1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 1319  تاريخ مخابره خبر:  ۲۶/۶/۱۳۹۸  نوع : گزارش
 کد خبر : 139806260000  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۰۱:۵۰
    ۱۳۹۷/۱۲/۱۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

در گفتگو با الهي، حسيني، بهرامي، شمقدري، مدقق، سليماني و خرم‌دل مطرح شد:

ضرورت تبديل «بانک جامع اطلاعات سينماي ايران» به مهم‌ترين مرجع اطلاعات سينمايي

ضروري است که «بانک جامع اطلاعات سينماي ايران» تکامل پيدا کند و به مهم‌ترين مرجع اطلاعات سينمايي تبديل شود؛ چرا که پژوهشگران در هر لحظه و در موارد بسياري به وجود چنين مرجعي نياز دارند.

محمدعلي حيدري- سوره سينما – جشنواره سي و هفتمِ فجر را پشت سر گذاشته ايم و کم و بيش با خاطره بازي هايي رو به رو مي شويم که به مرور ادوار پيشين جشنواره فيلم فجر، آثار و سينماگران و هنرمندان هر دوره مي پردازد. در اين ميان بانک جامع اطلاعات سينماي ايران نه به عنوان ويکي پديايي فاقد اطلاعات دقيق و صحيح، که به مثابه مهم ترين مرجع و منبع اطلاعاتي در اين زمينه مي تواند زنده کننده خاطراتي باشد که قريب به چهل سال از آن مي گذرد و مرور آنها نه تنها خالي از لطف نيست بلکه امري ضروري براي بقا و پويايي هرچه بيشترِ اين رويداد هنري ـ سينمايي خواهد بود.
به اين بهانه براي تحليل و بررسي و ارزيابي سايت «بانک جامع اطلاعات سينماي ايران» به سراغ؛ سعيد الهي، رضا حسيني، عليرضا بهرامي، روح‌الله شمقدري، حميدرضا مدقق، محمد سليماني و مهدي خرم‌دل رفتيم.
نياز به فعاليتِ دوزبانه
سعيد الهي کارشناس سينما؛ در خصوص سايت بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت‌هاي آن گفت: اساسا در دنياي امروز که ارتباطات و تکنولوژي با شتاب بالايي رو به رشد است، استفاده از فناوري‌هاي نوين و چنين ابزارهايي، امري بسيار پسنديده و قابل تحسين است. در عرصه سينما نيز به واسطه اينکه مخاطبان، سطوح متفاوتي از جامعه را شامل مي شوند، طبيعتا اطلاعات به سرعت منتشر مي‌شود، اگر مرجعي براي ساماندهي و به روز کردنِ اين اطلاعات وجود نداشته باشد تا صحت اين اطلاعات را بررسي کند، مخاطب با حجمي از اطلاعات نادرست رو به رو خواهد بود و خود نيز به صورت ناخواسته مروجِ اين گونه اطلاعات اشتباه مي‌شود؛ اطلاعاتي که مي تواند سينه به سينه و دهان به دهان به سطح وسيعي از جامعه منتقل شود. بنابراين به اعتقاد من تاسيس سايتي چون بانک جامع اطلاعات سينماي ايران که از سال‌هاي پيش در سازمان سينمايي حوزه هنري اتفاق افتاده اقدامي شايان تقدير است و بايد در به روز رساني آن تلاش کرد. اگر بتوانيم بانک جامع اطلاعات سينماي ايران را در ابعاد مختلف ديگري چون حوزه رويدادهاي سينمايي، مراکز و شرکت هاي مرتبط با سينما، دفاتر سينمايي و هر گونه اطلاعات مرتبط با حوزه سينما نيز گسترش دهيم بسيار خوب است. حتي مي توان اين بانک را به صورت دوطبانه و به زبان هاي فارسي و انگليسي فعال کرد تا مخاطبان غير ايراني نيز امکان رجوع به اين سايت را داشته باشند. از سوي ديگر از آن جهت که يک سازمان و نهاد دولتي به نوعي متولي اين سايت است، مخاطبان اعتماد و اطمينان بيشتري نسبت به اطلاعات اين بانک اطلاعاتي دارند چرا که آن را قابل استناد و موثق تلقي مي‌کنند.
دريافت اطلاعات موثق
رضا حسيني؛ منتقد سينما در خصوص بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت هاي آن گفت: همواره جاي خالي چنين مرجعي احساس مي شده و هنوز هم جا براي بهتر شدن و رشد اين مرجع وجود دارد. به شخصه در حوزه سينماي ايران از مدت ها پيش به طرق مختلف اگر به دنبال اطلاعاتي بودم اين مرجع به من کمک کرده است. در حال حاضر نيز در کنار اين مرجع ويکي پديا وجود دارد که پژوهشگر همواره نسبت به اطلاعات مندرج در آن ترديد دارد. اما خوشبختانه سايت بانک جامع اطلاعات سينماي ايران اين ويژگي را دارد که مخاطب از اطلاعات درج شده در آن اطمينان بيشتري دارد. بنابراين اگر توسعه بيشتري پيدا کند مي تواند نيازهاي بيشتري را در جست و جوهاي اينترنتي برطرف کند.
ضرورت تبديل بانک به مهم ترين مرجع اطلاعات سينمايي ايران
عليرضا بهرامي، مديرکل فرهنگي خبرگزاري ايسنا؛ در خصوص بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت هاي آن گفت: من از سايت بانک جامع اطلاعات سينماي ايران خاطره خوبي دارم چرا که سال هايي بود که ما در هفته يک پرونده درباره يکي از فيلم‌هاي روي پرده در مجله کار مي‌کرديم و از آنجا که مي‌خواستيم در مقدمه آن معرفي از سازندگان فيلم داشته باشيم، در مواردي که ترديد داشتم نياز به يک منبع موثق داشتم، اسم هر سينماگري را که در گوگل جستجو مي کنيم دو صفحه نخست که پيدا مي شود، ويکي‌پديا و سايت بانک جامع اطلاعات سينماي ايران است. ويکي پديا که شخصا همواره به اطلاعات آن بي اعتماد بوده ام و در اين مورد به خصوص به من ثابت شده که بعضا اطلاعات آن دقيق نيست. نمي توان گفت سايت بانک جامع اطلاعات سينماي ايران کاملا دقيق و بي عيب و نقص است اما دست کم کامل تر و قابل اطمينان تر از هر منبعي است. اميدوارم اگر روزي اين مرجع تکامل پيدا کند، به مهم ترين مرجع اطلاعات سينمايي ايران تبديل شود؛ چرا که پژوهشگران در هر لحظه و در موارد بسياري به وجود چنين مرجعي نياز دارند.
لزوم شکل گيري ساختار تعاملي ميان سامانه و سينماگران
روح‌الله شمقدري؛ نويسنده و کارگردانِ سينما در خصوص سايت بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت‌هاي آن گفت: در مجموع چنين بانک اطلاعاتي براي سينماي ايران لازم و ضروري است، و به تعبيري مي‌توان گفت مدت‌ها يکي از مرجع هاي اصلي، تنها همين بانک جامع اطلاعات سينماي ايران بود. هر چند در حال حاضر دست کم به لحاظ جست و جوهاي اينترنتي جايگاه آن به اندازه قبل نيست که البته به نظر من چرايي اين نکته مي بايست آسيب شناسي شود؛ چرا که بعضا منابع غير رسمي به عنوان مرجع‌هاي بالاتري در جست و جوهاي اينترنتي قرار مي گيرند که طبيعتا گاهي اطلاعات غير واقعي و نادرست نيز در آنها درج مي‌شود. در اين ميان آنچه که بايد رخ دهد ساز و کارهاي تعاملي براي ارتباط با سينماگران است. به طور فرض به شخصه مواردي را سراغ دارم که اطلاعاتشان در اين سامانه به صورت ناقص درج شده و اگر سينماگران اطلاع داشته باشند که از چه طريقي مي‌توانند اطلاعات خود را براي تکميل در اختيار سامانه قرار دهند، چنين تعاملي برقرار خواهد شد. اگر اين نکته به عنوان مورد نظر قرار بگيرد از يک سو اطلاعات سامانه دقيق تر خواهد شد و از سوي ديگر اين سامانه به عنوان مرجع جدي تري ميان سينماگران شناخته خواهد شد.
بانک، مدلي از IMDB ايراني
حميدرضا مدقق؛ سردبير علمي، فرهنگي و هنري شبکه خبر در خصوص بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت هاي آن گفت: به خاطر دارم زماني که اين سايت شکل گرفت ما نيز گزارشي از آن تهيه کرديم. ايده بسيار خوبي بود و مدلي از IMDB ايراني است و تا آنجا که مي دانم در ميان رسانه ها محل رجوع بسياري از اهالي مطبوعات است و در دسترس ترين اطلاعات موجود را به صورت آن لاين در اختيار محقق قرار مي دهد و من نيز به شخصه در موارد بسياري از آن استفاده مي کنم. اما در کنار اين ويژگي هاي مثبت اين سايت در ابتداي راه بسيار خوب کار کرد که البته با يک سري ايرادات فني همراه بود که البته در يکي دو سال اخير دوباره احيا شده و در حال تکميل اطلاعات است. بزرگ ترين ايراد اين سايت وجود اطلاعات ناقص و نادرستي است که بعضا در آن وجود دارد. به نظر من بسيار ضروري است که اطلاعات اين سايت بروزرساني شود و در زمينه سينماي قبل از انقلاب نيز مي بايست اطلاعات تکميل شود. در بخش‌هايي مشخصا از منابع ديگري هم بهره‌برداري شده که برخي از آنها نيز کامل نيستند. در بخش جشنواره هاي داخلي و خارجي نيز نياز به بازنگري است و نياز به طراحي جامع تري دارد. اما به رغمِ تمامي اين نقاط ضعفي که به آنها اشاره کردم وجود چنين مرجعي بسيار لازم، مفيد و ضروري است و به شخصه ترجيح مي دهم با وجود اين ضعف ها باز هم وجود داشته باشد چرا که بسيار زياد منبع رجوع است.
نکته مهم در خصوص اين بانک اطلاعاتي؛ مسئله اعتماد است
محمد سليماني؛ سردبير مجله جهان سينما در خصوص بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت هاي آن گفت: به شخصه بسيار خوشحال هستم که اين سايت که با تلاش بسيار زياد آغاز به کار کرد، تا به امروز توانسته با تکيه بر بازخوردهاي مثبتي که دريافت کرده است به حيات خود ادامه دهد. من به عنوان کسي که فعاليت هاي تحقيقي بسياري در حوزه سينما انجام داده ام شايد بيش از هر کس ديگري اهميت چنين مرجعي را براي فضاي تحقيق و پژوهش در عرصه سينما درک کنيم. نکته مهمِ ديگر در اين مورد مسئله اعتماد است؛ اينکه محقق بتواند به اطلاعات موجود در يک مرجع اعتماد کند. به اعتقاد من، بانک جامع اطلاعات سينماي ايران به نوبه خود توانسته اعتماد مخاطبان را جلب کند اين اعتماد زماني به دست مي آيد که اطلاعات مندرج در سايت با دقت گردآوري شده باشد و کم ترين ميزان خطا و اشتباه در آن ديده شود. با توجه به جديت و پشتکار دست اندرکاران اين سايت، به نظر مي رسد اين مهم تا به امرزو محقق شده و در آينده نيز اتفاق خواهد افتاد. من پيشنهاد مي کنم تيم فعال در اين زمينه براي جلب اعتماد بيشتر، مي توان به تيم گسترده تري تبديل شود و فعاليت گسترده تري داشته باشد تا پروسه گردآوري اطلاعات با سرعت بيشتري انجام شود.
دورنماي بسيار خوب
مهدي خرم‌دل؛ دبير بخش فرهنگي سايت تابناک در خصوص بانک اطلاعات سينماي ايران و ظرفيت هاي آن گفت: تا کنون تلاش هاي بسياري انجام شده تا مدلي شبيه به IMDB در ايران داشته باشيم اما تمامي آنها با شکست رو به رو شدند به جز همين بانک جامع اطلاعات سينماي ايران که متولي آن حوزه هنري و سايت بانک جامع اطلاعات سينماي ايران است. مشخصا شايد بتوان گفت که در طول يک ماه ميزان رجوع من به اين سايت براي يافتن جزئيات فيلم ها سه رقمي است. به نظر من در بلند مدت و در بيست آينده تبديل به سرمايه بسيار مهم و بزرگي براي سينماي ايران خواهد شد. در آينده بخش قابل توجهي از SEO سايت ها و مخاطبان بر اساس همين اطلاعات پايه شکل خواهد گرفت. اطلاعاتي که مخاطبان مي خواهند با يک جست و جوي ساده اينترنتي به دست بياورند و ديگر حوصله اي براي خواندن کتب مرجع در اين زمينه نيست. به اعتقاد من اگر سازمان سينمايي حوزه هنري يک روز از سرمايه گذاري و تمرکز بر اين حوزه بکاهد خسارت عمده اي خواهد ديد. اميدوارم در آينده سرمايه گذاري گسترده تري در اين زمينه صورت بگيرد تا اطلاعات با کيفيت تري نيز به آن اضافه شود. به عنوان مثال همانند IMDB هر فيلم يک مجموعه عکس داشته باشد، مجموعه اي از مترجمان را به تيم اضافه کنيد تا مطالب به دو زبان ارائه شوند و مطالب از حالت بومي به حالت بين المللي تبديل شود. در حقيقت به جايي برسد که تمام سينماگران ايراني درخواست مکرر براي ارائه اطلاعات خود در اين سايت داشته باشند. اگر اين جزئيات با کيفيت بالا به اين بانک اطلاعاتي اضافه شود و گرافيک قديمي سايت که در واقع ميراث سال هاي دور است به روز رساني شود، به شخصه دورنماي بسيار خوبي براي اين بانک اطلاعاتي مي بينم.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com