1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 479  تاريخ مخابره خبر:  ۲۵/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510250010  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۵۸:۵۶
    ۱۳۸۵/۱۰/۲۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

فيلم اولي‌ها/ نمايش فيلم، مشكل مضاعف

اگر فيلمنامه به عنوان خميرمايه و يااستخوان بندي يك اثر بصري به شمار مي‌رود،فيلمساز نيز به عنوان خالق اثر و نمايش مناسب فيلم دراين ميان داراي جايگاه ويژه‌اي است.

  هنر- صنعت سينما به دليل پيچيدگي و استفاده از عناصرگفتاري، ديداري و شنيداري و گراني توليد در ايران ، همواره متاثر از توليد آثار كليشه‌اي و بعضا نامتناسب با استاندارد فيلمسازي رايج دنيا بوده است.
    ايجاد تحرك و تنوع در چرخه توليد و حضور استعدادهاي جديد با تفكرات نوين در حوزه‌انتخاب، پرورش و توليد مضامين جديد، سينما را از ورطه‌ي تكرار و خطرابتذال دور خواهد كرد.
    سينماي ايران به دليل موقعيت ممتاز جهاني و براي استمرار بخشيدن به اين توفيق، نياز به خون تازه براي ادامه حيات ارزشمند خود دارد، به عقيده كارشناسان اين امر تنها با تزريق استعدادها و تفكرات جديد امكان پذيراست.
    بيش از 80 اثر سينمايي سالانه در كشور توليد مي‌شود كه بخشي از اين فيلم‌ها متعلق به كارگردانان اول است، فيلمسازاني كه در مواقع بسياري خوش درخشيدند و عده‌اي نيز قدم اول را جسورانه برنداشته و ماندگار نشده‌و گوشه نشيني طولاني مدت را تا توليدات بعدي انتخاب كردند.
    تعدادي از فيلم اولي‌هاي ديروز، امروز به كارگردانان موثر، مولف و صاحب سبك و فيلمسازاني باانديشه‌هاي نوين تبديل شده‌اند، بسترسازي براي حضور منطقي، علمي و با رعايت گذراندن دوره‌هاي تخصصي شرط لازم و كافي براي حضور و ماندگاري در عرصه سينماي بلند است.
    باورزدايي از ميان عده‌اي از فيلسمازان كه اعتقاد دارند: "عرصه سينماي مستند و كوتاه بستر ورود به سينماي بلند است"، خود نياز به فرهنگ‌سازي و تفكيك تخصصي حوزه‌هاي فيلمسازي و تاكيد بر اهميت هر بخش در جاي خود دارد.
    فيلمسازان اول به عنوان ظرفيت‌هاي جديد آرام آرام در حال ورود به سينماي بلند هستند و جشنواره فيلم فجرتجلي حضوراين كارگردانان در قالب بخش‌هاي رقابتي و جنبي است.
    به عقيده صاحب‌نظران، همان طور كه ظرفيت‌سازي در توليد توسط نهادهاي فرهنگي همچون "مركز گسترش سينماي مستند و تجربي" در دستور كار مديريت سينما قرار دارد،امكان‌يابي براي نمايش آثارفيلم‌اولي‌ها و در جريان انداختن سرمايه‌ي توليد فيلم براي ايجاد انگيزه و تنوع در ويترين نمايش از عوامل رونق اين عرصه به شمار مي‌رود.
    "محمود رحماني" كارگردان عرصه‌سينماي مستند كه توليد يك فيلمنامه بلند را به عنوان نخستين تجربه سينمايي دستمايه كارقرار داده ،گفت: آگاهي كامل از كار، خودشناسي و جهان بيني براي "فيلم‌اولي‌ها" اساسي است.
    اين كارگردان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، يادآورشد: سينمابا همه زيبايي‌هايش بسيار بي‌رحم است، براي يك فيلم‌ساز دردآور است كه جايي براي نمايش اولين كارسينمايي‌اش نباشد.
    كارگردان مستند تحسين شده "نفت سفيد" افزود: وجود نهاد و مركزي براي حمايت از فيلم‌اولي‌ها كه مشكلات خاص خود را براي توليد و عرضه آثارشان در سينماي بلند تجربه مي‌كنند، مايه دلگرمي است.
    مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، جذب طرح‌ها و حمايت از فيلم‌سازان اول را بر عهده دارد.
    به گفته رحماني، ظرفيت‌سازي ، توجه به توانايي‌هاي فردي و فكري و ايجاد امكانات مناسب براي توليد فيلم و زمينه‌سازي براي عرضه مناسب بستر بالندگي سينماي كوتاه حرفه‌اي و مايه آرامش براي فيلم‌سازان اول است.
    "منيژه حكمت" كارگردان سينما نيز گفت: تحولات در سبك و مضمون فيلمسازي (موج نو) از "فيلم اولي‌ها" در هر شاخه از سينما آغاز مي‌شود.
    وي افزود: موج نو سينماي ايران با ورود فيلمسازان جوان و حضور موفق آنها در رويدادها و مجامع بين‌المللي درحال شكل‌گيري است.
    اين كارگردان تغيير و تحول را صرفا براي حوزه فيلم‌بلند ندانست و گفت:
هر بخش از سينما اعم از فيلم كوتاه، مستند، سينماي تجربي، انيميشن و بلند داراي شاخص‌هاي مورد اشاره و فيلمسازان مولف است.
    حكمت در عين حال، آگاهي، تخصص و كارآيي را لازمه توفيق براي فيلمسازان اول درسينماي بلند دانست و گفت: هربخش ازسينما ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، فيلمساز كوتاه نبايد با ذهنيت از اين حوزه و چارچوب‌هاي فرضي وارد سينماي بلند شود.
    كارگردان فيلم‌هاي "زندان زنان" و "سه زن" افزود: بايد زمينه نمايش آثار فيلمسازان در هر جايگاه فراهم شود.
    ايجاد امكانات لازم براي نمايش آثاراول، ارتقاي انگيزه و افزايش خلاقيت نزد اين دسته فيلمسازان را به همراه خواهد داشت.
 
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com