1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 479  تاريخ مخابره خبر:  ۱۲/۶/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138606120200  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۳۴:۳۴
    ۱۳۸۶/۰۶/۱۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

پرويز پرستويي:

فيلم مستند يک پروژه ملي است

دبير يازدهمين جشن خانه سينما در مراسم تقدير از برگزيدگان بخش مستند جشن امسال سينماي ايران فيلم مستند را يک پروژه ملي دانست که حمايت و توسعه آن الزامات پروژه‌هاي بزرگ ملي را مي‌طلبد.

    به گزارش سایت سینمایی سوره ، جشن بخش مستند خانه سینما شب گذشته با حضور مهندس جعفری جلوه معاون سینمایی وزیر ارشاد، پرویز پرستویی دبیر جشن و هنرمندانی همچون منوچهر طیاب، شادمهر راستین، عباس گنجوی، محمد شیروانی، مهرداد اسکویی، محمد آفریده، محمدرضا اصلانی، محمد تهامی نژاد، عباس گنجوی، علیرضا زرین دست، محمدرضا سکوت و ... در فرهنگسرای هنر برگزار شد.
    در ابتدای این مراسم پس از خوشامدگویی توسط محمدعلی اینانلو مجری برنامه، پرستویی درباره بخش مستند این جشن گفت: در زمانی که خاطره جمعی در حال فراموشی است و جستجو برای یافتن هویت ملی کاری بس دشوار است، تنها سند ماندگار از اینکه ما زنده ایم همان تصاویر ساده و بی آلایش سینمای مستند است.
    وی افزود: مستندسازی دنیای تجربه هایی است که نو به نو راههایی در برابر سینما می گشاید. این سینما عرصه هنرمندانی است که سر و کارشان ماده خام واقعیت است. مستندسازی در تاریخ خود به هنرمندان و شخصیت هایی چون فلاهرتی، بوریس ایونس، مایکل آپتد، کوین مکدانلد و سینمای مایکل مور به خود می بالد.
    پرستویی با اشاره به تاریخ سینمای مستند ایران عنوان کرد: تاریخ مستندسازی ایران نیز بزرگانی چون تقوایی، فروغ، کامران شیردل، طیاب، آوینی، محمدرضا مقدسیان و ابراهیم مختاری دارد و همچنان مستندسازانی در راهند که خود را به بلندای سینما، بلندای تجربه زیباشناختی واقعیت می رسانند.
    وی با اشاره به برگزاری جشن و ویژگی های آن گفت: بخش مستند جشن خانه سینمای ایران امسال در شکل و شیوه ای تازه برگزار شده و ویژگی های مهم آن عبارتند از افزایش جوایز از دو جایزه به پنج جایزه، برگزاری مراسم پایانی جداگانه برای اهدا جوایز برگزیدگان بخش مستند و امکان حضور فیلمسازان صاحب فیلم در هیأت های انتخاب و داوری.
    پرستویی در ادامه توضیح داد: البته گروهی از دوستان به حضور فیلم های اعضا داوران و هیئت انتخاب نقد داشتند که قطعا در سال های آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. از همین جا باید از آقایان ورهرام و رسول اف برای اعلام تقاضای خروج فیلم هایشان از فهرست کاندیداها به جهت جلوگیری از هر گونه شبهه و شائبه صمیمانه قدردانی کنم.
    دبیر جشن خانه سینما خبر از نمایش فیلم های بخش مستند این جشن داد و افزود: به زودی در هفته نمایش فیلم مستند که در خانه سینما برگزار خواهد شد، 25 فیلم از آثار شایسته مورد اشاره به نمایش درخواهد امد.
    در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی از فیلمسازان مستند به نمایش درآمد. سپس با حضور طیاب و عباس گنجوی جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند به پیروز کلانتری برای فیلم "تهران چند درجه ریشتر" اهدا شد. همچنین با حضور اصلانی و رزاق کریمی جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند به حامد خسروی برای فیلم "ترانه اندوهگین کوهستان" تعلق گرفت.
    جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند نیز توسط مازیار بهاری و پرویز پرستویی به مسعود بخشی برای فیلم "تهران انار ندارد" اهدا شد. جایزه بهترین فیلم مستند بلند نیز توسط مهوش شیخ الاسلامی و فرهاد ورهرام به وحید موسائیان برای "سرزمین گمشده" تعلق گرفت و کلانتری نیز جایزه بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند را از علی معلم و محمد تهامی نژاد دریافت کرد.

در حاشیه:
ـ در ابتدای این مراسم نیکی کریمی یکی از اعضا هیئت داروان بخش مستند جشن خانه سینما به خاطر خروج فیلم های ورهرام و رسول اف از بخش داوری و بی احترامی به رای هیئت داوران، این مراسم را به نشانه اعتراض ترک کرد.
ـ در بخش معرفی اعضا هیئت انتخاب که توسط مجری برنامه صورت گرفت، هنگام خواندن نام محمد رسول اف به عنوان یکی از اعضا هیئت انتخاب که به دلیل خروج فیلمش از بخش داوری در این مراسم حضور نداشت، اینانلو گفت: حتما ایشان در بخش هیئت انتخاب فیلم زیاد دیدند و حالا در حال استراحت هستند.
ـ تعدادی از دوارن مانند سیف الله صمدیان، ناصر تقوایی، ناصر صفاریان و نیکی کریمی در این مراسم حضور نداشتند.
ـ برای اولین بار در تاریخ برگزاری یک مراسم رسمی، این جشن در مدت زمانی بسیار کوتاه برگزار شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com