گزارش توليد مصائب دوشيزه
تلفيقي از سينماي جشنواره اي و بدنه
اولين سكانس هاي فيلم مسعود اطيابي قبل از صدور پروانه ساخت فيلمبرداري شد.
مسعود اطيابي براي ساخت «مصائب دوشيزه» چند ماهي در انتظار صدور پروانه ساخت بود اما به دليل پرشدن ظرفيت كارگردان هاي اول صدور مجوز ساخت فيلم به سال آينده موكول شد. اطيابي كه دوست نداشت حال و هواي ماه محرم سال 84 را از دست بدهد بدون پروانه ساخت چند سكانس اين فيلم را جلوي دوربين برد. اين بخش ها البته بدون بازيگر و شامل عبور يك آمبولانس از لابه لاي جمعيت عزادار بود. اين صحنه هاي «مصائب دوشيزه» كه فقط چند دقيقه از فيلم را تشكيل مي داد از محمدرضا سكوت به صورت 35 ميليمتري فيلمبرداري كرد تا فيلمبرداري سكانس هاي اصلي به بعد از صدور پروانه ساخت موكول شود تا فيلمبرداري سكانس هاي اصلي به بعد از صدور پروانه ساخت موكول شد. سرانجام اوايل امسال مسعود اطيابي موفق شد به تهيه كنندگي غلامرضا موسوي پروانه ساخت فيلمش را دريافت كند تا اوايل مهرماه «مصائب دوشيزه» كليد بخورد. نكته جالب درباره فيلم تركيب بازيگران آن است. پيش از شروع فيلمبرداري صحبت از حضور ستاره هاي سينما در فيلم بود اما خيلي ناگهاني نظر اطيابي و غلامرضا موسوي عوض شد تا بازيگران ديگري جلوي دوربين بروند. هر سه بازيگر جز شناخته شده هاي تلويزيون هستند. مهدي پاكدل در «اولين شب آرامش» درخشيده بود و پوريا پورسرخ در «وفا»، بدين ترتيب اين دو بازيگر براي نقش هاي اصلي فيلم انتخاب شدند. بهنوش طباطبايي هم كه تا آن زمان تنها در پسران آجري (مجيد قاري زاده) بازي كرده بود به اين دليل انتخاب شده كه چهره شناخته شده اي در ميان مردم نبود. البته اين حرف اطيابي بود كه درباره نحوه انتخاب بازيگران فيلمش زد. فيلمبرداري بدون حاشيه خاصي در تهران انجام شد. تنها نكته قابل تأمل درباره «مصائب دوشيزه» سكانس پاياني آن بود. اختلاف نظر ميان كارگردان و فيلمنامه نويس (احمد رفيع زاده) باعث شد فصل پاياني به دو شكل فيلمبرداري شد كه گويا در نهايت با توافق اطيابي و رفيع زاده سكانس مورد نظر كارگردان در «مصائب دوشيزه» گنجانده شده تا فيلم آماده نمايش شود. اطيابي بيش از ساخت اين فيلم، در چهار فيلم سينمايي به عنوان تهيه كننده حضور داشته است، فيلم هايي از جنس خاص كه «جشنواره اي» ناميده مي شود. به نظر مي رسد «مصائب دوشيزه» تلفيقي از سينماي بدنه و جشنواره اي باشد.انتهای پیام /