1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 531  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607230205  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۰۱:۵۰
    ۱۳۸۶/۰۷/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

در آستانه‌ برگزاري سومين جشنواره فيلم «رويش»

ابراهيم حاتمي‌كيا، كارگردان سينما: شعار‌زدگي آفت سينماي ديني است

شعارزدگي و اصرار بر مطرح‌ كردن صرفا ظاهري نمادها و نشانه‌هاي ديني در آثار سينمايي، مهمترين آفت وارد بر سينماي ديني است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط‌عمومي و امور رسانه‌هاي «رويش»، ابراهيم حاتمي‌كيا نويسنده و كارگردان نامي سينماي دفاع مقدس، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در حوزه‌ سينماي ديني به نظر مي‌رسد شعارزدگي و به كار بردن نمادهاي تكراري در فيلم‌ها، مهم‌ترين آفت وارد بر اين عرصه است، كما اين‌كه همين تكرار صرف جنبه‌هاي شعاري و ظاهري مسايل ديني موجب شده تا در سال‌هاي اخير مخاطبان نسبت به اين‌گونه آثار سينمايي واكنش منفي نشان دهند و بعضا اين فيلم‌هاي ضعيف به ظاهر ديني، موجب پس‌زدن و به نوعي فرار كردن بينندگان از آموزه‌هاي ديني شده است، درحاليكه دين آمده تا مسايل دست‌وپاگير و مرزهاي بي‌دليل را از ميان بردارد، نه اين كه باعث پيچيدگي زندگي و افكار مردم باشد.
    كارگردان آثاري چون «ديده‌بان»، «از كرخه تا راين»، «آژانس شيشه‌اي» و «به نام پدر» در توصيه‌اي به فيلم‌سازان جوان فعال در عرصه‌ي سينماي ديني، متذكر شد: فيلم‌سازان جوان ما كه خواهان فعاليت در عرصه‌ سينماي ديني هستند بايد همواره به اين مساله مهم توجه كنند كه صرف تاكيد كردن و نشان دادن آئين‌ها و مناسك ديني چون نماز خواندن، حج و تلاوت قرآن در يك اثر سينمايي، مخاطب را از سينما دور مي‌كند. به عبارت ديگر مطرح كردن افراطي نشانه‌ها و ظواهر ديني در آثار سينمايي ضرورتي ندارد، بلكه بايد به مسايل انساني مطرح شده در دين كه متاسفانه فراموش شده‌اند، بپردازيم. در سينماي مذهبي اروپا به مسايل انساني مي‌پردازند و ابعاد و وجوه مختلف زندگي انسان را از دل دين بيرون كشيده‌اند و بر همين اساس توانسته‌اند تا مدت‌هاي طولاني گيشه سينما‌هاي دنيا را فتح كنند.
    نويسنده و كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني «خاك سرخ» و «حلقه سبز» با اشاره به نقش تعيين‌كننده نهاد‌هاي حمايتي جهت ارتقاي سطح كيفي و كمي آثار سينماي ديني، افزود: اگر ما و متوليان فرهنگ و هنر كشور براي اين عرصه در سينما، تعبير ژانر قائل هستيم همانند سينماي كودك، ‌سينماي جنگ، سينماي حادثه‌اي و .... پس اين گونه‌ي سينمايي نيز به اندازه ساير ژانرها نيازمند حمايت همه‌جانبه مادي و معنوي است. حمايت‌هاي هدفمند دولتي در سينماي ديني مي‌تواند، فيلم‌سازان را به ساخت اين نوع آثار ترغيب كند. نبايد فراموش كرد كه مسايل ديني و مذهبي از پيكره زندگي روزمره جامعه جدا نيست و زندگي هم نمي‌تواند بدون تحقق مفاهيم و آموزه‌هاي ديني و توجه به معنويات، جريان پيدا كند. اما آن‌چه در سينماي ديني مسلم است چگونگي طرح و نمايش مسايل ديني و جلب توجه مخاطبان به اين نوع فيلم‌هاست كه بايد توسط فيلم‌سازان و دست‌اندركاران مباحث علمي و آكادميك سينمايي مورد ارزيابي، ‌آسيب‌شناسي و بررسي همه‌جانبه قرار بگيرد.
    شايان ‌ذكر ‌است، بزرگترين جشنواره‌ سينماي ديني با نام «رويش» به همت حوزه هنري و با مشاركت شبكه اول سيما از تاريخ 7 الي 11 آبان‌ماه در مشهد مقدس و به‌طور همزمان در ده (10) استان كشور برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com