1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 566  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۹/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138609030225  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۳۲
    ۱۳۸۶/۰۹/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

شرف الدين:

عرب‌ها به دنبال «خليج»اند و ما «دفاع مقدس» را حذف مي‌كنيم

رئيس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: در حالي كه كشورهاي عربي با برپايي جشنواره جعلي «خليج» در جستجوي هويت‌سازي هستند، ما جشنواره سينمايي با هويت «دفاع مقدس» را تضعيف مي‌كنيم.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، نشست رسانه‌اي نخستين جشنواره فيلم كوتاه جم (جوانه‌هاي مقاومت) صبح امروز با حضور محمدرضا شرف‌الدين مدير عامل انجمن سينماي دفاع مقدس و پژمان لشگري‌پور دبير جشنواره برگزار شد.
    در اين نشست محمدرضا شرف‌الدين گفت: جوانه‌هاي مقاومت در رسانه‌هاي فيلم كوتاه به فعاليت‌هايي مي‌پردازد كه به نوعي آنها را با عنوان مقاومت و پايداري تعريف مي‌كنيم. منتهي اين مضامين صرفا با موضوع دفاع نيست يا اينكه در مقابل يك تجاوز و موضوع جنگ و دفاع مقدس داشته باشد هر چند اينها بخشي از آن است.
    وي ادامه داد: اميدواريم اين جشنواره با رويكرد بين‌المللي برگزار شود چرا كه در سراسر دنيا براي حفظ هويت فرهنگي- تاريخي تلاش‌هاي علمي براي دست يافتن به رفاه و زندگي خوب در حال شكل‌گيري و توسعه است.
    برگزاركننده جشنواره فيلم كوتاه جم، افزود: در داخل كشور ما بعد از انقلاب، حركت اصلي به سوي يك كشور آرماني به لحاظ علمي و توانمندي‌هاي گوناگون اقتصادي - سياسي ، اجتماعي بوده است كه شكل‌ها و صورت‌هاي مختلفي از آن را در سينما شاهد بوده‌ايم.
    شرف‌الدين گفت: 8 سال مقاومت ايران و شكل‌گيري توسعه‌اي علمي و صنعتي، بخشي از اين پايداري‌ها محسوب مي‌شود.
    وي ادامه داد: فرهنگ بسيج يكي از مهمترين شاخه‌هاي پايداري پس از انقلاب اسلامي است كه ما آن را سمبل مقاومت مي‌شناسيم و در اين دوره از جشنواره به اين گونه فعاليت‌هايي كه موجب سرافرازي و پايداري ملت ما در عرصه‌هاي مختلف بوده پرداخته خواهد شد.
    مدير عامل انجمن سينماي دفاع مقدس ضرورت برگزاري نخستين جشنواره‌هاي جوانه‌هاي مقاومت را با توجه به فراواني جشنواره‌ها در كشور بيان داشت و گفت: با توجه به صورت‌هاي گوناگون جشنواره كه با سمت و سو و رنگ و بوي مختلف برگزار مي‌شوند، به نوعي برپايي جشنواره با تعريف فوق را كمتر ديده‌ايم. جشنواره خود يك رسانه است و با رسانه‌هاي ديگر كاملا متفاوت است چرا كه جشنواره عين پيام هستند و پيامي را كه منتقل مي‌كنند، نماد فعاليت فرهنگي است و سينما به عنوان ابزار پيام نياز به سامانه‌اي دارد كه بتواند آن را نهادينه كند.
    وي همچنين افزود: پيام مقاومت، پيامي است كه همواره انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ما به آن تاكيد داشته است.
    شرف‌‌الدين برگزاري اين جشنواره را فرصتي براي جوانان بسيجي براي حضور در عرصه‌هاي فرهنگي دانست و گفت: ما برگزاركنندگان اين جشنواره ضرورت آن را ديديم كه يك جريان درون بسيج و براي كل فرهنگ كشور پيش‌بيني كنيم كه تداوم سينماي دفاع مقدس را در دل خود داشته باشد و چيزي فراتر از دفاع مقدس به معناي دفاع از مرز و بوم باشد. اصولا دفاع هم يك فرهنگ است و به لحاظ فرهنگي جايگاهي دارد و اگر در كشور ما فرهنگ دفاع نهادينه نشود مطمئنا تبعات نامطلوبي خواهد داشت.
    «پژمان لشگري‌پور» نيز در ادامه اين جلسه رسانه‌اي، به عنوان دبير جشنواره به بخش‌هاي مختلف و برنامه‌هاي آن اشاره كرد و گفت: با توجه به بحثي كه در تعدد جشنواره‌ها و تورم كمي آنها داريم در زمينه دفاع و مقاومت كمبود يك همايش سينمايي را احساس مي‌شد، به همين خاطر تصميم گرفتيم اول تا سوم خرداد ماه سال آينده و همزمان با روز ملي مقاومت و فتح خرمشهر اين جشنواره را برگزار كنيم.
    وي گفت: در نيمه دوم هر سال ما با كثرت جشنواره‌ها روبرو هستيم و در نيمه اول با جشنواره‌هاي موضوعي اندكي روبرو هستيم به همين خاطر ما اين جشنواره را در نيمه نخست سال آينده به صورت رقابتي و دو سالانه برگزار مي‌كنيم.
    لشگري‌پور اين جشنواره را مكمل جشنواره شهيد آويني دانست و گفت: ما اين جشنواره را در سال‌هاي فرد برگزار مي‌كنيم و جشنواره شهيد آويني در سال‌هاي زوج برگزار مي‌شوند و اين دو مي‌توانند مكمل هم باشد.
    دبير نخستين جشنواره فيلم كوتاه جم اين جشنواره را به چهار رده داستان، مستند، پويانمايي و نماهنگ تقسيم كرد و گفت: در بخش‌هاي ذكر شده، فيلم‌ها مي‌توانند با موضوع ترويج فرهنگ مقاومت و پايداري و توجه به نگاه نو در اين مضامين شركت كنند. موقعيت و تراز فيلم كوتاه باعث مي‌شود كه ما با انديشه و نگاه‌هاي مختلفي درگير باشيم چنانچه تاكنون 100 فيلم كوتاه با مضامين فوق مورد رصد قرار گرفته است.
    وي ادامه داد: در كنار بخش اصلي بخش ويژه فيلم‌هاي 313 ثانيه‌اي را داريم كه عدد 313 به مثابه ياران امام زمان(عج) است كه در اين بخش توليداتي خواهيم داشت، ضمن اينكه در هفته بسيج نيز    چندين فيلم توليد شده با ويژگي‌هاي فوق ساخته شده است.
    لشگري‌پور با اشاره به برگزاري بخش آزاد اين جشنواره گفت: در بخش آزاد يكي كليه فيلمسازان مي‌توانند شركت كنند و همچنين كساني كه عضويت در رده بسيج فعاليت دارند و عضو كانون بسيج هستند نيز مي‌توانند حضور داشته باشند. در واقع بخش ب جشنواره متعلق به بسيجيان است.
    وي گفت: در بخش جنبي يك بخش بين‌المللي فيلم كوتاه داريم كه فيلم‌هاي كوتاه نبرد الجزيره، جنگ جهاني دوم و جنگ‌هاي لبنان و فلسطين در يك سانس به نمايش در مي‌آيند.
همچنين از فيلمسازان شهيد آثاري به نمايش در مي‌آيد و دو بزرگداشت مرور بر آثار مقاومت مرحوم رسول ملاقلي‌پور و يكي از فيلمسازان دفاع مقدس كه آثار فاخري توليد كرده است به نمايش در مي‌آيد.
    دبير جشنواره فيلم كوتاه جم نمايش فيلم‌هاي كوتاه دفاع مقدس از فيلمسازان شناخته شده سينماي بلند را جزوي از برنامه‌هاي اين جشنواره دانست و به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در زمينه توليد فيلم مستند اجتماعي و كارگاه فيلمنامه نويسي اشاره كرد.
    لشكري‌پور امكان برگزار شدن اين جشنواره را با توجه به يكنواختي برگزاري جشنواره در تهران در شهر شيراز قطعي دانست و گفت: ما قصد داريم جشنواره را با توجه به تراكم و يكنواختي جشنواره‌ها در تهران در شهر شيراز برگزار كنيم كه هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته و مسئولين اين شهر اعلام آمادگي اوليه كرده‌اند.
    وي ادامه داد: فراخوان جشنواره‌ انتهاي آذر ماه منتشر مي‌شود و مهلت ارسال آثار اواخر اسفند ماه سال جاري است ما يك دوره 5 ساله را براي فيلم‌هاي اين دوره بررسي مي‌كنيم و از سال بعد فيلم‌هاي في‌ما بين دوره نخست و دوره دوم را رصد خواهيم كرد.
    در ادامه اين جلسه محمدرضا شرف‌الدين رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا با برگزاري جشنواره دفاع مقدس با جشنواره فيلم فجر موافق هست يا خير؟ گفت: اساسا اين اتفاق از نظر ضوابط جشنواره فيلم فجر قابل اجرا نيست. فكر مي‌كنم آن عزيزاني كه اين امر را طراحي كرده‌اند، دقت كافي بر روي ماهيت اين دو جشنواره نداشته‌اند چرا كه ما نمي‌توانيم اين دو جشنواره را در كنار هم داشته باشيم.
    وي ادامه داد: جشنواره فيلم فجر محل نمايش فيلم‌هايي است كه براي نخستين بار اكران مي‌شود و فقط متعلق به فيلم‌هاي سينمايي است، در حاليكه جشنواره دفاع مقدس محل نمايش فيلم‌هايي است كه قبلا به نمايش درآمدند و مختص به بخش‌هاي مختلفي سينمايي- ويديويي، كليپ، فيلم كوتاه و حتي سريال است.
    شرف‌الدين جشنواره فيلم فجر را يك جشنواره تخصصي دانست و افزود: جشنواره فيلم فجر به ارزيابي جنبه‌هاي تخصصي يك فيلم همچون كارگرداني، فيلمبرداري و فيلمنامه‌نويسي آن مي‌پردازد، در حالي كه جشنواره سينماي دفاع مقدس به نگاه فيلم مي‌پردازد و فيلم فقط بر اساس قرابت موضوع با جشنواره مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد .
    وي اين همزماني را در سايه قرار گرفتن جشنواره دفاع مقدس دانست و گفت: زماني كه جشنواره پرقدرتي مثل فيلم فجر برگزار مي‌شود كه همه فكرها به آن مشغول است، هر اتفاق ديگري در كنار آن در سايه قرار مي‌گيرد. اساسا اين موضوع منتفي است و امكان ندارد مگر اينكه تصميمي فراتر از آن گرفته شود.
    رئيس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس بنياد حفظ و آثار دفاع مقدس را سياست‌گذار، حامي و هادي فرهنگ دفاع مقدس دانست و گفت: ما به عنوان متولي انجمن سينماي دفاع مقدس از آن جهت كه بنياد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس به عنوان سياستگذار و هادي فرهنگ دفاع مقدس نقش اصلي را دارد ما با سياست‌هاي آنها گردن مي‌نهيم و سياست‌هاي خودمان را در اين جريان قرار مي‌دهيم چنانچه در سالهاي گذشته هم انجمن مجري جشنواره سينماي دفاع مقدس بوده است.
    شرف‌الدين همچنين گفت بايد به اين نكته توجه كنيم كه جشنواره يك رسانه است ابزار پيام نيست و خودش يك پيام است وقتي يك جشنواره را تحقير و كوچك مي‌كنيم و از جايگاه برترش به زير مي‌آوريم به اين معناست كه پيام آن را ضعيف مي‌كنيم.
    وي افزود: اكنون كشورهاي ديگر در حال برگزاري جشنواره‌هاي متعددي هستند كه جشنواره خليج نمونه‌اي از آنها است. دليل آنها اين است كه براي خودشان هويت بسازند و به دنبال هويت هستند، حتي اگر از نوع جعلي‌اش، چرا كه جشنواره مي‌تواند هويت بسازد و پس از برگزاري جشنواره حداقل هويتي به وجود مي‌آيد.
    شرف‌الدين گفت: جاي تاسف است كه ما يك جشنواره را خرد مي‌كنيم. آن هم جشنواره‌اي با هويت شناخته شده و ملي كه حاصل آن هويت يك مقاومت و پايداري و فرهنگ دفاع مقدس است. وقتي ما اين جشنواره را ضعيف مي‌كنيم، يعني داريم دفاع مقدس را ضعيف مي‌كنيم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com