1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 303  تاريخ مخابره خبر:  ۲۹/۵/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138705290100  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۱۸:۳۵
    ۱۳۸۷/۰۵/۲۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

نصيرپور:

جسارت كارگردان موجب شد تا در نقش «گوانا» بازي كنم

مهتاب نصيرپور با اشاره به مقصر نبودن بازيگران در پايين بودن سطح بازيگري در ايران گفت: اعتماد در كارگردانان نسبت به بازيگران از بين رفته و آنها تنها از منظر بازگشت سرمايه به بازيگران نگاه مي‌كنند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، مهتاب نصيرپور در نشست فيلم فرزند خاك در مورد نحوه آشنايي خود با اين پروژه سينمايي و بازي در نقش «گوانا» گفت: مهرماه سال 85 بود كه آقاي نجاريان با من تماس گرفت و خبر از پروژه‌ «تلخ عين عسل» داد و فيلمنامه آن را براي من فرستاد. وقتي فيلمنامه را خواندم آن را كاري جديد و بديع در سينما ديدم و از فيلمنامه لذت زيادي بردم. البته نقشي كه براي من در نظر گرفته شده بود نقش مينا بود كه من نمونه آن نقش را قبلا در فيلم‌هايي مانند «به نام پدر» و «من ترانه 15 سال دارم» ايفا كرده بودم. با وجود علاقه‌ام به قصه حس كردم بايد به اين پيشنهاد جواب رد بدهم چون نقش مينا در عرصه بازيگري فضاي نويني براي من ايجاد نمي كند به همين خاطر به دفتر فيلمسازي آقاي ميرعلايي رفتم و عدم علاقه‌ام را براي بازي در اين نقش گفتم.
    نصير پور افزود: از همان زمان شخصيت گوانا توجه مرا جلب كرده بود و وقتي در مورد اين شخصيت از عوامل پرسيدم گفتند در حال رايزني با بازيگران مختلف در اين زمينه هستيم و حتي ممكن است از بازيگري بومي براي اين نقش استفاده كنيم.پس از شنيدن اين پاسخ من عنوان كردم كه اين نقش،‌نقش ويژه اي است و امكانات خوبي براي يك بازيگر حرفه‌اي در خود دارد و حيف است يك بازيگر بومي كه ناشناخته است اين نقش را بازي كند. به همين خاطر پيشنهاد كردم كه اگر ممكن است من اين نقش را بازي كنم و پس از سه روز از دفتر فيلمسازي با من تماس گرفته شد و پيشنهاد من را براي بازي در اين نقش قبول كردند. اما فيلمبرداري 6 ماه به تعويق افتاد و ما در نهايت در بهار 86 فيلمبرداري را در پاوه آغاز كرديم.
    اين بازيگر در مورد تفاوت‌هاي شخصيت گوانا در فيلمنامه با فيلم گفت: در فيلمنامه اين شخصيت 25 ساله بود.شايد به اين دليل سن اين شخصيت كم بود كه درگير بودن قشرهاي مختلف با جنگ به خوبي نماينده شود. اما من پيشنهاد دادم سن اين شخصيت به سن خودم نزديك شود چون حس مي كردم سن زياد او لطمه اي به نقش نمي زند و حتي مي تواند برداشت هاي جديدي را در فيلم به وجود بياورد. حتي با وجود اينكه كارگردان فيلم محمدعلي آهنگر بر كم سن بودن اين شخصيت تأكيد داشت من اين استدلال را كردم كه او در حال سرپرست خانواده اي است كه افرادي از سنين مختلف در آن هستند. ممكن است گوانا در زمان جنگ شخصا درگيري نداشته اند اما پس از جنگ به همراه خانواده‌اش به نوعي درگير عوارض جنگ شده و نزديكي سن او با مينا شخصيت اصلي فيلم مي تواند اين جنبه را تقويت كند. خوشبختانه با اين پيشنهاد موافقت شد و نتيجه بسيار خوبي را هم در فيلم ديديم.

زبان كردي سوراني به قدري سخت بود كه گاهي به كردستان عراق زنگ مي‌زديم
نصيرپور در ادامه در مورد نوع گويش اين شخصيت و تمرين‌هايي كه براي رسيدن به آن كرده گفت: گوانا با گويش كردي سوراني كه در عراق تلفظ مي شود صحبت كرده و من با كمك دوستان و همكاراني توانستم اين گويش را در مدتي كوتاه تمرين كنم. از جمله هيوا رستمي كه تمام ديالوگ‌هاي گوانا را به زبان كردي ترجمه كرد و اين كار او كمك زيادي در درك اين شخصيت به من كرد. اما نكاتي در طول تمرين توسط خودم به نقش اضافه شد كه آن نكات نيز كمك زيادي در ملموس شدن شخصيت گوانا كرد مانند اين موضوع كه او به شكل سليس و روان صحبت نكند و بعضي كلماتش را به فارسي و با لهجه كردي بيان كند. چون با توجه به طبقه و خواستگاه اجتماعي گوانا اين مسائل كاملا طبيعي بود. البته سخت بودن لهجه كردي گوانا در حدي بود كه گاهي هيوا رستمي مجبور بود به كردستان عراق زنگ بزند و از دوستان و خانواده اش تلفظ صحيح جملات را بپرسد. اما در مجموع نتيجه اي كه حاصل شد دلپذير بود و من از آن راضي هستم.

لهجه در نقش‌هاي مشابه «گوانا» حرف اول را نمي‌زند
وي در پاسخ به سوالي در مورد بازخوردهاي اين نقش گفت: اكثر بازخوردها و واكنشها نسبت به اين فيلم مثبت بود و بسياري از افراد كردزبان به من گفتند كه ايفاي نقش من قابل قبول بوده البته بعضي افراد نيز راضي نبودند اما در مجموع درصد رضايت از اين كار خيلي بالا بود. من نيز با وجود نقايصي كه قطعا در اين كار وجود دارد سعي كردم در حد معقولي اين لحن گويش را ايفا كنم البته اين نكته را بايد در نظر داشت كه لهجه در كار حرف اول را نمي زند.

اگر سطح بازيگري در ايران پايين است مقصر تنها بازيگر نيست
در اين بخش از نشست نصيرپور با اشاره به لزوم به وجود آمدن ديدي جديد نسبت به بازيگران در بين كارگردانان و تهيه كنندگان گفت: فكر مي كنم اگر سطح بازيگري در ايران پايين است تنها بخشي از كار تقصير بازيگر است چون سالهاست جسارت و اعتماد در كارگردانان نسبت به بازيگران از بين رفته و تنها از منظر بازگشت سرمايه به بازيگران نگاه مي‌كند. حتي بازي من در فيلم به شكل اتفاقي صورت گرفت و من براي گريز از تكرار خودم در نقشي مانند مينا خواستم تا در نقش گوانا بازي كنم. البته انتخاب من براي شخصيت مينا از طرف كارگردان با توجه به پيشينه اي بود كه آنها از نقش‌هاي قبلي من داشتند اما خوشبختانه آنها جسارتي قابل ستايش در سپردن نقشي چنين سخت را به من داشتند و من مطمئنم تا هميشه اين نقش در ذهن من حك خواهد شد.
وي همچنين در مورد كمكي كه حضور در منطقه به او براي ايفا نقش كرده است گفت: شهر پاوه يكي از محروم ترين نقاط كشور است و شرايط زندگي مردم در آن شهر بسيار به شرايط واقعي افرادي مانند گوانا شبيه بود. و اين فرصتي بود كه من بتوانم اين وضعيت را از نزديك ببينم. البته هرگز زني را كه در كار تحويل اجساد باشد نديدم. اما بودن در منطقه به من كمك زيادي كرد. البته بايد اشاره كنم كه نخواستم حتما شخصيت گوانا به شكلي مستند باشد و از قبل بر اساس تجربياتم و همين طور فيلمنامه تصويري را براي او در ذهنم به وجود آورده بودم. ولي چيزهايي كه ديدم به من كمك زيادي كرد.
وي در مورد روش شخصيت سازي براي گوانا گفت: تمام چيزهايي كه لازم داشتم در متن وجود داشت و فيلمنامه نشانه‌هاي خوبي براي شخصيت‌پردازي در اختيار بازيگر قرار مي‌داد. من فيلمنامه را به دقت خواندم و به جرأت مي توانم بگويم به جز خواندن فيلمنامه كار زيادي نكردم. در طول فيلمبرداي نيز سعي كردم خودم را با گروه هماهنگ كنم چون بازيگر ممكن است روشي براي بازي خود انتخاب كند اما از سويي احتمال دارد آن روش با كار گروه فيلمبرداري منطبق نباشد. فيلمبرداري جريان سيال و پيچيده‌اي است كه بازيگر بايد با آن هماهنگ باشد و من نيز سعي كردم اين كار را انجام دهم.
وي سپس به ذكر خاطره‌اي از زمان فيلمبرداري پرداخت و گفت: فيلم از سخت‌ترين سكانس يعني هفت تير كشيدن مينا روي گوانا آغاز شد و من و شبنم مقدمي هر دو نگران بوديم كه صحنه چگونه خواهد شد اما خوشبختانه به علت آمادگي كامل هر دوي ما توانستيم به خوبي بازي خود را انجام دهيم. اما تا روز آخر من نگران بودم و سعي مي‌كردم نقشم را تصحيح كنم.
نصيرپور تصريح كرد: شايد اين خاصيت از فعاليت من از تئاتر آمده چون بازيگران تئاتر هر شب پس از پايان اجرايشان سعي مي كنند كار خود را مرور كنند و اشكالات خود را كم نمايند. اين خاصيت باعث شد در طول فيلمبرداري مدام سعي در بهتر كردن نقشم داشته باشم و از بازي خود احساس رضايت مي كنم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com