1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 425  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۸/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138508070202  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۳۱
    ۱۳۸۵/۰۸/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

 آسيب‌شناسي سينماي کودک و نوجوان

مشکل اساسي سينماي کودک توليد فيلم است

اساس مشکل سينماي کودک و نوجوان توليد فيلم است. بايد قبول کنيم فيلم‌هائي که براي کودکان ايران مي‌سازيم از طرف اين مخاطبان مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، بيژن بيرنگ در مورد سهم اندک سينماي کودک و نوجوان از اکران يک سال سينماي ايران مي‌گويد: حمايتي که بايد از اين سينما مي‌شد و "پخش آبي" که مسئوليت پخش فيلم‌هاي کودک و نوجوان را به عهده داشت، به نوعي با شکست مواجه شد. قرار بر اين بود که فيلم‌هاي کودک پخش خاص، سينماي خاص و تبليغات ويژه داشته باشند، ولي در نهايت با کمبود بودجه و فقدان حمايت اين اتفاق نيفتاد.
    اين کارگردان در حالي که سينماي کودک را يک سينماي نحيف و ضربه‌پذير مي‌داند، مي‌افزايد: اساس مشکل سينماي کودک و نوجوان توليد فيلم است. بايد قبول کنيم فيلم‌هائي که براي کودکان ايران مي‌سازيم از طرف اين مخاطبان مورد قبول قرار نمي‌گيرد. سينماي کودک نياز به تکنولوژي پيشرفته و سرمايه‌گذاري بيشتر دارد. فيلم‌هائي که بتوانند فانتزي خاص ورود به دنياي کودک و نوجوان را داشته باشند، پرخرج هستند.
    بيرنگ با اشاره به کيفيت نازل فيلم‌هاي کودک در ايران مي‌گويد: فيلم‌هاي کودک ما متأسفانه بسيار حقير و با کمترين بودجه توليد مي‌شوند. اينها فيلم‌هاي فاخر نيستند، نه به لحاظ مفهومي بلکه به جهت ساختاري. به علاوه ما تحقيقات و نظرسنجي و بازارسنجي تجاري و اجتماعي را در حوزه سينماي کودک فراموش کرده‌ايم. در واقع ما با تکيه بر تخيلاتمان فيلم مي‌سازيم و اميدواريم کودکان آن را بپسندند و نگاهمان به عنوان سازنده به جشنواره‌ها هم هست.
    وي با يادآوري اکران ناموفق سال گذشته در حوزه کودک و نوجوان مي‌گويد: فيلم‌هائي که اکران موفقي برايشان پيش‌بيني مي‌کرديم مانند "مرباي شيرين"، "دربدرها" و ... عملاً به آن شکل موفق نبودند. اين مشخص مي‌کند که ما مخاطبمان را نمي‌شناسيم. کودکان ما آگاه هستند و با امکاناتي که از طريق رايانه، DVD، CD و ... برايشان فراهم مي‌شود با سينمائي فاخر رو به رو هستند. بايد بپذيريم سليقه کودکان ما حتي نسبت به سال گذشته ارتقاء پيدا کرده و فکر مي‌کنم ما از نسل کودک و نوجوان خودمان در مواردي خيلي عقب هستيم.
    بيرنگ با اشاره به اکران موفق سينماي بزرگسال در سال گذشته مي‌گويد: سينماهائي هم که درست مي‌کنيم وقتي کارآئي دارند که کودکان براي تماشاي فيلم‌هايشان به آنجا بروند. ولي اين اتفاق نمي‌افتد. پس چرا سينماي بزرگسال ما موفق مي‌شود و سال پررونقي را پشت سر گذاشت؟ واقعيت اين است که کودکان تمايلي به تماشاي فيلم‌هائي که براي آنها ساخته مي ‌شود ندارند و ترجيح مي‌دهند فيلم‌هاي بزرگسال تماشا کنند.
    اين کارگردان در مورد تعاريف فيلم "براي کودک" و "درباره کودک" چنين نظري دارد: اگر الگوهايمان در سينماي کودک منطبق بر سينماي موفق هاليوود باشد مي‌بينيم که اين مرزها قابل تفکيک نيستند. فيلم‌هائي مانند "هري پاتر"، "ارباب حلقه‌ها"، "جنگ‌هاي ستاره‌اي" و ... در واقع براي مخاطب کودک و نوجوان هستند، ولي مخاطبان ديگر را هم جذب مي‌کنند. در تمام دنيا اين فيلم‌ها براي فروش و مخاطب ساخته مي‌شوند و اين دو از هم تفکيک‌ناپذيرند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com