1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 549  تاريخ مخابره خبر:  ۱۸/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511180201  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۱۶:۵۱
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

اثري براي ديده شدن

اينکه وحيد موسائيان با کارنامه‌اي شامل «آرزوهاي زمين»، «خاموشي دريا»، «تنهايي باد» و «خانه روشن» فيلمي کودکانه بر اساس داستاني از هوشنگ مرادي کرماني ساخته، کمي عجيب است. اما گويي او مي‌خواهد بخت خود را در تمام ژانرهاي سينمايي بيازمايد؛ ملودرام روستايي، مخاطب خاص، نيمه مستند و حالا سينماي کودک.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، دختري خردسال از طبقه کم درآمد جامعه براي شرکت در جشن تولد دوست ثروتمندش گرانترين هديه را مي خرد. اما پس از پايان مراسم تلاش وي براي آنکه دوستانش متوجه وضعيت مالي او و خانواده اش نشوند، به جايي نمي رسد.
    درونمايه اصلي روايت، نه فقر که تلاشي براي تعويض طبقه اجتماعي است. موضوعي که الگوي نمونه اي آن را در شاهکار استنلي کوبريک «بري ليندون» ديده ايم. تمام تلاش دختر براي اين است که حداقل در همان محدوده چند ساعت جشن تولد هويت واقعي اش را از ديگران پنهان و در قالبي ديگر جلوه کند. هديه گرانقيمت او را تا مرز برآورده شدن اين آرزو مي رساند. اما بحران با سر وقت نرسيدن مادر و پدرخوانده اش آغاز مي شود و او براي زندگي با هويت تازه مجبور به گفتن دروغ هاي بيشتر مي شود.
    فيلمنامه با همانندسازي مهين و دوست مرفهش مهتاب در صحنه اي که مهتاب سعي در پنهان کردن هويت خانوادگي اش از مهين دارد نشان مي دهد که مضمونش مختص به فرد و طبقه اي خاص نيست که گريز از هويت در هر موقعيتي ممکن است. سکانس هايي که مهين بدون توجه به خطرات احتمالي فقط براي حفظ داستان خودساخته اش قصد فرار در نيمه هاي شب را دارد واقعا تاثيرگذار است.
    رويا تيموريان در نقش مادر و دختربچه ايفاگر نقش مهين عالي است، اما در مورد مسعود رايگان و اکبر عبدي مي توان گفت به تيپ سازي اکتفا شده است. فيلمبرداري شهريار اسدي به ويژه در سکانس هاي باراني قابل توجه است. اما فيلمنامه در بعضي سکانس ها دچار ملال و زياده روي مي شود. جستجوي خانه مهين بيش از اندازه طول مي کشد و ريتم اثر را کند مي سازد. شخصيت پيرمرد همسايه در روايت جا نمي افتد و کارکرد طنزآميز آن هم محدود و ابتر مي ماند. گفته هاي دکتر در مورد پدرش با توجه به ديده شدن عمل وي و توضيحات مهتاب در مورد شهردار بودن پدربزرگش زايد است و ...
    در هر حال «گوشواره» فيلمي گرم است که اميدواريم اکران مناسبي هم داشته باشد و بالاخره انتظار طولاني موسائيان براي ديده شدن آثارش بر پرده براي مخاطب عام به پايان برسد. راستي «تنهايي باد» و «خانه روشن» کي اکران مي شوند؟
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com