1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 512  تاريخ مخابره خبر:  ۹/۹/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138309090002  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۳۴:۵۷
    ۱۳۸۳/۰۹/۰۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

عليرضا رييسيان:

استعفاي جمعي هيأت مديره خانه سينما نشان دهنده درك و شعور آنان بود

عليرضا رئيسيان، كارگردان، ضمن اظهار اميدواري از حضور تمام نمايندگان اصناف در مجمع عمومي فردا در خانه سينما گفت: اين اتفاق باعث مي شود، يك بار ديگر اعضا تمركز و منطقي بودن خود را نشان دهند و بگويند خود اهالي سينما مي توانند آسيب هايشان را ترميم كنند و نيازي به برخوردهاي گونه اي نيست.

     وي در آستانه‌ انتخاب هيات مديره جديد خانه سينما و اولويتها و اهداف اين هيات مديره ضمن بيان اين مطلب گفت: تجربه دو ساله گذشته هيات مديره‌هاي خانه سينما اين نكته را نشان مي‌دهد كه حتما در ساختار خانه سينما بايد هيات مديره وظيفه‌اش سياستگذاري و نظارت بر اجرا باشد و مديرعامل جنبه‌هاي اجرايي را دنبال كند . رييسيان برنامه‌ريزي براي ارتقا سطح علمي اهالي سينما را يكي از اولويتهاي مورد توجه در هيات مديره جديد دانست و گفت: هم اكنون سينماي ايران وارد مرحله‌ي تازه‌اي شده رفتن به سمت تكنولوژي جديد در زمينه تصوير و نمايش است.
       وي ضمن اشاره به اساسنامه‌ خانه سينما گفت: تامين نيازهاي معيشتي دست اندركاران و ارتقا كيفيت دو فاكتور اساسي است كه شاخه‌هاي مهمي نيز مي‌تواند پيدا كند، يعني در امر تسهيلات و امكانات معيشتي، ما مي‌توانيم بيمه بيكاري را مورد توجه قرار دهيم و به مجلس طرحي را ارايه دهيم ظاهرا با توجه به جلساتي كه طي چند ماه اخير با كميسيون فرهنگي مجلس داشتيم اين دوستان بسيار علاقه‌مند بودند كه ما طرحهايي را ارايه دهيم تا سريعا آنها را به قانون تبديل كنند.
      رييسيان به “حقوق مولف“ اشاره كرد و افزود : در دوره‌ي جديد كانون كارگردانان، فيلمنامه نويسان و كانون موسيقي خيلي سريع براي سينماي ملي يك طرحي ارايه دهند كه حقوق مولفين را خصوصا در داخل كشور به سرعت به نتيجه برساند.
     رييس كانون كارگردانان كه در اين مصاحبه نظرات شخصي خود را ارايه داد در ادامه، امنيت شغلي دست اندركاران سينما و امنيت سرمايه‌گذاري را يكي از اولويتهاي اصلي مورد توجه در هيات مديره جديد دانست و گفت: بايد كارت مشخص فني و حرفه‌اي معتبر در جامعه براي اهالي سينما وجود داشته باشد كه فاكتور ديگر امنيت سرمايه‌گذاري است و طي چند سال گذشته توسط اهالي سينما دنبال شد، مثلا پيش فروش فيلمها كه به قانون نيازمند است و هم اكنون همه كارهايش انجام شده و فقط بيمه مركزي هنوز موافقتش جلب نشده است بنابراين از طريق مجلس مي‌توان اين موضوع را سريعا به قانون تبديل كرد.
كارگردان “ ايستگاه متروك“ ضمن تاكيد بر اينكه سينما را از بخش خدمات بايد خارج كنيم تصريح كرد: سينما بايد به صورت صنعت مطرح شود همان طور كه خوشبختانه اقدامات اوليه انجام شده و معاونت سينمايي ا علام كردند كه سينماي ا يران در بخش صنعت پذيرفته شده و در اين شرايط اگر به عنوان صنعت به سينما نگاه كنيم، سرمايه، نيروي انساني، تجهيزات و مديريت چهار فاكتور مهم هستند كه در آن نقش پيدا مي كنند.
     رييسيان افزود: در بخش تجهيزات و دولت بايد سرمايه‌گذاري كند و در بخش نرم افزاري خود بچه‌ها بايد يك تكاني به خودشان بدهند كه در زمينه سوژه‌ها، تنوعي بوجود آيد و گردش سرمايه‌ ها ي خروجي و ورودي به يك توازن مشخص برسد.
     وي در ادامه تعامل منطقي بين صنوف را يكي از اتفاقات دانست كه بايد در هيات مديره جديد بيفتد گفت: اهالي صنوف بايد خودشان به يك تعادلي برساند يعني اينكه نظام تهيه كنندگي در سينماي ايران بايد دگرگون شود و از حالت تجربي بودن در آيد و به سمت يك نظام آكادميك برود، يعني نظام بودجه بندي كه به سرعت بتواند براي يك سناريو برنامه‌ريزي توليد و بودجه داشته باشد. در حاليكه اگر به صورت تجربي صرف اين سينما فعاليت خود را ادامه دهد، همچنان يك سينماي آسيب پذير و ... باقي خواهد ماند . وي در ادامه افزود: نظام تهيه‌كنندگي، وقتي دچار دگرگونيهاي اساسي شود مي‌تواند در درون و در رابطه‌اش با بيرون بر روي بقيه تاثير بگذارد، و بر همين اساس كارگردانها بايد از حالت تك فيلم براي چهار سال خارج شوند چون وضع اقتصادي و معيشتي كارگردانها به شدت آسيب پذير شده است و در شرايط خيلي سختي زندگي مي‌كنند، در حاليكه 234 نفر عضو كانون كارگردانان هستند، سالي 50 تا 60 فيلم توليد مي‌شود يعني هر 4 سال به يك كارگردان، يك فيلم مي‌رسد و ا گر درآمد آن را در بهترين حالت تقسيم بر چهار سال كنيم، مي‌بينيم رقم خيلي پايين است و اين اتفاق خيلي غم انگيز است.
     رييسيان تعادل بين نظام دستمزد عوامل حرفه‌اي و قيمت تمام شده فيلم را خواستار شد و گفت: اين موارد سالها است كه از آن غفلت شده و فقط هم مربوط به خانه سينما نيست، بلكه به قوانين و سياستگذاريها و پشتيباني نهادهاي دولتي بر مي‌گ ردد و در درون خود اصناف و عوامل بايد اتفاق بيفتد يعني زمانيكه اصناف در درون خودشان به يك تغيرات و تحولاتي رسيدند طبيعتا چكيده اين تحولات بازتابش در هيات مديره مشخص مي‌شود، هيات مديره‌اي كه بايد شاكله‌ي قوي و حرفه‌اي و پخته‌اي داشته باشد چون اينجا خانه سينما است .
عليرضا رييسيان ضمن اشاره به تجربيات دوره‌هاي اخير هيات مديره خانه سينما تصريح كرد: اگر هيات مديره به يك نظام رفت و برگشت بين اصناف مهم تبديل نشود، قدرت در هيات مديره متمركز مي شود و در يك يا دو نفر تجلي پيدا مي‌كند و قدرت آسيب پذيري آن هيات مديره بالا مي‌رود. وي درگير شدن خانه سينما در امور صنفي نمايش كه كم كم شكل بازار آزاد خود را بدرستي گرفته است را يكي از آفتهاي هيات مديره‌هاي خانه سينما دانست و گفت: هم اكنون بايد به مسايل كلان‌تر نگاه شود و مديريت اجرايي را شديدا تقويت كنند.
     رييسيان درباره اولويت انتخاب مديرعامل توسط هيات مديره جديد به ايسنا گفت: مديرعامل يك از اركان خانه سينما است بنابراين ركن را نمي‌توان تعطيل كرد و بايد شخصي با شاخصه‌هاي درست آنجا حضور داشته باشد . مثلا رييس هيات مديره، وظايف مديرعامل را انجام دهد و نشان دهد كه چقدر ممكن است خطر آفرين باشد، در حاليكه قدرت، خصوصا در سينما يك پديده‌ي متكثر است و بايد بين صنوف مختلف تقسيم شود. البته اين اتفاق در هيات مديره قبلي براي اين افتاد كه ديگران از مسووليت شانه خالي كردند.
رييسيان، استعفاي جمعي هيات مديره خانه سينما را نشان دهنده درك و شعور منطقي آنان دانست و در پايان يكي ديگر از اولويتهاي هيات مديره جديد را ايجاد باشگاه سينمايي براي نمايش فيلمهاي داخلي و خارجي روز براي اعضا خانه سينما دانست كه در كنار آن بحثهاي تخصصي و فني، كارشناسي شكل بگيرد و به ارتقا دانش اهالي سينما كمك كند.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com