1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 368  تاريخ مخابره خبر:  ۸/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511080200  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۰۷:۰۵
    ۱۳۸۵/۱۱/۰۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

درنگي بر فيلم كينه

هراس ژاپني در روايتي هاليوودي

چند سال پيش تاكشي شيميزو، فيلم «كينه» را در ژاپن مقابل دوربين برد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، فيلم «كينه» با ساختاري بديع كه در آن تعليق و هيجان حرف اول و آخر را مي زند. موفقيت «كينه» چنان بود كه سام ريمي به شيميزو پيشنهاد كرد، نسخه اي هاليوودي هم از كينه در هاليوود كارگرداني كند؛ فيلمي كه هم اكنون در سينماهاي تهران روي پرده است و در واقع بازسازي هاليوودي اثر ژاپني است. در سالهاي اخير رويكرد هاليوود به آثار ژانر وحشت ژاپني بسيار پررنگ بوده است. بازسازي هاليوودي كينه از اين منظر جالب توجه است كه اين فيلم توسط كارگردان نسخه اول ساخته شده است. شيميزو كوشيده تا تمام آنچه در نسخه اوليه باعث جذابيت اثر شده بود را در بازسازي هاليوودي آن نيز رعايت كند. به قولي اگر كسي نسخه ژاپني «كينه» را نديده باشد، «كينه» آمريكايي را ممكن است اثري بديع و سرشار از خلاقيت بداند ولي اگر پاي مقايسه به ميان بيايد بايد به اين نكته اذعان كرد كه تمام نكات جذاب فيلم، در واقع تكرار مؤلفه هاي نسخه ژاپني است.
    «كينه» آمريكايي چون در هاليوود ساخته شده، براي فتح گيشه خوش آب و رنگتر به نظر مي رسد، منتها هراس و وحشت حاكم بر اثر اصالت ندارد. در واقع شيميزو در «كينه» ژاپني، در ايجاد تعليق از باورهاي بومي ژاپن بهره گرفته بود و همين موجب اصالت فيلم شده بود. در حالي كه نسخه آمريكايي در بهترين حالت تكرار تمام چيزهايي است كه به شكلي بهتر و باورپذير در نسخه ژاپني وجود داشت.
    «كينه» ژاپني با تصويري خونبار از يك خانه آغاز مي شود. درحالي كه مرد به خون آغشته اتاق را ترك مي كند، جسد غرق در خون زن گوشه اي افتاده و پسر كوچك درحال كشيدن نقاشي هاي خشن و وحشتناك است. پس از اين سكانس، روايت خطي قصه از مؤسسه مددكاري آغاز مي شود؛ جايي كه دختري جوان با گرفتن نشاني يك خانه،‌ مأمور سرزدن به پيرزن بيماري مي شود. كليت اين ماجرا در «كينه»‌ آمريكايي هم حفظ شده؛ با اين تغيير كوچك كه در ابتدا مردي آمريكايي را مي بينيم كه از ايوان برجي بلند به يك باره خود را به پايين پرت مي كند و دختر جوان ژاپني از مؤسسه مددكاري مأمور رسيدگي به يك پيرزن آمريكايي مي شود.
    بن مايه فيلم «كينه» كاملاً براساس باورهاي ژاپني شكل گرفته است. در حكايت و باورهاي سنتي ژاپن ارواحي كه براي انتقام بازمي گردند، جايگاه ويژه اي دارند.
    در «كينه» شبح سرگردان زني كه در يك خانه به قتل رسيده، از ساكنان تازه خانه انتقام مي گيرد.
    در نسخه آمريكايي «كينه» شاهد حضور يك خانواده آمريكايي در ژاپن هستيم، خانواده اي كه به دليل مشغله مرد مجبور به اقامت در توكيو هستند و بدون اطلاع از پيشينه خانه به آنجا نقل مكان مي كنند. اين در واقع مهمترين تغييري است كه شيميزو در بازسازي هاليوودي «كينه» داده است.
    قراردادن يك خانواده آمريكايي در كشوري غريبه و استفاده از حس غربت و عدم شناخت در واقع ابزاري براي تشديد فضاي هراس آور اثر بوده است. با اين همه فيلم در بيشتر نقاط جالب توجه اش وام دار نسخه ژاپني و به نوعي تكرار همان مايه هاست.
    هرچند «كينه» آمريكايي، جذابيت نسخه ژاپني را نداشت، اما اين فيلم آنقدر موفق بود كه بلافاصله ساخت دنباله آن در دستور كار قرار گيرد. اين فيلم كه امسال به نمايش درآمد، مانند قسمت اول، اثري در ژانر وحشت است. «كينه 2» درباره زني است كه در توكيو اسير نفرين اسرارآميزي مي شود كه در قسمت اول سرخواهرش آمده بود. «كينه 2» هم توسط شيميزو ساخته شده است و بازيگراني چون سارا ميشل گدار، امبر تامبلين و اديسون چن در آن ايفاي نقش كرده اند. اين فيلم قرار است در جشنواره فجر امسال به نمايش درآيد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com