1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 315  تاريخ مخابره خبر:  ۲/۱۰/۱۳۸۵  نوع : گزارش
 کد خبر : 138510020200  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۴۴:۵۴
    ۱۳۸۵/۱۰/۰۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

سينماي جنگ زنده است

نگاهي به فيلم هاي جنگي حاضر در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر

سينماي جنگ و دفاع مقدس به عنوان يك ژانر، براي سينماي ايران از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار است اما متأسفانه با توجه به حمايت نكردن مسئولان از اين نوع سينما و حضور تعدادي از فيلمسازاني كه با جنگ آشنايي ندارند، باعث شده است كه سينماي جنگ و دفاع مقدس ما به قهقرا برود و حرفي براي گفتن نداشته باشد. جداً از حمايت مسئولان و نهادهاي مختلف از اين ژانر ارزشمند متأسفانه سينماي دفاع مقدس ما هميشه از ناحيه عدم تحقيق و پژوهش و تأكيد صرف بر حادثه پردازي و اكشن كمتر توانسته جريان سازي كند و در حيات سينماي ايران نقشي تعيين كننده داشته باشد. در جشنواره فيلم فجر امسال گويا سينماي جنگ ما با تواني مضاعف خود تازه اي را در رگهاي خود حس كرده و پا به ميدان خواهد گذاشت و فيلمسازاني كه امسال در اين ژانر البته با تمام مشقتهايش حضور پيدا كرده اند، جنگ را از زاويه اي انساني و والا ديده اند و كمتر به بخش حادثه آن توجه داشته اند. فيلم هاي جنگي امسال با پرداختن به مسائل انساني و آدم هاي جنگ قصد داشته اند يكبار ديگر بر توانايي هاي سينماي جنگ صحه بگذارند و بگويند سينماي جنگ زنده است.

پوراحمد و «اتوبوس شب»
كيومرث پوراحمد فيلمساز مطرح و قديمي سينماي كشورمان امسال با فيلم «اتوبوس شب» كه در ژانر دفاع مقدس و جنگ توليد شده، در جشنواره 25 فيلم فجر حضوري چشمگير دارد و با توجه به حضور پوراحمد در پشت دوربين و بازيگران قدرتمندش مي شود انتظار كاري قابل تأمل و اميدوارانه را داشت. «اتوبوس شب» متفاوت ترين اثر كيومرث پوراحمد است. فيلمنامه آن براساس داستاني واقعي از حبيب احمدزاده نوشته شده و روايتگر گوشه اي از زندگي عيسي و فاروق است كه پس از سالها همديگر را مي بينند و خاطرات دوران جنگ را مرور مي كنند. عيسي جوان رزمنده عادي است كه مأموريت انتقال اسراي جنگي به پشت جبهه را دارد كه فاروق هم يكي از آنهاست. در «اتوبوس شب» محمدرضا فروتن در نقش فاروق، مهرداد صديقيان در نقش عيسي و خسرو كشيبايي در نقش راننده اتوبوسي كه اسرار را منتقل مي كند ظاهر مي شوند. پوراحمد درباره «اتوبوس شب» گفته است: با وجود رويكردي كه به جنگ داشته ام، باز هم شباهتهاي با ديگر آثارم دارد.

«اخراجي ها»ي ده نمكي
مسعود ده نمكي پس از سالها حضور در مطبوعات و ساختن چندين فيلم مستند اولين فيلم بلند سينمايي اش را به تهيه كنندگي حبيب اله كاسه ساز در ژانر دفاع مقدس جلوي دوربين برد كه غير از اين هم از او انتظار نداشتيم. قصه اي كه با وجود جنگي بودنش از درونمايه اي طنز هم برخوردار است. اخراجي ها فيلمي در حيطه سينماي دفاع مقدس است و درباره حضور گروهي از اراذل و اوباش در جبهه است كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده كامبيز ديرباز، اكبر عبدي، امين حيايي، محمدرضا شريفي نيا، نيوشا ضيغمي و... بازيگران اين فيلم هستند.

مازيار ميري؛ فيلم سوم «جنگي»
مازيار ميري امسال با سومين فيلم بلند سينمايي اش «پاداش سكوت» كه در ژانر جنگ ساخته مي شود، با ديگر فيلمسازان به رقابت مي پردازند ميري اين فيلم را براساس فيلمنامه اي از فرهاد توحيدي مي سازد و به قولي قصه اش درباره ناگفته هاي جنگ است كه بازيگران پرآوازه و مطرحي چون پرويز پرستويي، رضا كيانيان، آتيلا پسياني، مهتاب كرامتي، فرهاد اصلاني، پريوش نظريه و... به شخصيت هاي قصه توحيدي جان داده اند. دوستان پس از تماشاي راشهاي فيلم گفته اند.
از ميري كاري متفاوت و ديدني در جشنواره امسال خواهيد ديد.

خسرو سينايي با «مثل يك قصه»
خسرو سينايي را بيشتر به عنوان مستندساز مي شناسيم. فيلمساز و مستندسازي كه كارش را خيلي خوب بلد است و به زبان و بيان سينمايي كاملاً آشنا و مسلط است اوج توانايي سينمايي او را چند سال پيش با ساختن فيلم زيبا و جذاب «عروس آتش» ديديم. او امسال با فيلم سينمايي «مثل يك قصه» كه از مضموني در ارتباط با دفاع مقدس برخوردار است در زمره فيلمسازان جنگ قرار گرفته است. «مثل يك قصه» روح والاي انساني را در اوج جنگ روايت مي كند.

«روز سوم» لطيفي
محمدحسين لطيفي كارگرداني در سينما را با فيلم «سرعت» آغاز كرد و در همان اولين ساخته اش نشان داد كه افق روشني انتظارش را مي كنند. سرعت به عنوان اولين اثرش، كاري شسته و رفته و در خور تأمل بود. او پس از ساخت چند مجموعه چند مجموعه تلويزيوني، با فيلم سينمايي «روز سوم» در جشنواره فيلم فجر عرض اندام خواهد كرد. روز سوم از مضموني جنگي برخوردار است و در خرمشهر جلوي دوربين رفته است. لطيفي درباره ساخت فيلم روز سوم گفته است. روز سوم حال و هوايي جنگي دارد اما جنگ در اين فيلم در واقع بستري است كه از دل آن به موضوع و نگاهي انساني مي رسيم قصه اين فيلم در بحبوحه جنگ اتفاق مي افتد. دختري به نام سميره در حلقه دشمن اسير مي شود. برادرش رضا و همرزمانش تلاش مي كنند تا او را از چنگال دشمن برهانند. حامد بهداد، پوريا پورسرخ، باران كوثري، برزو ارجمند، شهرام قائدي، مهدي صبايي، مجيد ياسر و... بازيگران اين فيلم هستند.

مهرجويي و سينماي جنگ
جالبترين مسأله اين كه داريوش مهرجويي قصد دارد امسال بر فيلم «علي سنتوري» با فيلم «نقاب زيبا» كه داستاني جنگي دارد هم در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا كند. اينكه آيا اين فيلم مي تواند به جشنواره برسد يا نه مسأله اصلي نيست بلكه موضوع اصلي اين است كه مهرجويي با ساختن اين فيلم نام خود را در زمره فيلمسازان جنگي به ثبت مي رساند. قصه فيلم او درباره اسيري است كه پس از سالها اسارت آزاد مي شود و حالا قصد دارد صورت خود را جراحي پلاستيك كند. با توجه به وسواسهايي كه از مهرجويي در كارش سراغ داريم. به طور حتم شاهد اثري جذاب و ديدني خواهيم بود.

«بالاتر از آسمان» حسن پور
فريدون حسن پور را بيشتر به عنوان فيلمسازي در ژانر كودك مي شناسيم و فيلم آخر او «وقتي همه خواب بودند» هم در قالب سينماي معناگرا ساخته و اكران شد و توانست نقطه عطفي در كارنامه اش شود. حسن پور امسال با فيلم «بالاتر از آسمان» در جشنواره حضور دارد. «بالاتر از آسمان» كه در ژانر دفاع مقدس تهيه شده، قصه پزشكي را روايت مي كند كه در حمله آمريكا به عراق از اسارت آزاد شده و به دليل تغيير و تحولات زياد در زندگي اش به سوي خانه اش نمي رود و تصميم مي گيرد در يك روستاي كوهستاني زندگي كند اما... شاهرخ فروتنيان، فاطمه صادقي، حسين محجوب، امير نوري و... بازيگران اين فيلم هستند. البته فيلم هاي ديگري هم هستند كه يا بايد مسأله توقيف بودنشان حل شود مثل «به رنگ ارغوان» و يا بايد به تلاش شبانه روزي دست اندركاران به جشنواره برسد. رسول ملاقلي پور با فيلم «عصر روز دهم» و انسيه شاه حسيني با «پنالتي» درصدد هستند با اين دو فيلم جنگي خود را به جشنواره امسال برسانند كه بعيد به نظر مي رسد.
و در آخر
حضور همين تعداد فيلم جنگي در جشنواره فجر را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم در اختتاميه جشنواره و زماني كه سيمرغ ها به پرواز درمي آيند شانه هاي فيلم هاي جنگي احساس غرور كنند كه سيمرغ بهترين فيلم و فيلمنامه و... بر دوشش بنشيند. به اميد آن روز.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com