1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 496  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510230211  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۱۲:۵۸
    ۱۳۸۵/۱۰/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

سلحشور:

مجموعه‌هاي مذهبي تلويزيون در شأن بزرگان ديني نيستند

كارگردان مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف (ع) گفت: بسياري از مجموعه‌هاي مذهبي محتواي آبرومند ندارند و در حد و شان بزرگان مذهبي ساخته نشده‌اند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، فرج‌اله سلحشور ضمن بيان اين مطلب گفت:مخاطبان امروز آنقدر باهوش هستند كه فريب اسمهاي مذهبي را نخورند و به محتواي مجموعه نيز توجه دقيق داشته باشند.هدف اصلي در ساخت مجموعه‌هايي كه بخشي از تاريخ اسلام را به تصوير مي‌كشند، احياي ارزشهاي قرآني و اسلامي است كه متاسفانه كارهايي كه در اين حوزه ساخته مي‌شوند كيفيت مطلوبي ندارند.
    وي گفت: مجموعه‌هاي اسلامي بايد وسيله‌اي براي ترويج ارزشهاي اسلامي در سطح بين‌الملل باشند در حاليكه مابه جز چندكارانگشت‌ شمار كار مطلوبي در اين زمينه ارائه نكرده‌ايم و ساير كارها پائين‌تر و ضعيف‌تر از سطح بزرگان ساخته شده‌‌اند .
    وي افزود: ما امروزه سينما و تلويزيون نازل و ضعيفي داريم. اگر سينما و تلويزيون ما توليد كارهاي شاخص خود را بالا ببرنداز نظر فرهنگي از جهانيان بالاتر خواهيم بود. سينماي امروز از نظر فرهنگي چيزي ندارد كه ما بخواهيم با آن مقايسه شويم.
    سلحشور در ادامه گفت: صدا و سيماي ما هم با توجه به همين ضعف، دچار ايراد و اشكال است و خيلي از برنامه‌هاي صدا وسيما اگرچه شايد نيت خير هم داشته باشند ولي دچار ايراد و اشكالات بسياري هستند .
    وي افزود: ما مي‌توانيم بهترين و برترين سينما و تلويزيون و سينما را از آن خود كنيم. اما متاسفانه مسئولين ما وقتي از سينما و تلويزيون صحبت مي‌كنند آن را با سينماي دنيا مقايسه مي‌كنند در صورتيكه بايد آن را با باورهاي مردم، انقلاب و اسلام مقايسه كنند. اين فقط مشكل ما نيست بلكه ساير كشورهاي اسلامي هم موفق نبوده‌اند. برخي كشورها مانند تركيه و مصر بد عمل نكرده‌اند، اما اين كافي نيست و يك آغاز به شمار مي‌رود.
    كارگردان مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف(ع) در ادامه درباره كيفيت مجموعه‌هاي تاريخي و مذهبي كه طي سالهاي گذشته در ايران ساخته و پخش شده‌اند گفت: سريالهايي كه به عناوين مختلف گوشه‌هايي از زندگي‌ امامان و معصومين را به تصوير كشيده‌اند خيلي موفق نبوده‌اند.آنها نمي از درياي علي(ع) هم نيستند و گردي از صحراي امام رضا(ع) هم به شمار نمي روند.مثلا در توفيق سريال حضرت علي (ع) همين بس كه علي (ع) در آن نمود نداشت ولي قطام، عمر و عاص و .... به خوبي در اين سريال بروز كردند و گمان مي‌كنم كمرنگ شدن علي (ع) به خاطر اينست كه ما توانايي شناخت ايشان را نداريم ولي توان شناخت قطام را داريم.
    وي با بيان اينكه معمولا انسان چيزي را كه درك مي‌كند درباره‌اش صحبت مي‌كند گفت: امامان و معصومين شناختشان مشكل است و در سريالهاي مذهبي شخصيتهاي منفي به خوبي معرفي مي‌شوند ولي شخصيت‌هايي مثبت به خوبي پرورش داده نمي‌شوند.براي اينكه پرورش و نشان دادن شخصيت مثبت درك و معرفت بالا و عرفان و معنا مي‌خواهد.
وي با موفق خواندن مجموعه‌هاي حضرت مريم (ع) و اصحاب كهف گفت: اين مجموعه ها با بهره‌برداري از نظرات معصومين محتواي ديني غني‌تر داشتند. فيلم‌سازان ما بايد از لحاظ ديني خودشان را بالا بكشند. خودشان بايد به گوهر ارزش آراسته شوند وگرنه هيچ وقت نمي‌توانند مسائل ارزشمند را بيان كنند.
    وي افزود: نوع نگاه در به تصوير كشيدن زندگي ائمه و معصومين مهم است و نكته قابل تامل اين است كه همه معصومين مورد نظر ما هستند.معصومين از آدم تا خاتم هستند و خصلتهاي ويژه‌اي دارند و عمل صالح، ترويج ارزشها و تبليغ فرامين خداوند وجه مشتركشان است و در نهايت اينها الگوي ما هستند و وقتي قرآن آنها را نقل مي‌كند يعني قبولشان دارد.
    وي در ادامه گفت: اگر كسي بتواند زندگي آنها را به تصوير بكشد، زندگي ائمه را هم مي‌‌تواند منتها نوع نگاه مهم است. مثلا ما حضرت علي (ع) را در محدود به شيعه مي‌بينيم. يك وقت او را يك انسان جهاني مي‌بينيم كه براي هدايت همه دنيا آمده و الگوي دنياست. وقتي به اين ديد دست يابيم، به همراه شناخت جهان شناسي، انسان‌شناسي، جامعه‌شناسي و ... شناختهاي ديگري مي‌رسيم.
    وي افزود: مشكل هنرمندان اين است كه در حد الگوهايي كه خدا براي هدايت بشر فرستاده نيستند. مذهب تخصصي است و كارگرداني كه اسلام شناس نباشد نمي‌تواند فيلم اسلامي بسازد و البته حق چنين كاري را هم ندارد. كارگرداني كه شناختي نسبت به اسلام ندارد و بيايد فيلم بسازد به مردم توهين مي‌كند.يك اسلام شناس و كسي كه اطلاعات درستي از اسلام دارد بايد فيلم اسلامي بسازد و بچه مسلمان بودن كافي نيست.
    سلحشور در ادامه درباره فيلم محمد رسول ا... (ص) و ساخت آن گفت: من فيلم محمد رسول‌ا... (ص) را از نظر تكنيك و فن فيلم‌سازي كار قوي مي‌دانم ولي از نظر محتوا و تاريخ بسياري از ارزشهاي اسلامي پيامبر در آن نيامده بود.وقتي ما مي‌خواهيم فيلمي بسازيم بايد حقيقت را به تصوير بكشيم و به اين فكر نكنيم كه بقيه خوششان مي‌آيد يا نه!
وي افزود: اگر بخواهيم همه نظرات و سلايق را در ساخت يك فيلم رعايت كنيم آن فيلم به شتر گاو پلنگ تبديل مي‌شود و در نهايت طرح به هدف اصلي خود نمي‌رسد.
    سلحشور در پايان درباره مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف (ع) و نقاط ضعف آن گفت: در كار ساخت مجموعه حضرت يوسف (ع) سعي كرده‌ام از قرآن، تفاسير و سيره ائمه معصومين و انبياء خوب استفاده كرده و آنها را به كار گيرم. در اين راه از مشورت دوستان بهره برده‌ام.
    وي در پايان گفت: اميدوارم اين مجموعه كامل باشد.من ضعفهايم را قبول دارم و مي‌دانم چگونه آنها را مرتفع كنم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com