1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 495  تاريخ مخابره خبر:  ۳۰/۱۰/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138310300104  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۰۴:۴۰
    ۱۳۸۳/۱۰/۳۰                              تاريخ نشر خبر :  
 

تقوايي در نشست مطبوعاتي فيلم «تمرين آخر»: اميدواريم سال آينده فيلمي داستاني را با شيوه تعزيه كار كنم

اميدوارم با توجه به تجربه اي كه در زمينه ساخت فيلمي مستند با موضوع تعزيه دست آورده ام، سال آينده بتوانم يك فيلم داستاني را با شيوه تعزيه كار كنم.

     ناصر تقوايي، در نشست مطبوعاتي فيلم «تمرين آخر» كه دوشنبه شب در روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: قصد دارم تعزيه حر را در قالب يك اثر داستاني جلوي دوربين ببرم و اميدوارم شرايط براي انجام اين كار مهيا شود.
     وي درباره سبك كارش در ساخت فيلم «تمرين آخر» عنوان كرد: كار من در اين فيلم بيشتر نزديك به تعزيه است تا سينما و از تكنيك هاي سينما تا اندازه اي كه به كار تعزيه لطمه وارد نكرده باشد، استفاده كرده ام. در واقع به شكلي كاملاً كلاسيك فيلم «تمرين آخر» را ساخته ام.
     تقوايي در ادامه افزود: من در سينما هميشه از يك اصل مهم پيروي مي كنم، بدين شكل كه وقتي مي خواهم توجه بيننده را به صحنه اي جلب كنم از مسائل اضافه مثل حركت پيچيده دوربين و ... صرف نظر مي كنم، تا تماشاگر اصل مطلب را دريافت كند، چرا كه در غير اين صورت امكان دارد كه تماشاگر با آن تصوير ارتباط برقرار نكند و به اين ترتيب شيرازه كار از هم بپاشد. با اين توضيح بهترين روش در فيلم «تمرين آخر» شيوه كلاسيك بود و من سعي كردم با قرار دادن دوربين در زواياي مناسب سن دوار تعزيه را در پرسپكتيو سينمايي قرار دهم.
كارگردان فيلم «تمرين آخر» با بيان اين مطلب كه تا پيش از ساخت اين فيلم آشنايي چنداني با تعزيه نداشته، ياد آور شد: با توجه به اين نكته من مي بايست در وهله اول اعتماد به نفس خودم را بالا مي بردم و در مرحله بعدي گروهي قابل اعتماد را براي توليد اين كار انتخاب مي كردم. خوشبختانه گروه تعزيه اي كه با من همكاري كرد گروه قابل اعتمادي بود و من نمي توانستم بدون كمك آنها يك برنامه دو ساعته را به برنامه اي 50 دقيقه اي تبديل كنم.
     وي، در توضيح بيشتر اين مساله اظهار كرد: براي فشرده كردن اين كار در مدت زمان 50 دقيقه، ابتدا مي بايست متن را خلاصه مي كردم و اين خلاصه كردن متن بدون آگاهي ‌از موسيقي تعزيه غير ممكن بود و اعتماد و مشورت با گروه بهترين روش براي حذف و خلاصه كردن متن بود، يعني گروه به من كمك مي كرد تا بخش‌ ايي را حذف كنم تا به موسيقي تعزيه لطمه اي وارد نشود.
     تقوايي، در ادامه به شيوه كار با بازيگران در اين فيلم پرداخت و افزود: من براي كار با بازيگران شيوه اي سازگار با تعزيه را انتخاب كردم، يعني تلاش كردم تا كارم را با واقعيت تطبيق دهم. از آنجايي كه در تعزيه بازيگر با آواز سر و كار دارد و بايد هميشه صدايش كوك باشد، نمي توان براي گرفتن پلان هاي متعدد دائم بازي اش را قطع كرد، بنابراين ميزانس‌ ها را طوري تنظيم كردم كه بازي ها تداوم داشته باشد و اين حفظ با گرفتن پلان هاي بلند مسير مي شد.
     فيلم «تمرين آخر» قرار است در طول برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در بخش خارج از مسابقه فيلم هاي مستند به نمايش در بيايد؛ وي در خصوص اين كه چرا اين فيلم در اين بخش به نمايش درمي آيد گفت: برخي كارها منحصر به فرد است و گزينه اي ديگر هم برابر با آن وجود ندارد تا بتوان طي يك رقابت، بهترين را از ميان آنها انتخاب كرد. اين نكته در خصوص فيلم «تمرين آخر» مصداق دارد؛ يعني كاري است منحصر به فرد كه اثري مثل آن وجود ندارد. در هر حال اميدواريم اين كار اثر موفقي باشد و زمينه را براي كساني كه مي خواهند در اين عرصه فعاليت كنند، همواره سازد.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com