1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 508  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510230204  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۱۲:۴۲
    ۱۳۸۵/۱۰/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

در مراسم بزرگداشت كيومرث پوراحمد عنوان شد:

پوراحمد به سينماي ملي دست يافته است

«اميد روحاني» گفت: پوراحمد اولين كسي است كه با زبان ساده اي به سينماي ملي رسيده است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، بزرگداشت «كيومرث پوراحمد» فيلمساز صاحب سبك كشورمان عصر ديروز در خانه هنرمندان ايران با حضور جمعي از هنرمندان، دانشجويان و علاقمندان برپا شد.
    در اين مراسم مستندي درباره كيومرث پوراحمد به كارگرداني سيد‌محمد آويني به نمايش درآمد. در اين فيلم كارگردان درباره مباحثي چون وضعيت و شرايط فعلي سينماي ايران، سانسور قبل و بعد از انقلاب با پوراحمد به گفت و گو پرداخت. قسمت‌هايي از فيلم‌هاي پوراحمد چون تاتوره، باران، خواهران غريب، شب يلدا بخشي از اين فيلم مستند بود. ضمن اينكه بيوگرافي از زندگي اين فيلمساز به بينندگان ارايه گرديد.
    در ادامه اين مراسم «اميد روحاني» منتقد سينما گفت: پوراحمد صاحب نگاه شخصي در سينماست و هميشه به سينماي عام و مردمي فكر مي‌كند، به همين خاطر سينمايش موفق است. او در هر شرايط سينمايي مسير خودش را مي‌رود و سينماي ملي مدنظرش است.
    وي از شهيد مرتضي آويني نقل قول آورد و گفت: به گفته شهيد آويني كه همواره مورد علاقه پوراحمد است، پوراحمد نمونه چيزي است كه سينماي ايران مي توانسته باشد.
او به سينماي ملي متعهد بوده و در آثارش مي‌توان اين سينما را ديد.
    «روحاني» سريال «سرنخ» را نمونه بارزي از ژانر پليسي دانست و آن را سريالي موفق با دورنمايه‌اي طنز خواند.
    اين منتقد سينمايي در انتهاي سخنانش گفت: پوراحمد اولين كسي است كه به زبان ساده به سينماي ملي رسيده است. او خواسته كه به سينماي شخصي خودش برسد كه تنها مختص خودش است.
    احسان نراقي نيز پوراحمد را فيلمسازي با شناخت بسيار نسبت به كودكان خطاب كرد و گفت: او به شدت توجه‌اش به كوكان است و سينما را در شناخت كودكان قرار مي‌دهد.     پوراحمد با هم دوره‌هاي خودش بدون حمايت يك جريان را به وجود آوردند كه نشان از بلوغ فكري آنها است. خوشا به حال كشوري كه هنرمندانش به كمك دولت نياز ندارند.
    «هوشنگ مرادي كرماني» نويسنده قصه‌هاي مجيد، گفت: به گمان خودم جزوي از خانواده او هستم و يادداشتي براي بي بي نوشته‌ام كه هميشه بالاي سرش است كه اين براي من افتخار است. ما بهترين نوع همكاري را داشتيم. مهم است كه در تيتراژ هر فيلم اول نام نويسنده اصلي را بنويسند كه پوراحمد تنها كسي است كه همين كار را كرده است.
    «خسرو شكيباني» بازيگر سينما كه در فيلم «خواهران غريب» با پوراحمد همكاري داشت با اشاره به گفته پوراحمد مبني بر اين كه اگر روزي نتواند فيلم بسازد روز آخر زندگي اش خواهدبود، گفت: با شنيدن اين جمله اشك در چشمانم جمع شد .
    «عليرضا داوود‌نژاد» نيز در اين مراسم گفت: از اين جمعيت حاضر در سالن فكر مي‌كنيد چند نفرشان از خواب بلند شدند، چند نفرشان مي‌نويسند و از اين چند نفر نوشته‌هايشان را فيلم مي‌كنند و چقدر از آنها مي‌توانند فيلم‌هايشان را نمايش دهند و چقدر از اين فيلم‌ها ديده مي‌شود. در هر حال فكر مي‌كنم اين بزرگداشت به پوراحمد چيزي اضافه نكرد، بلكه به ما چيزي اضافه كرد. ما جمع شديم كه بگوييم يك مورد استثنايي داريم كه دوستش داريم.
    «اصغر فرهادي» كارگردان سينما كه در اين مراسم حضور داشت، پوراحمد را يكي از معدود افرادي دانست كه حرفهاي رو در رويش با حرف‌هاي پشت آن يكي است. وي اظهار داشت: بزرگترين خصيصه پوراحمد اين است كه از هر نوع فيلمي ساخته است و برايش مهم نبوده كه يك فيلم پرافتخارش كند و يكي ديگر نه. مهم خودش بوده است. هر موقعي هم كه فيلمي مي‌ساختم اولين كسي كه به من تبريك گفت پوراحمد بود.
    جمشيد ارجمند منتقد پيشكسوت سينماي كشورمان گفت: در جشنواره بيستم فيلم فجر من و او در هيات داوران بوديم و تصميم گرفتيم كه او بيانيه را بنويسند. او به قدري زيبا بيانيه را زيبا نوشت كه حيرت كرديم. او قلم زيبايي دارد.
    وي ادامه داد: حرف‌هاي او درباره سانسور را هيچ جا و هيچ وقت به اين وضوحي از كسي نشنيدم. اميدوارم شاهد آينده درخشان تري از او باشم.
در ادامه مراسم يك دانشجو به روي صحنه آمد و به سينماي پوراحمد و شخصيت او اداي احترام كرد.
    «كيومرث پوراحمد» اظهار داشت: خيلي خوشحالم از برگزاري اين بزرگداشت و مي‌دانم كه توسط چند دانشجوي علاقمند برگزار شده است و اميدوارم نسل جوان با آثار من ارتباط برقرار كند.
    در اين مراسم پنج دقيقه از فيلم سينمايي «اتوبوس شب» تازه‌ترين ساخته پوراحمد به نمايش در آمد و با به روي صحنه آمدن عليرضا داوود‌نژاد، جمشيد ارجمند، هوشنگ مرادي كرماني و همسر و فرزند اين فيلمساز هديه‌اي به رسم يادبود به كيومرث پوراحمد اهداء شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com