1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 489  تاريخ مخابره خبر:  ۲۴/۵/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138605240215  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۲۹:۱۰
    ۱۳۸۶/۰۵/۲۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

مديرعامل فارابي:

دوري از محتوا آفت رايج فيلمها شده است

مديرعامل بنياد سينمايي فارابي با انتقاد از وجود نگاه آوانگارد در سينماي كوتاه ايران گفت: سينماگران جوان ما بايدنگاهشان به سوي مخاطبان جهاني باشند و ياد بگيرند فيلم را براي فهميدن مخاطب جهاني بسازند نه نفهميدن آنها.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از انجمن سينماي جوان ايران، مجيد شاه‌حسيني در اولين روز هفتمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان در قزوين، طي سخناني افزود: نگاهي كه امروز در دنيا سيطره يافته و كاملا دارد غالب مي‌شود اين است كه فيلم كوتاه در حال جهاني شدن و برخورداري از يك برد جهاني است و افق نگاه فيلمساز، افق جهاني است و اين درحالي است كه در كشور ما، گرايش غالب فيلمسازان معمولا موضوعات فردي، حسي و كاملا شخصي است.
    وي اظهار داشت: وقتي ما مي‌خواهيم به مسائل دروني‌مان بپردازيم، برد جهاني نگاه ما كمك مي‌كند كه اين مسائل را در سطحي فاخرتر و هنري‌تر مطرح سازيم.
    مديرعامل بنياد سينمايي فارابي با بيان اينكه اين نگاه در فيلمسازان ما رعايت نمي شود، تصريح كرد: دنياي فيلمسازان كوتاه ما خيلي فردي شخصي و محدود است. شايد مزيت يك فيلمساز در فرديت خودش تلقي شود ولي اين شرط لازم اما ناكافي است و فيلمسازي مي‌تواند دغدغه‌هايش را جهاني كند.
    عضو هيأت مديره انجمن سينماي جوانان ايران، گفت: حلقه مفقوده سينماي كوتاه ما فقدان دغدغه و نگاه براي مخاطب جهاني است.
    وي افزود: به عنوان كسي كه سالها دغدغه اش فيلم و سينما بوده معتقدم دوري از محتوا در آثار كثيري از فيلمسازان ما به يك آفت رايج و شايع تبديل شده است.
    شاه حسيني با اشاره به اينكه دوري از محتوا به معناي كارهاي بي‌ربط و فاقد هرگونه مفهوم نيست، اظهار داشت: در بسياري از توليدات سينمايي كوتاه داخل، دغدغه محتوا براي فيلمساز در مرحله دوم يا چندم قرار دارد و بيشتر حس مي‌شود فيلمساز دغدغه‌هاي هنري خود در قالب فرم را دنبال كرده و محتوا همراه و همداستان با فرم جلو نيامده است.
    وي با اشاره به وجود نوعي آفت در سينماي كوتاه ايران به دليل ديرپا بودن آن، تصريح كرد: اين آفت هنوز فضاي غالب بسياري از مراكز و دانشكده هاي هنري ما را متأثر ساخته است. نگاه خاصي كه در دهه 60-70 آمريكا پديد آمد و برگرفته از تم هاي حاكم بر هنر و سينماي آوانگارد بود.
    شاه حسيني افزود: متأسفانه اين نگاه آوانگارد بيشترين رسوب را بر فيلم هاي كوتاه ما داشت و رد پاي اين نگاه آوانگارد را بيش از همه درحوزه فيلم كوتاه كشور مي بينيم.
    وي معتقد است اين نوع نگاه ديگر در اروپا و آمريكا نگاه غالب نيست و فيلمسازان در آنجا به فهم مخاطب نزديك شده و به سراغ دغدغه‌هاي روز مردم رفته‌اند.
    مديرعامل فارابي نگاه آوانگارد و سمت گيري آثار به اين سو رايكي از دلايل انزواي فيلم هاي كوتاه ما در ايران عنوان كرد و يادآور شد: نبايد بپنداريم دير ياب بودن يك فيلم كوتاه اصل است بايد ياد بگيريم فيلم را براي فهميدن مخاطب جهاني بسازيم نه براي نفهميدن.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com