را دارد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com