1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 2001  تاريخ مخابره خبر:  ۱۸/۹/۱۳۹۸  نوع : گزارش
 کد خبر : 139809180000  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۲۸:۳۶
    ۱۳۹۸/۰۹/۱۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

حضور پررنگ حوزه هنري در اکران سال‌هاي آتي/ بازگشت به ارزش‌هاي انقلابي

حوزه هنري در سال‌هاي اخير با رويکردي تازه به ارزش‌هاي اصيل انقلابي بازگشته و نهادي جوانگرا، جسور و پويا شده است.

نقش حوزه هنري در سپهر فرهنگ ايران زمين
به گزارش سايت سينمايي سوره؛ حوزه هنري به عنوان يکي از مهمترين سينماداران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همواره نقشي تعيين کننده در نظام توليد، توزيع و اکران داشته است. در دهه شصت حوزه هنري پرچمدار توليد آثار ايدئولوژيک و انقلابي بود و مديريت تعدادي از سالن‌هاي بازمانده از سينماداري دوران پهلوي را در اختيار داشت. حوزه هنري آن سال‌ها، منبع رويش‌هاي انقلابي در سينما، اديبات و حتي هنرهاي تجسمي بود. چهره‌هاي بسياري از اين مرکز برخاستند و به ستاره‌هايي مطرح و شناخته شده در سپهر هنر ايران اسلامي تبديل شدند. در دهه هفتاد وضعيت حوزه هنري تغيير کرد، بسياري از هنرمندان متعهد و انقلابي به سمت مراکزي ديگر کوچ کردند و بين نسل اول جدايي افتاد. از اواسط دهه هشتاد شمسي و با انتصاب محسن مومني شريف بر مسند رياست حوزه هنري، اين نهاد دوباره به سمت ارزش‌هاي انقلابي که در آغازين روزهاي پيروزي نهضت مردم ايران بر حکومت پهلوي به خاطر آن شکل گرفته بود، رجوع کرد و در دهه نود شمسي با تثبيت مومني شريف بر اين مسند و با برنامه‌ريزي‌هاي کلان در حوزه ادبيات و سينما، حوزه هنري انقلاب اسلامي تحولي تازه پيدا کرد. يکي از زيرمجموعه‌هاي موفق و قابل توجه حوزه هنري، بخش سينماداري آن است که از سال 92 و براي تخصصي‌تر شدن عمليات بازسازي، نوسازي، تجهيز و بهسازي سينماهاي حوزه هنري به طور مستقل در «بهمن سبز» متمرکز شد. سينماداري حوزه هنري که پيش از اين تحت مديريت حوزه‌هاي هنري استان بود، در اين موسسه متمرکز شد و روند تجهيز و بازسازي سينماها ارتقا يافت.
آغاز دوراني پرشکوه
حوزه هنري زماني که موسسه بهمن سبز را به طور مستقل با اهدافي تازه براي گسترش سيستم اکران و توزيع خود راه اندازي کرد در 29 شهر ايران داراي سينما بود. تعدادي از اين سينماها فعال و تعدادي از چرخه خارج بودند و به سختي مي‌شد نام سينما به آنها اطلاق کرد. اما حوزه هنري در دهه نود تصميم راسخ داشت تا شکل و شمايل و کارکرد اين سينماها را تغيير دهد. حوزه هنري به دنبال راهي بود تا مانند گذشته و شايد بيش از آن در فضاي اکران دخيل باشد. حوزه هنري تمايلي نداشت تا فقط در زمينه توليد فيلم پرفروغ ظاهر شود، مهم اين بود که سينماي ايران نقش پررنگ حوزه هنري را بپذيرد. در پايان سال 97 تعداد شهرهايي که حوزه هنري در آنها سينما داشت به 34 شهر رسيده بود. در اين بازه زماني که شامل دوران اول فعاليت موسسه بهمن سبز است، حوزه هنري از آمار 61 سالن به 103 سالن رسيد که رقمي اميدوارکننده بود. در بازه زماني پنج سال اول فعاليت بهمن سبز، آمارها نشان دهنده رشد کمي و کيفي وضعيت سينماهاي حوزه هنري بود، طبق آمارها اين نهاد که در سال نود و دو 27000 صندلي سينما داشت در سال 97 توانسته بود اين رقم را به تعداد 33340 صندلي برساند و از 46 سينماي فعال به 57 سينما برسد. در اين دوره پرديس سينمايي ساحل و چهارباغ در اصفهان ساخته شدند، سينما قدس تبريز به دو سالن مدرن و مجهز تبديل شد. سينما آفريقاي مشهد، سينما سپاهان اصفهان، آزادي بيجار، فلسطين همدان و فلسطين بروجرد بازسازي و نوسازي شدند. سينما آزادي آبادان پس از نوسازي به بهره برداري رسيد، سالن يک سينما بهمن تهران بازسازي شد، سينما پيام و شاهد تهران بازسازي شد و ارتقاي سيستم صوتي و تصويري يافت.
دوران دوم، گام‌هاي بلندتر
با افزايش تعداد سينماهاي حوزه هنري به بيش از 100 سالن در سراسر ايران، از آغاز سال نود و هشت موسسه «بهمن سبز» وارد دوران دوم فعاليت خود شد. ريل گذاري هاي نخستين انجام شده و موسسه اعتبار و نام يافته بود. پس مي شد بر اساس آن معماري که از سال 92 آغاز شد، بنايي باشکوهتر ايجاد کرد. نهضت سينماسازي حوزه هنري که در همه ايران و براي اهالي رسانه شناخته شده بود وارد فازي تازه شد. محمد حمزه‌زاده رييس سازمان سينمايي حوزه هنري آذرماه 98 خبرهايي تازه از پروژه‌هاي تازه اين نهاد در بخش سينماداري داد. آمار و ارقامي جذاب که خبر از جدي‌تر شدن حضور حوزه هنري در فضاي سينمايي ايران مي‌داد. او گفت: حوزه هنري هدف‌گذاري کرده در سه اولويت که برنامه و پروپوزال کامل آن آماده شده به احداث، احيا، بازسازي و تجهيز سالن‌هاي سينمايي بپردازد.پروژه‌هاي تعريف شده در برنامه توسعه و عمران موسسه بهمن سبز در سه اولويت طراحي و تعريف شدند که پروژه‌هاي اولويت اول تا نيمه نخست سال ??، اولويت دوم تا نيمه دوم سال ?? و اولويت سوم تا پايان نيمه نخست سال ???? به اتمام خواهد رسيد.
«ساخت و احياي ?? پرديس سينمايي و ??? پرده نمايش تا سال ????» هدف بزرگي است که موسسه «بهمن سبز» تا دو سال آينده پيش رو دارد و بايد به آن دست يابد. اين آمار جانمايه هدف اصلي حوزه هنري در سال هاي پيش روست. اين نهاد به وسيله بازوي اجرايي خود، موسسه «بهمن سبز» قصد دارد در استان‌هاي زنجان، يزد، قزوين، مازندران و ... پرديس احداث کند.
اولويت اول اين طرح تا پايان شهريور ???? است. بازسازي سينما استقلال تهران و سينما بهمن به زودي آغاز مي‌شود و حوزه هنري در دو سال آتي با ساخت ?? پرديس رکوردي بي‌سابقه خواهد زد. اين 10 پرديس دايره تاثير حوزه هنري بر اکران را به شکل حيرت‌انگيزي افزايش خواهند داد و مي‌توان گفت در بسياري از استان‌ها، بخش خصوصي مقهور اين سيستم اکران و توزيع خواهد شد. طبق برنامه‌ريزي موسسه بهمن سبز، به نظر مي‌رسد در سال‌هاي پيش رو اين موسسه صاحب پرديس‌هايي مدرن در استان‌هاي کرمانشاه، قزوين، زنجان، يزد و چند استان ديگر باشد. اين روند در صورت محقق شدن، دوران بهار و شکوفايي براي صنعت سينماداري حوزه هنري به ارمغان خواهد آورد.
سينماداري و تاثير آن بر توليد فيلم
آنچه مهم به نظر مي‌رسد و وراي آمارها و ارقام بايد به آن توجه کرد، نقش مهم حوزه هنري در معادلات اکران در چند سال آتي است. در حالي که بنياد سينمايي فارابي متولي باسابقه توليد فيلم در ايران، فقط يک سينما (سينما فرهنگ) را در اختيار دارد و مديريت اين سينماها و ديگر سينماهاي دولتي به عهده سينماشهر است. حوزه هنري با افزايش سينماهايش در سراسر ايران، قدرتي ويژه در مرحله اکران پيدا خواهد کرد. آثار انقلابي، خانوادگي و ايدئولوژيک که با معيارهاي اين نهاد ساخته شده باشند، بخت بهتري در اکران خواهند داشت و از حمايت‌هاي اين نهاد برخوردار خواهند شد. اين سيکل، قطعا قدرت بخش خصوصي را که از سال 92 تا کنون مشغول ساخت و ساز پرديس بوده، تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و نفوذ بسياري از تهيه‌کنندگان را کمرنگ خواهد کرد. حوزه هنري با تجهيز سينماهايش، عملا رويايي که براي کنترل سينماي ايران داشت عملي مي‌کند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com