1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 549  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۶/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138606130217  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۳۳:۵۷
    ۱۳۸۶/۰۶/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

نظر 5 طراح جلوه‌هاي‌ويژه درباره جايگاه اين رشته در سينماي ايران

طراحان و مجريان جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران به مناسبت اولين همايش تجليل از هنرمندان جلوه‌هاي ويژه سينماي ايران، درباره اين صنعت و جايگاه آن در سينما سخن گفتند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، نخستين همايش تجليل از هنرمندان جلوه‌هاي ويژه سينماي ايران راس ساعت 18 روز چهارشنبه 14 شهريورماه (فردا) در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار خواهد شد. در اين راستا 5 نفر از طراحان و مجريان جلوه‌هاي ويژه در مورد اين جشن و جايگاه جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران سخن گفته‌اند.

*عباس شوقي: تعامل صنف جلوه‌هاي ويژه با ديگر صنوف خوب است
عباس شوقي گفت: صنف جلوه‌هاي ويژه در سالهاي گذشته چندان فعال نبود، اما هيئت مديره جديد اين صنف تعامل خوبي با ديگر صنوف سينمايي برقرار كرد.
    وي افزود: صنف جلوه‌هاي ويژه توانسته مشكلات صنفي را به حداقل برساند و به جرات مي‌توانم بگويم از نظر اخلاق حرفه‌اي اين صنف يكي از بهترينهاي خانه سينما است و به خوبي مي‌تواند به همه فيلم‌هاي سينمايي سرويس دهد.
    وي در مورد جايگاه‌ فعلي جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران گفت: با وجود اطلاعات كم و ابزار و وسايلي كه نبود آنها كار جلوه‌هاي ويژه را سخت مي‌كند، اعضاي اين صنف سعي در ارتقا دانش فني خود و رسيدن به حد استانداردهاي جهاني دارند كه اميدوارم به زودي شاهد رسيدني به اين استاندارد‌ها باشيم.

*رضا رستگار: صنف جلوه‌هاي ويژه فعال‌تر از گذشته است
رضا رستگار گفت: سال گذشته پس از انتخابات صنف جلوه‌هاي ويژه، هيأت مديره‌اي بر سر كار آمد كه توانسته تسهيلاتي براي اعضاي اين صنف فراهم بياورد و صنف را فعال‌تر از سالهاي قبل كند.
    وي افزود: يكي از مسائلي كه در اين صنف به خوبي رعايت مي‌شود، مسئله دفاع از حقوق صنفي است كه كمتر در صنوف ديگر به اين خوبي اتفاق مي‌افتد.
    وي در مورد جايگاه جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران گفت: با توجه به اينكه سينماي ايران در واقع سينماي بومي و محلي است، امكانات ما در تناسب با اين سينما خوب و مناسب است اما تا رسيدن به حد مطلوب در جهان ما راه زيادي را پيش رو داريم.بخشي از بحث جلوه‌هاي ويژه جلوه‌هاي ويژه تصويري است كه امكانات آن در سينماي ايران بسيار كم است و در بخش جلوه‌هاي ويژه ميداني هم كمبود تجهيزات وجود دارد.
    وي افزود: نياز به دانش فني و وسايل ويژه كارهاي جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران به خوبي حس مي‌شود و راه درازي تا رسيدن به استانداردهاي مطلوب پيش رو داريم.
    رستگار تاكيد كرد: كمبود امكانات باعث مي‌شود كه نويسنده و كارگردان هم در حد بضاعت ايران جلوه‌هاي ويژه براي فيلمشان در نظر بگيرند و همين باعث مي‌شود كه اكثر فيلم‌هاي ايراني از نظر بصري فقير باشند.

* محسن روزبهاني:جلوه‌هاي ويژه فقط منحصر به انفجار نيست
محسن روزبهاني گفت: صنف جلوه‌هاي ويژه كم كم در حال پيدا كردن جاي خود در سينماي ايران است و با وجود فيلم‌هاي جديد كه ساخته شده است، كم كم همه مي‌فهمند كه جلوه‌هاي ويژه فقط منحصر به انفجار نيست و با وجود انجام همزمان جلوه‌هاي ويژه ميداني و كامپيوتر‌ي مي‌توان كارهاي خوبي را اجرا كرد.
    وي افزود: اكثر افراد اين صنف از سينماي جنگ به اين صنف وارد شده‌اند و فقط در همين حد متوقف شده‌اند اما توانايي اكثر افراد اين صنف بيش از كارهاي انفجار است.
    روزبهاني افزود: متاسفانه كارگردانان و نويسندگان به توانايي اين صنف توجه ندارند و در صورتي كه با مشورت افراد صنف مي‌توان از حداكثر توانايي‌هاي اين صنف استفاده كرد و فيلمها را از نظر جلوه‌هاي ويژه غني‌تر كرد.

*نجف فتاحي: صنف جلوه هاي ويژه منظم شده است
نجف فتاحي گفت: تا به حال نتوانسته‌ايم برنامه‌اي براي تجليل از افراد صنف جلوه‌هاي ويژه برگزار كنيم چون صنف منظمي نداشتيم اما از سال قبل و با رأي گيري انجام شده در اين صنف هيئت مديره جديدي آمد كه جايگاه صنف را ارتقا داد و امروزه صنف جلوه هاي ويژه از صنف‌هاي منظم و خوب خانه سينما است.
    وي درمورد جلوه‌هاي ويژه و جايگاه آن در سينماي ايران گفت: به علت توليد كم آثار جنگي بسياري از افراد صنف جلوه هاي ويژه امروز بيكار هستند و اميدوارم فكري به حال اين وضعيت در سينما بشود.
    وي در مورد صنف جلوه هاي ويژه افزود: تا سال گذشته تنها سهم ما از سينما بليط جشنواره فيلم فجر بود اما اعطاي تسهيلات مالي براي اعضا و كامل شدن پوشش بيمه اعضاي صنف باعث بهتر شدن وضعيت اين صنف شد.

*ايرج تقي‌پور: بايد صنف جدايي براي جلوه‌هاي ويژه بصري به وجود بيايد
ايرج تقي پور پايه گذار جلوه هاي ويژه بصري درسينماي ايران گفت: صنف فعلي جلوه هاي ويژه بيشتر در زمينه جلوه‌هاي ويژه ميداني كار مي كنند و بحث جلوه‌هاي ويژه بصري در ايران چندان قوي نيست، چون اين رشته متقاضي چنداني ندارد و افرادي هم كه اين كار را انجام مي دهند بسيار محدود هستند درحالي كه بايد صنف جدايي براي جلوه هاي ويژه بصري به وجود بيايد.
    وي كه اولين بار در فيلم سايه خيال به كارگرداني حسين دلير از جلوه هاي ويژه بصري در سينماي ايران استفاده كرد، گفت: در آن زمان اين كار به اصرار آقاي جعفري جوزاني و بدون وجود امكانات كافي انجام دادم كه البته امروز هم امكانات اين كار در ايران بسيار كم و ناچيز است چون مشتري اين بخش از جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران كم است و وارد كردن تجهيزات اين كار از نظر اقتصادي صرفه‌اي ندارد.
    وي درمورد استفاده مناسب از جلوه هاي ويژه بصري در سينماي ايران گفت: پس از سال 62 كه بنياد سينمايي فارابي تأسيس شد توليد اكثر آثار سينمايي با حمايت و همكاري اين بنياد صورت گرفت و نبود استقلال مادي در تهيه كنندگان باعث شد كه در سينماي ايران آثار بزرگي كه بتواند جلوه‌هاي ويژه بصري چشمگير داشته باشد، توليد نشود.
    وي درمورد آينده وضعيت جلوه هاي ويژه بصري گفت: با توليد آثار فاخر اميد است كه بتوان از جلوه‌هاي ويژه بصري متناسب با اين آثار استفاده كرد و با حمايت‌هايي كه اميدواريم از اين كار شود و انباشت تجربه‌هاي افرادي كه در امر جلوه هاي ويژه بصري فعال هستند بتوان تجربه‌ها را به شكلي هدفمند استفاده كرد.
    وي در پايان افزود: نبود بنيه‌ مالي براي وارد كردن تجهيزات مالي و كم بودن مشتري براي كار جلوه‌هاي ويژه دو عامل مهمي است كه مرتفع كردن آن باعث رونق جلوه‌هاي ويژه بصري مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com