1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 1046  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۴/۱۳۸۸  نوع : خبر
 کد خبر : 138804220100  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۵۵:۴۲
    ۱۳۸۸/۰۴/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

بعد از سي و هفت روز زندگي در كما

فرخ لقا هوشمند درگذشت

فرخ لقا هوشمند، بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون، در اولين ساعت بامداد امروز، 22 تيرماه، درگذشت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، فرشاد پوررسول، برادرزاده ايشان، ضمن اعلام اين خبر خاطرنشان كرد: اين بازيگر پيش كسوت در16خردادماه دچار سكته مغزي شد و به كما رفت.وي از پنج روز پيش از بيمارستان پارسيان به منزل خود منتقل شد و با اينكه از كما در نيامده بود ولي درجه هوشياري اش از 10 به 6 رسيده بود.
    فرخ لقا هوشمند، متولد 1307 رشت و نام خانوادگي اصلي وي «پوررسول» است منتهي بعد از ازدواج با رضا هوشمند، بازيگر و چهره پرداز، نام خانوادگي وي را براي خود برگزيد و در طول دوران زندگي مشترك شان در 5 فيلم: باشو غريبه كوچك، صمد به مدرسه مي رود،‌ خواستگار، صمد و فولادزره ديو و شب قوزي مقابل هم به ايفاي نقش پرداختند.
    او دوره بازيگري هنرستان هنرپيشگي را در سال 1324 زيرنظر عطا الله زاده، مجيد محسني و حميد قنبري گذراند و در همان سال به فعاليت در تئاتر گيلان و همچنين تهران پرداخت.
    اين بازيگر پيشكسوت بازي در سينما را در سال 1336 با بازي در فيلم «نردبان ترقي» ساخته «پرويز خطيبي» آغاز كرد و در طول فعاليت سينمايي خود در بيش از 60 فيلم به ايفاي نقش پرداخت.
    نقطه عطف بازيگري اين هنرمند به هنرنمايي اش در فيلم هاي مطرح موج نوي سينماي ايران و ديگر آثار تأثيرگذار همچون: شب قوزي فرخ غفاري، شوهر آهو خانم داوود ملاپور، خواستگار علي حاتمي، خانه قمر خانم بهمن فرمان آرا، كلاغ، باشو غريبه كوچك و مسافران بهرام بيضايي برمي گردد. بازي او در فيلم هاي «صمد و فولادزره ديو» جلال مقدم و دو فيلم «صمد به مدرسه مي رود» و «صمد در به در مي شود» از"پرويز صياد" از ديگر فعاليت هاي قابل توجه وي در سينماي قبل از انقلاب است.
    "فرخ لقا هوشمند" كه بيشتردرهيات مادري مهربان ضاهر مي شد، دوران پركاري را در سينماي بعد از انقلاب آغاز كرد و در آثار گوناگون و متعددي كه متعلق به طيف هاي متفاوت و مطرح فيلمسازان ايراني بود به ايفاي نقش هاي ماندگاري پرداخت. شكار خاموش كيومرث پوراحمد، افسانه آه تهمينه ميلاني،‌ رنو تهران 29 سيامك شايقي، دو نفر و نصفي يداله صمدي، همسر مهدي فخيم زاده،‌ الو الو من جوجوام مرضيه برومند، بلوف ساموئل خاچيكيان، سفر عليرضا رئيسيان، اشك و لبخند شاپور قريب،كلاه قرمزي و سرو ناز ايرج طهماسب و غزل محمدرضا زهتابي از جمله فيلم هايي هستند كه اين بازيگر به هنرنمايي در آنها پرداخت.
    قابل توجه است ، يكبار هم كانديد سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل زن به خاطر بازي در فيلم «سفر» ساخته «عليرضا رئيسيان» در سيزدهمين جشنواره فيلم فجر در سال 73 شد.
فعاليت تلويزيوني اش را نيز در سال 1344 با حضور در برنامه زنده اي و در كنار هنرمنداني چون: ايرج ناظريان، رقيه چهره آزاد و عزت اله مقبلي آغاز كرد وبعد ها دربرنامه ها و سريال هاي متعددي از جمله: مدرسه مادربزرگ ها، كوچك جنگلي، لبخند زندگي، عياران، داستان يك شهر، خانه به خانه، سوخته‌دلان، تهران 11، دردسر بزرگ، سايه‌ها، چراغ جادو، قصه‌هاي شهرك، دختران و مامان آفاق حضور يافت .
    فرخ لقا هوشمند در طول دوران بازيگري اش علاوه بر حضور در آثار كارگردانان مطرح و متفاوت از هم سينماي ايران، مقابل بازيگران سرشناسي از جمله: پرويز صياد، مهري وداديان، جهانگير فروهر، عليرضا خمسه،خسرو شكيبايي، فاطمه معتمدآريا، پروين سليماني، مهري مهرنيا، محمد ورشوچي، جمشيد لايق، مهدي فخيم زاده و رضا رويگري به ايفاي نقش پرداخت.
    گفتني است، مراسم تشييع جنازه اين هنرمند، ساعت 9 صبح چهارشنبه، 24 تير، از مقابل خانه سينما برگزار مي شود و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده خواهد شد.
    سايت سينمايي سوره درگذشت اين هنرمند فقيد را به جامعه فرهنگي، هنري و سينمايي كشور و خانواده محترم ايشان تسليت مي گويد. روحش شاد و يادش گرامي باد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com