1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 387  تاريخ مخابره خبر:  ۲/۵/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138506020005  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۰۶:۴۰
    ۱۳۸۵/۰۵/۰۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

مينو فرشچي

صرف نمايش يك مسجد به معناي توليد فيلم ديني نيست

صرف نمايش يك مسجد يا مكان مذهبي، در لابه‌لاي سكانس هاي يك اثر سينمايي، به معناي توليد فيلم ديني نيست.

      به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از امور رسانه هاي دومين جشنواره سراسري فيلم ديني «رويش»، مينو فرشچي فيلمنامه نويس سينماي ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: توليد يك اثر ديني، بر اساس ميزان تأثيرگذاري آن بر نفسائيات و باورهاي مذهبي مخاطبان، سنجيده مي شود. متأسفانه در سال هاي اخير، فيلمسازان صرفاً در انتقال مفاهيم مورد نظر خود به نمايش نشانه ها روي آورده اند. وليكن نمايش برخي نشانه هاي آئيني و مذهبي در يك فيلم سينمايي، نمي تواند به معناي توليد يك اثر ديني باشد.
      فيلمنامه نويس آثار سينمايي چون «ازدواج به سبك ايراني»، «كاغذ بي خط» و «شوكران» در خصوص لزوم داشتن تعريف شفاف و روشن از سينماي ديني متذكر شد: همانطور كه سينماي پليسي يا تخيلي داراي تعريف و شاخصه هاي مخصوص به خود هستند، سينماي ديني نيز مي تواند از اين ويژگي ساير ژانرهاي سينمايي مستثني باشد. به عبارت ديگر هنگامي مي توان به يك اثر سينمايي لقب فيلم ديني اعطا نمود كه تمام هم و غم فيلمنامه نويس و كارگردان، در جهت شناساندن بخشي از مسايل و موضوعات مرتبط با دين بوده باشد.
      فرشچي در بخش ديگري از سخنان خود، در ارتباط با ويژگي توليد فيلم هاي ديني بيان مي دارد:‌ در ساخت فيلم ديني، موضوع منحصر به فردي وجود ندارد، بلكه فيلمنامه نويس و كارگردان يك اثر ديني بايد عميقاً به مسايل ديني و معنوي اعتقاد داشته باشند، چراكه به عنوان مثال اگر كارگردان يك فيلم ديني انسان خداپرستي نباشد، نخواهد توانست آن تأثيرگذاري را كه مدنظر دارد، به مخاطبان خود منتقل كند، زيرا در توليد اين فيلم، به هيچ وجه احساسات يگانه پرستي وجود ندارد اما در نقطه مقابل، اگر يك فرد دين مدار و معتقد در ساير ژانرهاي سينمايي همانند پليسي و حتي علمي ـ تخيلي هم اثر سينمايي خلق كند، باز هم مخاطبان با ديدن فيلم او، گرايشات ديني و معنوي پنهان در لايه هاي فيلم را درك مي كنند،‌ حتي اگر كارگردان نخواسته باشد، آنها را نشان بدهد.
      اين فيلمنامه نويس، در خصوص عدم وجود جايگاهي مشخص براي آثار ديني در سينماي ايران، اظهار مي دارد: سينماي ايران، همچنان داراي مشكلات عديده اي است كه البته بايد در اين مبحث حساب برپايي جشنواره ها را كنار گذاشت از يكسو هنوز سينماي ما نتوانسته آن گونه كه شايسته است خود را منطبق با امكانات و تجهيزاتي كه دارد، دربياورد و از سوي ديگر سو كارگردان ها و فيلمنامه نويس هاي كشور نيز در روند توليد آثار ديني و معناگرا با مشكلات و موانع زيادي مواجه هستند، كه همين امور موجب شده است تا سينماي ديني اين مرز و بوم نتواند به جايگاه واقعي و شايسته خود دست يابد.
      مينو فرشچي در خصوص برگزاري جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني «رويش» و همچنين ساخت فيلم هاي كوتاه با رويكرد ديني مي افزايد: پروسه توليد فيلم كوتاه ديني، نسبت به ساخت يك اثر بلند سينمايي، تفاوت فاحشي دارد. در يك اثر كوتاه ديني، فيلمساز بايد در در همان مدت زمان كوتاه به بهترين و رساترين شيوه، به بيان و انتقال مفاهيم ديني بپردازد، كه براي اين منظور علاوه بر داشتن توان لازم جهت انتقال موضوع به مخاطب بايد از نزديك ترين نشانه ها و مفاهيم نيز استفاده كند تا مخاطب آن را درك نمايد و برگزاري جشنواره هايي همانند «رويش»، زماني مي تواند جايگاه و اهميت خود را در سينماي ايران نشان دهد كه در ايجاد جرياني مستمر براي روي آوردن فيلمسازان جوان به موضوعات ديني و رواج ساخت اين نوع آثار مؤثر باشد.
      فرشچي تصريح مي كند: برگزاري جشنواره «رويش»، زمان بسيار مناسبي است براي پيدا كردن تعريف مشخص از سينماي ديني جهت توليد آثار ديني و در آينده نزديك، اين رويداد مهم فرهنگي سينماي ايران بازخوردها و تأثيرات مثبت خود را نشان خواهد داد.
      وي درباره اهميت برگزاري جشنواره هاي سينمايي و هنري در ساير شهرستان ها اظهار مي دارد: تمركز پيدا كردن جشنواره ها در پايتخت و تهران امر چندان مثبتي نيست و بهتر است كه جشنواره هاي فرهنگي و هنري را از تهران خارج كرد و به همين بهانه به استعدادهاي شهرستاني نيز توجه بيشتري نمود و امكانات بهتري نيز در اختيار هنرمندان شهرستاني قرار داد. اينجانب همواره برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و هنري در شهرستان ها را به فال نيك گرفته ام و معتقدم كه استعدادهاي فراواني در خارج از پايتخت وجود دارند كه تنها مشكلشان عدم دسترسي به امكانات و تجهيزات به جهت حضور و رقابت با ديگران در تهران است.
      مينو فرشچي در پايان با اشاره به آخرين فعاليت سينمايي خود افزود: به تازگي نوشتن فيلمنامه اي با موضوع اجتماعي را به پايان رسانده ايم كه قرار است به زودي توسط كيومرث پوراحمد كارگرداني شود همچنين در حال نگارش متن فيلمنامه سريالي براي پخش از شبكه اول سيما به كارگرداني شكريز هستم.
      شايان ذكر است، دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني «رويش» از تاريخ 8 الي 12 آبان ماه در مشهد مقدس برگزار مي شود و كليه علاقه مندان جهت شركت در اين جشنواره مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي www.hhkh.ir يا مراجعه به كليه حوزه هاي هنري سراسر كشور، دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور، از مقررات و نحوه شركت در دومين جشنواره «رويش» اطلاع يابند. همچنين تلفن هاي 8443801 و 8443800 (0511) دبيرخانه «رويش» در تمام ساعات اداري پاسخگوي علاقه مندان مي باشد.     


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com