1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 563  تاريخ مخابره خبر:  ۱۷/۴/۱۳۸۳  نوع : گزارش
 کد خبر : 138304170000  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۵۰:۱۱
    ۱۳۸۳/۰۴/۱۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

زير سايه هم بودن، راز جاوداني

مراسم بزرگداشت سيروس الوند برگزارشد

مراسم بزرگداشت سيروس الوند، شب گذشته با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولين سينمايي در سينما آفريقا برگزار شد.

به گزارش سايت سينمايي سوره، رسول صدرعاملي تهيه كننده ”برگ برنده“ گفت: اميدواريم اين مراسم، بدعتي شود براي دور هم بودن اهالي سينما، بيست و پنج سال از عمر سينماي جمهوري اسلامي مي‌گذرد و بزودي در اين عرصه، جوانان بسياري خواهند درخشيد. در دهه اول انقلاب تلاش فيلمسازان دوره قبل از انقلاب همچون كيميايي با خط قرمز بود كه باعث شد تا سينما دوباره بوجود آيد و ما بدانيم با محدوديت‌ها چگونه بايد سينما داشت. حال امروز احترام مي‌گذاريم به يكي از پيشكسوتان اين عرصه و خسته نباشيد خواهيم گفت.
همچنين اعلام شد كه 21 تيرماه از ساعت 18 تا 20 مراسمي براي مرحوم محمد رضا سرهنگي از سوي مجمع سينماي كودك در خانه‌ي هنرمندان برگزار مي‌شود.
به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي مراسم، “مسعود كيميايي” با تاكيد بر اينكه “زير سايه هم بودن و با هم بودن ما را جاويد خواهد كرد”، گفت: ديپلم من و فرامرز قريبيان،‌ منفرزاده و سعيد پيردوست را پدر سيروس الوند كه مدير مدرسه ما بود، امضا كرد. در سالهاي پرالتهابي كه خيلي‌ها از مدارس اخراج مي‌شدند به خاطر كارهاي تندي كه انجام مي‌دادند.
وي در ادامه گفت: در فيلم ”داش آكل“ سيروس الوند با من زندگي كرد، او دفتر دكوپاژ را نظارت مي‌كرد و همانجا فهميدم او استعداد كار در سينماي ايران را دارد. او سخت شروع كرد و از كنار خيلي مسائل گذشت تا توانست فيلم بسازد، ”آوار“، “يكبار براي هميشه” و فصل درخشاني از فيلم “مزاحم“ كه به نظر من يكي از نكات حرفه‌اي اين فيلم است.
مسعود كيميايي اظهار اميدواري كرد كه سيروس الوند فيلم‌هاي ديگري بسازد و اين مسير را ادامه دهد.
ابوالحسن داودي رئيس هيات مديره خانه سينما نيز با بيان اينكه برگزاري اين مراسم به همت خانه سينما - كه در عين حال ما مسئول برگزاري اين مراسم‌ها هستيم - نمي‌توانست اين مقدار اهميت پيدا كند، گفت: سيروس الوند گرفتار موج‌ها نشد و با سينما زندگي كرد. واقعا اين بايد الگو ساليان سال ما باشد و همراه از او اميد زندگي را ياد بگيريم.
رخشان بني اعتماد نيز گفت: سيروس الوند، زيبا مي‌نويسد و شيرين حرف مي‌زند و خوب فيلم مي‌سازد. من احترام مي‌گذارم به تلاش‌ او براي بقاء سينماي ايران، او با توجه به نوع سينماي قبل از انقلاب و سيل مخاطبان خود گرفته به سينماي تجاري آن زمان در بعد از انقلاب توانست چراغ توليد سينماي ايران را روشن نگهدارد و سينما را از يك بحران به يك نقطه‌اي برساند كه سينماي نوين از آنجا شروع شد. رخشان بني اعتماد گفت: به دليل حرمتي كه براي تماشاگر ايراني قائل بود و توانست با فيلم خوب، تماشاگر را نگهدارد، به سيروس الوند براي هميشه احترام مي‌گذاريم.
عليرضا رئيسيان، رئيس كانون كارگردانان خانه سينما نيز نقش سيروس الوند و ديگران چون مسعود كيميايي را براي گذر از بحران سينما و زنده نگهداشتن سينما موثر دانست و گفت: او با صلح و آرامش فيلم مي‌سازد و در عين حال با گروه‌هاي حرفه‌اي زيادي كار كرد.
جواد طوسي، منتقد، نيز از وجه مطبوعاتي سيروس الوند و نقدهاي او كه براي سينماي ايران مي‌نوشت ياد كرد و گفت: ويژگي سيروس الوند موضع داشتن اوست و از جمله مسائل و ويژگي‌هاي شاخص فيلم‌هاي او، عدالت اجتماعي است كه اگر براي سينماي بي‌رونق اين دوران ما يك نقطه مشخص قائل باشيم، افرادي مثل رخشان بني اعتماد، سيروس الوند، ابراهيم حاتمي كيا، محمدعلي سجادي و مسعود كيميايي همواره سعي كردند اين موضوع را در نظر بگيرند.
فرهاد توحيدي فيلمنامه نويس، با بيان اينكه در سينماي اجتماعي ايران چهره‌هاي شاخص كم نداريم، ضمن مقايسه آثار كيميايي و الوند گفت: او ميان طبقه مياني متوسط رفت و مسائل آنها را مطرح كرد به نظرم شاخص‌ترين فيلم او “يكبار براي هميشه” است.
به گزارش ايسنا در ادامه‌ي مراسم، تورج منصوري فيلمبردار و كارگردان، از ويژگي‌هاي اصلي سيروس الوند را دقت در دكوپاژ دانست و گفت: او از قبل، آنچه در ذهن دارد و مي‌خواهد بسازد را در متن خودش انسجام داد بنابراين خيلي خوب مي‌داند چگونه به افراد توضيح بدهد و در اكثر فيلم‌هاي او قهرمانان داستان به دنبال هويت واقعي خود هستند.
مرتضي شايسته، تهيه كننده، ضمن استقبال از اين بزرگداشت كه توسط بخش خصوصي انجام شد، گفت: سيروس الوند، فيلمنامه نويس مسلط، كارگردان حرفه‌اي و تهيه كننده‌اي توانمند است و متاسفانه هنوز اين فرصت پيش نيامده كه با او كار كنم.
فاطمه معتمد‌آريا نيز گفت: جدا از اين مراسم، اهميتي كه وجود دارد، دور هم جمع بودن اهالي سينما است، ما امشب، افراد و چهره‌هايي از سينماي قبل از انقلاب و همين طور همكاران و دوستاني از سينماي بعد از انقلاب مي‌بينيم كه در كنار هم جمع شدند.
وي در ادامه افزود: سر فيلم “يكبار براي هميشه“ وقتي از هر كسي درباره‌ي ويژگي كار با الوند مي‌پرسيدم، مي‌گفتند الوند داستاني دارد و من در اين فيلم خيلي از او خاطره دارم. حتي يك بار غش كردم و به دليل كوشش و تلاش او بود كه “يكبار براي هميشه“ جزء فيلم‌هاي خاص مطرح سينماي ايران شد. در ادامه اين مراسم “سيروس الوند” گفت: مستقل از اينكه اين بزرگداشت متعلق به من باشد، يك شكل نمادين به عنوان تشويق دارد براي عده‌اي از ما فيلمسازان، كه زياد تنبيه مي‌شويم.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم، هنرمندان بسياري از جمله فريدون جيراني، سعيد راد، جهانگير الماسي، عليرضا شجاع‌نوري، محمد هادي كريمي، بهمن مفيد و ... شركت كرده بودند همچنين مصطفي محمودي به نمايندگي از معاونت سينمايي، جعفر صانعي مقدم و علم‌الهدي از اداره نظارت و ارزشيابي و امير اسفندياري از بنياد فارابي حضور داشتند.
در ادامه‌ي مراسم “برگ برنده“ آخرين فيلم سيروس الوند به نمايش درآمد اين فيلم از هفته آينده در گروه سينمايي آفريقا به نمايش درخواهد آمد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com