1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 502  تاريخ مخابره خبر:  ۱۹/۹/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138508190203  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۱۸:۴۷
    ۱۳۸۵/۰۹/۱۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

جعفري جلوه:

سينماي ملي ايران عمقي به قدمت تاريخ تمدن ايران دارد

معاون امور سينمايي و سمعي وبصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز شنبه در دهمين سالگرد درگذشت «علي حاتمي» كارگردان شهير سينماي ايران گفت: سينماي ملي ايران عمقي به قدمت تاريخ تمدن ايران دارد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، «محمد رضا جعفري جلوه» افزود: سينماي ملي روايت در ظرف زمان و مضامين آن و هويت و حيثيت تمدن ايران است كه در طول و عرض جغرافيايي خود شكل گرفته است.
    وي در اين مراسم كه با حضور هنرمندان و جمعي از مسئولان فرهنگي و هنري كشور در سينما فرهنگ تهران برگزار شد، تصريح كرد : سينماي ايران از شهر سوخته گرفته تا سفال منقول، تا بز متحرك برجهنده كه اولين پويانمايي جهان است، قدمت دارد.
    جعفري جلوه اظهار داشت: نقش برجسته طاق بستان تا تخت جمشيد و همچنين روايتهاي خمسه نظامي و شاهنامه همه بيانگر تاريخي از سينماي ايران از ابن هيثم اهوازي (بصري) تا شيخ اشراق و تا علي حاتمي است.
    وي گفت: براي نوشتن تاريخ سينماي ايران بايد تا عمق واقعي قرون پيش رفت تا بتوان آن را به همه عرصه‌هاي جهاني كشاند چرا كه سينماي ايران محصول مشترك شرق و غرب است و از تمدن ايراني و اسلامي بهره دارد.
    معاون امور سينمايي وزارت ارشاد گفت : از تنديس سه بزرگ مرد تاريخ، ابن هيثم اهوازي به دليل اولين تجربه اتاق تاريك در سينما، سهروردي به دليل كشف حكمت نور و علي حاتمي كه مصداق بارز سينماي ملي در عصر معاصر كشور است، بهره برداري مي‌شود.
    جعفري جلوه آثار حاتمي را روايتگر دو بعد ايراني و اسلامي تاريخ ايران خواند و گفت: پاسداشت حاتمي نشاني درست سينماي ايران است كه دستاوردهاي عيني داشته و از گذشته برآمده و در اوج بر پرده ظاهر شده است.
    ابتداي مراسم، «محمد مهدي دادگو» تهيه‌كننده سينما و از دوستان نزديك حاتمي گفت: ميراث فرهنگي تصويري در ايران دست كمي از بناهاي تاريخي ندارد و متاسفانه در حال از بين رفتن هستند.
    وي گفت: با بهره‌گيري از فن آوريهاي جديد مي‌توان از نابودي اين بخش مهم از ميراث فرهنگي ايران زمين جلوگيري كرد و آنها را ارتقا داد.
    دادگو تصريح كرد: نسلهاي آينده مخاطبان بالقوه اين آثار هستند و نبايد آنان را از اتصال و تداوم فرهنگي و هنري محروم كرد.
    دهمين بزرگداشت علي حاتمي با همت موزه سينما و همكاري بنياد سينمايي فارابي و معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت ارشاد برگزار شد.
    در پايان مراسم، پس از پخش فيلم روند ساخت شهرك سينمايي با نظارت علي حاتمي كه در مضامين ملي از سال 1359 توسط گروه سينمايي جاده ابريشم ساخته شده بود، تنديس علي حاتمي اثر استاد كنگراني بهره برداري شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com