1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 531  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511230227  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۱۸:۴۷
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

سيمرغ‌ها پركشيدند

آنچه برگزيدگان فيلم فجر گفتند

بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر شب گذشته طي مراسمي در تالار وحدت به پايان رسيد و فيلم «خون بازي» با دريافت 5 سيمرغ بلورين و فيلمهاي «روز سوم» و «پابرهنه در بهشت» هر كدام با 4 سيمرغ به عنوان موفق‌ترين فيلم‌هاي اين دوره جشنواره شناخته شدند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در ابتداي اين مراسم عليرضا رضاداد دبير جشنواره با بيان اينكه يك سال تلاش در قالب بيش از هزار نوبت نمايش در جشنواره فيلم فجر، دستاوردي است كه سينماگران به مخاطبين هديه داده است گفت: جشنواره فجر نه آييني صرفا سينمايي و نه آييني صرفا رسمي بلكه آييني صرفا ملي است. آيين تجديد رفاقت‌ها و اضافه نمودن به دستاوردهاي فرهنگي و هنري است.
    وي افزود: اقبال تماشاگران به فيلمهاي امسال و حضور 13 فيلم با بالاي 50 درصد مخاطب از رضايت مشتاقان سينما حكايت دارد و نويدبخش سال خوبي براي سينما است و از نظر اقبال تماشاگران سالي ممتاز مي‌توان دانست.
    رضاداد با بيان اينكه از فردا كليد جشنواره 26 زده مي‌شود تصريح كرد: ما اين تلاش را عبادت و اين خدمت را وظيفه مي‌دانيم.
    در اين مراسم محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در سخنان كوتاهي گفت: خدا را شكر مي‌كنم كه بيست و پنج دوره تجربه برپايي جشنواره فيلم فجر را پشت سر مي‌گذاريم. جشنواره‌اي كه از دل انقلاب روييده و بيشترين افتخارات سينماي ما متعلق به اين دوره است.
    وي افزود: شما را وعده مي‌دهم به آينده زيباتر سينماي كشورمان در سالي كه پيش روست و از زحماتي كه در اين مدت توسط هر كسي كه نيتي پاك در سر داشته تشكر مي‌كنم.
برندگان جشنواره نيز هر كدام بعد از دريافت جايزه‌شان سخناني را مطرح كردند.
    پيروز كلانتري برگزيده‌ي بخش مستند براي فيلم "تهران چند درجه ريشتر" گفت: سينماي مستند زماني ديده مي‌شود كه جشنواره مستقل خودش را داشته باشد و اين فيلم‌ها در جشنواره فجر مثل يك فرزند خوانده مي‌ماندن.
    محمود كريمي فلاورجاني نيز كه ديپلم افتخار بخش مستند را براي فيلم "زيستن" دريافت كرد خاطرنشان كرد: از آقاي وزير خواهش مي‌كنم بخشي را هم براي محيط زيست در نظر بگيريد كه در حال نابود شدن است.
    مهرداد اسكويي كارگردان "روزهاي بي‌تقويم" نيز ديگر برگزيده اين بخش نيز اظهار اميدواري كرد: بتوانيم اين سينما را در دهه 80 به آنچه كه شايسته آن است برسانيم و در سالهاي آينده بتوان از دهه 80 به عنوان دهه بالنده سينماي مستند ياد كرد.
    محمدرضا اصلاني كارگردان "خاطرات يك هفتاد و پنج ساله" كه سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند را گرفت با اشاره به سال مولوي كه از سوي يونسكو نامگذاري شده است گفت: سينماگران ما به مولوي توجه كنند و درباره‌ي آن فيلم بسازند. او فرزند سرزمين ما است و سال مولوي سال ما است.
    محمدرضا دلپاك برنده بهترين صداگذاري نيز به فيلم "روز واقعه" اشاره كرد و اظهار داشت: 15 سال پيش روز واقعه را كار كردم كه جايش در سينما خالي است و ديگر تكرار نشد و اميدوارم دوباره تكرار شود.
    محمدعلي سجادي برگزيده بهترين تدوين گفت: من از محمدعلي سجادي كارگردان فيلم "مخمصه" تشكر مي‌كنم كه اگرايشان متن را در اختيار من نمي‌گذاشتند فيلم اينگونه تدوين نمي‌شد!
    محمود كلاري اظهار داشت: خيلي هيجان زده‌ام و نمي‌دانيد چه لذتي دارد وقتي تلاش آدم ديده شود. از تهيه‌كننده و كارگردان "خون‌بازي" كه در يك زمينه‌ي تجربه نشده به من اعتماد كردن تشكر مي‌كنم.
خسرو شكيبايي هم به عزت‌الله انتظامي و علي نصيريان اداي احترام كرد.
    بهران رادان گفت: فيلمي ساختيم به اسم "سنتوري" كه خيلي فوق‌العاده بود و از هيات داوران تقاضا دارم بعد از جشنواره يك بار ديگر در خلوت خودشان فيلم را نگاه كنند.
وي جايزه‌اش را متعلق به همه عوامل فيلم "سنتوري" دانست و آرزو كرد: روزي در سينماي ايران سانسور نداشته باشيم.
باران كوثري اظهار داشت: اميدوارم با گرفتن اين جايزه يك هزارم از چيزي كه من به داشتن پدر و مادرم افتخار مي‌كردم، حالا آنها به داشتن من افتخار كنند.
    عزت‌الله انتظامي هم كه سيمرغ ويژه‌اي را براي فيلم "ميناي شهر خاموش" دريافت كرد، سال 85 را سال پر بركتي براي خود دانست و گفت: اميدوارم همه به اينجا برسند. آمدن به اينجا راحت نيست و بايد با عشق كار كرد و سلامت بود.
    رخشان بني‌اعتماد ساخت "خون‌بازي" را تجربه خيلي خوبي براي خودش برشمرد و اظهار داشت: بزرگ‌ترين موفقيت فيلم زماني است كه از ابتلاي يك جوان ايراني به اعتياد جلوگيري كند و اميدوارم در اين زمينه موفق باشد.
    محمدحسين لطيفي بعد از دريافت سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني گفت: اين جايزه را به نيابت از محمد نوراني يكي از 4 فرمانده محور خرمشهر كه زنده است و بقيه همرزمانش شهيد شده‌اند، مي‌گيرم و اميدوارم از من قبول كند.
    اميرشهاب رضويان اظهار داشت: عزت‌الله انتظامي در اين فيلم كمك خيلي زيادي به من داشت و در واقع هم معلم و هم مشاور من بود.
    عليرضا جلالي تهيه‌كننده "روز سوم" سيمرغ و سمند اهدايي جشنواره را به خانواده شهيد ستوان امان‌اللهي اهدا كرد.
    عليرضا رضاداد كه در غياب رضا ميركريمي تهيه‌كننده فرش ايراني سيمرغ ويژه‌اش را دريافت كرد، گفت: مي‌خواستيم روزي را براي پرده برداري از اين اثر نفيس اختصاي دهيم، بنابراين در آييني اين جايزه را به آقاي ميركريمي اهدا خواهيم كرد.
پايان بخش مراسم اختتاميه بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر معرفي فيلم برگزيده تماشاگران بود كه با حضور محمدمهدي دادگو دبير اين بخش صورت گرفت.
    دادگو با ارائه گزارشي از روند اين انتخاب گفت: در طول يازده روز با كمترين خطا كوشيديم امانت‌دار اين آرا باشيم ودر نهايت 13 فيلم موفق شدند بيش از 50 درصد آرا را به دست آورند كه در اين ميان دو فيلم "اخراجي‌ها" و "سنتوري" موفق شدند بيش 90 درصد آرا را داشته باشند و با اختلاف كمي در كنار هم
قرار گيرند و "روزهاي سوفيشل" نيز به عنوان فيلم برگزيده تماشاگران در بخش خارجي انتخاب شد.
    وي از پرويز پرستويي به عنوان نماينده‌اي از مردم دعوت كرد تا اين سيمرغ را اهدا كند.
    حبيب‌الله كاسه‌ساز تهيه‌كننده "اخراجي‌ها" اظهار داشت: اين بهترين جايزه جشنواره است كه آنرا به مسعود ده‌نمكي كارگردان فيلم اهدا مي‌كنم.
    ده‌نمكي كه با دعوت كاسه ساز به روي سن حاضر شده بود گفت: من نه مرغ مي‌خواهم نه سيمرغ، سيمرغ متعلق به بازيگران فيلم است كه به خاطر حضور من ناديده گرفته شدند و از آنها معذرت مي‌خواهم.
    وي افزود: متاسفانه نخبگان ما عقب‌تر از مردم حركت مي‌كنند و من آمده‌ام تا اين فاصله را كم كنم. من از بچگي دوست داشتم قاضي شوم اما وقتي اين قضاوت را ديدم ديگر اين كار را دوست ندارم.
    حسين پاكدل كه اجراي مراسم را بر عهده داشت خطاب به ده نمكي گفت: خوشحالم ايشان زبان سينما را براي حرف‌هايشان انتخاب كردند.
فرامرز فرازمند تهيه‌كننده "سنتوري" نيز بعد از دريافت سيمرغ بلورين انتخاب مردمي اظهار داشت: خوشحالم مردم از سنتوري خوششان آمد و در خدمت استاد مهرجويي بودم. ما با خواننده‌اي كار كرديم و به ما اعلام شد كه غير مجاز است و از آقاي رضاداد تشكر مي‌كنم كه فيلم را در جشنواره شركت دادند.
    پرويز پرستويي بعد از اهدا سيمرغ‌هاي مردمي هنگام ترك صحنه گفت: اميدوارم خدا به همه ما صبر عنايت كند.
    پاكدل هم اظهار داشت: اگر دعاي آقاي پرستويي استجاب شود همه ما خيلي زود احساسي و دچار هيجان نمي‌شويم.
    از ديگر بخش‌هاي اين مراسم مي‌توان به پخش نماهنگي با نام چشم‌انداز و تصوير عاشورا در سينماي ايران، گزارشي تصويري از روند برپايي جشنواره و كليپي از 25 سال سينماي ايران اشاره كرد ضمن آنكه حسام‌الدين سراج نيز به همراه گروه بيدل در دو قسمت "قطعات گيسو" و "نگار" را اجرا كرد.
آيتم هايي به كارگرداني اميرحسين قهرايي هم در 4 قسمت در اين مراسم پخش شد كه در هر بخش علاقمندان و هنرمندان سينما در مقابل دوربين مخفي قرار گرفته بودند.
    هيات داوران هر بخش اهدا كنند جوايز بودند و سيمرغ بهترين فيلم و كارگرداني نيز توسط محمدحسين صفارهرندي و محمدرضا جعفري‌جلوه اهدا شد.
از ديگر موارد حاشيه‌اي مراسم اختتاميه مي‌توان به ازدحام جمعيت قبل از شروع مراسم اشاره كرد كه ورود دعوت شدگان را با دشواري هاي بسياري همراه كرده بود. همچنين ازدحام جمعيت در سالن باعث شده بود عده زيادي به صورت ايستاده مراسم را دنبال كنندو باعث به هم ريختن نظم مراسم شده بود.
    حسين پاكدل در ابتداي مراسم با اشاره به ازدحام جمعيت گفت: وقتي فرهنگ اين است كه برو يك كارش مي‌كنيم يا بيا يك كارش مي‌كنيم، همين مي‌شود.
    وي همچنين در پاسخ به اعتراض حاضران در بالكن كه موفق به ديدن پرده نمايش نمي‌شدند اظهار داشت: آنهايي كه نمي‌بينند براي آنهايي كه مي‌بينيد تعريف كنند، همين كه صدايش را بشنويد كافي است!
    پاكدل از برندگان نيز خواست شخصي را به عنوان نماينده براي دريافت جوايز به روي سن نفرستند.
    طراحي دكور مراسم اختتاميه توسط فرهاد عليزاده آهي به گونه‌اي طراحي شده بود كه با بالا رفتن پرده‌اي افرادي با لباس‌هاي محلي بيرون مي‌آمدند و سيمرغ‌ها را اهدا مي‌كردند.
از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به برگزيدگان جشنواره حج تمتع نيز تعلق گرفت و تعدادي از برندگان سيمرغ بلورين نيز سمند و پرايد دريافت كردند.
اين مراسم كه به صورت مستقيم از راديو پخش مي‌شد با نمايش فيلم "روز سوم" به پايان رسيد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com