1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 346  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510130204  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۷:۲۷
    ۱۳۸۵/۱۰/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

دومين جشنواره نماز و نيايش با 7 سال تأخير برگزار مي شود

جشنواره نماز و نيايش مي تواند مثل يك نگين بدرخشد

دومين جشنواره نماز و نيايش با هفت سال تأخير به پيشنهاد و همت انجمن سينماي جوان ايران در قم برگزار مي شود و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم به عنوان برگزاركننده اين جشنواره موضوعي سعي در حمايت توليد و نمايش آثار هنري با مفاهيم ديني و انقلابي در عرصه سينما دارد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، روز گذشته (سه شنبه 12 دي) در مركز انجمن سينماي جوان ايران در تهران برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا رسايي مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم و دبير اين جشنواره و ناصر باكيده در اين نشست حضور داشتند.
    ناصر باكيده مدير انجمن سينماي جوان در نشست خبري دومين جشنواره نماز و نيايش با اشاره به اين كه جاي خالي اينگونه جشنواره ها به شدت احساس مي شود، گفت: رويكردي كه انجمن سينماي جوان در نظر دارد تا جشنواره هايش در ميان جشنواره هاي متعدد به شكل خاص مطرح شود اين است كه انجمن مي خواهد با دادن نشاني هاي جديد و آدرس هاي جديد به فيلمسازان، خلأ توجه ويژه به موضوعات خاصي چون مفاهيم ديني را پر كند.
    وي در ادامه با اشاره به اينكه موضوع نماز و نيايش مي تواند مثل يك نگين در ميان موضوعات مختلف براي جشنواره ها بدرخشد، گفت: جشنواره نماز و نيايش با اهتمام و نگاه جدي تر براي رصدكردن استعدادهاي جوان براي رسيدن به سينماي ملي كه بيانگر هويت ملي ما باشد گام برمي دارد.
    باكيده اظهار كرد: اين جشنواره با وقفه نه چندان كوتاه در قم برگزار مي شود و قم با توجه به اين كه استاني صاحب وجهه و نگاه ديني، مفهومي و ارزشي و سابقه تاريخي و انقلابي عجين است و وام گرفتن از جريان اصلي انقلاب اسلامي و بارقه هاي اصلي اين انقلاب در قم و تعميم آن به سراسر كشور متد و سرلوحه اصلي اين جشنواره است و انجمن سينماي جوان به خاطر سابقه مذهبي و انقلابي قم اين شهر را انتخاب كرد و اين شرايط ديني، مذهبي و انقلابي قم و توانايي مديركل ارشاد آن را در نظر داشت و اين در حالي است كه اين جشنواره همزمان در 10 استان نيز برگزار مي شود.
    باكيده در ادامه صحبت هاي خود گفت: امروز در كشور ما جشنواره ها ديگر نقطه پاياني نيستند و آنها تبديل به نقطه آغازين توليد آثار هنري با مفاهيم مورد نظر هستند و اميدوارم جشنواره نماز و نيايش به رصد كردن و كشف استعدادهاي خلاق و بكر در زمينه توليد آثار هنري با مفاهيم ديني براي حمايت در اين عرصه كمك كند.
    در ادامه نشست مطبوعاتي دومين جشنواره نماز و نيايش، دبير اين جشنواره حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا رسايي كه به عنوان مشاور وزير و مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم نيز در زمينه فرهنگي فعال است به تشريح مباني ارزشي و معنوي جشنواره پرداخت و گفت: دومين جشنواره نماز و نيايش بعد از 7 سال با پيشنهاد آقاي باكيده به دليل ظرفيت هاي ديني و فرهنگي استان قم و ارتباط اين استان با موضوع نماز و نيايش و سينما برگزار شد.
    وي افزود: استان قم نسبت خوبي با عرصه سينما دارد و هنرمندان قمي با الهام گرفتن از پتانسيل هاي عرصه فرهنگي قم در بسياري از عرصه هاي فرهنگي خط شكن و صاحب مقام نخست هستند.
    رسايي نيز از برگزاري دومين جشنواره نماز و نيايش به طور همزمان در چند شهر كشور خبر داد و گفت: تبريز، زنجان، گرگان، خرم آباد، زاهدان، اراك، ياسوج، رودبار و تويسركان شهرهايي هستند كه براي برگزاري جشنواره نماز و نيايش همزمان با برگزاري آن در قم اعلام آمادگي كرده اند.
    مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي قم همچنين از توليد 300 دقيقه فيلم كوتاه براساس فيلمنامه هاي رسيده به جشنواره بعد از برگزاري آن با حمايت معاونت سينمايي و جوان خبر داد.
    وي اظهار كرد: در دومين جشنواره نماز و نيايش براي اولين بار جشنواره كارگاه فيلمنامه خواني برگزار مي شود و با حضور يك منتقد، يك استاد حوزه يا دانشگاه و يك فيلمساز در اين كارگاهها فيلمنامه خوانده و نقد مي شود و كانون فيلمنامه نويسان استان قم نيز برگزاركننده اين كارگاههاست.
    وي همچنين پيشنهاد تشكيل كانون فيلمنامه نويسان در ساير شهرهاي كشور را نيز در اين نشست مطرح كرد و گفت: اعضاي اين كانون موظفند هر سال يك فيلمنامه درخور به اين كانون تحويل دهند.
    دبير دومين جشنواره نماز و نيايش در ادامه صحبت هاي خود اهداف اين جشنواره را برشمرد و گفت: گسترش فرهنگ نماز و نيايش كه اسم جشنواره نيز براساس همين هدف انتخاب شده است، هدف اصلي ماست.
    وي افزود: واژه نيايش به ظرفيت بين المللي اين جشنواره اشاره دارد و اين مفهوم در قالب جهاني مطرح مي كند.
    وي در بخش ديگري از سخنان خود به برپايي اين جشنواره در سال پيامبر اعظم (ص) اشاره كرد و گفت: بركت سال پيامبر ضامن برگزاري دوباره اين جشنواره بوده است و پيوند موضوع جشنواره با وصاياي پيامبر اسلام بر كسي پوشيده نيست.
    رسايي در پايان اظهار كرد: سينما هنري وارداتي به كشور ماست و هنر هفتم ساخته و پرداخته كشور اسلامي ما نيست و متأسفانه درغرب اين هنر در جايگاه خود ننشسته است و نوع پرداخت جوامع غربي به اين هنر آن را تبديل به يك بحران كرده است. حال اگر اين بحران هنگام ورود به كشور ما مديريت شود تبديل به فرصت مي شود و در غير اين صورت به ما ضربه مي زند و فكر مي كنم جشنواره هاي اينچنيني نوعي فرصت براي مديريت بحران است.
    دبير دومين جشنواره نماز و نيايش در پايان اين نشست مبني بر شرايط و ويژگي هاي سينماي ديني كشور گفت: سينماي ديني يا مذهبي در ايران هنوز صاحب شناخت درستي در جامعه ايران نيست و هنوز خيلي ها فكر مي كنند «رك گويي» به معني پرداخت مفاهيم معنوي است و با بيان بي پرده و صريح يك موضوع با يك واقعه ديني گاهاً تأثيرات نامطلوبي بر مخاطب مي گذراند.
    وي تصريح كرد: سينما فرصت بيان بسياري از مفاهيم و تعاليم را با زبان روز براي مخاطب به ما مي دهد و ما مي توانيم با بيان اين مسائل مردم جامعه را ترغيب كنيم تا آنها را در زندگي روزمره خود به كار گيرند و ما تلاش داريم در دومين جشنواره نماز و نيايش بگوييم كه انتقال مفاهيم ديني نيازمند رك گويي در اين عرصه نيست و بسياري از اين مباحث را با هنر هنرمندان و استفاده صحيح آنها به راحتي و درستي ميتوان به جامعه منتقل كرد و فرصت سوءاستفاده را نيز از سودجويان گرفت.
    مجيد زين العابدين مدير روابط عمومي اين انجمن در اين جلسه آماري از فيلمهاي رسيده به دومين جشنواره نماز و نيايش و خلاصه اي از عملكرد اين جشنواره را به شرح زير اعلام كرد:
356 فيلم كوتاه، 106 فيلمنامه تا تاريخ 20 دي ماه به دبيرخانه دومين جشنواره نماز و نيايش رسيده است. نمايش «او» (رهبر قنبري) و نمايش فيلم هاي برگزيده ديني ديگر در بخش جستجوي حقيقت و نمايش فيلم هايي از فلسطين و لبنان با عنوان بيداري و پايداري سبز اسلامي از ديگر برنامه هاي اين جشنواره است.
    دومين جشنواره نماز و نيايش از 14 تا 17 دي ماه در قم برگزار مي شود و برپايي جلسات ملاقات هايي براي فيلمسازان با علما و مراجع ديني از جمله آيت اله نوري همداني از جمله برنامه هاي ويژه اين جشنواره است.
    شبكه خبر، شبكه نور، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم و حوزه هنري استان قم از حاميان اين جشنواره هستند. 
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com