1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 470  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۹/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138509070201  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۵۵:۰۱
    ۱۳۸۵/۰۹/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

حضور جهاني سينماي ايران در آبان‌ماهي كه گذشت

سينماي ايران با حضور در جشنواره‌‌ تاجيكستان، جشنواره‌ي فيلم‌هاي كودك و نوجوان هلند موسوم به «سينه كيد»، «وايادوليد» اسپانيا ، «لايتزيك» آلمان ، فيلم «اكراين» ، «داكوسور» اسپانيا، «ماه و خورشيد» ايتاليا و كسب جايزه بهترين بازيگر توسط پارسا پيروزفر از چين، داوري فاطمه معتمد ‌آريا در جشنواره "تاجيكستان ، داوري نيكي كريمي در «ازمير» در آبان ماه 85 در عرصه‌هاي بين‌المللي، حضوري قابل توجه داشت. آبان ماه 85 در عرصه‌هاي بين‌المللي، حضوري قابل توجه داشت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، حضور سينماي ايران در آبان ماه گذشته به قرار ذيل است:
جايزه‌ اول جشنواره فيلم تاجيكستان به فيلم «شاعر زباله ها» به كارگرداني محمد احمدي اهدا شد.
فيلم «شاعر زباله ها» اولين ساخته محمد احمدي،‌ در چهاردهمين حضور بين‌المللي‌اش در بخش مسابقه دومين جشنواره بين‌المللي فيلم تاجيكستان به نمايش در آمد.
جشنواره "تاجيكستان" از تاريخ 4 تا 8 آبان ماه سال جاري در شهر دوشنبه برگزار شد. در اين جشنواره فاطمه معتمد ‌آريا بازيگر سينماي ايران به عنوان داور حضور داشت.
فيلم سينمايي «اشك سرما» به كارگرداني عزيز‌الله حميد‌نژاد جايزه بهترين فيلم سينمايي را از جشنواره‌ي فيلم «كوهستان» آلمان دريافت كرد.
اين فيلم در ادامه‌ي حضورهاي بين‌المللي‌اش در چهارمين دوره جشنواره فيلم «كوهستان» كه از 26 الي 30 مهر در شهر تگرنسي آلمان برگزار شد، حضور داشت و موفق به كسب جايزه بزرگ شهر «تگرنسي» به عنوان بهترين فيلم سينمايي شد.
فيلم مستند «عروس ايل» ساخته «كيومرث درم بخش» جايزه ويژه هيات داوران جشنواره «اسپيلت» كرواسي را دريافت كرد.
در نهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي مستند گردشگري و محيط زيستي «اسپيلت» كه طي روزهاي 19 لغايت 27 مهرماه 1385، در كشور «كرواسي» برگزار گرديد، فيلم مستند «عروس ايل» ساخته «كيومرث درم بخش» به واسطه معرفي دقيق فرهنگ و سنت ايراني، جايزه ويژه هيات داوران بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره اسپيلت را دريافت كرد.
«عروس ايل» از ميان 117 فيلم مستند از 44 كشور جهان، موفق به دريافت جايزه مذكور شده است.
فيلم مستند «ميلكان» به كارگرداني «مينو كياني» نيز در بخش مسابقه بين‌المللي جشنواره «اسپيلت» كرواسي، روي پرده رفته بود
فيلم بلند سينمايي «چوپان دروغگو» به كارگرداني سيروس حسن‌پور نيز در جشنواره فيلم‌هاي كودك ونوجوان هلند موسوم به «سينه كيد» به نمايش در ‌آمد.
بنا به اعلام "‌سانته نايه" مدير هنري جشنواره فيلم سينه كيد بخش چشم‌انداز، مروري بر آثار برتر سينماي كودك و نوجوان و بزرگداشت اساتيد سينماي كودك از جمله بخش‌هاي فعال اين فستيوال است.
به همت محسن مخملباف همزمان با برگزاري دومين جشنواره‌ي فيلم «ديدار» در تاجيكستان فيلم‌هاي «دونده» ، «كلوزآپ»، «نرگس»، «اجاره‌ نشين ها» ، «دت يعني دختر»، «دندان مار»، "مارمولك"، "آن سوي آتش"، "كليد" و "دايره" به نمايش درآمدند.
دومين جشنواره فيلم “ديدار،” ازچهارم تا هشتم آبان ماه سال جاري در شهر دوشنبه تاجيكستان برپا شد و در بخش ويژه‌ي براي سينماي ايران فيلم‌هاي «دونده» به كارگرداني امير نادري، «كلوزآپ» به كارگرداني عباس كيارستمي، «نرگس» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد، «اجاره‌ نشين ها» به كارگرداني داريوش مهرجويي، «دت يعني دختر» به كارگرداني ابوالفضل جليلي، «دندان مار» به كارگرداني مسعود كيميايي،‌ «مارمولك» به كارگرداني كمال تبريزي، «آن سوي آتش» به كارگرداني كيانوش عياري، «كليد» به كارگرداني ابراهيم فروزش و «دايره» به كارگرداني جعفر پناهي حضور داشتند.
همچنين در بخش مسابقه‌ي اين جشنواره، فيلم «شاعر زباله ها» به كارگرداني محمد احمدي و در بخش كوتاه فيلم «كمي بالاتر» مهدي جعفري ‌به نمايش درآمد و فاطمه معتمدآريا به عنوان داور حضور داشت.
جايزه خوشه نقره‌اي پنجاه و يكمين دوره‌ي جشنواره‌ي «وايادوليد» اسپانيا به فيلم «زمستان است» به كارگرداني «رفيع پيتز» اهدا شد.
اين جشنواره كه از تاريخ 28 مهر ماه تا 6 آبان ماه در اسپانيا در حال برگزاري بود، محمد داودي فيلمبردار نيز به خاطره فيلمبرداري اين فيلم جايزه بهترين فيلمبردار را از اين جشنواره دريافت كرد.
از سينماي ايران در بخش جنبي و غيررقابتي فيلم «كارگران مشغول كارند» ماني حقيقي نيز به نمايش درآمد.
برپايه اين خبر، «رئيس جمهورميرقنبر» در بخش رسمي چهل و نهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «لايتزيك» آلمان به نمايش درآمد. اين جشنواره كه به فيلم‌هاي مستند وانيميشن اختصاص دارد بعد از جشنواره برلين مهمترين جشنواره فيلم در آلمان محسوب مي شود كه از 30 اكتبر (امروز) تا 5 نوامبر برگزار مي‌شود.
جايزه‌ي بهترين بازيگر پانزدهمين جشنواره‌ي «خروس طلايي و صد گل» كشور چين به پارسا پيروزفر براي بازي در فيلم «اشك سرما» اهدا شد. فيلم «اشك سرما» به كارگرداني عزيزالله حميدنژاد كه در پانزدهمين دوره جشنواره فيلم «خروس طلايي و صد گل» (2 تا 6 آبان) در شهر هانگ ژو كشور چين حضور داشت، موفق شد جايزه بهترين بازيگر اين جشنواره از نگاه تماشاگران را به خاطر بازي پارسا پيروزفر بخود اختصاص دهد.
فيلم «شاعر زباله ها» ساخته محمد احمدي در سيزدهمين حضور بين‌المللي‌اش جايزه بزرگ كليساهاي جهاني را در سي و ششمين جشنواره بين‌المللي فيلم اكراين دريافت كرد. اين سومين جايزه بين‌المللي است كه فيلم «شاعر زباله ها» به خود اختصاص داده است. پيش از اين نيز جوايز خود را از جشنواره «ريل ورد» در كشور كانادا به عنوان بهترين فيلم بين‌المللي و جشنواره «ميلان» در كشور ايتاليا به عنوان بهترين فيلم تماشاگران دريافت نمود.
جشنواره اكراين از تاريخ بيست و نهم مهر ماه تا هفتم آبان ماه در شهر كيف برگزار شد.
در ادامه‌ حضورهاي بين‌المللي سينماي ايران در آبان ماه، فيلم مستند «دف» از آخرين ساخته‌هاي مستند بهمن قبادي، جايزه نقدي ويژه هيات داوران جشنواره بين‌المللي مستند جزاير قناري اسپانيا، موسوم به «داكوسور» (Docusur) را دريافت كرد.
جشنواره فيلم‌هاي مستند كشورهاي مديترانه‌اي و اسلامي «ماه و خورشيد» ايتاليا در بخش رقابتي خود به نمايش پنج فيلم از سينماي مستند ايران پرداخت.
فيلم‌هاي «درويش فلزات» (محمود يار محمدلو) خراسان (پژمان فخاريان) اينترنت (رضا حائري)، «چرخ زنان» ساخته (كمال بهار) و «نام او شفاست» (محمد رضاثاني) در اين فستيوال كه از 26 اكتبر تا اول نوامبر (10 آبان ماه) در پالرمو برپا بود به روي پرده رفتند.
اين رويداد سينمايي بازتاب فرهنگ و آداب و رسوم و سنن ملل جهان را در قالب فيلم‌هاي مستند به نمايش مي‌گذارد و توجه ويژه برگزار كنندگان به گوشه‌هاي فرهنگي در خاورميانه و كشورهاي مديترانه است.
هفتمين جشنواره فيلم‌هاي كوتاه «ازمير» كه از 3 لغايت 12 نوامبر( 21 آبان ماه) در كشور تركيه برگزار شد، ميزبان يك فيلم كوتاه ايراني بود. جشنواره فيلم «ازمير» در سه رشته انيميشن، مستند و تجربي به نمايش آثار منتخب خود مي‌پردازد. فيلم كوتاه «طبيعت در دو نگاه» ساخته پيمان حقاني براي كسب جايزه «گربه طلايي» با آثاري از كشورهاي مختلف به رقابت مي‌پردازد.
فيلم سينمايي «شب بخير فرمانده» در بخش مسابقه جشنواره سينمايي توت ژنو از تاريخ 30 اكتبر تا 5 نوامبر (برابر با 8 تا 14 آبان ماه) و در سوئيس با حضور كارگردان در روزهاي يكم و 4 نوامبر برابر با 10 تا 13 آبان ماه به نمايش درآمد.
«به آهستگي» ساخته مازيار ميري در بخش مسابقه جشنواره «لوبيانا» در اسلووني به نمايش در‌آمد.
اين فيلم در پانزدهمين حضور بين‌المللي‌اش با شركت محمدرضا فروتن در اين جشنواره ـ از تاريخ 19 آبان ماه تا 3 آذر - به نمايش در آمد.
جشنواره بين‌المللي فيلم «تايوان» به مدت 10 روز تا 5 نوامبر (14 آبان ماه) پذيراي بيش از 30 فيلم از سراسر جهان بود. فيلم مستند «ميلكان» (مينو كياني) به نمايندگي از سينماي مستند كشورمان در بخش نسل آينده در اين جشنواره به روي پرده رفت.
در سينما «تك» موزه فيلم سوئد مستند «خانه سياه است» به كارگرداني فروغ فرخزاد و «سرد سبز»، «جام جان» و «اوج وموج» ساخته‌ ناصر صفاريان در بزرگداشت اين شاعر معاصر ايراني از تاريخ 13 تا 22 آبان ماه سال جاري به نمايش در آمد.
بيستمين دوره جشنواره بلغارستان كه از سوم تا بيست و سوم نوامبر " 12 تا 22 آبان" در دو شهر صوفيه و پلوديو برگزار شد، 75 فيلم در بخشهاي مختلف به نمايش در خواهد آمد. باران" به كارگرداني مجيد مجيدي در اين دوره از جشنواره به نمايش در آمد.
نيكي كريمي كارگردان و بازيگر سينماي ايران داور جشنواره فيلم «ازمير» شد. هفتمين جشنواره فيلم‌هاي كوتاه «ازمير» از 3 لغايت 12 نوامبر (21 آبان ماه) در كشور تركيه برگزار شد.
فيلم سينمايي «شب بخير فرمانده» به كارگرداني انيسه شاه حسيني موفق به دريافت دو جايزه‌ي ويژه از جشنواره «سينما توت اكران» در ژنو سوئيس شد.
«دلتنگي» انيميشن «مريم ايماني» فيلمساز ايراني مقيم انگليس در جشنواره فيلم «گردونه» (Wheels) شهر آنكارا به روي پرده رفت. اين جشنواره از 3 نوامبر تا پايان اين ماه ميلادي در كشور تركيه در جريان بود. اين فستيوال از سال 1993 مختص فيلم‌هاي اروپايي تاسيس و راه‌اندازي شده است.
پنج فيلم كوتاه ايراني در جشنواره فيلم‌هاي كوتاه «سانتياگو» به روي پرده رفتند. اين فستيوال از 9 نوامبر (18 آبان ماه) تا 6 روز ديگر در كشور شيلي برگزار شد.
فيلم‌هاي «مرز» (ستار چمني گل)، تمام زندگي من (سالم صلواتي)، آب و آينه (بيژن زمان پيرا)، تب آخر (ناهيد قبادي) و جاني پر از زخم (سليم غفوري) آثار ايراني حاضر در جشنواره فيلم «سانتياگو» بودند.
هفته فيلم ايران در بلگراد و موزه سينماي يوگسلاوي با بررسي آثار رضا ميركريمي برگزار شد.اين هفته فيلم تحت عنوان «بررسي آثار رضا ميركريمي» توسط رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران برگزار گرديد. «زلنكوويچ» رييس بنياد سينمايي يوگسلاوي لوح يادبودي را به رضا ميركريمي اهدا كرد. در اين نشان سينمايي ذكر شده است كه اين لوح سپاس براي تداوم همكاريها تقديم شما مي‌گردد.
همچنين سه فيلم ايراني «به آهستگي» (مازيار ميري)،‌ آفسايد (جعفر پناهي) و «كارگران مشغول كارند» (ماني حقيقي) در جشنواره بين‌المللي فيلم «لوبيانا» كشور اسلوني به روي پرده رفتند.
فيلم سينمايي «شب بخير فرمانده» به كارگرداني انسيه شاه‌حسيني در ادامه‌ حضور بين‌المللي‌اش در بخش مسابقه جشنواره «دنور» آمريكا كه از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا 28 آبان ادامه دارد، به نمايش در آمد.
جشنواره فيلمكس توكيو كه از جمعه 17 نوامبر مصادف با (26 آبان ماه) آغاز شد، ميزبان فيلمهاي سينمايي «نيوه مانگ» (بهمن قبادي)، «كارگران مشغول كارند» (ماني حقيقي) و «باز هم سيب داري» (بايرام فضلي) در بخش مسابقه بين‌الملل و فيلم «آفسايد» (جعفر پناهي) در بخش نمايشهاي ويژه جشنواره فيلمكس بود و آفسايد پناهي جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را گرفت.
«نيوه مانگ» (نيمه ماه ) به كارگرداني بهمن قبادي پس از حضور در اسپانيا و نمايش در چند جشنواره معتبر بين‌المللي، در جشن بزرگداشت «ولفگانگ آمادئوس موتزارت» در وين به نمايش در آمد.
جشنواره «نيو كراند هوب» كه به مناسبت دويست و پنجاهمين سالروز تولد نابغه موسيقي جهان، موتزارت از 14 نوامبر (23 آبان) آغاز شده و تا 13 دسامبر (22 آذر) ادامه خواهد داشت، به شش فيلمساز از كشورهاي مختلف آسيايي، آفريقايي و اروپايي سفارش توليد فيلم‌هايي را داده بود كه به نوعي با موسيقي مرتبط باشند. فيلم «نيوه مانگ» از جمله اين آثار است كه در كنار پنج فيلم ديگر از فيلمسازان دنيا در اين جشنواره نمايش داده خواهد شد.
«نيوه مانگ» روز 18 نوامبر (شنبه 27‌آبان) به نمايش در آمد و «آوازهاي سرزمين مادري‌ام» نيز روز 19 نوامبر (يكشنبه 28 آبان) نيز با موضوعي مرتبط با موسيقي به نمايش درآمد.
«عصر جمعه» به كارگرداني مونا زندي حقيقي و «چهارشنبه سوري» به كارگرداني اصغر فرهادي به ترتيب در بخش مسابقه بين‌المللي و «روزهاي مستقل»، چهل و هفتمين دوره جشنواره فيلم «تسالونيكي» يونان به روي پرده رفتند و عصر جمعه جايزه ويژه هيات داوران را گرفت.
دو مستند ايران «دانه شكر» و «ميلكان» در جشنواره بين‌المللي فيلم «نشانه‌هاي زندگي» فرانسه به نمايش در مي‌آيند. اين رويداد هنري از 20 نوامبر (29 آبان) تا 5 آذرماه در كشور فرانسه برگزار شد.
فيلم مستند «فاز، ايران 1384» از مجموعه مستند‌هاي «پزشكي ـ اجتماعي» به كارگرداني «كمال بهار» در جشنواره فيلم‌هاي مستند تلويزيوني «زندگي شهري و بوم شناسي» (Urban life and ecology) به نمايش در آمد. اين رويداد سينمايي از 20 نوامبر (29 آبان) تا پنج روز ديگر در شهر مادريد اسپانيا ميزبان آثار مستند سازان جهاني بود.
    فيلم مستند "قانا" كه به كارگرداني "محمدرضا عباسيان" به نمايش مظلوميت مردم لبنان و فلسطين پرداخته است در جشنواره فيلم "مينسك" به نمايش در آمد. در اين فستيوال كه از 18 لغايت 25 نوامبر (4 آذرماه) در كشور بلاروس برپاست همچنين فيلم "ماه جبين" روح‌الله حجازي نيز به نمايش درمي‌آيد.
فيلم‌هاي "چهارشنبه سوري" (اصغر هادي)،‌ "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين" (سامان سالور)، مستند "صحنه‌هاي خارجي" (عليرضا رسولي‌نژاد) و "زير درختان زيتون" (عباس كيارستمي) در بخش خارج از مسابقه در بخش ويژه بيست و هشتمين دوره جشنواره فيلم سه قاره "نانت" از 21 نوامبر(30 آبان) دركشور فرانسه آغاز به كاركرده است، به نمايش درآمد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com