1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 589  تاريخ مخابره خبر:  ۲۷/۹/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138509270208  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۰۳
    ۱۳۸۵/۰۹/۲۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

نشست سينماي ايران و مسايل شهري

شهرداران قبلي به جاي كار فرهنگي خود را درگير كارهاي سياسي كردند

«جواد طوسي»، «رسول صدرعاملي»، «قوام الدين مهدوي» و «منوچهر محمدي» با حضور در ميزگرد « سينماي ايران و مسائل شهري» در سينما فلسطين، به بحث و گفت و گو درباره ويژگيهاي سينماي شهري ـ اجتماعي و كم و كيف آن پرداختند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در ابتداي اين جلسه كه در حاشيه برگزاري دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر برگزار شد؛ جواد طوسي گفت: برگزاري اين جشنواره را به فال نيك ميگيرم و اميدواريم برپايي اين قبيل جشنواره ها كه دغدغه مسائل شهري و اجتماعي دارند، استمرار پيدا كند و تنها به ارائه يك بيلان كاري براي سياست گذاران فرهنگي از قبيل شهرداري وشوراي شهر تهران منتهي نشود.
    طوسي با اشاره به وضعيت سينماي شهري در دهه 30 صحبتهاي خود را اينطور ادامه داد: خوشبختانه از اواخر همان دهه 40 و 50 كه آغاز شكل گيري موج نو در سينما ايران بود، نماد جامعه شهري و اساساً خود شهر نمود بيشتري در آثار پيدا كرد و شهر به عنوان يك هويت مستقل در برخي آثار ديده شد كه البته اين نوع توجه به آثار شهري بعد از انقلاب نيز استمرار پيدا كرد.
    رسول صدر عاملي كارگردان سينماي ايران در ادامه اين جلسه در ارتباط با سينماي شهري، افزود: متأسفانه ما در ساخت آثار به مسائلي همچون اختلافات خانوادگي، آپارتمان نشيني، ترافيك، خيابانهايي كه روزانه در آنها دائماً داد وستد انجام ميشود، خطرها و مشكلاتي كه انسانها را در يك جامعه شهري با آن گريبانگير هستند، كمتر پرداخته ايم.
    در ادامه قوام الدين مهدوي جامعه شناس در ارتباط با نمود تصوير شهري درآثار سينمايي گفت: وقتي كه ما از سينماي اجتماعي و واقع گرا صحبت ميكنيم، در حقيقت مي خواهيم ازنگاه دوربين مسائل اجتماعي و شهري را مورد بررسي قرار دهيم. درهمين راستا ميتوانيم ديدگاههاي متفاوتي را نيز داشته باشيم. روند شهر نشيني در ايران و دنيا بسياري از مسائلي را مطرح ميكند كه مي توان از طريق يك رسانه پر نفوذ مانند سينما ديده شود.
    منوچهر محمدي تهيه كننده سينما نيز با اشاره به ساخت فيلم صندلي سبز، گفت: من و كمال تبريزي با ساخت فيلمي به عنوان صندلي سبز به رابطه دموكراسي با شهر پرداختيم و با اين نگاه به شهر يك مستندي در اين زمينه توليد كرديم و از زوايه جديدي به اين جامعه شهري نگاه كرديم، اما اين فيلم مجوز نگرفت، مسئولين و صاحبان منصب بايد به اين موضوع توجه كنند كه اشاره به ناهنجاريها با نگاه سلامت در سينما ميتواند به جريان فرهنگ سازي، و طرح مسائل كلان شهري كمك كند.
    در ادامه صدر عاملي درباره مطالبات جامعه هنري از شهرداري گفت: متأسفانه همه شهرداراني كه تا قبل از قاليباف در اين سمت حضور داشتند بيشتر خود را درگير مسائل سياسي كرده اند و بخشها و مشكلات فرهنگي را فراموش كردهاند، ما هيچ وقت از شهرداري نخواسته ايم كه كارنامه فرهنگي خود را در پايان كارارائه دهد. اين امر نشان از نبود دغدغه مسئولين در امر فرهنگ بوده است. به همين دليل ما هنوز مجتمع فرهنگي مناسبي با پرداختن به تمام ابعاد فرهنگي- هنري نداريم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com