1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 421  تاريخ مخابره خبر:  ۱۷/۱۰/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138410170210  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۲۵:۳۱
    ۱۳۸۴/۱۰/۱۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

براي نخستين بار در ايران و در جشنواره فجر رخ مي ‌دهد

نوازندگان با تماشاي فيلم بر پرده سينما، موسيقي مي‌ سازند

براي نخستين بار در سينماي ايران، نوازندگان اصلي موسيقي يك فيلم با تماشاي فيلم بر پرده سينما، موسيقي يك فيلم را مي سازند.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، «مجتبي راعي» در اين ‌باره گفت: اين كار بسيار متعارفي در سينماي دنياست كه تاكنون در ايران انجام نشده است. قرار بر اين است که ابتدا تکنوازان بعد از برقراري ارتباط با فيلم، حس خود را با توجه به موسيقي نوشته شده به صورت آزاد و بدون هيچ محدوديت زماني و در حين تماشاي فيلم با نوازندگي خود منتقل کنند. پس از آن موسيقي ضبط شده بررسي مي شود وهنگامي که به تأييد کارگردان رسيد آنگاه به عنوان پايه کار قرار گرفته و کار گروهي براساس آن جلو مي رود و وي افزود: يعني کار اصلي آهنگساز که جفت و جور کردن کل کار با توجه به ساختار و مفاهيم فيلم است آغاز مي شود و يک اثر واحد که طبيعتاً داراي حس بالايي است و در خدمت فيلم خواهد بود ساخته و پرداخته مي گردد.
     همچنين، «كامبيز روشن روان» نيز در اين باره گفت: اين موسيقي براي نخستين بار و برخلاف روال معمول ضبط موسيقي هاي فيلم قرار است هفته آينده ضبط شود.
     اين کار سه تکنواز دارد که در کنار ارکسترسازهاي زهي به نوازندگي مي پردازند و من نت موسيقي مربوطه را آماده کرده و به آنها مي دهم تا تمرين کنند. البته قرار است قبلاً با هم فيلم را تماشا كرده و در مورد آن به طور مفصل بحث و تبادل نظركنيم؛ در اين مباحث افکار و اهداف کارگردان دقيقاً منتقل مي شود. فيلم هم در اختيار آنها قرار مي گيرد تا آنها چندين بار آن را ببينند و با حس و حال کار آشنا شده و بعد اقدام به نوازندگي كنند. با توجه به مفهوم و محتواي فيلمسازهاي ايراني کمانچه، سه تار و بربط انتخاب شده است. تاکنون روال عادي اين چنين بوده است که ابتدا گروه زهي و ارکستر مربوط، موسيقي را اجرا و سپس سوليست ها براساس اجراي گروه، به تکنوازي مي پردازند و قطعه ها هم معمولاً با متر و اندازه مشخص به نوازندگان ارائه مي شود و آنها هم براساس همان ميزان ها و متر زماني کار را انجام مي دهند اما در اين کار اينگونه نيست.
     روشن روان افزود: من تاکنون نشنيده ام که کاري مشابه با اين مورد صورت گرفته باشد. با توجه با ساختار فيلم که مايه اي مذهبي وعرفاني دارد و به شدت دروني و حسي است فکرکردم موسيقي اش هم بايد حسي قوي و تأثيرگذار داشته باشد و اين امر هم فقط با ارتباط تنگاتنگ نوازندگان به ويژه سوليست ها با فيلم امکان پذير است و... مجموعه اين عوامل باعث شد تا به اين ساختار برسم و اميدوارم نتيجه کار راضي کننده باشد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com