1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 544  تاريخ مخابره خبر:  ۶/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512060205  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۲۰:۳۰
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

اهالي سينما از چگونگي پرداخت سوبسيد در سينما مي گويند

حمايت مالي دولت از سينما بايد هدفمند باشد

اهالي سينما معتقدند كه در نحوه ارائه سوبسيد بايد نكاتي را لحاظ كرد كه نه سينما به سمت توليدات سفارشي برود و نه از بيراهه ابتذال سر درآورد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در سالهاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، سينما بدون اتكا به حمايت هاي مالي دولت و صرفاً براساس بازار عرضه و تقاضا به حيات خود ادامه مي داد. البته 90 درصد محصولات اين سينما بدون سوبسيد را فيلمفارسي تشكيل مي داد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، پايه گذاران سينماي نوين ايران كوشيدند تا با حمايت دولت، سينما را با رويكردي كاملاً فرهنگي همراهي كننند. اينگونه بود كه دولت در مقام حمايت كننده از محصولات سينمايي به ميدان آمد و سينماي ايران مسير رشد و اعتلا را طي كرد.
    با گذشت پس از دو دهه از آن روزها دولت همچنان از سينماي ايران حمايت مالي مي كند، منتها اهالي سينما معتقدند كه در نحوه ارائه سوبسيد بايد نكاتي را لحاظ كرد كه نه سينما به سمت توليدات سفارشي برود و نه از بيراهه ابتذال سردرآورد.

محمدرضا شرف الدين: سياست هاي حمايتي دولت اغلب بر پايه تعديل در ژانرهاي سينمايي استوار است
سياست هاي نهادهاي دولتي براي حمايت از سينما و پرداخت وام به سينما برپايه ايجاد تعديل در نوع ژانرها استوار است.
    محمدرضا شرف الدين تهيه كننده سينما با بيان اين مطلب گفت: به سينماي در كشور ما وام تعلق مي گيرد و نهادهاي دولتي براي سينما سوبسيد پرداخت نمي كنند، اين نهادها وام را نيز براساس ديدگاه مذكور پرداخت مي كنند. شرف الدين افزود: دولت با بكارگيري اين روش از بخش هاي مهجور سينمايي دفاع مي كند مثلاً با كم شدن تعداد فيلمهايي كه در زمينه دفاع مقدس ساخته شده باشد دولت اين بخش را با پرداخت وام مورد حمايت قرار مي دهد و اين معني اش پرداخت سوبسيد و ساخت فيلم سفارشي نيست. تهيه كننده فيلم «آن سه» و فيلم در حال توليد «فرزند صبح» اظهار كرد:‌ حمايت مالي دولت است و دولت در اين شرايط با پرداخت وام و خريد حق رايت فيلمهاي كودك و نوجوان مي تواند از اين سينما حمايت كند. وي افزود: سينماي ما قد و قواره توليد آزاد را ندارد و در كشور ما از سينما نيز مانند ديگر صنايع بنيادي و زيربنايي حمايت مي شود.
    شرف الدين معتقد است برخي كارگردانان سينما بودجه هاي دولتي را براي ساخت يك فيلم جذب مي كنند اما فيلم خود را برخلاف نظر و سفارش تهيه كننده مي سازند و اين امر در حقيقت خيانت در امانت است. شرف الدين گفت: برخي سياست گذاري هاي فرهنگي دولت بر روي موضوعات خاص در سينما سرمايه گذاري مي كنند. اين تهيه كننده سينما در پايان گفت: كارگردانان مي توانند حتي با دريافت بودجه هاي دولتي براساس موضوعات تعيين شده نيز فيلمهاي خوب و قدرتمند بسازند و تهيه كنندگان سينما مي توانند با ايجاد ارتباط مؤثر و خوب بين سفارش دهنده و كارگردان به ساخت فيلمهاي خوب در سينماي ايران كمك كنند.

محمدرضا اعلامي: حمايت مالي و سياستگذاري هاي فرهنگي در سينما بايد جدا از يكديگر اعمال شوند
بخش مربوط به پرداخت سوبسيد و حمايت هاي مالي سينما بايد جدا از نهادهاي سياستگذاري در سينما باشد.
    محمدرضا اعلامي با بيان اين مطلب گفت: سوبسيد به تنهايي باعث سفارشي شدن فيلمها و شباهت مضمون فيلمها نمي شود بلكه شرايط و خواسته هايي كه در برابر پرداخت وام ها و سوبسيدهاي سينمايي اعمال مي شوند، به سفارشي شدن فيلمها دامن مي زنند.
    اعلامي افزود: در كشورهاي خارجي نيز كمك هاي مالي بسياري به سينما صورت مي گيرد، اما بخش هاي حمايت كننده مالي از بخش هاي فرهنگي جدا هستند و صرفاً از نظر مالي سينما را حمايت مي كنند. كارگردان فيلم رازها معتقد است دولت نبايد كمك هاي دولتي را در رابطه با مسائل فرهنگي و مضموني قرار ندهد و اينگونه نباشد كه كارگردانان براي دريافت حمايت مالي دولت مضامين خاصي را انتخاب كنند. اعلامي اظهار كرد اگر كمك هاي مالي دولت بدون توجه به مضمون فيلمها ارائه شود و تنوع در سينما بيشتر مي شود.
    اعلامي گفت: سينماي ما با مسائل زيادي درگير است و ابهام مسائل پخش و اكران نيز از مشكلات مهم سينماي ايران است. وي گفت: تهيه كنندگان در ايران بيشتر از تمام دنيا به سينماداران پورسانت مي پردازند و با اين حال سينماداران مي خواهند پورسانت ها زيادتر هم بشود.
    وي گفت: سينماهاي دنيا از منابع جانبي مانند بوفه سينما، فروش محصولات فرهنگي استفاده مي كنند و به دنبال كسب درآمد از فيلمها نيستند و حدود 5 تا 10 درصد فروش فيلم را به عنوان پورسانت برمي دارند و مثلاً زماني كه يك فيلم 100 ميليون دلار فروش مي كند آن به تهيه كننده مي رسد در حالي كه در ايران سهم سينما و شهرداري و ماليات و... بخش زيادي از درآمد فيلم را كم مي كنند و تنها 73 فروش فيلمها به تهيه كننده مي رسد.

داريوش بابائيان: چگونگي پرداخت سوبسيد در سينما بايد براساس نظر كارشناسان صورت گيرد
تشكيل شورايي متشكل از سينماداران، تهيه كنندگان سينماي بدنه و سينماي هنري و نمايندگان معاونت سينمايي ارشاد و بنياد سينمايي فارابي مي تواند به ساماندهي چگونگي پرداخت سوبسيد براي ساخت فيلم سينمايي كمك كند.
    داريوش بابائيان تهيه كننده سينما با بيان اين مطلب گفت: ميزان سوبسيدهاي سينمايي نيازمند پيش بيني و برنامه ريزي است تا بتوان از امكانات مالي سينما به بهترين شكل استفاده كرد.
    تهيه كننده فيلمهاي «غزال» و «چپ دست» افزود: گروهي از كارشناسان بايد با توجه به زمان توليد، هزينه توليد، نوع فيلمنامه و چهره هاي سينمايي حاضر در فيلم، ميزان سرمايه لازم براي ساخت و پيش بيني ميزان بازگشت سرمايه يك فيلم، ميزان سوبسيد لازم و حمايت مالي مورد نياز دولت از محصولات سينمايي را تعيين كنند.
    بابائيان افزود:‌ بعضي فيلمهاي هنري و ارزشمند حتي پس از اكران نيز نيازمند حمايت مالي هستند در حالي كه بعضي فيلمها صد درصد بفروش خواهند بود و پس از اكران شرايط مالي مناسبي را براي گروه سازنده فراهم مي كنند.

فريدون حسن پور: اگر سينما براساس اقتصاد آزاد عمل نكند نيازمند حمايت دولت است
اگر سينما براساس فرمول هاي اقتصاد آزاد عمل نكند در تمام موارد نيازمند وابسته به حمايت هاي دولتي خواهد بود.
    فريدون حسن پور، كارگردان فيلم «وقتي همه خواب بودند» با بيان اين مطلب گفت: سينما در كشور ما به حمايت هاي مالي دولت وابسته است و دولت براي كمك به سينما هر سال وام هايي به تهيه كنندگان سينما مي دهد.
    حسن پور افزود: بزرگترين كمك به سينما ساخت سالن سينماست. با اين كه مرتباً در كشور ما پل، جاده و... افتتاح مي شود اما در اكثر شهرستان ها سالن سينما موجود نيست و اين در حالي است كه در 30 سال گذشته در كشور ما تعداد بسيار كمي سالن سينما ساخته شده است.
    فريدون حسن پور گفت: اگر تعداد سالن هاي سينما در كشور ما افزايش يابد و فيلمها از شرايط مناسب اكران برخوردار شوند، مي توانند با فروش در هنگام اكران، موقعيت مالي مناسبي پيدا كنند.
    وي اظهار كرد: در غير اينصورت و در شرايط امروز، سينماي ما از طريق پرداخت وام حمايت مي شود كه همين امر نيز خود بحث انگيز است.
    حسن پور معتقد است وام هاي سينمايي براساس سياست هاي كلان دولت به فيلمها تعلق مي گيرد و اين امر باعث مي شود هر سال فيلمها بيشتر درباره موضوعي ساخته شوند كه اگر از سوي دولت مورد حمايت قرار گرفته است.
    اين كارگردان گفت: با اين كه بيشتر فيلمهاي پرفروش جهان از فيلمهاي سينماي كودك هستند، در كشور ما بودجه كمي به اين سينما اختصاص داده مي شود.
    فريدون حسن پور گفت: در سينماي كودك همه چيز كودكانه محاسبه مي شود و حتي براي ساخت مجموعه هاي تلويزيوني كودكان و نوجوانان نيز بودجه كمي اختصاص داده مي شود.
    حسن پور تصريح كرد:‌ هر سال به خاطر برگزاري جشنواره كودك و نوجوان نهادهاي دولتي سينما چند فيلم كودك مي سازند.
    اين كارگردان گفت: از ما كارگردانان خواسته مي شود براي سينماي كودك با حضور دو يا سه بچه در كوچه فيلم كودك بسازيم و از اختصاص هزينه مناسب به اين سينما خبري نيست.

محمد نيك بين: چگونگي سياستگذاري حمايت هاي مالي فيلمها را سفارشي مي كند
سفارشي شدن فيلمها به سياست واگذاري وام و سوبسيد در سينما بستگي دارد.
    محمد نيك بين با بيان اين مطلب گفت: اگر سوبسيد تنها به فيلمهاي با موضوع هاي خاص تعلق نگيرد و همه فيلمهاي مورد حمايت مالي دولت قرار گيرند مضمون و سوژه آنها شبيه يكديگر نخواهند شد.
    اين تهيه كننده سينما افزود: پرداخت وام در سينما براساس سابقه مسئولان انجام مي گيرد و با توجه به تغييرات سريع مديريت هاي سينمايي اعمال سليقه در اين زمينه صورت مي گيرد.
    نيك بين گفت: براي حمايت مالي از سينما بايد طوري برنامه ريزي شود كه تمام فيلمهايي كه مجوز ساخت دريافت مي كنند از حمايت مالي بهره مند شوند و اگر مسئولان سينمايي تشخيص مي دهند كه يك سوژه و موضوع خاصي را مورد حمايت قرار دهند بودجه جداگانه اي براي اين امر در نظر گرفته شود.
    نيك بين افزود: در گذشته زماني كه فيلمي رده الف دريافت مي كرد قطعاً مورد حمايت مالي قرار مي گرفت در صورتي كه با برداشته شدن اين قانون فيلمنامه هاي سينمايي پس از دريافت مجوز براي حمايت مالي بايد مجدداً بازخواني شوند.

شاهرخ دولكو: سوبسيد بي حساب، فيلمهاي سفارشي را به حساب مي آورد
شاهرخ دولكو نيز در اين رابطه معتقد است: پرداخت وام براي تجارت و توليد و توزيع يك كالاي تجاري حركت خوبي است اما حمايت مالي از سينما به اين روش اقدام درستي نيست چراكه اين امر در نود درصد مواقع انتخاب سوژه هاي سفارشي را به دنبال خواهد داشت.
    او اضافه كرد: سينما نياز به پرداخت سوبسيد بلاعوض يا حداقل ايجاد امكان انتخاب سوژه و مضمون توسط فيلمسازان دارد و نگاه صرفاً تجاري به سينما ما را با توليد فيلمهاي ناموفق در سينما روبرو مي كند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com