1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 447  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۱۱/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138311032004  ساعت مخابره خبر: ۱۸:۱۲:۱۰
    ۱۳۸۳/۱۱/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

جشنواره فيلم فجر، جاى سينماى مستند و كوتاه كجاست؟

سينماى مستند كه از آن به عنوان بخش واقعگر صنعت فيلم ياد مىشود، از اعتبارخاصى دراين عرصه برخورداراست، برپايى جشنواره ها و هفته هاى فيلم مستقل نشانگر توجه محافل هنرى به اين سينما است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، سينماى ايران با رشد خيره کننده اى در طول سال هاى اخير همراه بوده و کمتر جشنواره و رويدادى در دنيا وجود دارد که ميزبان سينماگران اين سامان نبوده باشد.
    سينماگران جوان و مستند سازان به عنوان افتخارآفرينان اين عرصه همواره خوش درخشيدند و برخى از فيلم اولىهاى عرصه سينماى بلند نيز حيرت همگان را برانگيختند.
    جشنواره فيلم فجر به عنوان مهمترين رويداد سينمايى و ويترين محصولات بصرى صنعت فيلم کشورداراى اهميت بسيارى در جذب وايجادانگيزه در ميان سينماگران اين عرصه است .
    به باور کارشناسان، به رغم وجود مشکلات پيچيده در عرصه سينماى کوتاه و مستند و نبود امکانات مناسب براى توليد، توزيع و نمايش فيلم ، توجه به اين عرصه در جشنواره ها اساسى است.
    اختصاص بخش رقابتى فارغ از نيازسنجى و ظرفيت يابى براى اين عرصه در درازمدت مطالبات اين حوزه را از صنعت فيلم انباشته و در نهايت از اهميت اين بخش در جشنواره ها مىکاهد.
    در باور عمومى جامعه و بويژه در عرصه مطبوعات و رسانه ها، نام جشنواره فيلم فجر مترادف با سينماى بلند در اذهان عمومى معنى مىشود و کمتر نامى از سينماى کوتاه، مستند، تجربى و انيميشن برده مىشود.
    حدود دوهزار فيلم کوتاه سالانه در کشور توليد مى شود اما جايگاه اين توليدات در سبد آثار بصرى کشور مشخص نيست، ازسويى نبود مشترى، فقدان مکان نمايشى، گرانى توليد و درنهايت جشنواره زدگى همه و همه عامل تشديد بىانگيزگى جوانان براى توليد آثار خلاقانه فارغ از کليشه هاى رايج است .
    ازسويى با فروکش کردن «تب جشنواره ها» در نسل هاى پيشين سينما اين آفت در ميان سينماگران جوان فراگير شده است به نحوى که هرکس با تهيه يک دوربين دىوى به توليد فيلم پرداخته و خود راسا به ارسال آن به اقصى نقاط دنيا مى کند.
    به عقيده صاحب نظران، نفس توليد فيلم مثبت اما جهت دهى به موضوع و تنوع گرايى فارغ از سياه نمايى کاذب شرط لازم وکافى براى فعاليت در شاخه هاى مختلف توليد فيلم است.
    جشنواره فيلم فجر با دراختيار داشتن ابزارهاى تبليغى در تبيين اين مسير و شناسايى استعدادهاى جديد نقشى بسزا دارد.
    تبليغ براى همه ارکان سينما بدوراز يکسونگرى، تقويت همه بخش ها اعم از مسابقه سينماى ايران ، بين الملل ، مستند و کوتاه ، ميهمان و فيلم اولىها دستمايه کار دراين همايش ملى است .

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com